2022-10-29, 16:26
Medlem
Vart kan man se att sas amex kortet är kopplat till eurobonus?

Skulle få 6000 poäng i välkomst bonus, vart ser man det?
Citera
2022-11-20, 21:01
Medlem
Finns det nåt av storbankernas debet eller kreditkort som är lite bättre?

Är inte så jätteintresserad av cashback, snarare att det alltid funkar därför går vissa problemkort bort

Är mer intresserad av förmåner, är det bara norwegian som har självriskeliminering? De hade även en del andra försäkringar

Vilket kort är bäst för nätköp i andra valutor?
Citera
2022-11-21, 22:58
Medlem
Tjackmosters avatar
Har Bank Norwegian fortfarande räntefria (i 45 dagar) kontantuttag? Dvs. att de behandlas likvärdigt som varuköp?
Citera
2022-11-27, 10:11
Medlem
Tjena!

Söker förskag på kreditkort för mig och min sambo, dvs två kort till samma konto/faktura. Vi kommer mestadels använda dem för hushållsinköp vardagligt, utomlands är ointressant. Vi vill båda kunna logga in och se fakturor och hur mycket pengar som använts på ett tydligt och användarvänligt sätt.

Någon som har några tips?
Citera
2022-11-27, 13:31
Medlem
Tar tips på nytt kreditkort, jag har använt ett dåligt kort från Entercard alldeles för länge som jag nu ska bli av med, köper då mat (ICA, restauranger), elektronik, reser då och då, köper ej drivmedel då jag klarar mig med cykel.

Har inga problem med att börja köpa det mesta igenom kortet och betala av inom räntefria perioden alls.
Citera
2022-12-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saronik
Tjena!

Söker förskag på kreditkort för mig och min sambo, dvs två kort till samma konto/faktura. Vi kommer mestadels använda dem för hushållsinköp vardagligt, utomlands är ointressant. Vi vill båda kunna logga in och se fakturor och hur mycket pengar som använts på ett tydligt och användarvänligt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av LoneSlaven
Tar tips på nytt kreditkort, jag har använt ett dåligt kort från Entercard alldeles för länge som jag nu ska bli av med, köper då mat (ICA, restauranger), elektronik, reser då och då, köper ej drivmedel då jag klarar mig med cykel.

Har inga problem med att börja köpa det mesta igenom kortet och betala av inom räntefria perioden alls.

Det jag skulle rekommendera till båda är Refunder Pay. Tycker det är det klart bästa kortet just nu om man har tänkt göra alla sina köp med ett och samma kort. 1% cashback på allt i normala fall, och nu i december har de tydligen 2% på fredagar.

Hade själv tänkt ändra till Everyday då mitt gratisår hos Refunder snart är slut, men ändrade mig när jag hade kontakt med Nordea angående det kortet. De har knappt själva koll på sitt egna kort och hemsidan är inget att jubla över; det är mycket svårt att hålla koll på att man egentligen får den cashback man ska ha, medan Refunder redovisar vad man får för varenda transaktion.

Dessutom är det gratis med ett extrakort hos Refunder till skillnad från Everyday, så är man två som behöver varsitt kort är det inget snack om saken.

Sen börjar Refunder ha ett alltmer välintegrerat upplägg med en ny app som ger överblick över både Refunder Pay och Refunders ordinarie kickbacktjänst på ett mycket bra sätt. Och det verkar som att de börjar röra sig från den horribla grisrosa grafiska profilen de hittills har använt; appen går i en mörkgrå ton som är betydligt skönare för ögonen.
Citera
2022-12-12, 23:13
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Någon annan som märkt att Refunder Pay fuskar med bonusen? Ska vara 1% på köpebeloppet, men det stämmer aldrig, alltid mindre än 1%.

Har inte märkt något med bonusen man får från själva kreditkortet. Däremot bonusen man får om man använder refunder-knappen, den kan krångla eller inte stämma ibland.

Gjorde tex ett köp på Amazon men såg att beloppet som stod hos Refunder var lägre. Hade dock inga andra köp det datumet. Hittade till slut att Refunder tagit beloppet utan moms. Har hänt mig minst två gånger hos Amazon. Upptäckte det också hos Proshop då jag fick 3,46 i bonus för ett köp på 576 vilket ger ca 0,6% men enligt Refunder är det minst 0,75% i bonus. Tar man 3,46/(576/1,25) blir det 0,75%. I Refunders lista står det dock 576 istället för ex moms

Köper man flera artiklar från Amazon i en order har de också en tendens att separera dessa i bonuslistan. När jag köpt två av samma artikel blir det en rad hos Refunder men beloppet som står är för 1 st. Bonusen verkar dock ha stämt, men det blir krångligt att kolla om allt kommit med.

Vissa butiker har olika bonussatser beroende på kategori så det kan vara lite svårt att på förhand veta exakt hur många procent man får.

