2022-07-15, 15:31
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Håller med dig…och den skolan som det var aktuellt på HAR satt in åtgärder bla att han flyttades till särskolan och slutade gå integrerad. Vad mer anser du att den skolan skulle ha gjort?

Satt en ledsagare under skolans gång och suttit på ett boende på fritiden.
När sommarlovet kom så släppte morsan ut den tickande bomben utan strukturella linjer, vissa kan inte släppas även om sommarlovet börjar. Och som dokumenten visar behöver han riktlinjer i sin vardag.
Citera
2022-07-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blinklisan
Sonen och mamman + en kvinna till sågs promera på moröbacke torg igår
Är dom flyttade till nått skyddat boende så är det nog inte så långt borta

Hur fan kan hon vara ute och gå med honom, fattar hon inte vad han gjort sig skyldig till, att många vill hämnas på honom

Såå fint att denna lilla skit kan vara ute och gå precis som om ingenting har hänt, medans en liten flicka ligger och kämpar för att överleva det han gjorde mot henne…
Äckligt🤮🤮
Citera
2022-07-15, 15:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avdosabic123
Även om just det här fallet inte är direkt kopplat till invandringen kan jag finna ett argument. Kulturen på skolan bland många av dom pojkarna som är andra generationens invandrare använder säg att gato slang och använder "blatte" språk så som: "walla mannen din jävla hora jag ska knulla din mamma" (ord jag fått höra från barn på skolan, ingen hörsägen). Jag kan tänka mig att den här efterblivna killen har blivit påverkad av det här. Sen måste man fråga sig ifall det här är ett problem orsakat av en socioekonomisk situationen snarare än något annat, då jag tänker mig att dom här barnen alla bor i ghettot som är just intill skolan.

Framförallt ligger det direkta ansvaret på soc och skolorna inom Skellefteå, alla som har haft kontakt med pojken, gjort utredningar, men odugliga åtgärder. Även här har vi ett systemfel som inte har någonting med någons hugfärg att göra, utöver tanken att dom anställda på skolan sett honom som "en missförstånd invandrare", i enlighet med den svenska ideologin. "Jaja dom där mörkhyade dom tafsar men det får vi stå ut med för godhetens skull".

Ja håller med. Det blir en form av ”omvänd rasism” när man urskuldar dåligt beteende med att det pga härkomst är ”normalt”. Normalt att tala om att straffknulla någon eller någons morsa.

Det ligger en enorm fara i att man ställer olika krav på ungdomars beteende beroende på etnicitet.
De som gör det - skola, Soc etc beter sig definitivt rasistiskt - men ofta begriper de inte att de i allra högsta grad behandlar folk olika pga härstamning.
Citera
2022-07-15, 15:36
Medlem
Citat:
Håller med dig…och den skolan som det var aktuellt på HAR satt in åtgärder bla att han flyttades till särskolan och slutade gå integrerad. Vad mer anser du att den skolan skulle ha gjort?
Helt ärligt. Sådan barn kanske inte ska gå med andra barn alls. Om det inte hjälper med värdegrundsarbete och orosanmälningar så måste man nog titta på andra lösningar nationellt (t ex internat) än att bara fortsätta skicka anmälningar och hoppas på det bästa.
Citera
2022-07-15, 15:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ägnar tid åt idiotiska rasister och agerar primärt mot dödshot och uppvigling.

För att det i huvudsak är olagligt och det är retarderat att vuxna sitter och förfasas över mordförsök men rekommenderar samtidigt mord.

Sen tycks det vara nåt kognitivt fel om slutsatsen gång efter annan blir att man omhuldar förövaren.
Om jag anser att vissa personer som uppviglar till mord på grabben är rena skräpet - så går det givietvis inte att dra slutsatsen att jag därmed daltar med förövaren.

Vad gör resten av invandrarfientliga flocken som ser sig mer rumsrena och politiskt rediga?

Jo, de tiger och låter de här medeltida replikerna hållas och är således inte ett dugg annat än medlöpare.

▪️Flickan ska inte missbrukas som nåt politiskt slagträ.

▪️Flickans återhämtande är prio 1, att hon vaknar upp utan allvarliga men.

▪️Flickan är ett brottsoffer, det är henne det är oerhört synd om.

▪️Det är således inte synd om förövaren.

▪️Jag har upprepade ggr påtalat att han var som en tidsinställd bomb med de varningssignaler som beskrivs i media och uppenbart var inte insatserna tillräckliga - vad de nu gjort åt problematiken utifrån skola, soc och sjukvård.

▪️I dagsläget finns för lite information av givna skäl:
Det är dels tidigt läge i förundersökningen och utredningen är känslig. Detta är inte ett känslosamt utspel från rättsväsendet för att de daltar med nån utan för att det är barn inblandade. Det är av vikt att flickan skyddas från att exploateras.

Därför är det svårt att uttala sig, men systemet verkar ha fallererat kring grabben och det irriterar mig.
Ett så utåtagerande barn med intellektuell funktionsnedsättning och som gör sexuella attacker MÅSTE tas på största allvar trots ringa ålder.
Det spelar ingen roll om så den grabben heter Emil, Huang Jin eller Muhammed..Varken hudfärg och vart de föddes.

▪️Det som spelar roll är om vuxna antingen ignorerat eller inte tagit varningssignaler på allvar och insatser är otillräckliga eller rent av felaktiga - FÖR ATT de här grabbarna kan riskera att bli morgondagens män som utför skolsjutningar eller våldtar och dödar andra barn eller kvinnor.

