Citat:

Ursprungligen postat av 
develi

Hur fan tolkar du en relativt lång intervju? 
Har ni ludd i huvudet med tanke på alla patetiska retoriska försök att få det till att det är synd om gärningspersonen? 
Psykolog Olof Risbergs huvudsakliga budskap är: "vad hade vi kunnat gjort mer" vilket han inleder med. 
Han är snarare kritisk och tar upp att vissa barn som behöver hjälp inte uppmärksammas tillräckligt. 
Han pratar givetvis om prevention. Vikten av att förhindra att den problematik som ses inte ska eskalera.
Han betecknar det som hänt "det här vidriga" och att det var ett  "besinningslöst våld". 
Inte fan kan nåt barn klassas som annat än trasigt (motsatsen till hel, frisk och sund) om han samtidigt påtalar empatistörning, brist på impulskontroll och raseri. 
Andra delar av intervju, avskrift:
" Begår man sånt här besinningslöst våld, alltså ett raseri, då har man en slags empatistörning, man har också en impulskontroll som inte fungerar. Det här raseriet måste ha nåt slags ursprung så det är klart att det är en trasig pojke som begått det här vidriga."
"Ibland när jag är ute på skolor, vilket jag ofta är, så brukar jag fråga vilka fem pojkar är ni mest oroliga för. Kloka lärare brukar kunna se och nu vet vi inte i det här fallet, det blir ju spekulativt, men att försöka se på barn, där de håller på att tappa kontrollen, och där vi också inte har insyn längre, där tycker jag vi ska bli bättre. "
Han nämner BUP och åberopar att långt bak i tiden fanns det terapiskolor och familjebehandlingsavdelningar. 
" Barn som inte klarade av skolan och var ytterst aggressiva och utåtagerande - det fanns möjlighet för dom att få något speciellt och jag tycker att dom möjligheterna har blivit för små idag, jag tycker att det är en svaghet. 
Barn ska klara av den vanliga skolan och det är många som inte gör det idag. "
https://www.svtplay.se/video/3568690...373&id=eryrw52 

Och vi är trötta och oförstående varför man ger ett monster, pedofil och psykfall så mycket tv-tid när man inte ens tillbringar bråkdelen av en sekund att tala om flickan, vad hon utsattes för, vad som ev väntar henne, hennes rehabilitering och väg tillbaka om hon inte dör. 
Hur det kommer att gå med henne psykiskt, de många timmarna hon torterades sexuellt, hennes drömmar, vad ville hon bli när hon blir stor, om hennes stackars föräldrar och lillasyster, släkt, vänner och kompisar, vilket stöd finns för dem, vad kan samhället göra för att stödja dem. 
Hur hjälper vi de traumatiserade som fann henne att bearbeta och gå vidare, alla hennes klasskompisar och skolkompisar.
Vi vill höra vad för straff missfostret kommer få, vi vill höra varför inte skolan gjort polsanmälningar över alla kränkningar med taffsande och våldsamma indragningar på skoltoaletterna på vettskrämda barn. Var är alla de som utsattes i skolan av missfostrets berättelser?! Var är deras talan? Föräldrarnas talan? Vilket stöd kommer klasskomåisar, vänner och skolkompisar att få och hur länge?! 
Var är psykologerna som talar om detta på bästa sändningstid i 15, 20 min?
Varför ställer ingen ansvar på gärningsmannen och varför fick missfostret för sig att detta beteendet är okej, att tvinga barn in i skoltoaletter för att han sla kumna utnyttja dem sexuellt och våldta. Kan det vara så att skolan aldrig markerade utan lät allting vara och det fick missfostret att fortsätta? Var är dessa frågor och svar i media, svt, Aftonbladet eller Expressen? 
Svar tack.