2022-07-14, 13:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles1.
Jag pratar inte om att barn ska "ange" varandra.
Men här på fb är det svårt att få fram en tanke på rätt sätt med tanke på att de flesta här är ute efter att veta bäst.

Svaren blir mindre värda om frågorna är för specifika, eller ledande.
Som Ölvebros filosoferande när journalister undrade/klagade varför inte polisen använde för att efterlysa iakttagelser om mystiska människor med komradio... Letar man en person med bandyklubba så är det svårare och hitta den personen när man frågar och får 200 hundra iakttagelser som i hög grad utesluter varandra.
Citera
2022-07-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
När skolchefen hänvisar till att hon talat med rektorerna säger det allt om henne. Rektorer som surfar runt på skolor i hela landet varje termin på jakt efter lite mer i lönekuvertet vet ofta väldigt lite om vad som pågår.

Fråga fritidsledarna. Eller mattanterna. De vet. Varför rapporterar de inte? Fråga skolchefen när hon senast talade med en på fritis eller en mattant!

Har som sagt samtalat med rektorerna på den här skolan, inte nödvändigtvis angående den här pojken i sig men angående vissa instanser av våld och den rådande stämningen på skolan under tiden jag jobbade där 2 år sedan, där den här pojken var delaktig bland resten av skolans pojk grupp av busar. Samt oro för en annan pojke som var satt i vanlig klass på tok för länge och som ofta hamnade i våldsamma situationer där det slogs, han var tydligen för smart för särklass men placerades eventuellt i samband med GM om jag fått allt rätt.
Citera
2022-07-14, 13:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tog 6 dygn innan man så att de va en 9 årig flicka som utsatts, innan va båda bara under 15 som dom ville få det till att de rörde sig om två 14 åringar.

Det hela hamnar i annan dager nu när det visat sig att offret är 9år och mgm´s ålder eventuellt är fyllda 15år, alternativt precis under 15år.

Faktorerna i händelsen blir fundamentalt annat, än om det handlat om två tonåringar i tex 14års-ålder.
Citera
2022-07-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Socialtjänstens chef är topp inom vänsterpartiet.

Haha detta blir bara värre och värre, hoppas oberoende media granskar denna soppa. Hur kan en fullkomlig idiot som försökt dra in tjejer på toaletten för att våldta de samt överfallit en kvinna ens gå i skolan? Helt otroligt.
Citera
2022-07-14, 13:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
De som "ser" bara lite mellan raderna förstår att MGM kommer från annat land.

Undrar om de tar DNA från "mamman" och "pojken" för att utröna om det verkligen är hennes barn...

Nu har tydligen "pojken" fått uppehållstillstånd ganska nyligt (enl uppgifter i tråden) gällde det även mamman och hennes andra barn? Vad händer om de kommer på att han är här som på felaktiga grunder (ej rätt mamma)? Blir det en ny utredning på hela familjen vad gäller uppehållstillstånd?

Ps Fortfarande har jag inte sett i något nyhetsprogram att de gått ut med flickans ålder... skulle väl bli ramaskri! Skulle det värsta hända med offret antar jag att det också mörkas i det längsta. Ds

Ja, DNA-tester borde göras på alla barn som kommer i asylindustrin, ett familjeskapstest.

Den familjen hade även en annan pojke med sig, en "släktings" barn. Men om MGM inte är biologiskt barn till sin mamma, så "bokförs" han som ensamkommande.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tills dess att åldersbestämningen är klar behandlas han som ett barn. Det stod att att han släppts på fri fot pga hans unga ålder.

Han släpps på fri fot från polisen, rakt i armarma på Socialtjänsten! Så ska det gå till i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag lyssnade nu på Ekot från igår (P1 kl 12.30), Du har rätt. De nämnde faktiskt hennes ålder (9 år).

På TV, Nyhetsmorgon/Morgonstudion, Text-TV är det inte utskrivet vilken ålder den stackars flickan har.

Frågan kvarstår... hur kan mamman inte veta vilket år hennes "pojke" är född?
Hur mycket ljugs det för myndigheterna i Sverige som verkar vara lika naiva som partiet S erkänt sig vara till och från?
Hoppas det kollas upp om det verkligen är "mamman" som är den riktiga mamman. Om det visar sig fel kanske MGM.s uppehållstillstånd kan dras tillbaka efter avtjänat "straff".

Eftersom MGM enligt uppgifter i tråden, är väldigt storvuxen så kan han ju ha varit det redan tidigt, som 5-6-åring. Det var kanske migrationsverkets handläggare som förvillade/propsade på att barnet verkar/ser äldre ut, och skrivit det någonstans i dokumenten. Min spekulation.
Citera
2022-07-14, 13:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det är inte helt säkert att mamman vet åldern på sin son. Hon kan vara analfabet, och hon har kanske inte koll på hur gammal hon själv är heller. Jamen, hon måste väl veta vilket år hennes son föddes? Det är inte säkert. Hon kommer kanske inte ihåg hur många år det har gått sen han föddes. Och hon kan inte kolla några anteckningar om saken, om hon inte kan läsa.

