2022-07-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Tyvärr så ser det ut så att det är väldigt lite information som går från soc till skolan.
Det är en stor frustration inom skolan men det är så det ser ut. Däremot så att det ju inte ändrat utgången här eftersom det ändå skedde på fritiden som hursomhelst är soc ansvar
Jo och där friskriver sig socialen sitt ansvar eftersom man anser sig ha ansvaret för att MGM inte ska fara illa. Soc har däremot ingen lag som säger att dom har ansvar om MGM gör någon annan illa. Det är då ett polisiärt ärende.

Och så går ärendet runt runt.
Citera
2022-07-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socionomtanten
Jag personligen är i allmänhet emot att föräldrar låter sina barn cykla ensamma och va ensamma hemma efter skolan, men det kanske finns beaktansvärda skäl till detta i detta fallet.

Haha! *Något* säger mig att du inte har, eller har haft, barn själv!.. Lycka till!
Senast redigerad av SoPimPHEStRyaREGiG 2022-07-15 kl. 18:16.
Citera
2022-07-15, 18:12
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Vi får se vad dom kommer fram till.

När man ser hela klassfotot så blir det extra tydligt... och nu efteråt, extra äckligt.

Där sitter svenska småbarn brevid en afrikansk jävla köttkvarn.

Jag hittade inte klassfotot.
Har sökt här. "klassfoto"
Även första sidan.

Ojdå! Sidan kunde inte hittas
Citera
2022-07-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Jo och där friskriver sig socialen sitt ansvar eftersom man anser sig ha ansvaret för att MGM inte ska fara illa. Soc har däremot ingen lag som säger att dom har ansvar om MGM gör någon annan illa. Det är då ett polisiärt ärende.

Och så går ärendet runt runt.
Eller fastnar i en fax som i fallet med Yara. Barn som är utsatta för misshandel eller riskerar att komma in i missbruk/ kriminalitet möter f a andra vuxna än vårdnadshavare bara i skolan. Behövs bättre insatser där.
Citera
2022-07-15, 18:14
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag hittade inte klassfotot.
Har sökt här. "klassfoto"
Även första sidan.

Ojdå! Sidan kunde inte hittas

Jag skulle också vilja sen hela klassfotot för att få en uppfantingen hur stor han var.
Citera
2022-07-15, 18:15
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Användaren påminner om familjen som tog in en afghan i sitt hem som i sin tur våldtog deras dotter. Morsan fortsatte försvara afghanen. Finns faktiskt ett fall om det i Sverige.

Undrar då spontant om hon försvarat afganen även om han våldtagit henne?

Vat gjorde/ tyckte farsan?

OT Givetvis så reagerar inte Lunas släkt och vänner som den där sinnessjuka kärringen! Dom flesta här i Skellefteå skulle vilja se ett jävligt hårt straff.

Men det lär väl knappast hända.
Citera
2022-07-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur fan tolkar du en relativt lång intervju?

Har ni ludd i huvudet med tanke på alla patetiska retoriska försök att få det till att det är synd om gärningspersonen?

Psykolog Olof Risbergs huvudsakliga budskap är: "vad hade vi kunnat gjort mer" vilket han inleder med.
Han är snarare kritisk och tar upp att vissa barn som behöver hjälp inte uppmärksammas tillräckligt.

Han pratar givetvis om prevention. Vikten av att förhindra att den problematik som ses inte ska eskalera.

Han betecknar det som hänt "det här vidriga" och att det var ett "besinningslöst våld".

Inte fan kan nåt barn klassas som annat än trasigt (motsatsen till hel, frisk och sund) om han samtidigt påtalar empatistörning, brist på impulskontroll och raseri.

Andra delar av intervju, avskrift:

" Begår man sånt här besinningslöst våld, alltså ett raseri, då har man en slags empatistörning, man har också en impulskontroll som inte fungerar. Det här raseriet måste ha nåt slags ursprung så det är klart att det är en trasig pojke som begått det här vidriga."

"Ibland när jag är ute på skolor, vilket jag ofta är, så brukar jag fråga vilka fem pojkar är ni mest oroliga för. Kloka lärare brukar kunna se och nu vet vi inte i det här fallet, det blir ju spekulativt, men att försöka se på barn, där de håller på att tappa kontrollen, och där vi också inte har insyn längre, där tycker jag vi ska bli bättre. "

Han nämner BUP och åberopar att långt bak i tiden fanns det terapiskolor och familjebehandlingsavdelningar.

" Barn som inte klarade av skolan och var ytterst aggressiva och utåtagerande - det fanns möjlighet för dom att få något speciellt och jag tycker att dom möjligheterna har blivit för små idag, jag tycker att det är en svaghet.
Barn ska klara av den vanliga skolan och det är många som inte gör det idag. "

https://www.svtplay.se/video/3568690...373&id=eryrw52

Och vi är trötta och oförstående varför man ger ett monster, pedofil och psykfall så mycket tv-tid när man inte ens tillbringar bråkdelen av en sekund att tala om flickan, vad hon utsattes för, vad som ev väntar henne, hennes rehabilitering och väg tillbaka om hon inte dör.

Hur det kommer att gå med henne psykiskt, de många timmarna hon torterades sexuellt, hennes drömmar, vad ville hon bli när hon blir stor, om hennes stackars föräldrar och lillasyster, släkt, vänner och kompisar, vilket stöd finns för dem, vad kan samhället göra för att stödja dem.

Hur hjälper vi de traumatiserade som fann henne att bearbeta och gå vidare, alla hennes klasskompisar och skolkompisar.

