Citat:
Ursprungligen postat av
Hyacint
Angående nedsövning.
Man gör alltid en bedömning från fall till fall. En Risk/Nytta-bedömning. Min gissning i det här fallet är att nyttan överstiger risken och att man bedömer att det är bäst för henne att
sova.
Att det främjar läkningen på bästa sätt. Det är inte så att hon sover och inte kan väckas, utan hon hålls nedsövd med full kontroll och man gör väckningsförsök när man anser det lämpligt. Sen kanske man väljer att avbryta väckningsförsöket av någon anledning, och provar igen några dagar senare.
Man kan idag vara sövd ganska länge och det finns alltid ett stort team kring en patient som ligger sövd, däribland fysioterapeut som sköter om rörlighet så att muskler inte förtvinar etc.
Intensivvård idag är avancerad och multidicsiplinär och ligger i absolut framkant.
Om nu uppgifterna stämmer att det gjordes ett väckningsförsök redan förra måndagen, bara några dagar efter övergreppet och den svåra misshandeln, så är det ett jättebra tecken, även fast det avbröts.
När en såhär svårt skadad patient kommer in, så görs bland många andra undersökningar, en magnetröntgen om man ser ett skalltrauma av en viss grad, för att bedöma ev. hjärnskador.
Jag har sett bilden men känner mig inte helt okej med att kommentera den...men det är väldigt positivt att man inte har behövt göra något ingrepp som tex att lyfta bort en bit av skallbenet för att ge hjärnan utrymme att svullna osv. Hennes huvud är inte bandagerat.
💜
Hon får världens bästa vård och nu får vi avvakta besked. Jag är orolig men ändå hoppfull.
-
Tack "Hyacint". Behövde läsa detta.
Jag hoppas och ber att den stackars flickan kommer tillbaka i matchen och lyckas återhämta sig så gott det går utifrån omständigheterna.
Jag vittjar flertalet källor flera gånger per dag för att se eventuella uppdateringar om flickans status, och får nästan hjärtstopp varje gång jag i all hast läser något som ser ut som en negativ statusuppdatering.
Men än så länge verkar det finns hopp om livet som tur är.
Jag har noll koll på sånt här, men tänker att om vården bedömt läget som absolut kört, så hade man väl vid det här laget låtit henne somna in? (Usch, blir illa till mods av att bara korrekturläsa det där sista...) Önsketänkande kanske, men men, hoppet är det sista som överger en.
Hon måste komma tillbaka!
Ondskan av den där vidrigt sjuka varelsen (varelserna) som gjort detta får f-n inte segra!