2022-07-14, 09:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, tack.

Har även funderat på om han begrep att han på nittiotalet misstänktes av ett par "privatspanare"? Det rörde väl förvisso främst konspirationer länkade till Skandia, men där han ingick. Han blev ju intervjuad i ett par olika sammanhang och sedan även putt på Anér.

Kan man ha någon uppfattning om hur informerad han kan tänkas ha varit om att han ansågs misstänkt av somliga?

Ja, även Olle Minell(Proletären) skrev en del om honom. Dels nr 3 1989 ("Elefanten i porslinsbutiken") så de intervjuar honom och sedan, efter att ha tagit del av FUP(mot CP) och förhören, så skriver Minell 1991 några fler artiklar.
Vad gjorde Skandiamannen på platsen? (Nr. 7)
Vad hände i Skandiahuset? (Nr. 8)
Fakta talar mot Skandiamannen (Nr. 9)

Det är nog svårt att få klarhet i om han även läste dessa artiklar. Mest troligt den från 1989 då han själv blev intervjuad i.s.f. Tänker även intervjun i Skydd & Säkerhet 92.
Citera
2022-07-14, 14:24
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så här lär Engström ha berättat vid första kontakten med polisen den 1 mars:

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq&position=545

"... när han passerade gränden tittade han ditin ... mot denna väg såg han en man ... när han kom fram till Palme säger Lisbeth Palme ...".

Han ser alltså LJ innan han är framme hos LP, bör vara cirka 10 sekunder efter skotten, det stämmer ju inte riktigt med hans senare utsagor, men det här var väl det bästa han kunde åstadkomma i det här skedet. (LJ var inte synlig från mordplatsen så tidigt i händelseförloppet, långt ifrån).

Det här ett av problem många göra. Välja ut en mening eller till och med ett ord från ett förhör för att på något sätt verifiera sin egen teori. TP är väl värsta exemplet på sådant beteende. Man får vara glad om de tidiga förhören stämmer i stort med vad som sen framkommer. I Engströms fall så gör han det det mer än väl. Antagligen är han en av de bättre vittnen att hålla sig till samma historia över tid.

Sen bör man ta dessa anteckningsförhör för vad de är. De är väl närmast en sammanfattning och tolkning av vad personen berättar. Är de via telefon så blir det än svårare. Frågor? Följdfrågor? Däremot blir det klart bättre i dialogförhören som många vittnen går igenom någon månad senare.
Citera
2022-07-14, 15:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det här ett av problem många göra. Välja ut en mening eller till och med ett ord från ett förhör för att på något sätt verifiera sin egen teori. TP är väl värsta exemplet på sådant beteende. Man får vara glad om de tidiga förhören stämmer i stort med vad som sen framkommer. I Engströms fall så gör han det det mer än väl. Antagligen är han en av de bättre vittnen att hålla sig till samma historia över tid.

Sen bör man ta dessa anteckningsförhör för vad de är. De är väl närmast en sammanfattning och tolkning av vad personen berättar. Är de via telefon så blir det än svårare. Frågor? Följdfrågor? Däremot blir det klart bättre i dialogförhören som många vittnen går igenom någon månad senare.
För SE och angående hans LJ-observation blev det mycket bättre senare, speciellt efter att LJ i framträtt i AB och SvD 4 respektive 5 mars. Han kunde beskriva LJ närmast klockrent, LJ hade för övrigt varit med på bild i helfigur i bägge tidningarna.

F: - Du har sett bilder på vittnet Lars i tidningen utgår jag ifrån, även beträffande klädesplagg och sånt där.

E: - Jag har inte sett några bilder på vittnet Lars, jag har ingen som helst uppfattning om honom.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf

Varför beskrev han inte honom på det där klockrena sättet när han ringde den 1 mars, han ville ju sken av att det var mördaren han sett i gränden. Han sa inget inte ens då på kvällen, det hade ju varit en oerhörd hjälp om det hade varit GM. Han ljög så klart, både om det ena och det andra.
Citera
2022-07-14, 16:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
För SE och angående hans LJ-observation blev det mycket bättre senare, speciellt efter att LJ i framträtt i AB och SvD 4 respektive 5 mars. Han kunde beskriva LJ närmast klockrent, LJ hade för övrigt varit med på bild i helfigur i bägge tidningarna.

