2022-07-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En konstig nyhet precis.

Ryssarna har beslagtagit en amerikansk HIMARS enligt "lokala källor", kablades ut genom västliga finanskällor. Men inget pro-ryskt twitter- eller telegramkonto jag följer har spridit samma info. Jag gissar att det är fake news, möjligen placerat av ukraina också för att kunan debunka det.

Jag har läst nyheten på ryska telegramkonton. Vill dock ha bildbevis för att tro på det.
Citera
2022-07-15, 17:34
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Ukrainarna slåss för livet mot en armé av kriminella mördare, våldtäktsmän, tjuvar mm som är ute efter att förinta Ukraina och bedriva folkmord på ukrainarna.

Zelensky är ledaren för det tappra folk som slåss mot denna vidriga och hatade armé.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Världen är inte svart eller vit. Konflikten bör analyseras i tråden snarare än att leda till någon sorts svenskt verbalt inbördeskrig. Det är tråkigt att du som annars så kunnig, seriös, analyserande och hygglig postare har börjat ta till ett sådant grovt språkbruk.
Språkbruket är väl mer stötande än kriget? En spade ska kallas en spade. Ska mördandet bli mindre brutalt genom att kalla mördandet, avdagatagande eller dödande? Eller får dom "döda" ens nämnas för att språkbruket blir stötande?
Att söka förfina det brutala kriget i Ukraina genom att beskriva det med "fina" ord är att inte ta ställning så tala ur skägget så din åsikt inte dränks i fina ord.
Kriminella ersätts med ?
Tjyvar ersätts med ?
Våldtäcksmän ersätts med ?
Vidriga hatade arme ersätts med ?
Vilka ord anser Edgerton ger en bra beskrivning på det oerhörda lidande invasionen orsakar Ukrainska befokningen?
Senast redigerad av Taggad 2022-07-15 kl. 18:05.
Citera
2022-07-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ryssland har redan lovat att de ska stå för återuppbyggnaden av Donbass. Man hör i intervjuer att lokalbefolkningen förväntar sig och hoppas på det.

För att parafrera Djungelboken: nåja, återuppbygga till rysk standard är väl inte så svårt. Det kanske är klart ca år 2067. Det tog ju 45 år att återuppbygga husen i Östberlin....
Citera
2022-07-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Jag har både sett och hört Mearsheimer och Kotkin på Youtube. Mearsheimer gillar jag inte alls. Han låter som någon som är avlönad av Kreml. Kotkins syn på Ryssland överensstämmer i stort sett med min.

Nej, hur fan kan det vara USA:s fel om RYSSLAND invaderar Ukraina? Det är ju som om jag skulle knivmörda någon och skylla på rösterna i mitt huvud. Jag köper inte heller NATO argumentet. När Sverige och Finland annonserade att de ville gå med i NATO var reaktionen från ryssarna "jaså, jaha?" Ett enda stort "Meh". Inte heller hotade de med krig när Polen, Baltikum m.fl gick med i Nato. Men när Ukraina vill gå med i EU och NATO, låter det "OM UKRAINA GÅR MED I NATO, DÅ JÄVLAR!!!" Nu tror jag ju inte att Ryssland vill att Ukraina eller något land i deras närhet går med i Nato, men jag tror inte att det är huvudanledningen till kriget.

Mearsheimer, tillsammans med Chomsky, är i princip helt ensamma inom akademien när det kommer till deras syn på Ukraina-kriget. Det går inte hitta många, om någon, av deras kollegor som håller med i deras analys.

Det är ganska viktigt att komma ihåg, eftersom att Mearsheimer är någon som rysstrollen konstant målar upp som ett orakel och sanningssägare.
Citera
2022-07-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ukraina har stått för en stor del av förstörelsen. Donbass är ju pro-ryskt område och har varit det sedan inbördeskriget började för 8 år sedan. Enligt västpropagandan så är all förstörelse Rysslands fel men lokalbefolkningen berättar en annan historia.

Självklart ser de det så. Det var många tyskar i Berlin vid krigsslutet som också ansåg att ödeläggelsen där var britternas och ryssarnas fel...
Citera
2022-07-15, 17:40
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
För att parafrera Djungelboken: nåja, återuppbygga till rysk standard är väl inte så svårt. Det kanske är klart ca år 2067. Det tog ju 45 år att återuppbygga husen i Östberlin....
Har du sett hur rena gatorna är i Moskva? Det är enorm skillnad mot många städer i västländer som alltmer börjar likna tredje världen.

MSK Walk: Red Carpet of Moscow. White Square - Belorusskaya - Tverskaya St. - Red Square
https://www.youtube.com/watch?v=iUYh1-EyMyU
Senast redigerad av PK-befriad 2022-07-15 kl. 17:44.
Citera
2022-07-15, 17:41
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En konstig nyhet precis.

