2022-07-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det här är dina privata fantasier. Tycker du att vi ska diskutera dem istället för jordens form?

Jag utgår bara från vad vi vet. I stället för att göra tvärt om. Det vi vet är att acceleration och det som kallas för gravitation är "indistinguishable", verkar funka på precis samma sätt. Alltså blir det rimligt att också tänka sig acceleration som orsaken till gravitation. Eller åtminstone kan man väl säga att enligt principen för Occams rakkniv är det rimligare än nåt annat vi känner till för närvaranade.
Citera
2022-07-17, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja kanske det. men jag nämnde också en alternativ förklaring, att vi befinner oss på insidan av ett kosmiskt hjul, en centrifug. Eller också nåt helt annat som vi inte ens kan föreställa oss.

https://www.youtube.com/watch?v=dkl0kV-C_FA

Citat:
Jag utgår bara från vad vi vet. I stället för att göra tvärt om. Det vi vet är att acceleration och det som kallas för gravitation är "indistinguishable", verkar funka på precis samma sätt. Alltså blir det rimligt att också tänka sig acceleration som orsaken till gravitation. Eller åtminstone kan man väl säga att enligt principen för Occams rakkniv är det rimligare än nåt annat vi känner till för närvaranade.

Det är inte helt sant att gravitation och acceleration funkar helt lika. Acceleration är inte ett fält.
Citera
2022-07-17, 13:21
Medlem
Citat:

tyngdaccelerationen är inte exakt lika över hela jorden och massa atraherar all massa oavsett riktning, är två exempel där acceleration inte kan ersätta gravitation.
Citera
2022-07-17, 13:52
Medlem
Citat:
Vad vet vi? Åtminstone inte vad du påstår. Var i hela världen fick du den informationen?
Citera
2022-07-17, 14:37
Medlem
Citat:

Fast vi vet att det handlar om gravitation och inte acceleration genom empiri och experiment. Cavendish-experiment visar att massa attraherar massa och satelliter och dess omloppsbanor är empiriska bevis för gravitationen.

Men visst, om du som en typisk plattis förkastar all kunskap och erfarenhet och säger fejk om allt så vet vi inte så mycket.
Citera
2022-07-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Intressant video som länkades med hur modellen ser ut över solens gång. Ska kolla på den senare.

Det var intressant. Anta att du håller med mig om att det är viktigt att du kontrollerar att modellen stämmer med verkligheten. Kontrollera att soluppgången och solnedgången är korrekta och att riktningen solen går upp och ner överensstämmer med verkligheten.

Timeanddate.com är pålitlig när det kommer till dessa saker. Överallt där jag har varit i världen är informationen korrekt. Du kan kolla om det stämmer där du bor också.
Citera
2022-07-17, 15:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Intressant video som länkades med hur modellen ser ut över solens gång. Ska kolla på den senare.

Grindvakterna här ignorerar svaren de låtsas efterfråga. Istället låtsas de som att det inte är skillnad på att visa upp en förklarongsmodell (som är ritad) med att visa upp CGI, som man hävdar är verkligheten.

Som sagt är Disney och NASA detsamma, ja. Fantasi för vuxna och fantasi för barn. De har dessutom lagt in likheter.
https://img.ifunny.co/images/7320e96e9962e9bd6e5606a30acd88d68a0d45efaa91cbc186 947deb34d84bd6_1.jpg

Jordbilden är en bit av epic earth image, vänd upp och ner.

"SEX" betyder egentligen 666
https://i.ibb.co/2gKdMF2/Screenshot-20220717-152302-Brave.jpg

Är du i en symbolpsykos? Varken sex eller 666 eller Disney har med jordens form att göra.

