2022-07-15, 18:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Uppgifter om de dödade i Vinnitsa igår när Ryssen sprängde högkvarteret för Ukrainas flygvapen börjar sippra fram i Ukrainsk media.. och nej, det var inte barn;

https://t.me/intelslava/33173

🇷🇺🇺🇦⚡The results of the missile strike of the Russian Armed Forces on the House of Officers in Vinnitsa begin to emerge

Obituaries for the fallen soldiers began to slowly seep into the Ukrainian media. One of them belongs to Konstantin Puzyrenko, who was killed as a result of a cruise missile attack on Vinnitsa.

Judging by the characteristic buttonholes on the uniform, the killed soldier was a representative of the Ukrainian Air Force.

Jag kan bekräfta att det var civila offer och inget militärt mål som träffades,

The Officers House är en koncer och danslokal (aktiv trots kriget faktiskt, Roxo Lana som skulle spelat där samma dag fick en ljudtekniker sprängd och en annan skadad).

De finns kulturcentrum med samma namn i flera ukrainska städer (kiev och odessa bla).

Du har säkert sätt bilden på 4 åriga Anna som dödades ? hennes mamma verkar överlva (minus ett ben...)
Citera
2022-07-15, 18:53
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är sant att Ryssland är fruktansvärt korrupt och att deras politiker (inklusive Putin) är tjuvar men Ryssland är ett "borderline" I-land med ett BNP (PPP) per capita som inte är så fasligt långt från I - och EU-landet Grekland. Ryssland har ett BNP (PPP) per capita som är högre än EU-landet Bulgarien. När det kommer till IHDI-index befinner sig Ryssland mellan EU-landet Rumänien och Portugal. Faktum är att Ryssland inte befinner sig så fasligt långt från USA. Genomkorrupta Belarus ligger förövrigt mellan Spanien och Portugal.

På sikt kan Ryssland och Belarus gå om till exempel Spanien. Ryssarna har det tillräckligt bra för att de skall stå ut. Ryssar är inte lika rika som svenskar men tillräckligt rika för att det inte skall uppstå allt för mycket friktion. Ekonomin spelar rätt stor roll. Länder och territorier så som Singapore, Hong Kong, Macao, Qatar, UAE, Brunei, Bahrain, Saudiarabien och Kuwait är inte särskilt "demokratiska" men så länge folk har en hyfsad levnadsstandard så rullar saker och ting på.

Det så kallade "odemokratiska" länderna Polen och Ungern är idag rikare i termer av BNP (PPP) per capita än en lång rad EU-länder. Det är få som klagar i Ungern givet deras idag höga levnadsstandard. Så länge Orban levererar bra jobb, tillväxt, säkerhet och att folk har råd att måla om sina hus, sätta in nya badrum och kök är det få som klagar. Ryssarna nöjer sig med mindre. Det är det här västvärldens eliter sedan 1970-talet inte har fattat - om folk har vettiga jobb och inkomster så struntar de i resten. Hur som helst. Det verkar som om Saudi Arabien, Egypten och NATO-landet Turkiet nu överväger att ansluta sig till BRICS.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/preparing-apply-membership-saudi-arabia-turkey-brics-plan-join-brics

Det ser inte ut som Bidens charmoffensiv i Saudiarabien gick hem. Kanske det har att göra med att Biden tjafsade om "mänskliga rättigheter", vikten av att stödja Israel i vått och tort, att saudierna skulle sänka sina oljepriser, avsluta kriget i Jemen samt att Biden antagligen började prata om krig med Iran, Ryssland och Kina. Det är inget som saudierna vill höra. Det saudiska kungahuset har en stagnerande ekonomi (eller hade innan energipriserna ökade). De vill bli slickade i rumpan precis som på 1970-talet då Saudiarabien var rika som troll.

Detta är något som kineserna är medvetna om. Den mer intelligenta Xi Jinping böjer sig gärna ned för att slicka Mohammed bin Salman i rumpan. Uppenbarligen har ryssarna, sydafrikanerna, brasilianarna och indierna gjort samma sak. Då får man medlemmar till sin klubb. I synnerhet verkar Ryssland gått på charmoffensiv för att få med sig saudierna.

