2022-07-15, 21:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Är det inte rätt märkligt att plattfiskarna har extremt svårt att acceptera gravitationskraften, men att den platta jorden ska ständigt accelerera för att vi ska stanna kvar är uppenbarligen inget svårt att acceptera.

Exakt vad är det som gör att vi accelererar? Är det någon raketmotor bakom den platta jorden?

Det är detta som är så konstigt, att acceptera det mest logiska där allt går ihop är enligt som galet. Men att acceptera helt sinnessjuka idéer som inte ens stämmer med verkligheten vi ser, mäter och upplever är helt okey.
Plattfiskarna tror väl på allt dom ser på YT som stödjer deras tro och avvisar allt som inte stödjer den?
Citera
2022-07-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det verkar ju som att den tredje skolan som påstår att vi lever under en ”dome” har tystnat. Det var längesedan man hörde om en dome.

Vi får väl fråga de senaste och några till

Varför stannar atmosfären kvar och finns det någon "dome" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
... Faktum är dock ...
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
... Det är mycket enkelt att förklara på den plana jorden ...
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
... TEORIN om jordens dragningskraft ...
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... vakuum som existerar bredvid en atmosfär. ...
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
... och tryck kan inte gränsa till ingenting utan barriär. ....
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Chipspåse är inget bevis för tryck bredvid vakuum.

Vad är de sista rönen? Dome or no dome?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-15 kl. 22:40.
Citera
2022-07-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Nej, lilla Jazzil. Du ser inte samma stjärnor i på södra delen av jorden, som i norra. Är det inte så? Eller ser man Polstjärnan från Perth? Samma fenomen uppträder inte i norra delen av jorden

Det är mycket enkelt att förklara på den plana jorden

Och ändå kan du inte förklara detta?
Är det verkligen så enkelt att förklara det på en platt jord då när du själv inte kan förklara detta
Citera
2022-07-16, 11:01
Medlem
[quote=WilleGarvin|80907262]Vi får väl fråga de senaste och några till

Varför stannar atmosfären kvar och finns det någon "dome" ?

https://youtu.be/9EImetc68TU

Encyclopedia från USA 1958. Alltså godkänd av militär och Amerikanska regeringen beskriver en dome, 13000 ft high = 3.9624 km nästan 4 km hög isvägg på lattitude 80' E och longitude 90' E.

Detta var alltså officiell information strax efter WW2 och det stämmer precis med var det är förbjudet för privatpersoner att åka med båt eller flyg i dagens läge. Allt bestämt av hundratals länder via ANTARCTIC TREATY för att skydda miljön där. Skitsnack och alla med en hjärna fattar varför det inte är tillåtet att åka längre söder ut på isen än till en viss gräns.

Fakta och sanningen finns i de äldre böckerna som i denna video jag länkade. Och självklart är det sant det som står där 1958 är inte särskilt längesedan de flesta födda då lever än tex.

Forska och öppna era sinnen så ser ni världen som den är hur enkelt som helst.
Citera
2022-07-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ett bra råd: Sett dig in i saker och ting! Lyssna åtminstone inte på brutala dårar som Nathan Oakley, och glöm Samuel Rowbotham som levde i mitten av 1800-talet! Det är mer än 150 år sedan!! Mycket har hänt sedan dess, och att använda Rowbotham som sanning för vad som helst är rent nonsens. Tänk på det.

Jag vill mena att när man sätter sig in i saker blir man ofta mindre tvärsäker än man var innan.

Det sägs ju ofta att gamle greken Eratosthenes bevisade att jorden var rund, för han observerade olika längd på skuggor på olika platser. Nathan Oakley och hans gäng däremot hävdar lika tvärsäkert(om jag förstår dem rätt) att observationen i själva verket bevisar att jorden är platt. Det var det jag menade här, man kan inte dra någon tvärsäker slutsats om jordens form från någon enkel observation man gör på himlen, there's more to it than that alltså.
Citera
2022-07-16, 11:21
Medlem
Citat:
... beskriver en dome ...

Du är alltså anhängare av ostkupe-teotin.

Citat:
... Forska och öppna era sinnen så ser ni världen som den är hur enkelt som helst.

