2022-07-15, 17:30
Medlem
Norran:
Citat:
Våren 2019 genomgår pojken flera utredningar. Efter resultatet från utredningarna görs bedömningen att pojken inte kommer att nå kunskapskraven för grundskolan. I psykologutredningen framkommer det även att han har en medelsvår ”intellektuell funktionsnedsättning”.

Citat:
Hösten 2019 utreds pojken för flera fall av kränkande behandling mot andra elever. Han ska bland annat ha kallat en elev för ”hora” och slagit en elev på rumpan. I en anmälan framgår det att pojken på en rast stör några elever, som försöker säga ifrån innan de sedan ignorerar honom: ”Då blir han mer närgången och slår/tar han xx över bröstet och sedan ’smiskar han mig på rumpan och springer iväg’”, står det i anmälan.

Citat:
Våren 2020 bedömer skolans rektor incidenterna som åtgärdade, efter att pojken har flyttats till en annan skola.
Citera
2022-07-15, 17:33
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det är ingen mindre ort nej, med tanke på att det står att inga adressuppgifter får postas så får det räcka så.

Vill inte heller medverka till att lägga ut en bild om det skulle visa sig vara fel, men som sagt, det var en solklar kopia!

Det jag förundrades över var att han gick och skrattade med sina vänner som om inget hänt, och att han var så stor!

Tror absolut det var någon som var lik. Det jag har läst om honom som grannar tex har yttrat sig om honom är att han var alltid själv, tycker det låter konstigt att han skulle vara där med vänner. Jag tror heller inte han får lov att gå ut själv eller med vänner nu under omständigheterna
Citera
2022-07-15, 17:36
Medlem
BallsofSteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Tror absolut det var någon som var lik. Det jag har läst om honom som grannar tex har yttrat sig om honom är att han var alltid själv, tycker det låter konstigt att han skulle vara där med vänner. Jag tror heller inte han får lov att gå ut själv eller med vänner nu under omständigheterna

Tror kanske att GM isåfall är med sin familj? Alla är ju ”gömda” vad jag har hört.
Citera
2022-07-15, 17:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
"Enligt uppgifter till Aftonbladet kopplas pojken även till en misshandel som ska skett i anslutning till en gångtunnel för drygt ett år sedan. Det är ingenting som Henrik Bolin känner till.

– Jag har pratat med rektorn på elevens nuvarande skola, hon upplever inte att skolan har fått någon information om elevens koppling till tidigare övergrepp, säger han."

Det här är ju också väldigt intressant!

Uppenbart så brister det något så fruktansvärt.. eller också så mörkas det.

Jag tippar på att man försöker mörka. Finns väl inte en enda normalt funtad människa i Sverige som på allvar tror att socialtjänsten och skolor i landets samtliga kommuner inte har koll på individer som bryter mot värdegrunden?
Citera
2022-07-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det råder ju "typ sekretess" mellan myndigheter i Sverige. En myndighet får inte meddela en annan myndighet vad den vet.

Så om det finns information om barn som är en tickande bomb hos en viss myndighet, till exempel hos polisen, så kan informationen bli liggande där och kommer inte vidare. Eller också har olika myndigheter olika pusselbitar av kunskap om det här barnet. Men eftersom de inte får prata med varandra, så kan de inte komma fram till en gemensam strategi om vad man ska göra för att förhindra att en grabb som den här GM "exploderar".

Men GMs integritet har ju i varje fall respekterats. Så skönt.
Så är det. Brist på kommunikation.
Vad gör dessa myndigheter för att samarbeta. Är det någon av dessa myndigheter som driver en aktiv process till politikerna för att få till en förändring?. Eller är alla parter nöjda med att skicka ifrån sig ärendet.

Då får vi ett sådant resultat som vi idag har.
Citera
2022-07-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Ja och sen verkar det skumt att det startades en swish insamling till flickan. Som om familjen var fattig eller utnyttjade situationen. Nu tror jag det kan ha andra orsaker och vill inte lägga någon skuld alls på flickans föräldrar. När dessa sorters brott begås av ett barn om han nu är ett barn i lagens mening måste det göras insatser. Denna person kan inte få vistas ute i samhället. Det är fel.

Jag personligen är i allmänhet emot att föräldrar låter sina barn cykla ensamma och va ensamma hemma efter skolan, men det kanske finns beaktansvärda skäl till detta i detta fallet. Alla har tex inte samma möjligheter (ekonomiska möjligheter eller nätverk som kan hjälpa till) att ha stenkoll på sina barn.

MEN jag förstår inte er som har åsikter kring swish-insamlingen. Det är ju uppenbart att familjen och dess anhöriga är helt förstörda av detta som har skett, och att man vill göra NÅGOT för att hjälpa, istället för att bara stå passiv. Flickans moster vill desperat göra något för den lilla flickan, ge henne fina presenter… Bra intiativ tycker jag, bättre det än att bara va passiv, skönt för allmänheten med att faktiskt få möjligheten att göra nåt praktiskt (skänka en slant) för flickan istället för att bara tänka på/oroa sig för flickan. Förhoppningsvis används pengarna till något vettigt också som tex trauma-terapi, rehabilitering etc, för samhället brukar inte va så generösa med det, om det ens existerar i deras kommun… Pengarna kan även användas för att underlätta för familjen på andra sätt tex barnvakt, hjälpmedel/ny bil, resor för att skapa bra familjeminnen ihop, etc. Hoppas hon klarar sig.
Citera
2022-07-15, 17:48
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Norran:

"Våren 2020 bedömer skolans rektor incidenterna som åtgärdade, efter att pojken har flyttats till en annan skola."