Det är inte Ryssland som isoleras från världen men västvärlden på grund av att liberalerna har kastat ut gamla beprövade diplomatiska metoder (ass-kissing) för hysteriska liberala särintressen. Jag påpekade här om dagen detta tråden "mediekriget om mångkulturen" och hänvisade till bland annat WSJ som nu skriver nära precis samma sak som jag gör. Skall saker och ting gå vägen måste man erbjuda något bättre. Det var förövrigt Global Times som påpekade Kina inte har gjort mer än att ta över en gammal beprövad amerikansk strategi - "ass kissing". Således, skall Sverige få gå med i NATO måste man ge Turkiet något och då kan man inte tjafsa om kurdiska, feministiska och liberala särintressen. Om nu USA har tänkt besegra Ryssland kanske de skall återgå till deras gamla metoder? Men vad vet jag.

Förr eller senare kommer oljepriset att kollapsa. Ryssland blir europas Venezuela där folket kommer att fly extrem fattigdom genom att promenera till fots ut ur landet. 4D-schackmästaren Putin får ringa sin svagbegåvade polare Maduro och be om tips på hur nästa drag på schackbrädet ska dras.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
De har väl sålt de? Jag menar, det skulle inte vara första gången;

https://t.me/intelslava/33165

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
YES -jag visste att det här skulle hända! Det var bara en tidsfråga!

Samma lögnhistoria som med haubitsen Caesar. Från en typisk ljugande rysk trollkälla.

Så. Nej. Det där har aldrig hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ryssland invaderade Ukraina 24/2-22, så allt efter det är ENBART Rysslands fel .Allt dödande o förstörelse är en följd av vad Ryssland gjorde 24/2-22.
Att PK-befriade ryssar skyller ifrån sig ändrar inget,,det o västhatet sitter i deras ryggmärg , inlärt sen barnhemmet.
Buhu! Om det är något jag faktiskt uppskattar med ukrainarna är att de inte gnäller. De är villiga att slåss till den sista ukrainaren. Världen är inte rättvis och du bär ansvar för vad du gör. Ukrainarna var väl medvetna om att de bodde granne med en stor elak björn. Trots denna vetskap avsatte de Viktor Yanukovych för att sedan rösta fram NATO-vänner som sparkade på björnen i åtta år.

Visst kan man skylla på USA som iscensatte färgrevolutionen 2014 men någonstans måste man ta ansvar för vad man gör. Vad trodde ukrainarna skulle hända? Det samma gäller svenskarna. Om svenskarna är så jävla dumma att de val efter val röstar på liberala fanatiker som bryr sig mer om amerikanska intressen än de genuint svenska får de också bära konsekvenserna av sina handlingar.

Om du inte försvarar dina intressen kommer någon att äta upp din lunch eller i värsta fall kommer en björn och äter upp dig. Det är något som ukrainarna nu får erfara i realtid. När Donbas är taget kommer ryssarna ge Zelenskyj och hans finansiärer i Washington DC ett erbjudande och säger de nej (vilket de kommer göra eftersom de inte bryr sig om ukrainska liv) kommer ryssarna kriga (om de måste) hela vägen till den polska gränsen. Världen är som sagt inte rättvis och i slutändan bär du själv ansvar för vad du gör och det gäller i synnerhet ukrainarna. Jag har dock respekt för ukrainarna eftersom är villiga att upplösa delar eller hela sitt nationella territorium för att inte tala om att de offrar sina liv i drivor för amerikanska intressens skull. Jag hade inte fattat ett sådant beslut själv eftersom jag tror på en försiktig utrikespolitik och diplomati men detta är den väg ukrainarna valt att vandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Språkbruket är väl mer stötande än kriget? En spade ska kallas en spade. Ska mördandet bli mindre brutalt genom att kalla mördandet, avdagatagande eller dödande? Eller får dom "döda" ens nämnas för att språkbruket blir stötande? Att söka förfina det brutala kriget i Ukraina genom att beskriva det med "fina" ord är att inte ta ställning så tala ur skägget så din åsikt inte dränks i fina ord. Kriminella ersätts med ? Tjyvar ersätts med ?Våldtäcksmän ersätts med ? Vidriga hatade arme ersätts med? Vilka ord anser Edgerton ger en bra beskrivning på det oerhörda lidande invasionen orsakar Ukrainska befokningen?
Jag föredrar analytiska alternativt roliga inlägg framför inlägg skrivna i affekt och ilska.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack för en i vanlig ordning lärorik genomgång, Edgerton! Jag nämnde ingenting om korruptionen i Ryssland specifikt, men levnadsstandard och dylikt spelar givetvis in om folk tidigare hankat sig fram men fått det drägligare i vissa fall.

