Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Skitsnack. Modellerna visar tre gånger högre uppvärmning än vad faktiskta observationer visar.
Det är därför dom tweakar modellerna hela tiden.
Här har du fler jämförelser med modeller från olika perioder:
https://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/

Kanske kan du om du letar hitta någon modell som gett tre gånger högre uppvärmning än verkligheten, men det är inte det typiska.
Citera
2022-07-17, 10:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här har du fler jämförelser med modeller från olika perioder:
https://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/

Kanske kan du om du letar hitta någon modell som gett tre gånger högre uppvärmning än verkligheten, men det är inte det typiska.

Finns ingen mening med att studera klimatmodeller. Dom är värdelösa på att förutsäga framtiden.
Citera
2022-07-17, 10:52
Medlem
Hur lätt som helst att lösa problemet med den globala uppvärmningen. Den beror till 100% av skövling av skog och grönt samt att vårt vatten är förgiftat. Det skapar en väldigt dålig synergi.

Allt tjafs om bilar, industri hit och dit har en minimal påverkan. Däremot slår den biten hårt mot insekter och dylikt. Så den delen faller under hälsa och välmående. Få noterar att alla "lösnigar och varningar" finansieras av samma personer som skapat problemen från första början.

Och lösningen de presenterar är alltid densamma. Vi ska ge dom mer makt och oss själva mindre frihet.

Samtidigt som vi ska stå för deras nota.
Citera
2022-07-17, 10:57
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Och lösningen de presenterar är alltid densamma. Vi ska ge dom mer makt och oss själva mindre frihet.

Det är det som kallas för kommunism.

Ingen slump att klimatfanatiker består av vänstermuppar.
Hade det byggt på vetenskap så hade lika många på högersidan anammat klimatreligionen.
Citera
2022-07-17, 11:06
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Idiot. Det är varmare på Venus för att atmosfären är 93 gånger tätare där, inte för att den består av koldioxid.

Mars atmosfär består av 95% koldioxid men det ändå svinkallt där.

Förklara det din klimatfanatiker och sluta sprida lögner.
Idiot? Det är fan uppenbart och jag ska inte behöva förklara att ju mer av ett ämne som existerar, ju mer energi kan det hålla! Och nej Venus är inte 93 ggr tätare, den är 14 210 ggr tätare än vad Mars har, så det är så stora skillnader vi pratar här.

Och att atmosfären överhuvudtaget kan värma upp Venus än planeter som inte har atmosfärer visar ju på det jag vill bevisa, vilket är att atmosfären är viktig i att hålla värmen av planeten. Vi vet att olika medium håller värme olika bra. Det är därför vi använder vatten för att värma upp lägenheter och inte t.ex. luft.

Jag är knappast en "klimatfanatiker". Jag är en ingenjör som är oroad över rådande naturkatastrofer och kilmatförädringar. Jag är till skillnad från dig, normal.
Citera
2022-07-17, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
På många ställen i Europa håller vi på att förlora grundvattnet eftersom vädermönstren är annorlunda

Propagandisterna kan dra åt helvete. Av goda anledningar.

Att grundvattennivåer må sjunka har inget med klimatet att göra. Därför har inte Aralsjön, exempelvis, fördärvats.
Citera
2022-07-17, 11:33
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Propagandisterna kan dra åt helvete. Av goda anledningar.

Att grundvattennivåer må sjunka har inget med klimatet att göra. Därför har inte Aralsjön, exempelvis, fördärvats.
Ingen är intresserad av vilka du vill ska dra åt helvete. Alla mina källor kommer från experter, allt jag hör från er är idiotlogik.

Att grundvattennivåer sjunker har allt att göra med klimat och väder. Man sa ju det om de många översvämningarna i fjol att översvämningarna orsakades av att marken inte kan absorbera regnvattnet pga. ändrade vädermönster. Indirekt måste ju bönder dra av grundvattnet när regnet uteblir för att vattna deras grödor. Alternativet är ju att vi inte kan olda. Vad menar du att man ska göra, skita i att olda?

Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Hur lätt som helst att lösa problemet med den globala uppvärmningen. Den beror till 100% av skövling av skog och grönt samt att vårt vatten är förgiftat. Det skapar en väldigt dålig synergi.

Allt tjafs om bilar, industri hit och dit har en minimal påverkan. Däremot slår den biten hårt mot insekter och dylikt. Så den delen faller under hälsa och välmående. Få noterar att alla "lösnigar och varningar" finansieras av samma personer som skapat problemen från första början.

Skövling av skog spelar också roll. Och varför är vattnet förgiftat? Jo för att den försuras av koldioxiden den absorberar.

Att bilar och industri inte skulle påverka är rent önsketänkande, givetvis spelar det också roll eftersom de släpper ut koldioxid i atmosfären och bland annat försurar vattnet. Och ja det försämrar hälsan.

Jag kommer inte med någon lösning, jag säger bara att det händer och att vi får ekologiska konsekvenser som följd. Dessa ekologiska konsekvenser slår mot bönder framförallt och leder till att matpriser stiger och eventuellt blir det brist på mat.

Citat:
Det är det som kallas för kommunism.

Ingen slump att klimatfanatiker består av vänstermuppar.
Hade det byggt på vetenskap så hade lika många på högersidan anammat klimatreligionen.
Nej kommunism är något helt annat. Och nej, det är ingen slump att de som är vänster också varnar för klimatförändringar, därför vänstern är till skillnad från högern faktiskt utbildade och informerade. Men det finns även de som inte är i övrigt politiskt intresserade eller tom. höger som fortfarande varnar för klimatförändringar. Så det handlar inte bara om höger - vänster, även om det kanske är en taktik för dig att försöka skrämma folk från att tro på klimatförändringarna genom att kalla det för "kommunism".

Oavsett vad som händer, är klimatförändringar inte bra. Ni kan inte ha lyxen att vara höger i en värld som har ökade naturkatastrofer och sjunkande resurser. När oroligheter sker, (särskilt något sådant som resursbrist) är det ju kommunismen folk vänder sig mot. Det är alltså i kommunisters intresse att accelerera klimatförändringar så att de kan få med sig allmänheten, höja sig från askan och bygga sitt kommunistiska paradis.
Citera
2022-07-17, 11:34
Medlem
Citat:
Finns ingen mening med att studera klimatmodeller. Dom är värdelösa på att förutsäga framtiden.
Kan vi istället få ser på var du fick det där "Modellerna visar tre gånger högre uppvärmning än vad faktiskta observationer visar" ifrån?
Citera
2022-07-17, 11:37
Medlem
Citat:
Och att atmosfären överhuvudtaget kan värma upp Venus än planeter som inte har atmosfärer visar ju på det jag vill bevisa, vilket är att atmosfären är viktig i att hålla värmen av planeten. Vi vet att olika medium håller värme olika bra. Det är därför vi använder vatten för att värma upp lägenheter och inte t.ex. luft.
Att CO2 är en växthusgas medan N2 eller O2 inte är det har inget att göra med att CO2 skulle vara bättre på att "hålla värme", utan enbart på att gasen är bättre på att absorbera IR-strålning.
Citera
2022-07-17, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ingen är intresserad av vilka du vill ska dra åt helvete. Alla mina källor kommer från experter, allt jag hör från er är idiotlogik

