2025-01-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therealcosmokramer
Klarna finns ju om man inte vill ha ett kreditkort.

Fast styrkelyftare hade jag bett kreditkort men använde istället bankkortet där kreditkortet var som allra lämpligast.
Citera
2025-01-16, 21:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast styrkelyftare hade jag bett kreditkort men använde istället bankkortet där kreditkortet var som allra lämpligast.
Du borde läsa igenom dina inlägg innan du postar dom.
Citera
2025-01-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therealcosmokramer
Klarna finns ju om man inte vill ha ett kreditkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du borde läsa igenom dina inlägg innan du postar dom.

Ja, där blev det konstigt.

Styrkelyftare hade ju ett kreditkort men använde istället bankkortet vid nätköp (där kreditkortet hade varit som allra lämpligast). Men therealcosmokramer menade kanske allmänt och inte styrkelyftares situation.
Citera
2025-01-21, 22:04
Medlem
Vad tror ni om morrow bank kommer dom ta bort bonusen.
Citera
2025-01-22, 09:17
Medlem
Jag har SAS Amex premium kortet (det silvriga) idag. Men jag funderar på att skaffa ett till kort som jag kan använda i de fall där Amex inte accepteras, för att få cashback. Vilket rekommenderar ni då till mig? Är det Norweigan kreditkort som jag ska ha?
Citera
2025-01-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Jag har SAS Amex premium kortet (det silvriga) idag. Men jag funderar på att skaffa ett till kort som jag kan använda i de fall där Amex inte accepteras, för att få cashback. Vilket rekommenderar ni då till mig? Är det Norweigan kreditkort som jag ska ha?
Yes jag kör kombinationen Amex+Bank Norwegian.

Kortet har ingen års/månadsavgift. Ger 0,5% cashback upp till 500 kr, därför måste man ha ett annat kort också eftersom man slår i taket så lätt. Appen funkar bra och de har stöd för Apple Pay.
Citera
2025-01-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Yes jag kör kombinationen Amex+Bank Norwegian.

Kortet har ingen års/månadsavgift. Ger 0,5% cashback upp till 500 kr, därför måste man ha ett annat kort också eftersom man slår i taket så lätt. Appen funkar bra och de har stöd för Apple Pay.

Vad menas med upp till 500kr? Finns det någon gräns på hur mycket cashback jag kan få tillbaka?

Sedan undrar jag om de flesta butiker accepterar kortet eller kan det vara likt Amex att det inte accepteras?
Citera
2025-01-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Vad menas med upp till 500kr? Finns det någon gräns på hur mycket cashback jag kan få tillbaka?

Sedan undrar jag om de flesta butiker accepterar kortet eller kan det vara likt Amex att det inte accepteras?
Du får max 500 kr i cashback per år hos Bank Norwegian, köp utöver detta ger 0 kr i cashback.

Kortet är ett VISA-kort så det tas emot överallt där kortbetalning fungerar.
Citera
2025-01-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag befann mig i samma sits som dig tidigare. Jag hade också Amex Blue Cashback men märkte fort att det inte var någon idé för mig att ha kvar kortet. Dels för att många svenska butikskedjor inte accepterar kortet och dels för att jag inte spenderar tillräckligt mycket pengar för att jag ska tjäna nämnvärt mycket på den erbjudna cashbacken.

Jag valde kreditkortet från Bank Norwegian istället. Inte helt optimalt men det är åtminstone gratis och accepteras överallt. Dessutom erbjuder Bank Norwegian en hyfsad cashback på 0,5%. Det är i mina ögon ett mycket bättre alternativ än Amex för gemene man.

Hur menar du med inte helt optimalt? Finns det något bättre alternativ för de som inte spenderar över 100k om året?
Citera
2025-01-22, 20:13
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePreviousGod
Hur menar du med inte helt optimalt? Finns det något bättre alternativ för de som inte spenderar över 100k om året?

Nej, jag anser fortfarande att kreditkortet från Bank Norwegian är det bästa alternativet för oss som inte spenderar över 100.000 kr om året.

En nackdel är dock valutapåslaget på 1,75% som tillkommer vid köp i annan valuta. Det är lite väl högt i min värld. Sedan går det inte att koppla något extrakort till samma kredit. Därför menar jag på att kreditkortet inte är helt optimalt.

Men kreditkortet är trots allt gratis, så det vore orättvist att förvänta sig alltför mycket.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2025-01-22 kl. 20:33.
Citera
2025-01-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Nej, jag anser fortfarande att kreditkortet från Bank Norwegian är det bästa alternativet för oss som inte spenderar över 100.000 kr om året.

En nackdel är dock valutapåslaget på 1,75% som tillkommer vid köp i annan valuta. Det är lite väl högt i min värld. Sedan går det inte att koppla något extrakort till samma kredit. Därför menar jag på att kreditkortet inte är helt optimalt.

Men kreditkortet är trots allt gratis, så det vore orättvist att förvänta sig alltför mycket.

Tack för svar! Bra att tänka på, då kan man komplettera med northmill/revolut för utlandsköp?
Citera
2025-01-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du får max 500 kr i cashback per år hos Bank Norwegian, köp utöver detta ger 0 kr i cashback.

Kortet är ett VISA-kort så det tas emot överallt där kortbetalning fungerar.

Okej förstår, då låter det inte supermycket man kan spara på detta. Men klart bättre än ett vanligt debitkort där pengarna dras direkt från sitt bankkonto iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in