WSJ fladdrade faktiskt förbi i två inlägg i går kväll. Det är inget dåligt betyg om du lägger dig tillräckligt nära deras analyser. Och jag håller helt med dig om att det handlar om att erbjuda något bättre — tror nog att delar av världen tröttnat rätt ordentligt på den kolonialistiskt mästrande översittartonen från västvärlden; inte minst när kulturella klyftor uppenbarar sig och det verkar som en västerländsk syn på samhället nästan alltid kommer på köpet.
Tja, jag gör ju analyserna många år innan WSJ. Jag antar att jag ligger i framkant. Folk kunde räkna ut med rumpan att svensk invandringspolitik skulle gå åt helvete. Hur länge tog det innan frågan lyftes upp? Kritiken började 1965 och den lyftes upp 2015 med undantag för några år under det tidiga 1990-talet när Ny Demokrati satt i riksdagen.

Jag vet inte om jag skulle kalla västvärlden för nykoloniala eller det kanske är en korrekt beskrivning. Hela världen skall ju stöpas om till en USA-styrd pro-israelisk liberalt mähe-värld där folk inte skall ha rätt till ett ekonomiskt, socialt och kulturellt drägligt liv. Jag antar att fördelen med den spännande liberala världsordningen är vi kanske snart får rätten att ha ett könsneutralt pass där det står "hen"

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Förr eller senare kommer oljepriset att kollapsa. Ryssland blir europas Venezuela där folket kommer att fly extrem fattigdom genom att promenera till fots ut ur landet. 4D-schackmästaren Putin får ringa sin svagbegåvade polare Maduro och be om tips på hur nästa drag på schackbrädet ska dras.
Möjligt - men oljepriset har inte kollapsat och jag antar att Ryssland har planerat för den eventuella förändringen.

Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Tyvärr orkade jag inte läsa igenom din textvägg,(för tråkig o svårläst ),men läste avsnittet om Biden i saudi ,som du beskriver som misslyckat möte ! Jag har info om att besöket ledde till att Saudiarabien häver sitt långvariga förbud mot israeliska flygningar över saudi.Biden blev därmed den förste amerikanske ledare som flög direkt från Israel till saudi. Detta är ett mycket bra exempel på lyckad diplomati , med klara resultat , signerat alla ryssars hatobjekt , USA o Biden
Verkligen?

https://www.timesofisrael.com/biden-applauds-historic-saudi-decision-allowing-israeli-flights-over-its-airspace/

Du tror inte att detta beslut fattades innan Biden blev president? Har du hört talas om Abraham Accords? Saudiarabien skrev inte under men var villiga att förhandla angående avtalets innehåll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Accords

Vidare verkar du inte känna till att Saudiarabien och Israel sedan länge har "hemliga" diplomatiska relationer och samarbeten. Jag förstår att Biden gärna vill hävda någon sorts framgång men detta är ingen framgång. Det är en PR-gest till den obelästa allmänheten.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-15 kl. 19:08.
Citera
2022-07-15, 18:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag vet inte om det är fel på min svenska men att stoppa in talarattitydsadverbialet "tydligen" i satsen; med det försöker jag få till en liten distans till det sagda.
"Tydligen", "enligt uppgift från", "menar", "påstår", "hävdar", "ska ha" — det finns många möjligheter.