Det är motbjudande när någon, som du, lägger ner mer tid och energi på att fördöma att folk vredgas över dådet och GM - än du avsätter till att fördöma dådet och GM.

Det finns ett politiskt avsvar för brott, som utförs av GM, vilka de invandringsansvariga partierna har fört in i landet.
Citera
2022-07-15, 15:37
Medlem
Varför hamnade gm på särskola för? Är han utvecklingsstörd på något sätt?
Citera
2022-07-15, 15:38
Medlem
Citat:
Men ge dig det är väl för fan ingen lärare som stått ut med tafsandet för att han är mörkhyad! Det HAR gjort orosanmälingar! Det har sats in åtgärder på skolan! Att flytta över honom till särskolan är inte bara ett sätt att flytta runt problemet utan det i sig är ju en åtgärd då det är högre bemanning på särskolan och personal som är med hela tiden tex på lunchen.

Skolan har vad som framgått hittills inte informerats om att det var han som kopplats till gångtunneln, om det är en miss av soc eller ett medvetet beslut från dom för att han skulle få en ”ny chans ” på den nya skolan vore intressant att veta. Skolchefen har svarat villigt och sakligt på det frågor han fått men kan såklart inte gå in på alla detaljer och framförallt inte innan man själv hunnit kolla upp allt. Soc däremot har väl varit med i en intervju och sagt inga kommentarer

Hoppas du kan förstå att det var en hyperbol.

Återigen vill jag inte beskylla skolan i sig utan skolsystemet i sin helhet, ifall det stämmer att skolan inte har fått kunskap om händelsen så försvinner skulden delvis från skolan såklart.
Senast redigerad av avdosabic123 2022-07-15 kl. 15:40.
Citera
2022-07-15, 15:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bullshit.

Det ska utredas vilka insatser som gjorts eller inte eftersom det här inte är ett problem som härrör specifikt till Afrika.
Han har även en funktionsnedsättning.

Arga vita unga män är ett lika stort problem om de inte uppmärksammas i tid eller tillräckligt redan som barn.

Den utvecklingsstörda killen härrör från Afrika och är ett problem i Sverige, ett afrikanskt problem"barn" och härrör således till Afrika, förnekar du det?

Hade killen inte varit i Sverige hade han inte skadat L.

Är han ett resultat av inavel är föräldrarna troligen en del av problemet.

Whataboutism och unga vita arga män är inte relevant i det konkreta fallet.
Citera
2022-07-15, 15:39
Medlem
nitmans avatar
Citat:

Hur fan kan hon vara ute och gå med honom, fattar hon inte vad han gjort sig skyldig till, att många vill hämnas på honom
De såg fel i så fall.
Citera
2022-07-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Satt en ledsagare under skolans gång och suttit på ett boende på fritiden.
När sommarlovet kom så släppte morsan ut den tickande bomben utan strukturella linjer, vissa kan inte släppas även om sommarlovet börjar. Och som dokumenten visar behöver han riktlinjer i sin vardag.

Jag frågade vad du tycker att M-B skulle ha gjort där kränkningarna med hora och flickan på toaletten hände. Åtgärden blev att han hamnade i särskoleklass sen kan M-B inte göra mer eftersom det är på en annan skola med en annan rektor. På den andra skolan ska ha ha haft personal med sig hela tiden och inget hände heller där eller åtminstone inte den här händelsen. Ett boende på fritiden håller jag med om men det är ju inget som skolan kan göra något åt det är SOC! Att han inte kan släpps fri på sommarlovet håller jag 100% med om men det är SOC! Det är det skolchefen menar med att han kan inte se vad skolan skulle ha kunnat göra för att förhindra att det här sker på hans fritid. Skolan KAN och FÅR inte göra något åt eleven på dess fritid det är SOC och ingen annan än SOC som har det ansvaret!!
Citera
2022-07-15, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Men ge dig det är väl för fan ingen lärare som stått ut med tafsandet för att han är mörkhyad! Det HAR gjort orosanmälingar! Det har sats in åtgärder på skolan! Att flytta över honom till särskolan är inte bara ett sätt att flytta runt problemet utan det i sig är ju en åtgärd då det är högre bemanning på särskolan och personal som är med hela tiden tex på lunchen.

Skolan har vad som framgått hittills inte informerats om att det var han som kopplats till gångtunneln, om det är en miss av soc eller ett medvetet beslut från dom för att han skulle få en ”ny chans ” på den nya skolan vore intressant att veta. Skolchefen har svarat villigt och sakligt på det frågor han fått men kan såklart inte gå in på alla detaljer och framförallt inte innan man själv hunnit kolla upp allt. Soc däremot har väl varit med i en intervju och sagt inga kommentarer
Vet nån hur insatserna såg ut på nästa skola han flyttas till och hur såg insatserna ut relaterat till familjen?
Om det tex inte fungerade alls hemma så är det föga effektivt att bara byta skola (även om han hamnade mer rätt relaterar till intellektuell funktionsnedsättning).
Ett socialt skyddsnät står ju inte på egna ben mec bara familjen eller bara skolan.
BUP borde väl rimligtvis ha varit inkopplade.
Citera
2022-07-15, 15:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Den uppgiften är jag skeptisk till. Skribenter, som säger sig ha insyn, har skrivit i tråden att GM inte längre är kvar i Skellefteå - vilket verkar troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in