F: - Du har sett bilder på vittnet Lars i tidningen utgår jag ifrån, även beträffande klädesplagg och sånt där.

E: - Jag har inte sett några bilder på vittnet Lars, jag har ingen som helst uppfattning om honom.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf

Varför beskrev han inte honom på det där klockrena sättet när han ringde den 1 mars, han ville ju sken av att det var mördaren han sett i gränden. Han sa inget inte ens då på kvällen, det hade ju varit en oerhörd hjälp om det hade varit GM. Han ljög så klart, både om det ena och det andra.

Du förstår väl att de inte frågar specifikt om utseendet i första förhöret. Han säger vad han tror 20årsåldern, mörkblå täckjacka. Sen går de vidare.

Ähhhh...vad är det som är klockrent? Han beskriver en "siluett". Ålder 25-50år, 75år. Fylligt hår, överkropp. Smala ben. Kanske 25-30år. Låter hur vagt som helst. Mer som han han säger en siluett med olika proportioner.
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-14 kl. 16:20.
Citera
2022-07-14, 17:30
Medlem
Citat:
Man måste förstå att det är en dynamisk plats. Allt händer fort och slag i slag. SE ser att GS skickar närmast omgående iväg poliserna utan att han ser att GS kontaktat eller pratat LP. Därför VET SE att poliserna springer utan signalement. De springer utan det rätta signalementet för han antar förstås att kvinnan bredvid den nedskjutne mannen har med all logik det rätta signalementet.

Denna uppgift att SE vet att poliserna springer utan signalement eller det rätta signalement gör förstås att han inte kan vara på åsen och springa samtidigt. Det är också bara en av många uppgifter, men kanske en av de viktigaste, som placerar honom som sent vittne på mordplatsen.

”Eller det rätta signalementet”

Så; SE har hört ”trenchcoat och keps” innan han pratar med Lisbeth.

(Men detta nämner han inte i förhör)

Av Lisbeth får han höra ”mörkblå täckjacka”. Och ”förresten har dom skjutit mig också”

SE har inte sett GM. Men trenchcoat och keps måste vara fel eftersom Lisbeth sagt ”mörkblå täckjacka” (vi bortser från pluralis)

Så; SE tror då inte bara att signalement ”trenchcoat och keps” är fel utan även att det kan vara han som avses, trots att han ännu inte gjort språngmarschen?
Citera
2022-07-14, 17:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du förstår väl att de inte frågar specifikt om utseendet i första förhöret. Han säger vad han tror 20årsåldern, mörkblå täckjacka. Sen går de vidare.

Ähhhh...vad är det som är klockrent? Han beskriver en "siluett". Ålder 25-50år, 75år. Fylligt hår, överkropp. Smala ben. Kanske 25-30år. Låter hur vagt som helst. Mer som han han säger en siluett med olika proportioner.
En del av mordplatsvittnena har inte ens kunnat avgöra om gärningsmannen hade mössa eller ej, stjärnvittnet Engström sa däremot, "... huvudet var också ganska fylligt, inte precis lockigt hår men ändå fylligt hår på nåt sätt". Lägg därtill "en yngre person med rätt så smala ben och relativt fylligt på överkroppen, mörkblå jacka". Jag har skrivit om SE:s Supervittne men det här vittnesmålet hade ju varit guld värt, om LJ varit GM.

Han blev upprörd över att inte blivit kallad till rekonstruktionen men varför sa han inget på mordkvällen, när han hade chansen? I stället åkte han hem. När det var aktuellt med rekonstruktionen så visste ju både han och polisen att det enda han "sett" var ett vittne.

När han vittnade vid CP-rättegångarna hade han ju absolut inget att tillföra, alltså inget som kunde förklara upprördheten över att inte blivit kallad till rekonstruktionen. Han svamlade mest om sina utstämplingstider som inte stämde med något överhuvudtaget, och ingen brydde sig.

Visst är det något märkligt med denne Engström.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-14 kl. 18:27.
Citera
2022-07-14, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Rätten sänker inte sina beviskrav för att bevis saknas. Eller hur menar du? Finns inga utpekanden eller teknisk bevisning blir det svårare att få någon häktad. Detta är givetvis till svårt men för hela ärendet MOP.