Jag håler med om att om man forskar så ser man världen som den är. Det märkliga är snarast att du både tror att du "forskat" och tror jorden är platt. Det går inte riktigt ihop.

Vad säger din "forskning" om det faktum att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-16 kl. 11:32.
Citera
2022-07-16, 11:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Måste varje fråga ställas 100 gånger i tråden? Detta har avhandlats och besvarats så oerhört många gånger, senast för nån månad sen.

Men. Atmosfären stannar runt jorden pga 🥁🥁🥁 gravitationen!!

Även gaserna som utgör atmosfärens luft etc har en massa och dras mot jorden.

Festligt va?
Citera
2022-07-16, 11:25
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag vill mena att när man sätter sig in i saker blir man ofta mindre tvärsäker än man var innan.

Det sägs ju ofta att gamle greken Eratosthenes bevisade att jorden var rund, för han observerade olika längd på skuggor på olika platser. Nathan Oakley och hans gäng däremot hävdar lika tvärsäkert(om jag förstår dem rätt) att observationen i själva verket bevisar att jorden är platt. Det var det jag menade här, man kan inte dra någon tvärsäker slutsats om jordens form från någon enkel observation man gör på himlen, there's more to it than that alltså.
Du börjar med att nämna olika längd på skuggor och menar på att man från observationer på himlen inte gör att man kan dra någon slutsats om jordens form.
Enligt min åsikt ser man skuggorna på jordens yta och inte på himlen.

Men utveckla resonemanget om varför skuggorna på marken påvisar varför jorden är sfärisk, eller varför de påvisar att jorden är platt.
Citera
2022-07-16, 11:26
Medlem
Citat:

Jo visst kan man dra slutsatser av att studera tex Polstjärnans vinkel över horisonten på olika platser. Eller rättare sagt kan jag det i alla fall, du har ju uppenbarligen lite svårare.

Citat:
... there's more to it than that alltså ....

Vad då för något?
Citera
2022-07-16, 11:29
Medlem
Citat:
Är det inte rätt märkligt att plattfiskarna har extremt svårt att acceptera gravitationskraften, men att den platta jorden ska ständigt accelerera för att vi ska stanna kvar är uppenbarligen inget svårt att acceptera.

Exakt vad är det som gör att vi accelererar? Är det någon raketmotor bakom den platta jorden?

Kom att tänka på en grej, när jag gick en promenad häromåret. Man hade hissat en flagga ute på stan, en märklig mångfärgad sak med en symbol i förgrunden, ett hjul. Det visade sig att det var romernas("zigenare") nationsflagga, och hjulet är ett så kallat "chakra" en viktig religiös symbol i vissa delar av världen.

get it? Ett hjul. Tänk på rymdstationen i filmen 2001. Ja så skulle det kunna funka. bara en tanke.

Citat:
Det är detta som är så konstigt, att acceptera det mest logiska där allt går ihop är enligt som galet. Men att acceptera helt sinnessjuka idéer som inte ens stämmer med verkligheten vi ser, mäter och upplever är helt okey.

Men det finns inget enkelt eller logiskt med gravitationskraft på ett klot. "Massa som attraherar massa". Det är så mysko att det blir väldigt tacksam att driva med

https://www.youtube.com/watch?v=VjOhj57ZkO0
Citera
2022-07-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du börjar med att nämna olika längd på skuggor och menar på att man från observationer på himlen inte gör att man kan dra någon slutsats om jordens form.
Enligt min åsikt ser man skuggorna på jordens yta och inte på himlen.

Men utveckla resonemanget om varför skuggorna på marken påvisar varför jorden är sfärisk, eller varför de påvisar att jorden är platt.

jaha stryk "på himlen" då. Jag menar enkel observation. Observationen skulle tyda på att jorden är rund, klotformad , om vi förutsätter att solen finns jäkligt långt bort. Men om vi tänker oss att solen är mera lokal av sig kan det vara förenligt med en platt jord.
Citera
2022-07-16, 11:35
Medlem
Citat:

Den det finns inget enkelt eller logiskt med gravitationskraft på ett klot. "Massa som attraherar massa". Det är så mysko att det blir väldigt tacksam att driva med

Tycker du även magnetism är mysko?

Och vad är din mindre mystiska förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in