2022-06-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NymbleMan1
Om man skiter i cashback, och istället är ute efter "livsstil"-kreditkort. Är det AMEX som är överlägset då?

Du måste ju ha lite koll vilka butiker som tar emot kortet öht. Jag har fått intrycket att kortet börjar bli mindre gångbart i Sverige (speciellt mot butiker som sköter allting via Klarna).

Rent praktiskt så måste du ha ett Visa eller Mastercard som backup så du inte står där och inte kan betala för dig.
Citera
2022-06-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är ganska underlägset på det viset att det inte fungerar överallt, så du måste ändå ha ett Visa eller Mastercard som komplement för att klara vardagen.

Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Du måste ju ha lite koll vilka butiker som tar emot kortet öht. Jag har fått intrycket att kortet börjar bli mindre gångbart i Sverige (speciellt mot butiker som sköter allting via Klarna).

Rent praktiskt så måste du ha ett Visa eller Mastercard som backup så du inte står där och inte kan betala för dig.

Har svårt att se att min bank låter mig ta bort mitt befintliga kontokort ändå, så det är inget problem. Jag är intresserad om det finns kort med liknande förmåner. Dining, förköp, lounger, automatisk guldstatus etc.
Citera
2022-06-28, 07:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NymbleMan1
Har svårt att se att min bank låter mig ta bort mitt befintliga kontokort ändå, så det är inget problem. Jag är intresserad om det finns kort med liknande förmåner. Dining, förköp, lounger, automatisk guldstatus etc.

Det är ett spann hos alla kortutgivare. Det beror på vem du är och vad du vill betala för.

American Express har kort som vanliga 20-åringar kan få, som inte har några särskilda förmåner

Kort som World Elite Mastercard och Visa Infinite har förmåner som väl matchar AmEx' finare lösningar.

Men American Express fungerar kanske inte på Hassans Kebab, till skillnad från de andra. Det är eventuellt en nackdel.
Citera
2022-06-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är ett spann hos alla kortutgivare. Det beror på vem du är och vad du vill betala för.

American Express har kort som vanliga 20-åringar kan få, som inte har några särskilda förmåner

Kort som World Elite Mastercard och Visa Infinite har förmåner som väl matchar AmEx' finare lösningar.

Men American Express fungerar kanske inte på Hassans Kebab, till skillnad från de andra. Det är eventuellt en nackdel.

Underförstått att det kanske inte var AMEX green jag funderade på, utan deras "finare lösningar".

Det blir en tydlig begränsning för vilka kort man kommer åt om man inte är PB-kund. Så det verkar som att det får bli AMEX för min del. Tack för input!
Citera
2022-07-13, 15:56
Medlem
masterharens avatar
Tjena,

Ska börja nytt jobb efter sommaren och behöver ett kreditkort, ska vara ett privat, för att göra utlägg. Har räknat högt med att jag kommer ha utlägg om ca 500 tkr per år.

Ska även flytta ihop i en gemensam bostad med min flickvän som vi ska totalrenovera och kommer ha en del utlägg där i början. Så tänkte att vi kunde ha ett kreditkort att dela på, varsitt kort såklart.

Kommer även använda kortet för vardagliga utlägg såsom bensin och mat.

Vad rekommenderar ni att man skaffar?
Citera
2022-07-14, 14:47
Medlem
Bästa bankkortet för att resa?

Vilka debit/kreditkort är det bästa för att resa?

Det vill säga de som inte har någon valutapåslagsavgift och uttagsavgift.
Utan årsavgift är också ett plus.

De som jag vet finns det

Collector Easyliving - utan valutapåslag men med en uttagsavgift på 3% (minst 45 kr) samt en årsavgift på 195 kr.

Forex kreditkort - utan valutapåslag och ingen uttagsavgift utanför EU, men årsavift på 225 kr.

Bank Norwegian kreditkort - valutapåslag på 1,75 % men ingen uttagsavgift. Ingen årsavgift.

Revolut standard - utan valutapåslag och utan uttagsvgifter upp till 2000 kr i månaden. Ingen årsagift.

Känner till fler som är bra?
Vilka använder ni?

Citera
2022-07-14, 14:55
Medlem
Jag påstår att det är ett Bank Norwegian bakom ett Curve kort.
Detta borde ge bra kurs och varken valutapåslag eller uttagsavgift (utöver uttagsautomatens)
Kolla på
https://www.banknorwegian.se/kreditkort/
https://www.curve.com/
Citera
2022-07-14, 14:56
Avstängd
Rocker. Cash back, inga valutapåslag. Nu kan man betala med tumavtryck istället för att blippa.

Det kommer att vara coolt i en månad till.
Citera
2022-07-14, 14:58
Medlem
Bank Norwegians kreditkort är ju bra för uttag i SEK och skapligt bra för uttag i annan valuta (det är bara en valutaväxlingsavgift på 1,75%).

Men annars har tex Revolut fungerat bra för mig i utlandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Rocker. Cash back, inga valutapåslag. Nu kan man betala med tumavtryck istället för att blippa.

Det kommer att vara coolt i en månad till.

Är det inte årsavgift?
Citera
Medlem
cyber_zekes avatar
Klarna kortet. Inget valuta påslag, ingen årsavgift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Bank Norwegians kreditkort är ju bra för uttag i SEK och skapligt bra för uttag i annan valuta (det är bara en valutaväxlingsavgift på 1,75%).

Men annars har tex Revolut fungerat bra för mig i utlandet.

Håller du dig under 2000 kr, blir det dyrt över det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in