Ryssarna har beslagtagit en amerikansk HIMARS enligt "lokala källor", kablades ut genom västliga finanskällor. Men inget pro-ryskt twitter- eller telegramkonto jag följer har spridit samma info. Jag gissar att det är fake news, möjligen placerat av ukraina också för att kunan debunka det.

Det låter som en spinoff på Rybar som hittade på en nära förestående försäljning av ett HIMARS-system. Givetvis orimligt och mentalsjukt att tro att det dels skulle ske, och att det dessutom skulle finnas förhandsinformation om att det skulle ske.

Västlig finanskälla är ngn klickjagare som repostat summorna det talades om antar jag?

Ljug oavsett.
HIMARS jobbar inte i den direkta frontlinjen (det är ju det som är dess fördel)
De följs av tillräckligt många screenade och motiverade Ukrainare för att det inte är möjligt att tappa bort en till ryssen för pengar.

Det är bara usel psyops likt den om att man har skjutit ned dubbelt så många flygplan som Ukraina har.
Ljugokratin igen du vet. Det finns ingen skam att bli påkommen med en lögn i Ryssland.
Citera
2022-07-15, 17:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är sant att Ryssland är fruktansvärt korrupt och att deras politiker (inklusive Putin) är tjuvar men Ryssland är ett "borderline" I-land med ett BNP (PPP) per capita som inte är så fasligt långt från I - och EU-landet Grekland. Ryssland har ett BNP (PPP) per capita som är högre än EU-landet Bulgarien. När det kommer till IHDI-index befinner sig Ryssland mellan EU-landet Rumänien och Portugal. Faktum är att Ryssland inte befinner sig så fasligt långt från USA. Genomkorrupta Belarus ligger förövrigt mellan Spanien och Portugal.

På sikt kan Ryssland och Belarus gå om till exempel Spanien. Ryssarna har det tillräckligt bra för att de skall stå ut. Ryssar är inte lika rika som svenskar men tillräckligt rika för att det inte skall uppstå allt för mycket friktion. Ekonomin spelar rätt stor roll. Länder och territorier så som Singapore, Hong Kong, Macao, Qatar, UAE, Brunei, Bahrain, Saudiarabien och Kuwait är inte särskilt "demokratiska" men så länge folk har en hyfsad levnadsstandard så rullar saker och ting på.

Det så kallade "odemokratiska" länderna Polen och Ungern är idag rikare i termer av BNP (PPP) per capita än en lång rad EU-länder. Det är få som klagar i Ungern givet deras idag höga levnadsstandard. Så länge Orban levererar bra jobb, tillväxt, säkerhet och att folk har råd att måla om sina hus, sätta in nya badrum och kök är det få som klagar. Ryssarna nöjer sig med mindre. Det är det här västvärldens eliter sedan 1970-talet inte har fattat - om folk har vettiga jobb och inkomster så struntar de i resten. Hur som helst. Det verkar som om Saudi Arabien, Egypten och NATO-landet Turkiet nu överväger att ansluta sig till BRICS.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/preparing-apply-membership-saudi-arabia-turkey-brics-plan-join-brics

Det ser inte ut som Bidens charmoffensiv i Saudiarabien gick hem. Kanske det har att göra med att Biden tjafsade om "mänskliga rättigheter", vikten av att stödja Israel i vått och tort, att saudierna skulle sänka sina oljepriser, avsluta kriget i Jemen samt att Biden antagligen började prata om krig med Iran, Ryssland och Kina. Det är inget som saudierna vill höra. Det saudiska kungahuset har en stagnerande ekonomi (eller hade innan energipriserna ökade). De vill bli slickade i rumpan precis som på 1970-talet då Saudiarabien var rika som troll.

Detta är något som kineserna är medvetna om. Den mer intelligenta Xi Jinping böjer sig gärna ned för att slicka Mohammed bin Salman i rumpan. Uppenbarligen har ryssarna, sydafrikanerna, brasilianarna och indierna gjort samma sak. Då får man medlemmar till sin klubb. I synnerhet verkar Ryssland gått på charmoffensiv för att få med sig saudierna.

Det är inte Ryssland som isoleras från världen men västvärlden på grund av att liberalerna har kastat ut gamla beprövade diplomatiska metoder (ass-kissing) för hysteriska liberala särintressen. Jag påpekade här om dagen detta tråden "mediekriget om mångkulturen" och hänvisade till bland annat WSJ som nu skriver nära precis samma sak som jag gör. Skall saker och ting gå vägen måste man erbjuda något bättre. Det var förövrigt Global Times som påpekade Kina inte har gjort mer än att ta över en gammal beprövad amerikansk strategi - "ass kissing". Således, skall Sverige få gå med i NATO måste man ge Turkiet något och då kan man inte tjafsa om kurdiska, feministiska och liberala särintressen. Om nu USA har tänkt besegra Ryssland kanske de skall återgå till deras gamla metoder? Men vad vet jag.

