2022-07-09, 20:42
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I det här fallet är GM tonåring och inte lika lättstyrd som de små pojkarna ,

Han har gjort medgivanden.

Visst, det har du rätt i, så risken att det ska gå galet minskar väl i och med det. Jag tänkte mest på att även om det finns en poäng med att sekretesstämpla utredningar där de inblandade är väldigt unga så faller ju även insynen i dem. Poängen med offentlighetsprincipen är väl trots allt att allmänheten ska kunna granska myndigheters arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Nu är väl sannolikheten att de har GM och om man ska tro tidigare kommentar så har myndigheter, polis och MSM skäl att vilja hålla detta tyst under förevändningen med att de båda är minderåriga vilket S tackar gudarna för nu. Då kan locket läggas på.

Kanske men jag vet inte riktigt hur mycket man ska tro på alla rykten och påståenden som florerar i den här tråden. Vissa menar att GM är utlänning, andra att han är svensk.
Citera
2022-07-09, 20:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Ok ! Tack för infon. Du är påläst

Jag har varit moderator i den här forumdelen. Nånting minns jag av det. Men inte allt.

Vad har du för tankar kring det som skett? Vad tror du har hänt?
Citera
2022-07-09, 20:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yepster
"Flicka hittad naken i skogen" Varför den rubriken på tråden? Det är ju inte bekräftat att hon var naken, mordförsök på ung flicka vore väl mer relevant?

Exakt.

Naken är oviktigt jämfört med att hon var svårt skadad och kämpar för sitt liv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-i-moro-backe

Media skriver inte om nakenheten heller
Senast redigerad av gofigur 2022-07-09 kl. 20:49.
Citera
2022-07-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Hon hade strypmärken och blåslagen över hela kroppen.

Kan också tillägga att GM är stor för sin ålder, ursprungligen från Afrika, har en solklar diagnos... och har flertalet gånger varit jävligt obehaglig mot tjejer på skolan.

Har ett namn nu men vi väntar med det... för att vara etthundra procent säker.

Ge mig första bokstaven få se om jag tänker på samma då efter din beskrivning
Citera
2022-07-09, 20:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, det har du rätt i, så risken att det ska gå galet minskar väl i och med det. Jag tänkte mest på att även om det finns en poäng med att sekretesstämpla utredningar där de inblandade är väldigt unga så faller ju även insynen i dem. Poängen med offentlighetsprincipen är väl trots allt att allmänheten ska kunna granska myndigheters arbete.

Kanske men jag vet inte riktigt hur mycket man ska tro på alla rykten och påståenden som florerar i den här tråden. Vissa menar att GM är utlänning, andra att han är svensk.

Ja, sekretessen är alltid knepigt när det gäller unga som begår svåra brott. Man förstår ju att det behövs. Men samtidigt vet man ju inte om soc och polis på den orten är kapabla att agera rätt. Det är först i efterhand när brottslingen blivit vuxen som vi ibland får veta ifall de gjort allt man kunnat eller varit naiva.

Det är svårt att veta vad man ska göra med en kille som den här. Det är lätt att skrika fängelse. Med det är ett välkänt faktum att killar av den här kalibern som hamnar på ungdomshem, ungdomsfängelse eller riktiga fängelser lär sig ännu mer om hur man begår brott av de andra som är där. Så deras repertoar blir större och de blir brottsligt smartare när de är med likasinnade.

Men vad finns det annars för lagliga alternativ? Terapi biter ju inte på dem. Hästgård för stökiga ungdomar kan betyda hästslakt. Etc etc etc.
Citera
2022-07-09, 20:54
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Jag har varit moderator i den här forumdelen. Nånting minns jag av det. Men inte allt.

Vad har du för tankar kring det som skett? Vad tror du har hänt?
Dumt att spekulera för mycket då det är unga inblandade.
Men du får en rak puck : Mena/arab/somalie grabb som våldför sig på svensk ung flicka. Så trist även om jag får rätt.
Citera
2022-07-09, 21:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Båda påståendena kan ju vara sanna. Adopterad negerunge med svenskt namn och medborgarskap
Citera
2022-07-09, 21:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Dumt att spekulera för mycket då det är unga inblandade.
Men du får en rak puck : Mena/arab/somalie grabb som våldför sig på svensk ung flicka. Så trist även om jag får rätt.