Det är inte heller Nasa som hittat på att jorden är sfärisk. Det visste vi hundratals år innan Nasa bildades. Och hade jorden varit platt hade ett forskningsorgan liknande Nasa funnits som hade forskat på det som omgav den platta jorden.
Citera
2022-07-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Vad har det med jordens form att göra med som Gud vill visa.
Om du inte visste det beskriver bibeln också jorden som en glob.
Ska du blanda in Gud också han sitter nog och småskrattar mot alla plattisar.
Tror du Gud är så dum i huvet att han skapar vår planet platt och resten runda som glober.

Citat:

Grindvakterna här ignorerar svaren de låtsas efterfråga. Istället låtsas de som att det inte är skillnad på att visa upp en förklarongsmodell (som är ritad) med att visa upp CGI, som man hävdar är verkligheten.

Som sagt är Disney och NASA detsamma, ja. Fantasi för vuxna och fantasi för barn. De har dessutom lagt in likheter.
https://img.ifunny.co/images/7320e96e9962e9bd6e5606a30acd88d68a0d45efaa91cbc186 947deb34d84bd6_1.jpg

Jordbilden är en bit av epic earth image, vänd upp och ner.

"SEX" betyder egentligen 666
https://i.ibb.co/2gKdMF2/Screenshot-20220717-152302-Brave.jpg
Grindvakter vilka då du kan ju visa foto på den platta jorden istället för att hänvisa till symboler.
Varför börjar du inte svara på frågorna vi ställt till dig i tråden istället.
Senast redigerad av Eagle5555 2022-07-17 kl. 16:13.
Citera
2022-07-17, 16:17
Medlem
Citat:

Så du vet att den är intressant utan att ens ha sett den?

Citat:

Grindvakterna? Om det är mig du syftar på så har jag inte ignorerat "svaren". Tvärtom så har jag i flera inlägg kommenterat videon och förklarat att den inte stämmer med vad vi kan observera och att det därför är en helt felaktig modell.
Citera
2022-07-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vad vet vi? Åtminstone inte vad du påstår. Var i hela världen fick du den informationen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_relativitetsteorin#/media/Fil:Elevator_gravity.svg
Citera
2022-07-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Kul att du tyckte att den var intressant och jag kan garantera att den stämmer Med solens och månens placeringar månad för månad. ....

Det är helt enkelt inte sant. Enligt din modell går solen i Australien upp i nordöst. I verkligheten går den upp i sydöst. Vidare återspeglar din modell inte solens rörelsen på vårdagjämningen. Och det är bara två av många, många felaktigheter.

Din modell återspeglar inte verkligheten. Den är trasig, kaputt och helt värdelös.

Citat:
... kan rekommendera VIBES OF COSMOS på Youtube han har även gett ut 3 böcker som förklarar i stort sett ALLT ....

Om man publicerar sig på en nöjesplattform i stället för vetenskapligt kan man vara ganska säker att "förklaringarna" är mer åt nöje och underhållning än vetenskapliga.

Det här med granskning och peer review är självklart jobbigt när man mest snackar skit.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-17 kl. 17:48.
Citera
2022-07-17, 17:39
Medlem
Citat:
Kul att du tyckte att den var intressant och jag kan garantera att den stämmer Med solens och månens placeringar månad för månad. Det stämmer också med våra årstider på hela LEVEL EARTH.

jag ska leta på mer intressanta saker o posta när jag orkar. Men kan rekommendera VIBES OF COSMOS på Youtube han har även gett ut 3 böcker som förklarar i stort sett ALLT och dom går att beställa billigt. Även "divergent" på tuben har intressanta saker om vår riktiga historia. Bara att frossa i sanningen.

Och ja Disney är 666 liksom Nasa inget snack om den saken. I början på 1900- talet började dom skriva om hela vår historia och efter andra världskriget släppte dom televisionen bara för ett syfte HJÄRNTVÄTT av mänskligheten detta är känd fakta sedan länge.

Frossa i sanningen hahaha att ni orkar hålla på.

Grindvakter haha var finns dem är det i eran fantasi

Kom med nåt som stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av Eagle5555 2022-07-17 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in