Tack så mycket.

Världen är inte svart eller vit. Konflikten bör analyseras i tråden snarare än att leda till någon sorts svenskt verbalt inbördeskrig. Det är tråkigt att du som annars så kunnig, seriös, analyserande och hygglig postare har börjat ta till ett sådant grovt språkbruk.
Tack för en i vanlig ordning lärorik genomgång, Edgerton! Jag nämnde ingenting om korruptionen i Ryssland specifikt, men levnadsstandard och dylikt spelar givetvis in om folk tidigare hankat sig fram men fått det drägligare i vissa fall.

WSJ fladdrade faktiskt förbi i två inlägg i går kväll. Det är inget dåligt betyg om du lägger dig tillräckligt nära deras analyser. Och jag håller helt med dig om att det handlar om att erbjuda något bättre — tror nog att delar av världen tröttnat rätt ordentligt på den kolonialistiskt mästrande översittartonen från västvärlden; inte minst när kulturella klyftor uppenbarar sig och det verkar som en västerländsk syn på samhället nästan alltid kommer på köpet.
Citera
2022-07-15, 17:48
Medlem
Reimers avatar
Hmm, något mera är kanske på gång i Kherson om det här stämmer, Ukrainska myndigheter har ju uppmanat civila att lämna Kherson för att det kommer att bli hårda strider där.

Citat:
⚡ In #Kherson, people are leaving the city en masse.

https://twitter.com/UAWarNews/status/1547963505386459136
Citera
2022-07-15, 17:51
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Nej, huvudanledningen är ju att Ukraina är befolkade med nazister.

45 miljoner, för att vara hyggligt exakt.

Och dom måste ju dö, för att Ukraina ska kunna avnazifieras.

Ha ha, mycket lustigt.

Nej, jag tror att det här kriget handlar om ekonomi, makt och kontroll i första hand. Världsekonomin står inför en svår kris. Vårt skuldmättade, konsumtionsbaserade ekonomiska system håller på att krascha. Ryssland är på väg rätt ner i toaletten (där de i och för sig hör hemma), men nu kan de skylla problemen på sanktionerna och det elaka Väst. Genom att ena ryssarna mot en yttre fiende kan Putin och hans kriminella gäng sitta kvar vid makten och behålla kontrollen över landet. Samtidigt är den här konflikten något av en räddningsplanka även för våra egna korrumperade politiker här i Väst, nu kan de skylla våra problem på Covid och Putin. Väst kommer att rusta upp, vilket gör att vapenindustrin och den amerikanska ekonomin får vind i seglen igen.
Citera
2022-07-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
I Vinnitsa fanns tydligen utlänningar på plats:
⚡️⚡️⚡️ On July 13, Kalibr high-precision sea-based missiles hit the building of the garrison house of officers of the Armed Forces of Ukraine (the House of Officers) in the city of Vinnitsa, the Russian Defense Ministry reported.

According to the Ministry of Defense of the Russian Federation, a meeting with foreign suppliers and the command of the Armed Forces of Ukraine was held in the building of the officers' house in Vinnitsa — negotiating military aircraft supply to Ukraine. The participants were destroyed.
https://t.me/asbmil/2992

Video från Svarta havet: https://t.me/asbmil/2993

Du tror alltså på riktigt att ”utländska vapenhandlare” åker till Ukraina för att förhandla? Till en liten stad sydväst om Kyiv och möts upp på en teater?

Du tror alltså att folk kör på fysiska möten i mitten av Ukraina när andra städer som Lviv existerar? Du tror alltså inte att möten sker via Zoom, Teams eller någon annan plattform som erbjuder möjligheten till videokonferenser? Tänker du överhuvudtaget eller tror du på allt som kommer ut från den ryska propagandamaskinen?

Du är definitionen av en nyttig idiot. Riktigt korkad och totalt oförmögen till att tänka själv.
Citera
2022-07-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja alla i Ryssland märker nog av Rysslands erövringskrig nu i sin vardag oavsett vad de säger. Undrar hur det ser ut med arbetslösheten och om man får några bidrag från staten när man får sparken?
Ja , medelryssen märker nog av kriget , inte bara i mataffären , med smör o potatisbrist,utan även kulturellt ( idag börjar friidrottsVM, får de ens se det på TV?)
Inga utlandsresor . Känns som ett b-liv,tror många tröttnar efter ett tag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in