Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommardagen
Jo men handläggarna på IVO avstår nog hellre att granska och rikta kritik jämfört med att låtsas som det regnar.
Genom att inte göra någonting på IVO kan du aldrig få kritik. Svarte-Petter är kvar hos soc. Att som tillsynsperson enbart ducka garanterar dig en lugn och bekväm tillvaro.
Exakt, IVO är ett jättestort skämt!!
Citat:
Ursprungligen postat av
NightmareFuel1
Tyvärr studeras de ”after the fact” eftersom de är så sällsynta. Det finns vetenskapliga belägg för att sadistisk personlighetsstörning och psykopati hänger ihop och förklarar sexualmord utförda med besinningslöst våld, av underåriga gärningsmän.
Det är alltså inte den medelsvåra intellektuella funktionsnedsättningen i sig utan snarare sadistisk personlighetsstörning och psykopati som är förklaringen till hur en 7-åring i en tonårings kropp blir kapabel att begå ett sådant här brott. Men innan han begick överfallet i tunneln så var hans beteende inte så pass avvikande att det stod ut från övriga skolelevers. Utan då var det mindre kränkningar som passar in i bilden ”maladaptivt beteende” (en term från habiliteringen). Det var när han började övergå till överfall som han blev avvikande från medelsvårt utvecklingsstörda med maladaptivt beteende (ca 0,2 procent av befolkningen) och att sedan begå ett sadistiskt sexualmord(försök) visar att han är abnorm. (Brasklapp: om han är skyldig, vilket vi vet efter dom/bevistalan).
Artikel:
Anger Experience, Styles of Anger Expression, Sadistic Personality Disorder, and Psychopathy in Juvenile Sexual Homicide Offenders
Tack för svar!
Ja, jag tycker att det är rätt konstigt att han inte fångades upp vid det första överfallet, som jag anser vara mycket grovt för en 11-12 åring.
Hur är det att "förhöra" ett sådan här barn/person?
En "normal" 7-åring har ju svårt att redogöra för händelser (de används väl knappast som tillförlitliga vittnen egentligen) även om man försökte med en 3-åring i Da Costa-målet, men det föll ju inte så bra ut om vad jag kommer ihåg.
Det blir väl mest till att invänta teknisk bevisning kan jag tänka.
Men å andra sidan kanske han blir pratglad om han tror han fått en "kompis" som delar hans sjuka "intresse".