Somliga i tråden tror att det inte var ett våldtäktsförsök. Att saker och ting eskalerade och att det inte alls var meningen att det skulle bli så här. Att det t ex bara var lite bus till att börja med.

Men jag tror att ursprungsplanerna var våldtäkt eller sexuellt övergrepp. Däremot är jag osäker på om mordförsöket ingick i planerna. Därmed inte sagt att jag tror det var ett misstag. Men jag tror att våldtäkt var högsta prioritet. Fast jag kan ha fel.
Citera
2022-07-09, 21:07
Medlem
-DaRude-s avatar
Det här med ålder ska man alltid ta med en nypa salt, det säger inte så mycket. När media skriver om gärningsmannen i termer av en liten "minderårig pojke" så är det sällan verkligheten.

Det finns 14-åringar som definitivt kan misstas för att vara 17-18 år. Se bara hur Dwayne The Rock såg ut när han var 15 liksom. Helt plötsligt blir den lilla pojken en storväxt tonåring på 180 cm.

Om trådsanningen stämmer är även denna lilla pojke storvuxen för sin ålder.

Den blotta mentala bilden av att en tonåring gett sig på ett försvarslöst barn på 10 år på det här hänsynslösa och sadistiska sättet är svårt att föreställa sig i närmare detalj. Det är så vidrigt och oförlåtligt.

Även om flickan överlever finns det inget rättvist slut på denna tragiska händelse, eftersom pojken kommer gå fri från straff och därmed få bekräftat att det han gjort inte ger några konsekvenser och därav inte är så farligt. Han har förmodligen bara påbörjat sin nya kriminella bana, mer kommer det bli.
Senast redigerad av -DaRude- 2022-07-09 kl. 21:10.
Citera
2022-07-09, 21:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ja, sekretessen är alltid knepigt när det gäller unga som begår svåra brott. Man förstår ju att det behövs. Men samtidigt vet man ju inte om soc och polis på den orten är kapabla att agera rätt. Det är först i efterhand när brottslingen blivit vuxen som vi ibland får veta ifall de gjort allt man kunnat eller varit naiva.

Det är svårt att veta vad man ska göra med en kille som den här. Det är lätt att skrika fängelse. Med det är ett välkänt faktum att killar av den här kalibern som hamnar på ungdomshem, ungdomsfängelse eller riktiga fängelser lär sig ännu mer om hur man begår brott av de andra som är där. Så deras repertoar blir större och de blir brottsligt smartare när de är med likasinnade.

Men vad finns det annars för lagliga alternativ? Terapi biter ju inte på dem. Hästgård för stökiga ungdomar kan betyda hästslakt. Etc etc etc.

Hästkött kan ju förvisso vara ganska gott, men jo, onekligen ett knivigt dilemma. Förhoppningsvis kan forskningen inom medicin och psykologi kanske ge ett bättre svar i framtiden, men tills dess är det väl bara "förvaring" som gäller när det handlar om personer med så pass grava problem att ingen nuvarande behandling biter på dem.

Nu vet vi ju inte riktigt vad för diagnos man skulle kunna ge GM i det här fallet men när det gäller exempelvis antisocial personlighetsstörning är väl det enda som hjälper i dagsläget, ur risksynpunkt, att den med störningen blir äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Båda påståendena kan ju vara sanna. Adopterad negerunge med svenskt namn och medborgarskap

Visst, det kan ju vara så att den som hävdade att GM var svensk menade medborgarskap och inte etnicitet.
Citera
2022-07-09, 21:15
Medlem
vonDys avatar
Mgm är afrikan? Och storväxt.för sin ålder?
Uppdatera gärna! För oss,som ej följt på någon timme - och källa på! Tack!
Skellefteå är kanske inte så tyst ändå..
Citera
2022-07-09, 21:15
Medlem
Citat:

FÖR ATT FÖRTYDLIGA: De allra flesta behöver 2 händer för att sätta ihop ett buntband. Men minst en hand måste också hålla fast den andra personen som gör motstånd. Förstår du nu varför jag funderar över om han gjort en ögla i förväg, dvs OM - låt oss upprepa - OM han använt ett buntband. Det vet vi fortfarande inte.

Vad säger att hon gör motstånd?
Kanske redan va grovt misshandlad och avsvimad eller hotad med kniv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in