2022-06-07, 18:56
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Vart sa jag att vi skulle titta på en kurva?
Börjar på allvar tro att du inte är läskunnig, vad skrev jag att de skulle få göra med mig?

Vad är formeln för att beräkna horisonten på den platta jorden? Eller behövs det en rund jord för att först beräkna detta?

Det finns ingen geometrisk horisont på en platt jord din dumme jävel. Det är och förblir en så kallad upplevelsehorisont ca 5 km från där man står och den skulle se snarlik ut som horisonten på den runda jorden eftersom jorden är så förbaskat stor. Vad de skulle få göra med dig?
Skicka in dig på psyket så att du slutar leka något du inte är på Flashback. Mytoman.
Apropå läskunnig....såhär säger en fysiker....

If Earth was flat, would there be a horizon? If so, what would it look like? If the Earth was flat and had infinite area, would that change the answer?

Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical. While the Earth isn’t flat, adherents to that theory are correct in that it’s nearly so, and if you’re standing on the surface of a round something the size of the Earth it’s difficult to tell the difference (in fact, mathematically you can make the argument that a flat Earth acts the same as an infinitely big Earth).
Senast redigerad av withnonam3 2022-06-07 kl. 19:03.
Citera
2022-06-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Det är förvisso sant, men den linje där himmel och jord möts på en väldigt stor platt yta skulle ha så få likheter med den horisont vi ser på jorden att det vore fel att använda ordet horisont för att beskriva den. Jag föreställer mig att den skulle försvinna i ett dis även på den klaraste av dagar. Men det kan jag ju inte veta säkert, för jag har aldrig varit på en platt jord.

Det är intressant hur du säger med sådan pondus att "den linje där himmel och jord möts på en väldigt stor platt yta skulle ha så få likheter med den horisont vi ser på jorden att det vore fel att använda ordet horisont för att beskriva den"

Samtidigt som ditt egentliga 'vetande' bottnar sig i en lite oklar föreställning, samt ett konstaterande att du inte vet.
Citera
2022-06-07, 19:02
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det är intressant hur du säger med sådan pondus att "den linje där himmel och jord möts på en väldigt stor platt yta skulle ha så få likheter med den horisont vi ser på jorden att det vore fel att använda ordet horisont för att beskriva den"

Samtidigt som ditt egentliga 'vetande' bottnar sig i en lite oklar föreställning, samt ett konstaterande att du inte vet.
Oj, du glömde visst att förklara hur en horisont uppstår på en platt jord. Ingen är överraskad.
Citera
2022-06-07, 19:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det kommer uppstå en horisont på en platt yta också.
Är ytan väldigt liten är horisonten helt enkelt kanten på ytan.
Om ytan är väldigt stor eller oändlig kommer du även då få en ”horisont” där du kommer se en horisont där himlen kommer se ut att röra marken. Jag förklarat detta lite mer utförligt här: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Det som stör mig lite i de här resonemangen är att horisonten inte är så lätt att se på vår runda jord heller. Är man någonstans på land möter himlen relativt närliggande trädtoppar och hustak och kullar och berg osv, på ett sätt som den nog även skulle göra på en hypotetisk platt jord. Och på havet kan ju sikten skymmas av vågor.
Citera
2022-06-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Det finns ingen geometrisk horisont på en platt jord din dumme jävel. Det är och förblir en så kallad upplevelsehorisont ca 5 km från där man står och den skulle se snarlik ut som horisonten på den runda jorden eftersom jorden är så förbaskat stor. Vad de skulle få göra med dig?
Skicka in dig på psyket så att du slutar leka något du inte är på Flashback. Mytoman.

If Earth was flat, would there be a horizon? If so, what would it look like? If the Earth was flat and had infinite area, would that change the answer?

Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical. While the Earth isn’t flat, adherents to that theory are correct in that it’s nearly so, and if you’re standing on the surface of a round something the size of the Earth it’s difficult to tell the difference (in fact, mathematically you can make the argument that a flat Earth acts the same as an infinitely big Earth).

Då tar vi det igen, vad är formeln? Hur vet du annars att din hittepåhorisont hamnar på samma avstånd? Du är medveten att man ser bra mycket längre än 5km med bara lite höjd. Så åter hur beräknar man vart denna infaller?
Citera
2022-06-07, 19:25
Medlem
Citat:
Nej, jag ifrågasätter inte det jag ser. Jag ifrågasätter förklaringen till det jag ser. Är du kapabel att ifrågasätta en förklaring till något du tittar på?