Men visst har mamman fattat att det är bra att säga till de svenska myndigheterna att hennes son är så ung som möjligt. Så när myndigheterna frågade henne hur gammal sonen var, så kan hon ha svarat med en ålder som var yngre än vad hon själv trodde att sonens ålder var.
Kommer hon från ett muslimskt samhälle så har hon kanske koll på kristna årtal? De har ju en egen tideräkning. Inte många svenskar som håller reda på vilket muslimskt år det är nu.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Ja visst, men tror du denna chef hade personlig handpåläggning i ärendet som utspelade sig för ett år sedan?
Motivera i så fall varför/hur du tänker.

Jag är ju övertygad om att det är random sekreterare/handläggare på Soc som hanterat det ärendet, och att denna chef läst in sig på ämnet först nu när det aktualiserats med denne individ.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Då är jag inte ett dugg förvånad.
Den äckliga idioten har blod på sina händer.
Citera
2022-07-14, 13:43
Medlem
retiarius1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tog 6 dygn innan man så att de va en 9 årig flicka som utsatts, innan va båda bara under 15 som dom ville få det till att de rörde sig om två 14 åringar.

Lite som detta fallet, fast tvärtom. Då kom i "10-årsåldern" (fast hon var 9 år) ut , men vad gällde brottet så var det väldigt svävande. Det var "utsatt för ett brott i eller i närheten av ett cykelförråd".
Några dagar senare framkom att hon blivit våldtagen och misshandlad.

Malmö: nioårig flicka våldtagen (2018-10-25)
(FB) Malmö: nioårig flicka våldtagen (2018-10-25)
Citera
2022-07-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du landar fortfarande i faktumet att du vill att folk på blotta misstanken om brott skall outas för sina grannar.

Det är ett ganska allvarligt ingrepp i rättssäkerheten.

Citat:
Ursprungligen postat av ravenraven
Först och främst så vill jag säga att jag lider med de anhöriga och flickan. Mina tankar går till dem och jag önskar att allt går så bra det bara kan gå under dessa tragiska omständigheter.

Jag tror att det är fler än jag som känner med dem och som aldrig föreställt sig att skapa ett konto här eftersom FB är förknippat med människor som saknar hänsyn och empati. Och tyvärr kan detta ännu en gång bekräftas när folk samvetslöst gnuggar in det vidriga brottet med alltifrån att lägga skulden på offret till spekulationer som delvis är irrelevanta, men framförallt, verbalt grafiska på ett totalt onödigt sätt. Ännu en gång visar Flashbackfolket (dock inte alla) vad de går för!
Men det kanske är just därför som jag motvilligt kliver in med ett nyskapat konto – för att inte låta det faktiska brottet, och syftet att få klarhet med vad som hänt, överskuggas av rasism och hat, samt uppenbar ovisshet. Så om fler icke-medlemmar läser, kanske ni vill hoppa på tråden med mig och istället fylla den med relevant fakta eller bara något mer medmänskligt?

Med stor sannolikhet råkar jag även veta vem den misstänkte pojken är och etniciteten är ovidkommande! För OM det är han som även fler verkar syfta på, är det ett fruktansvärt brott I FLERA LED och där det som sagt inte har med kultur och ursprung att göra...utan istället har samhället (som bär ett stort ansvar) svikit, då hans omfattande problematik (vet ej diagnoser, men efter att ha träffat honom skulle jag definitivt säga någon form av utvecklingsstörning kombinerat med autism) bör vara tidigare känd hos flera instanser, och där det gång på annan kunnat konstateras att föräldrarna inte klarat av att ta fullt ansvar för pojken, vilket är förståeligt...
Så med det sagt borde ju åtgärder satts in för länge sedan, för såvitt jag vet, har man ju iallafall inte omplacerat honom. Har man kontaktat soc? If so, vad har soc gjort? Uppenbarligen inte tillräckligt! Och om inte soc varit inkopplade är det också ett stort jävla frågetecken till skolan som är skyldiga att rapportera.
Sedan med tanke på hans tidigare beteenden (känner ju bara till en bråkdel men han har även utsatt sig själv för stora risker) borde han haft en följeslagare med sig 24/7.

Den pojken har enligt en källa aldrig tidigare visat aggressivt beteende (däremot skadegörelse genom oaktsamhet, stöld och ett gränslöst intresse för flickor - det sistnämnda är rykten, men det andra ovannämnda är av egen erfarenhet) så jag tänker på varför det nu eskalerade till ett sådant våldsdåd. Vad kan det bero på?

