Citat:
Ursprungligen postat av
Jagduvidom
Ja och sen verkar det skumt att det startades en swish insamling till flickan. Som om familjen var fattig eller utnyttjade situationen. Nu tror jag det kan ha andra orsaker och vill inte lägga någon skuld alls på flickans föräldrar. När dessa sorters brott begås av ett barn om han nu är ett barn i lagens mening måste det göras insatser. Denna person kan inte få vistas ute i samhället. Det är fel.
Jag personligen är i allmänhet emot att föräldrar låter sina barn cykla ensamma och va ensamma hemma efter skolan, men det kanske finns beaktansvärda skäl till detta i detta fallet. Alla har tex inte samma möjligheter (ekonomiska möjligheter eller nätverk som kan hjälpa till) att ha stenkoll på sina barn.
MEN jag förstår inte er som har åsikter kring swish-insamlingen. Det är ju uppenbart att familjen och dess anhöriga är helt förstörda av detta som har skett, och att man vill göra NÅGOT för att hjälpa, istället för att bara stå passiv. Flickans moster vill desperat göra något för den lilla flickan, ge henne fina presenter… Bra intiativ tycker jag, bättre det än att bara va passiv, skönt för allmänheten med att faktiskt få möjligheten att göra nåt praktiskt (skänka en slant) för flickan istället för att bara tänka på/oroa sig för flickan. Förhoppningsvis används pengarna till något vettigt också som tex trauma-terapi, rehabilitering etc, för samhället brukar inte va så generösa med det, om det ens existerar i deras kommun… Pengarna kan även användas för att underlätta för familjen på andra sätt tex barnvakt, hjälpmedel/ny bil, resor för att skapa bra familjeminnen ihop, etc. Hoppas hon klarar sig.