Jo vi har förstått att du "ifrågasätter". Skälet till ditt ifrågasättande är däremot dolt i dunkel. Likaså saknar du en alternativ förklaring.

Citat:
... Är du kapabel att ifrågasätta en förklaring till något du tittar på?

När det gäller varför saker döljs under horisonten? Nej själv klart inte - eftersom vi av 999 andra skäl vet att jorden är en sfär så ter det sig korkat. Speciellt med tanke på att jag inte har någon annan förklaring.

Citat:
... Det är intressant att du låtsas veta hur det egentligen 'ska se ut' över en teoretiskt platt jord, när du i själva verket inte har en aning. Genomskinligt!

Ditt infantila surr om en "teoretisk platt jord" börjar bli tröttsamt. Vi diskuterar inte en "teoretisk platt jord" - vi diskuterar verkligheten och detta oavsett om jorden är platt eller rund.

Saker döljs under horisonten i verkligheten. Och du saknar förklaring på varför.
Citera
2022-06-07, 19:29
Medlem
Citat:

Du är för söt när du tar i så du spricker för att göra mig arg. Nä läskunnigheten är det nog svårt med för din del eftersom du inte kan komma med en formel för den imaginära horisonten. Du säger den uppstår på ungefär samma ställe, alltså måste man först ha en rund jord för att beräkna vart horisonten hamnar?
Enligt artikeln flyttas heller inte horisonten när man står högre eller lägre, hur beräknas den då för på en sfärisk jord är den högst beroende på höjden över det sfäriska objektet.
Citera
2022-06-07, 19:37
Medlem
Citat:

Den där snubben har helt fel. Han måste ha synfel om han bara kan se 5km. Det kan du hälsa han ifrån mig.
Citera
2022-06-07, 19:37
Medlem
Citat:

Formeln tack...
Under tiden eftersom du gillar matte så kolla på beviset 0.9999=1, man kan trolla väkdigt mycket med matematik om man vill.

Så visst har du formeln, eller det gissas fram?
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-06-07 kl. 19:40.
Citera
2022-06-07, 19:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Då tar vi det igen, vad är formeln? Hur vet du annars att din hittepåhorisont hamnar på samma avstånd? Du är medveten att man ser bra mycket längre än 5km med bara lite höjd. Så åter hur beräknar man vart denna infaller?

Varför fortsätter du skämma ut dig?

Det är ett faktum att du kommer få en typ av horisont även på en platt jord.

När det står i den där texten att den kommer vara ungefär där den är på vår runda jord syftar dom inte på att den är X antal meter ifrån betraktaren utan att du kommer se den ungefär på samma ”plats” som nu. Alltså, du kommer inte se någon speciell skillnad på den runda jordens horisont gentemot den platta ”horisonten”.

Så att räkna något avstånd kan du inte göra eftersom det kommer vara olika beroende på hur långt det är till kanten. Den kan vara 10 mil, det kan vara 1000 mil.
Men du kommer se denna horisont som ungefär samma ”plats” som på en rund jord.

Ge dig nu, vad är det du vill få fram? Skärpning!
Citera
2022-06-07, 19:55
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Begriper att jag inte kan se 5km? Då har du också synfel om du inte klarar det.

Du ser så bra att en lång korridor inte krymper mellan tak,väggar och golv längre bort alltså. Du kan också fortsätta att urskilja att järnvägsrälsen inte går ihop ju längre bort du tittar. Grattis! du är unik

https://www.youtube.com/watch?v=W9ksbh88OJs&t=126s
Citera
2022-06-07, 19:56
Medlem
Citat:
Det är ett faktum att du kommer få en typ av horisont även på en platt jord.
Javisst.

Citat:
När det står i den där texten att den kommer vara ungefär där den är på vår runda jord syftar dom inte på att den är X antal meter ifrån betraktaren utan att du kommer se den ungefär på samma ”plats” som nu. Alltså, du kommer inte se någon speciell skillnad på den runda jordens horisont gentemot den platta ”horisonten”.

Det är givetvis helt galet fel. Ser ni verkligen inte mer än 5km bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in