Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Just så!
Någonstans vid någon ålder måste man alltid sätta gränsen för när en person är vuxen nog att ha eget straffansvar. Dessförinnan är det vårdnadshavare och samhället som ska ha ansvaret.
Vårt samhälle med den invandringspolitik med brist på lyckad integration som vi har idag är ytterst de styrande beslutsfattarnas fel.
Det är detta som bör granskas. Det är här vi borde utkräva ansvar. Alla inblandade - nysvenskarna, svenskarna, gamla invandrare, Soc, sjukvården, polisen, blåljuspersonal, skolpersonal - alla lider av hur situationen och resultatet av den misslyckade integrationen ser ut idag.
Det är som en krutdurk där ett sånt här hemskt våldsbrott riskerar att bli en tändande gnista, en droppe som slutligen rinner över. Vi bör rikta anklagelserna och kritiken mot de som fattade dessa vansinniga beslut när det begav sig - och fortfarande gör.
Inget blir bättre om vi lynchar MGM, hans familj eller alla nysvenskar. Låt det inte bli så. Låt oss rikta ilskan och ansvarsutkrävande för hur det blivit åt rätt håll - ansvariga beslutsfattare/politiker för misslyckanderna.
Även om just det här fallet inte är direkt kopplat till invandringen kan jag finna ett argument. Kulturen på skolan bland många av dom pojkarna som är andra generationens invandrare använder säg att gato slang och använder "blatte" språk så som: "walla mannen din jävla hora jag ska knulla din mamma" (ord jag fått höra från barn på skolan, ingen hörsägen). Jag kan tänka mig att den här efterblivna killen har blivit påverkad av det här. Sen måste man fråga sig ifall det här är ett problem orsakat av en socioekonomisk situationen snarare än något annat, då jag tänker mig att dom här barnen alla bor i ghettot som är just intill skolan.
Framförallt ligger det direkta ansvaret på soc och skolorna inom Skellefteå, alla som har haft kontakt med pojken, gjort utredningar, men odugliga åtgärder. Även här har vi ett systemfel som inte har någonting med någons hugfärg att göra, utöver tanken att dom anställda på skolan sett honom som "en missförstånd invandrare", i enlighet med den svenska ideologin. "Jaja dom där mörkhyade dom tafsar men det får vi stå ut med för godhetens skull".