2022-07-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Var har ni tit med s dliga erfarenheter.
Anser att det Danska kket tillhr vrldstoppen mjligen nummer 3 efter Frankrike
och Italien .
Toppen rvaror suvern knsla fr hur man tillagar dem.
Listan kan gras hur lng som helst.
Vidare bara en s enkel sak som att kpa deras brd antingen rgbrd eller frallor och
ljummen grovmalen nybakad leverpastej.
Allts vi talar gastronomi.
De r vida verlgsna oss i Sverige som badar i tacos och kebabpizza fy fan
tacka vet jag ett smrrebrd mums.

Rankar man dansk mat som topp 3 har man frbrukat sin rtt att anvnda ordet gastronomi. Jag ter bttre mat i smbyar i Kina dr man inte hrt talas om ordet hygien n i Danmark.
Citera
2022-07-15, 15:01
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Rankar man dansk mat som topp 3 har man frbrukat sin rtt att anvnda ordet gastronomi. Jag ter bttre mat i smbyar i Kina dr man inte hrt talas om ordet hygien n i Danmark.
Det gr du inte alls.
Du vet ht inte vad du talar om.
Citera
2022-07-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det gr du inte alls.
Du vet ht inte vad du talar om.

Jo, jag har bott och jobbat i Danmark, och vet precis vad jag pratar om.
Citera
2022-07-15, 15:05
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jo, jag har bott och jobbat i Danmark, och vet precis vad jag pratar om.
Inte en chans.
Det danska kket r helt fantastiskt bra. Det hade du vetat om du provat.
Citera
2022-07-15, 15:07
Medlem
Citat:
Inte en chans.
Det danska kket r helt fantastiskt bra. Det hade du vetat om du provat.

Nej, det r det inte. Fett och ckligt, dlig hygien generellt. Det finns ca 10 bra restauranger i Danmark, ingen av dessa serverar dansk mat. De med bst hygien brukar vara plsevagnarna, men det r ju skitmat i vilket fall. Noma r bst, men det r inte dansk mat. Du vet inte vad du pratar om dremot.
Citera
2022-07-15, 15:11
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nej, det r det inte. Fett och ckligt, dlig hygien generellt. Det finns ca 10 bra restauranger i Danmark, ingen av dessa serverar dansk mat. De med bst hygien brukar vara plsevagnarna, men det r ju skitmat i vilket fall. Noma r bst, men det r inte dansk mat. Du vet inte vad du pratar om dremot.
Jag pratar inte om restaurang noma. Jag pratar om det klassiska danska kket.
Du verkar inte vara s berest om du p fullt allvar tror att hygien i Kina ens existerar
Citera
2022-07-15, 15:12
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om restaurang noma. Jag pratar om det klassiska danska kket.
Du verkar inte vara s berest om du p fullt allvar tror att hygien i Kina ens existerar

Nej, jag har bara bott i Kina i 15 r. Vad r dina meriter? Ja just ja, du pstod att danska kket r bra. Det sger allt.
Citera
2022-07-15, 19:10
Bannlyst
Citat:

Det finns typ 30 restauranger i Danmark med en eller fler stjrnor i Guide Michelin. Ngra av dom har grunden i det klassiska danska kket, och kan sgas servera dansk mat, ven om det r tolkningar.

Vilka 10 bra restauranger r det du har varit p?

Hygienen i danska kk r god, det r ett krav att stta upp smileyn s den syns tydligt, s det r f krogar som slarvar.
Senast redigerad av Stagier 2022-07-15 kl. 19:19.
Citera
2022-07-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagier
Det finns typ 30 restauranger i Danmark med en eller fler stjrnor i Guide Michelin. Ngra av dom har grunden i det klassiska danska kket, och kan sgas servera dansk mat, ven om det r tolkningar.

Vilka 10 bra restauranger r det du har varit p?

Hygienen i danska kk r god, det r ett krav att stta upp smileyn s den syns tydligt, s det r f krogar som slarvar.

Michelinkrogar har inte grunden i lokal mat, inte i Sverige heller. Noma definitivt inte. Och hygienen r inte bra, om de nu inte skrpt till sig de senaste 15 ren. Till och med McDonalds hade kass hygien. Och ju nrmare Rdby du kommer, desto vrre blir det.
Citera
2022-07-15, 19:42
Bannlyst
Citat:
Michelinkrogar har inte grunden i lokal mat, inte i Sverige heller. Noma definitivt inte. Och hygienen r inte bra, om de nu inte skrpt till sig de senaste 15 ren. Till och med McDonalds hade kass hygien. Och ju nrmare Rdby du kommer, desto vrre blir det.

Jod, det frekommer.
Kolla Agrikultur, Gastrologik, PM, ng, Vollmers och Operakllaren, grunden svenska rvaror och tekniker. Bland andra.
Nej Noma kr inte srskilt danskt.
2001 infrdes systemet med smileyn i Danmark, efter det har restauranghygienen gradvis blivit bttre.
Citera
2022-08-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Det finns f kk jag avskyr s mycket som det danska. Det skulle vara fransmn som mnniskor men de har ju bra mat iallafall.

Danskarna ter bara massa fett med persiljess till och cklig skrpfisk med currykryddad remouladss

Kper du korv r det en jvla rding med en fralla som inte r uppskuren till och en halv fjrs vill de ha p sitt jvla grottsprk.

Danskar tter bara flsk och drfr ser de ut som grisar. Rosarda med genomskinlig borst p huvudet.

ckelland och ckelmat.

Vad anser ni?

Mycket dansk mat gr verkligen att ifrgastta men deras veganska utbud r verraskande bra. I Kpenhamn finns det ett riktigt fint utbud av vegansk mat och fika som r riktigt god.
Har idrottat mycket under mina r och varit p cuper i Danmark, maten som serverats har inte varit den bsta men ibland har de faktiskt ftt till det och lagat rtt normal mat som spaghetti och kttfrsss. Skulle snarare sga att Finland har den mest katastrofala maten. Maten r beige och frgls, helt fantasils mat. All mat smakade detsamma. Blev serverad hna och stuvade makaroner, ven rotmos verkar g hem hos finnarna. Finnarna lever som det vore 70-tal. Summa sumarium, dansk mat kan vara det och cklig med grisasvlar och annat skit men deras veganska utbud i storstderna r bttre n Sveriges. Finland har ckligare mat n Danmark i min mening.
Citera
2022-10-19, 14:26
Medlem
Generalanderssons avatar
Som jeg skrev lite lngre bak i den hr trden, s har Danmark den klart bsta maten i Norden. Allt med dansk mat r bara s jvligt gott.. kolla bara p lyxmaten man fr serverad som frukost p danska hoteller.. och jmfr den med maten som vi r van vid p svenska hoteller.

Dock s r dansk mat ganska fet av sig.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-10-19 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in