Mupp-djävel! Hade Aral-sjön börjat torkat ut nu pga jordbruket - och inte pga någon sorts "klimat-kris" - hade du och dina "experter" bubblat om klimatet iallafall. Regn eller inte reg,n allt är lämplig "klimat-kris" I din satans värld.
Citera
2022-07-17, 11:47
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att CO2 är en växthusgas medan N2 eller O2 inte är det har inget att göra med att CO2 skulle vara bättre på att "hålla värme", utan enbart på att gasen är bättre på att absorbera IR-strålning.
Det är nog korrekt. Som sagt jag är en lekman och har ganska begränsad kunskap om ämnet själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Mupp-djävel! Hade Aral-sjön börjat torkat ut nu pga jordbruket - och inte pga någon sorts "klimat-kris" - hade du och dina "experter" bubblat om klimatet iallafall. Regn eller inte reg,n allt är lämplig "klimat-kris" I din satans värld.
Hahaha, mupp-djävel? Vadå "experter", jag har källor från NASA till Sveriges jordbruksinstitut. Astrofysiker, biologer, bönder, metrologer, geologer. Det är massor av experter som vi litar på i övrigt. Varför ska just klimatfrågan vara annorlunda och samma personer mötas med misstanke?

Översvämingar och dödliga temperaturer låter som en klimatkris, eller hur? Ska vi liksom ignorera att världen håller på att gå under och vara glada och nödja utan att göra något? Jag fattar liksom inte er mentalitet.
Citera
2022-07-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ingen är intresserad av vilka du vill ska dra åt helvete. Alla mina källor kommer från experter, allt jag hör från er är idiotlogik.

Att grundvattennivåer sjunker har allt att göra med klimat och väder. Man sa ju det om de många översvämningarna i fjol att översvämningarna orsakades av att marken inte kan absorbera regnvattnet pga. ändrade vädermönster. Indirekt måste ju bönder dra av grundvattnet när regnet uteblir för att vattna deras grödor. Alternativet är ju att vi inte kan olda. Vad menar du att man ska göra, skita i att olda?

Skövling av skog spelar också roll. Och varför är vattnet förgiftat? Jo för att den försuras av koldioxiden den absorberar.

Att bilar och industri inte skulle påverka är rent önsketänkande, givetvis spelar det också roll eftersom de släpper ut koldioxid i atmosfären och bland annat försurar vattnet. Och ja det försämrar hälsan.

Jag kommer inte med någon lösning, jag säger bara att det händer och att vi får ekologiska konsekvenser som följd. Dessa ekologiska konsekvenser slår mot bönder framförallt och leder till att matpriser stiger och eventuellt blir det brist på mat.

Nej kommunism är något helt annat. Och nej, det är ingen slump att de som är vänster också varnar för klimatförändringar, därför vänstern är till skillnad från högern faktiskt utbildade och informerade. Men det finns även de som inte är i övrigt politiskt intresserade eller tom. höger som fortfarande varnar för klimatförändringar. Så det handlar inte bara om höger - vänster, även om det kanske är en taktik för dig att försöka skrämma folk från att tro på klimatförändringarna genom att kalla det för "kommunism".

Oavsett vad som händer, är klimatförändringar inte bra. Ni kan inte ha lyxen att vara höger i en värld som har ökade naturkatastrofer och sjunkande resurser. När oroligheter sker, (särskilt något sådant som resursbrist) är det ju kommunismen folk vänder sig mot. Det är alltså i kommunisters intresse att accelerera klimatförändringar så att de kan få med sig allmänheten, höja sig från askan och bygga sitt kommunistiska paradis.
Koldioxid är inga som helst problem utan ett välkommet tillskott. Så länge vi inte skövlar all skog och rubbar den positiva synergin dessa har.

Du tänker mest kolmonoxid vilket är en annan historia. Den globala uppvärmningen du talar om är baserad på teoretiska modeller och förbiser de faktiska reelle temperaturer som mäts.

Försurningen av våra vatten beror till 99% av att industrier pumpar ut, med politikernas godkännande, i våra vatten.

Där indien och liknande är värst av alla. Sätt dig in i hur objekt i vårt solsystem rör sig så har du ytterligare en förklaring till varför klimatet konstant går från kallt till varmt och vice versa.

Att grundvatten försvinner är naturligt. Vad många inte vet är att grundvatten inte bara dunstar (naturligt) utan även horde:as av diverse intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in