Det kan också finnas andra omständigheter som ökar misstankegraden, teknisk bevisning och utpekanden var exempel.

Gällande utpekanden kan man erinra att inget vittne som sett GM reagerar på eller pekar ut SE, trots att han exponerar sig i medier. Ett inställt utpekande kan nog också peka.

Som jag svarat dig tidigare, Hovrätten menar att utpekandet saknar självständigt bevisvärde, inte att det är "felaktigt" eller liknande.

Man kan inte låsa in folk på så lösa grunder för att leta efter de omständigheter som hade krävts för inlåsningen från första början.

Som sagt, för någon som tror starkt på denna sak, framstår säkert häktning som självklart. För en domstol är det annorlunda. Rätt signalement? Hur svårt blir det för försvaret att underminera detta.

Jag har aldrig påstått något annat. Det är dock närmast försvinnande osannolikt att en person som SE skulle gått runt tungt beväpnad osv, vilket kräver att något självständigt talar för saken. Den kan inte lämnas vid att vara ett litet antagande som följer med på köpet, så länge det som anförs mot honom inte är mer än det här pusslandet.

Rör det sig om en ensamagerande oorganiserad GM, så är användande av eget licenserat vapen en vanligt förekommande praktik.

Om du lyssnar på vad KP sade 10 juni 2020 så kanske du förstår bättre. Det är inte så svårt att få någon anhållen och häktad som du tycks tro. Däremot att få någon dömd i en domstol så krävs det konkreta bevis m.m. När man ser vilka indicier som finns mot SE så skulle det varit hög sannolikhet för att han hade blivit anhållen och häktad våren 1986. Vad en mer noggrann, ordentlig utredning som misstänkt hade gett mot SE våren 1986 vet vi inte nu 36 år senare.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

Som sagt ingen såg något ansikte, förloppet var snabbt, det var mörkt m.m. och jo vittnet Lars J har pekat ut SE fast många år senare. Även Grandvittnet Korhonen har pekat ut SE. Ingen av Grandvittnena och mordplatsvittnena har pekat ut CA.

Alla jurister som dömde mot CP ansåg att Lisbets utpekande inte var tillförlitligt dvs underkände hennes utpekande helt. Även nyare forskning bekräftar vad vittnespsykologen Astrid Holgerson kom fram till 1989.

https://svenska.yle.fi/a/7-1468597

https://svenska.yle.fi/a/7-1376166

http://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-ar-svagheterna-i-vittnesmalen-mot-christer-pettersson

– När man ger personer den bakgrundsinformationen, att den misstänkte är missbrukare, då pekar ungefär åtta av tio ut Christer Pettersson. Man har gjort test i efterhand och sett att om man har den bakgrundsinformationen, och den hade Lisbet Palme, då är ett utpekande inte värt någonting, säger Pär-Anders Granhag, en av Sveriges främsta experter på förhörsteknik.

Indicierna mot SE hade räckt för ett anhållande och häktning på skälig misstanke i.a.f. Däremot hade det varit märkligt om åklagaren hade velat anhålla och häkta t ex CA som inte var i mordområdet, på mordplatsen när mordet skedde.

Ser man på mordplatsvittnenas första vittnesmål så stämmer SE signalement bra och han påstod saker som att han nästan snubblade på Olofs döda kropp, pratade med en hysterisk och svårt chockad Lisbet och till och med fick ett signalement från henne vilket är osannolikt naturligtvis, sprang in i gränden och kom tillbaka strax efteråt men såg ingen polis fast de höll till i trappan, det sk supervittnet, SE såg Lars J dvs gula linjen som binder SE till mordplatsen strax efter skotten m.m. Som KP sade hade det räckt för ett anhållande och häktning om SE inte hade kunnat gett rimliga förklaringar på hans påståenden. VG blev anhållen och nästan häktad på sämre indicier. Detsamma gällde CP som till och med blev dömd i tingsrätten och fick en resningsansökan till HD emot sig 1997-98.
Citera
2022-07-14, 20:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
”Eller det rätta signalementet”

Så; SE har hört ”trenchcoat och keps” innan han pratar med Lisbeth.

