Citat:
Ursprungligen postat av
Krulf
Och vilket straff (om något beroende på ålder) tror du kommer dömas ut och kommer det med all sannolikhet låga straffet ha någon som helst effekt på denna psykopat?
Jag kan inte rättspraxis men med tanke på brottets grovhet så måste det bli vård, vård i sig är inget ”straff”. Abushi har litauer, tjetjener och gud vet vad i hälarna så han får hålla tummarna för att han ses som 15 och hamnar i någon ungdomsvariant av rättspsykiatrin. Släpps han ut vind för våg igen och dyker upp på radarn genom att göra något mer så är han död.
Det jag vädjat för är att vänta tills han är dömd, har fått vården och släppts ut. Det för att dels offret ska få upprättelse via det riktiga rättsväsendet men även för att inte utsätta tredje person för fara (dvs. oskyldig allmänhet i hans närhet och all personal omkring honom). Om folk sedan likt islamister vill införa ett parallellt rättssystem och utfärda en fatwa så säger jag ”ajabaja” (dvs. fördömer det) men vägrar lägga fingrar emellan. Skulle Abushi bli klippt på min tröskel så skulle jag vägra hjälpa honom utan snarare vinka hejdå. Underlåtenhet att agera är inte brottsligt.