Vi vill höra vad för straff missfostret kommer få, vi vill höra varför inte skolan gjort polsanmälningar över alla kränkningar med taffsande och våldsamma indragningar på skoltoaletterna på vettskrämda barn. Var är alla de som utsattes i skolan av missfostrets berättelser?! Var är deras talan? Föräldrarnas talan? Vilket stöd kommer klasskomåisar, vänner och skolkompisar att få och hur länge?!

Var är psykologerna som talar om detta på bästa sändningstid i 15, 20 min?

Varför ställer ingen ansvar på gärningsmannen och varför fick missfostret för sig att detta beteendet är okej, att tvinga barn in i skoltoaletter för att han sla kumna utnyttja dem sexuellt och våldta. Kan det vara så att skolan aldrig markerade utan lät allting vara och det fick missfostret att fortsätta? Var är dessa frågor och svar i media, svt, Aftonbladet eller Expressen?

Svar tack.
Senast redigerad av Martlet 2022-07-15 kl. 18:39.
Citera
2022-07-15, 18:17
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsofSteel
Tror kanske att GM isåfall är med sin familj? Alla är ju ”gömda” vad jag har hört.

Ja precis
Citera
2022-07-15, 18:19
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Undrar då spontant om hon försvarat afganen även om han våldtagit henne?

Vat gjorde/ tyckte farsan?

OT Givetvis så reagerar inte Lunas släkt och vänner som den där sinnessjuka kärringen! Dom flesta här i Skellefteå skulle vilja se ett jävligt hårt straff.

Men det lär väl knappast hända.

mamman hade ensam vårdnad, pappan okänt.
Dock påminner det om hur långt man kan gå för att försvara en invandrare som begår brott, och morsan använde just samma retorik som en här inne.
" Det kunde lika gärna ha varit en svensk
"Hade inte han våldtagit henne så hade en svensk gjort det"

tyvärr sjukt men sant.
Återgår gärna till ämnet.
(Och inlägget är inte riktad till tråden utan ett annat fall)
Senast redigerad av Driftstopp 2022-07-15 kl. 18:21.
Citera
2022-07-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Absolut inte.

Känner själv en kvinna från just Etiopien och hon är hur bra som helst. Nu är hon dock adopterad.

Låtsas att Sverige är ditt hus. Släpper du in vem som helst i ditt hus, eller bara de du känner, eller åtminstone tror har goda avsikter? Skulle du bjuda alla som vill på middag oavsett om din budget för månaden är överskriden? Vill du veta något om personer som kommer hem till dig, typ hur gamla de är, var de kommer ifrån och deras bakgrund i stora drag, eller är det öppet hus för vem som helst?
Citera
2022-07-15, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vi har inga uppgifter om vad hans intellektuella funktionsnedsättning innebär eller om det finns nån diagnos eller komorbiditet så att börja diskutera inavel är irrelevant.

Jag tycker att du har fel.

Vilken tåt vi andra tar upp för att nysta vidare med är väl upp till oss?

Det är inte uteslutet att mgm:s utvecklingsstörning är ett resultat av inavel.

Det är inte märkligt eller ovanligt att vi diskuterar vad som kan ha orsakat att en person begår ett brott.

Varför är mgm som han är, vad beror det på, jag vill veta.
Citera
2022-07-15, 18:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Du vill använda det mycket ovanliga rättsfallet (barn) och försöka göra det representativt för invandrare. Ett bevis på att de begår brott.
Vill jag peka på bevis för att invandrare begår brott hade jag pekat på Headshot ligan, Shottaz, Dödspatrullen eller dom andra löjliga gängkonstellationernas gruppbilder och påpekat att det är väldigt få med Svensson efternamn på dessa bilder.

Du har så klart rätt i att det inte är rimligt att uppvigla till mord. Det du inte verkar greppa, dock, är att människor uttalar sig i affekt på internet därför dom är upprörda över att en 9 årig flicka blivit utsatt för en handling som endast kan beskrivas som bestialisk. Jag som fullvuxen man helt ärligt talat grät när jag råkade klicka på länken som postades i tråden tidigare på flickan när hon låg i sjukhussängen med tuber ner i halsen. Vidare så verkar du inte förstå heller att detta inte rör sig om ett enskilt fall. Sverige ligger i topp i dödsskjutningar i Europa, en verklighet som hade varit otänkbar för bara några år sedan, och gärningsmännen är som jag tidigare nämnde inte etniskt svenska.

Du nämner hela tiden att myndigheter har brustit i sitt arbete vilket givetvis är sant men det du inte tycks förstå är att myndigheter brister i sitt arbete därför det saknas resurser. I sann vänsterbliven modus operandi så förstår du inte att pengar inte växer på träd och bör således begrunda anledningen bakom varför landet med ett av världens högsta skattetryck saknar resurser för att myndigheter ska kunna utföra ett tillfredsställande arbete. Om så bara hälften av siffrorna Ulf Kristersson gick ut med när han påtalade 132 miljarder om året till att gödsla invandringen så är detta nog väl ett tillräckligt djupt ekonomiskt hål för att orsaka enorm skada för ett land av vår storlek men verkligheten är troligtvis som sådan att siffrorna är i underkant då Kristersson endast räknade på vad det kostade att ha en så stor andel människor utanför arbetskraften och leva på bidrag och har således inte räknat in dom ökade utgifterna i vård, skola, rättsväsende m.m. Kort sagt, Wir schaffen das nicht.

Även du, hur än djupt nere det må vara, måste förstå att anledningen bakom hela SD's existens är kopplad till den ansvarslösa invandringen och dess substantiella problem. I ett Sverige där invandrare har samma brottsfrekvens, talar svenska och arbetar i samma utsträckning som Svensson sitter SD inte i riksdagen och är än mindre det tredje största partiet i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in