Har dock inte kontaktat Refunder förutom en gång och det var på min födelsedag då jag fick mejl om dubbel cashback och handlade för ca 2000 kr. Såg efter några dagar att det inte verkade blivit dubbel cashback så jag chattade och fick svar inom någon minut att de ska fixa det och så var beloppet dubblat.

Har sedan jag skaffade Refunder Pay i somras skrapat ihop 2000 kr i bonus, ca 400 kr per månad. Tycker själva kortet funkar bra, men extrabonusen via Refunder-knappen registreras inte alltid automatiskt utan jag får efterrapporterna ganska ofta. Skulle dock ändå rekommendera kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Saronik
Tjena!

Håller med om att ni borde testa Refunder Pay. Tänk dock på att max kreditgräns är 50 000 kr vilket kanske inte räcker om ni är två. Krediten ska ju räcka tills ni betalar fakturan vilket oftast är i slutet av månaden efter den månad då ni gjorde inköpen. Skaffar ni två konton hos Refunder kan var och en ha 50 k istället. Har ni redan gemensam internetbank och kan se varandras e-fakturor kan ni ju ändå se vad det är ni köpt.

På tal om e-faktura, Refunder fyller inte automatiskt i beloppet på som ska betalas så man måste justera det varje månad för att betala hela fakturan. Amex fyller inte heller i beloppet automatiskt, däremot skriver faktiskt Preem i rätt belopp automatiskt.
Citera
2022-12-13, 16:10
Medlem
Det där att bonus räknas innan moms och frakt verkar vara lite av stnadard i dessa återbärings program. Santnader gör samma sak och en annan som jag glömt namnet på.

Så det är inte "fel" Det står i det finstilta.
Om man har adblocker eller eller webbläsare typ Brave strular ofta cashbacken också.
Citera
2022-12-13, 22:41
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Det där att bonus räknas innan moms och frakt verkar vara lite av stnadard i dessa återbärings program. Santnader gör samma sak och en annan som jag glömt namnet på.

Så det är inte "fel" Det står i det finstilta.
Om man har adblocker eller eller webbläsare typ Brave strular ofta cashbacken också.

Du har helt rätt. Kollade Refunders villkor nu och hittade: "Cashbacken beräknas utifrån ordervärde, avrundas nedåt till närmaste heltal och beräknas normalt utifrån ordervärdet minus moms, skatt och frakt."

Mitt exempel med Proshop inkluderade dock frakt 59 kr, så i det fallet har jag fått cashback även för frakten men totalen ex moms. De skriver dock "normalt", så vissa undantag kan väl förekomma.

Har tex i dagarna gjort ett köp hos Bokus på 525 kr ink moms. Hos Refunder står det att jag får 15,75 kr för 525 kr, vilket är 3%, vilket är Bokus cashback.

Med Refunder Pay-kortet får man dock 1% på köpesumman. Har inte sett att det skulle avvikit på de stickprov jag gjort.

Till sist, lite OT kanske, men kör Adblocker så kanske därför jag får göra mycket rapportering manuellt. Har dock alltid hittills fått cashbacken när jag rapporterat manuellt.
Citera
2022-12-17, 10:23
Medlem
Vänta lite, alltså va? Menar ni att det går att få tillbaka 3 % av alla sina köp i rena pengar?

Borde jag inte då rent teoretiskt sätt kunna använda mig av två uppsättningar av kreditkort som har en kredit på 250 000 vardera.
Låt säga kredit A och kredit B för enkelhetens skull.
Sen använder jag kredit A, som sen betalas av med kredit B, som sen betalas av med kredit A, som sen betalas av med kredit B osv osv osv osv????

Låter för bra för att vara sant
Citera
2022-12-28, 00:05
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Letar liksom många andra i tråden efter ett kreditkort i nuläget. Främst kommer kortet användas för utlägg i arbetet (cirka 15000kr/månad nästan uteslutande i Sverige) men kommer även att gå över till kreditkortet från nuvarande debitkort vilket då blir ytterligare cirka 20-25000kr.

Inte hört om Refunder som är rekommenderat tidigare här i tråden utan sneglat åt de billigare Amex Eurobonus-varianterna (premium / classic).

Är det mer värt att välja Refunder kontra Amex om jag exempelvis enbart gör 4-5 resor per år pga Refunders cashback? Är också lite tveksam till Amex då det än idag inte accepteras överallt.
Citera
2022-12-28, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Vänta lite, alltså va? Menar ni att det går att få tillbaka 3 % av alla sina köp i rena pengar?

Borde jag inte då rent teoretiskt sätt kunna använda mig av två uppsättningar av kreditkort som har en kredit på 250 000 vardera.
Låt säga kredit A och kredit B för enkelhetens skull.
Sen använder jag kredit A, som sen betalas av med kredit B, som sen betalas av med kredit A, som sen betalas av med kredit B osv osv osv osv????

Låter för bra för att vara sant

Du kan inte betala av en kreditkortsskuld med ett kreditkort tyvärr. Du lär behöva betala direkt från ditt bankkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in