(Men detta nämner han inte i förhör)

Av Lisbeth får han höra ”mörkblå täckjacka”. Och ”förresten har dom skjutit mig också”

SE har inte sett GM. Men trenchcoat och keps måste vara fel eftersom Lisbeth sagt ”mörkblå täckjacka” (vi bortser från pluralis)

Så; SE tror då inte bara att signalement ”trenchcoat och keps” är fel utan även att det kan vara han som avses, trots att han ännu inte gjort språngmarschen?

Du borde inte bara kopiera en mening. SE har antagligen inte hört något annat signalement, men han VET att LP:s är det rätta oavsett om poliserna har något annat eller inte.
Citera
2022-07-14, 20:10
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
En del av mordplatsvittnena har inte ens kunnat avgöra om gärningsmannen hade mössa eller ej, stjärnvittnet Engström sa däremot, "... huvudet var också ganska fylligt, inte precis lockigt hår men ändå fylligt hår på nåt sätt". Lägg därtill "en yngre person med rätt så smala ben och relativt fylligt på överkroppen, mörkblå jacka". Jag har skrivit om SE:s Supervittne men det här vittnesmålet hade ju varit guld värt, om LJ varit GM.
Han blev upprörd över att inte blivit kallad till rekonstruktionen men varför sa han inget på mordkvällen, när han hade chansen? I stället åkte han hem. När det var aktuellt med rekonstruktionen så visste ju både han och polisen att det enda han "sett" var ett vittne.

När han vittnade vid CP-rättegångarna hade han ju absolut inget att tillföra, alltså inget som kunde förklara upprördheten över att inte blivit kallad till rekonstruktionen. Han svamlade mest om sina utstämplingstider som inte stämde med något överhuvudtaget, och ingen brydde sig.
Visst är det något märkligt med denne Engström.

Tycker det mer märkligt med TP och andra SE anhängare som hela tiden tycks sätta ihop "indicier" lite hipps som happs. Väljer de inte ut bara ett ord eller en mening från ett enstaka förhör från något perifert vittne så gör dom som du gör nu. Jämför äpplen med päron.
Citera
2022-07-14, 20:32
Medlem
Citat:
Du borde inte bara kopiera en mening. SE har antagligen inte hört något annat signalement, men han VET att LP:s är det rätta oavsett om poliserna har något annat eller inte.

Precis; då är vi ju överens.

Oavsett om polisen har fel, rätt eller inget signalement så kan han säga;

”..så slår det mig att jag borde ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan. Jag blir lite förträtad på mig själv att jag inte tänkte på att säga det samtidigt”

Så; SE måste ju inte alls ha varit där som du påstår att han måste ha varit.

Enligt RB dock så sade SE att han sprang efter polisen för att de hade fått fel signalement. ”Så var ju jag klädd”
Citera
2022-07-14, 20:45
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Precis; då är vi ju överens.

Oavsett om polisen har fel, rätt eller inget signalement så kan han säga;

”..så slår det mig att jag borde ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan. Jag blir lite förträtad på mig själv att jag inte tänkte på att säga det samtidigt”

Så; SE måste ju inte alls ha varit där som du påstår att han måste ha varit.

Enligt RB dock så sade SE att han sprang efter polisen för att de hade fått fel signalement. ”Så var ju jag klädd”

VA...han kan säga/hittapå var som helst som gm. Men att han har rätt på en ganska ovanlig händelse är ett ganska starkt bevis på att han var på plats en två tre fyra minuter efter mordet. Tillsammans sen med alla andra saker han har rätt så blir beviset än starkare att han är där efter mordet.
Citera
2022-07-14, 22:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
VA...han kan säga/hittapå var som helst som gm. Men att han har rätt på en ganska ovanlig händelse är ett ganska starkt bevis på att han var på plats en två tre fyra minuter efter mordet. Tillsammans sen med alla andra saker han har rätt så blir beviset än starkare att han är där efter mordet.

Hur kan han ha rätt i att poliserna sprang iväg med ett felaktigt signalement av typen trenchcoat och keps?
Senast redigerad av csvens 2022-07-14 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in