Din citering ifrån Norran, så bra att man anser det åtgärdat då. På sin skola. Nu fick nästa skola problemet istället. Så jävla oansvarigt av dem!
Citera
2022-07-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Så är det. Brist på kommunikation.
Vad gör dessa myndigheter för att samarbeta. Är det någon av dessa myndigheter som driver en aktiv process till politikerna för att få till en förändring?. Eller är alla parter nöjda med att skicka ifrån sig ärendet.

Då får vi ett sådant resultat som vi idag har.

På vilket sätt hade detta vansinnesdåd kunnat förhindras genom att soc berättat för skolan om deras utredning? OM en utredning gjorts är det främst frivilliga insatser som sätts in. För att tvångsåtgärder ska sättas in krävs riktigt starka skäl. I tråden har nämnts att han efter tunneldådet placerats i familjehem vilket kan vara både en frivillig åtgärd men också en tvångsåtgärd. Nån som vet?
Citera
2022-07-15, 17:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag rackar ner på exakt alla som har en vedervärdig omoralisk agenda och missbrukar flickan politiskt.
Att högern i form av extremister samt SD kapat tråden råder ingen tvekan. Finns inga andra partitillhörigheter som har sånt fokus.

Jag rackar ner på alla som hetsar och uppmuntrar att leta reda på grabben.

Jag rackar ner på alla som sitter och tiger som medlöpare när detta fortgår. Som tiger och samtycker eller rent av underlättar till att ta lagen i egna händer.
Falska råttor som passivt stöder de som gapar mest.

Därför har jag kontrat med just manligt kön som gemensam nämnare till att flickor och kvinnor är på osäker mark i Sverige snarare än hudfärg.

Din uppställning visar precis på vad jag sa. Förutom att den är korkad.

Du vill använda det mycket ovanliga rättsfallet (barn) och försöka göra det representativt för invandrare. Ett bevis på att de begår brott.

En motsvarande uppställning vore:
Hade dåden inträffat om inte Hagamannen växt upp i Sverige?
a) Ja
b) Nej
c) Förstår inte frågan

Du rackar ner säger du, har du ens ett intresse av att resonera kring vad som kan vara orsaken till det inträffade, hur mgm kan vara utvecklingsstörd och om det kan finnas någon som har bidragit till att han är det och dessutom finns i Sverige?

Mgm hade inte skadat BO om han inte befunnit sig i Sverige.

Istället för att ha fokus på användarna som postar i tråden kan du väl ägna dig åt vad som sägs och inte hur det sägs, bemöta sakfrågor kanske kan vara en god idé?

Du kan förslagsvis börja med att svara på DreamTwister inlägg;

Citat:
En enkel fråga, hade dådet inträffat om inte GM kommit till Sverige?
a) Ja
b) Nej
c) Förstår inte frågan
Citera
2022-07-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
"Våren 2020 bedömer skolans rektor incidenterna som åtgärdade, efter att pojken har flyttats till en annan skola."

Din citering ifrån Norran, så bra att man anser det åtgärdat då. På sin skola, nu fick nästa skola problemet istället. Så jävla oansvarigt av dem!

Inte det minsta lilla oansvarigt vet vad du svarar på! M-B hade sett till så att det gjordes alla utredningar som en skola kan göra inklusive begåvningsbedömning vilket resulterade i att han började på särskola som bara finns på 1 skola i kommunen. Det var INTE att dumpa problemet på nästa skola! När han börjar särskoleklass kan M-B inte göra mer utan då går självklart ansvaret över till rektor för särskolan!
Citera
2022-07-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol

Din citering ifrån Norran, så bra att man anser det åtgärdat då. På sin skola, nu fick nästa skola problemet istället. Så jävla oansvarigt av dem!

Man kan inte fortsätta åtgärda och arbeta med incidenter kring en elev som inte går kvar. Därför har man avslutat ärendet och får då statusen ”hanterat”. Det innebär inte att beteendet försvunnit utan att just den incidenten inte arbetas vidare med på gamla skolan. Läs inte allt med skepsis, ibland gör folk rätt.
Citera
2022-07-15, 17:56
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Alltså jag äcklas över att han flyttar runt för att skyddas, var fanns det jävla skyddet för flickan och de andra i Skellefteå?!! Vem fanns där för dom och tog ansvar för att denna jäv** inte skulle kunna få ge sig på fler (då han visat tidigare vad han kunde mot andra tjejer och kvinnan vid tunneln..)
Sen undrar jag om fotot på han, är det nytaget? Läste någonstans att det skulle vara något år gammalt..

Båda korten är väl från MB skolans katalog... så ja, ett par år sedan. Blev ju väldigt lite sånt under corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in