Det värsta är väl den här ständiga bombsäkerheten i tråden. Särskilt när det kommer till oerhört vidlyftiga spekulationer i komplexa jättefrågor. Typ långsiktiga konsekvenser av hela kriget. Det är så klart helt omöjligt att räkna ut sådant på förhand trots att man extrapolerar sina egna antaganden...

Tillägg: "Enligt" gör jobbet finfint.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-07-15 kl. 19:00.
Citera
2022-07-15, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Att du inte tror på den falska propagandan kanske är sant men då spyr du ut skit som du inte själv tror på. Hur mycket får du betalt för att gå emot din egen övertygelse?

ryZZk propaganda går ut på att alltid ljuga även om det är uppenbara lögner.
Vilket skit?

Dödsrunor med ukrainska befäl i flygvapnet har börjat dyka upp i ukrainsk media. Flera stycken tydligen. Så om inte utlänningar var med på mötet så lär åtminstone ukrainska flygvapnets ledning varit närvarande.
Citera
2022-07-15, 18:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det var från början en m777 haubits som ryssen kom över och nu tror alla det är en HIMARS

Och däremellan var det en Caesar-haubits.

Ungefär samma historia. Men inga bevis. Inga trovärdiga bilder.
Citera
2022-07-15, 19:01
Avstängd
Citat:
Det finns andra sätt att få fram det till vederbörande än med bilder i massmedia, din ignorant. Tror du på allvar att Pentagon eller diverse försvarsdepartement och arméledningar i väst (eller ens i Kiev) får sina underrättelser via twitter, telegram och dagstidningar? Att det är DÄRIFRÅN de själva hämtar sin kunskap om vad som sker ute vid fronten i Ukraina?

Herrejisses, det är verkligen dagisnivå här i tråden.

fniss, så du ser inte det problematiska i att rysstroll låtsas att de köpt ett vapensystem (som kostar ca 5m d) för 80`000d och inte ens twittrar med en bild....

Om du tror på väst udnertälser så vet du ju att de redan avfärdats, även "köpta" cesarsystem har avfärdats som rysstrollning
Citera
2022-07-15, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö

The Officers House är en koncer och danslokal (aktiv trots kriget faktiskt, Roxo Lana som skulle spelat där samma dag fick en ljudtekniker sprängd och en annan skadad).

De finns kulturcentrum med samma namn i flera ukrainska städer (kiev och odessa bla).

Du har säkert sätt bilden på 4 åriga Anna som dödades ? hennes mamma verkar överlva (minus ett ben...)
Nej, det kan du inte alls. Du kan inte bekräfta något.

Fullt ös på flygvapnet som bjuder in till middagsdans mitt i veckan under brinnande krig.

Visst, sörru!
Citera
2022-07-15, 19:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den svarta marknaden och smugglandet är endemiska i Ukraina, det är ett vanligt sätt att skaffa kontanter helt enkelt. Snabba cash.'

Även när det gäller utländsk militär utrustning.

Det vi framförallt ser är den endemiska korruptionen i Ryssland. Som de där ryska civila som åkte till Donbass för att ge ryska armen sin crowdfundade drönare som de märkte med märkpenna och genast såldes på Ebay.
Citera
2022-07-15, 19:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, det kan du inte alls. Du kan inte bekräfta något.

Om du inte nöjer dig med den sammstämminga informationen och bilder från platsen (eller för den delen reklamen för spelningen) så kan jag bekräfta det (genom vänner)

Citat:
Fullt ös på flygvapnet som bjuder in till middagsdans mitt i veckan under brinnande krig.

Du kan ju även själv googla runt på The officers house i ukraina.

Citat:
Visst, sörru!

Verkligheten är vad den är.
Citera
2022-07-15, 19:07
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Bilder visar tydligt att det var precisions robotar som slog ut flyglarna (där man visste att officerare bl a vistades). Om det var civila där så är det Ukrainarnas fel att de låter civila vistas bland militära mål.

Men så är mänskliga sköldar inget nytt för Ukrainarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in