2022-07-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Var har ni ätit med så dåliga erfarenheter.
Anser att det Danska köket tillhör världstoppen möjligen nummer 3 efter Frankrike
och Italien .
Toppen råvaror suverän känsla för hur man tillagar dem.
Listan kan göras hur lång som helst.
Vidare bara en så enkel sak som att köpa deras bröd antingen rågbröd eller frallor och
ljummen grovmalen nybakad leverpastej.
Alltså vi talar gastronomi.
De är vida överlägsna oss i Sverige som badar i tacos och kebabpizza fy fan
tacka vet jag ett smörrebröd mums.

Rankar man dansk mat som topp 3 har man förbrukat sin rätt att använda ordet gastronomi. Jag äter bättre mat i småbyar i Kina där man inte hört talas om ordet hygien än i Danmark.
Citera
2022-07-15, 15:01
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Rankar man dansk mat som topp 3 har man förbrukat sin rätt att använda ordet gastronomi. Jag äter bättre mat i småbyar i Kina där man inte hört talas om ordet hygien än i Danmark.
Det gör du inte alls.
Du vet öht inte vad du talar om.
Citera
2022-07-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det gör du inte alls.
Du vet öht inte vad du talar om.

Jo, jag har bott och jobbat i Danmark, och vet precis vad jag pratar om.
Citera
2022-07-15, 15:05
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jo, jag har bott och jobbat i Danmark, och vet precis vad jag pratar om.
Inte en chans.
Det danska köket är helt fantastiskt bra. Det hade du vetat om du provat.
Citera
2022-07-15, 15:07
Medlem
Citat:
Inte en chans.
Det danska köket är helt fantastiskt bra. Det hade du vetat om du provat.

Nej, det är det inte. Fett och äckligt, dålig hygien generellt. Det finns ca 10 bra restauranger i Danmark, ingen av dessa serverar dansk mat. De med bäst hygien brukar vara pölsevagnarna, men det är ju skitmat i vilket fall. Noma är bäst, men det är inte dansk mat. Du vet inte vad du pratar om däremot.
Citera
2022-07-15, 15:11
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Fett och äckligt, dålig hygien generellt. Det finns ca 10 bra restauranger i Danmark, ingen av dessa serverar dansk mat. De med bäst hygien brukar vara pölsevagnarna, men det är ju skitmat i vilket fall. Noma är bäst, men det är inte dansk mat. Du vet inte vad du pratar om däremot.
Jag pratar inte om restaurang noma. Jag pratar om det klassiska danska köket.
Du verkar inte vara så berest om du på fullt allvar tror att hygien i Kina ens existerar
Citera
2022-07-15, 15:12
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om restaurang noma. Jag pratar om det klassiska danska köket.
Du verkar inte vara så berest om du på fullt allvar tror att hygien i Kina ens existerar

Nej, jag har bara bott i Kina i 15 år. Vad är dina meriter? Ja just ja, du påstod att danska köket är bra. Det säger allt.
Citera
2022-07-15, 19:10
Bannlyst
Citat:

Det finns typ 30 restauranger i Danmark med en eller fler stjärnor i Guide Michelin. Några av dom har grunden i det klassiska danska köket, och kan sägas servera dansk mat, även om det är tolkningar.

Vilka 10 bra restauranger är det du har varit på?

Hygienen i danska kök är god, det är ett krav att sätta upp smileyn så den syns tydligt, så det är få krogar som slarvar.
Senast redigerad av Stagier 2022-07-15 kl. 19:19.
Citera
2022-07-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagier
Det finns typ 30 restauranger i Danmark med en eller fler stjärnor i Guide Michelin. Några av dom har grunden i det klassiska danska köket, och kan sägas servera dansk mat, även om det är tolkningar.

Vilka 10 bra restauranger är det du har varit på?

Hygienen i danska kök är god, det är ett krav att sätta upp smileyn så den syns tydligt, så det är få krogar som slarvar.

Michelinkrogar har inte grunden i lokal mat, inte i Sverige heller. Noma definitivt inte. Och hygienen är inte bra, om de nu inte skärpt till sig de senaste 15 åren. Till och med McDonalds hade kass hygien. Och ju närmare Rödby du kommer, desto värre blir det.
Citera
2022-07-15, 19:42
Bannlyst
Citat:
Michelinkrogar har inte grunden i lokal mat, inte i Sverige heller. Noma definitivt inte. Och hygienen är inte bra, om de nu inte skärpt till sig de senaste 15 åren. Till och med McDonalds hade kass hygien. Och ju närmare Rödby du kommer, desto värre blir det.

Jodå, det förekommer.
Kolla Agrikultur, Gastrologik, PM, Äng, Vollmers och Operakällaren, grunden svenska råvaror och tekniker. Bland andra.
Nej Noma kör inte särskilt danskt.
2001 infördes systemet med smileyn i Danmark, efter det har restauranghygienen gradvis blivit bättre.
Citera
2022-08-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Det finns få kök jag avskyr så mycket som det danska. Det skulle vara fransmän som människor men de har ju bra mat iallafall.

Danskarna äter bara massa fett med persiljesås till och äcklig skräpfisk med currykryddad remouladsås

Köper du korv är det en jävla röding med en fralla som inte är uppskuren till och en halv fjärs vill de ha på sitt jävla grottspråk.

Danskar ätter bara fläsk och därför ser de ut som grisar. Rosaröda med genomskinlig borst på huvudet.

Äckelland och äckelmat.

Vad anser ni?

Mycket dansk mat går verkligen att ifrågasätta men deras veganska utbud är överraskande bra. I Köpenhamn finns det ett riktigt fint utbud av vegansk mat och fika som är riktigt god.
Har idrottat mycket under mina år och varit på cuper i Danmark, maten som serverats har inte varit den bästa men ibland har de faktiskt fått till det och lagat rätt normal mat som spaghetti och köttfärssås. Skulle snarare säga att Finland har den mest katastrofala maten. Maten är beige och färglös, helt fantasilös mat. All mat smakade detsamma. Blev serverad höna och stuvade makaroner, även rotmos verkar gå hem hos finnarna. Finnarna lever som det vore 70-tal. Summa sumarium, dansk mat kan vara det och äcklig med grisasvålar och annat skit men deras veganska utbud i storstäderna är bättre än Sveriges. Finland har äckligare mat än Danmark i min mening.
Citera
2022-10-19, 14:26
Medlem
Generalanderssons avatar
Som jeg skrev lite längre bak i den här tråden, så har Danmark den klart bästa maten i Norden. Allt med dansk mat är bara så jävligt gott.. kolla bara på lyxmaten man får serverad som frukost på danska hoteller.. och jämför den med maten som vi är van vid på svenska hoteller.

Dock så är dansk mat ganska ”fet” av sig.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-10-19 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in