Några tankar är att han kommit in i puberteten och inte vet hur han ska hantera de känslor och drifter som uppstår och ingen har funnits där för att vägleda en VÄLDIGT vilsen grabb,
en annan tanke är att han kan ha fått någon medicinsk behandling men som har gett biverkningar som utlöst aggressioner eller så har det bara gått för länge utan att han blivit sedd och beviljats insatser, trots sina uppenbara och omfattande behov, och där han blir sjukare och mer utstött av omvärlden till den dagen att det brister totalt och går ut över en liten oskyldig flicka.
Jag hoppas innerligt att han inte vistas på helt fri fot - någonsin igen.

OT: Oavsett, kan jag tillägga till er som är besatta av ursprung, att jag själv (och flera andra barn) blev utsatta för en utvecklingsstörd man som egentligen skulle haft tillsyn vid utevistelse, men pga resursbrist och oengagemang, fick han vandra fritt bland oss barn och göra vad han ville med oss i buskarna. Jag 6 år. Han 18, svensk och vägde över 100 kg. Ett av barnen blev totalt traumatiserat och aldrig sig lik, och flera familjer flydde orten. Sedan har även två andra vuxna män förgripit sig på mig - även de svenska! Detta trots att jag bodde i en av Sveriges mest invandrartäta förorter. Vad är oddsen, huh? Så ni som är så djävulst främlingsfientliga och ser ett kolossalt samband mellan dessa dåd och utländsk härkomst, vad för egna ERFARENHETER baseras det på?

Och för övrigt så är Moröbacke inte ett sånt rövhål som alla vill få det att framstå som. Det bor även fungerande människor där, människor som varken är det ena eller det andra. Även på de gator som benämns som sämre. Och många av de som tillhör boenden är människor som är i behov av extra stöd i vardagen eftersom deras kognitiva och fysiska färdigheter, av olika anledningar, är klart försämrade. Detta gör dem inte benägna till det som nu har skett.

Bla bla bla bla bla
Jävla apologet, du och dom som är som du är det verkliga problemet.
Det är ni som röstar med hjärtat ist för hjärnan.
Hittar på ursäkter och bortförklaringar
Läser aftonbladet och tittar på SVT och tror att ni har koll på verkligheten.

Och hade det varit din dotter som låg där i koma så hade du skrivit inlägg på sociala medier och försvarat GM.

Du mer än alla dom importerade våldtäktsmännen får mig att må illa.
Citera
2022-07-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det är inte helt säkert att mamman vet åldern på sin son. Hon kan vara analfabet, och hon har kanske inte koll på hur gammal hon själv är heller. Jamen, hon måste väl veta vilket år hennes son föddes? Det är inte säkert. Hon kommer kanske inte ihåg hur många år det har gått sen han föddes. Och hon kan inte kolla några anteckningar om saken, om hon inte kan läsa.

Men visst har mamman fattat att det är bra att säga till de svenska myndigheterna att hennes son är så ung som möjligt. Så när myndigheterna frågade henne hur gammal sonen var, så kan hon ha svarat med en ålder som var yngre än vad hon själv trodde att sonens ålder var.

Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jag är inte lika säker på att mamman vet när ungen är född. Kan hon läsa? Kan hon klockan? Än mindre är det säkert att hon haft en almanacka som stöd för att hänga upp viktiga händelser i livet.

Visst, inget är alldeles säkert. Och visst kan hon vara analfabet, kanske tom troligt. Men även i fattiga, mindre datoriserade länder så brukar nog någon form av födelsebevis utfärdas.
Och sedan brukar de väl ha koll på åldern pga div religiösa ritualer etc.
Och hon har ju uppenbarligen haft förmågan att ta sig hit, så helt tappad kan hon nog ändå inte vara.

Kanske, som nämnts, är det inte hennes avkomma? Han var ett barn som någon ville bli av med tex. Mamman fick betalt för att ta med sig ett extrabarn? Vilket också ökar hennes/familjens chanser att stanna.
Allt är ju möjligt. I nuläget finns bara spekulationer.
Citera
2022-07-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avdosabic123
Har som sagt samtalat med rektorerna på den här skolan, inte nödvändigtvis angående den här pojken i sig men angående vissa instanser av våld och den rådande stämningen på skolan under tiden jag jobbade där 2 år sedan, där den här pojken var delaktig bland resten av skolans pojk grupp av busar. Samt oro för en annan pojke som var satt i vanlig klass på tok för länge och som ofta hamnade i våldsamma situationer där det slogs, han var tydligen för smart för särklass men placerades eventuellt i samband med GM om jag fått allt rätt.

Jag förstår din bild av det men vet också hur hårt skolan jobbade med att lösa stöket i den årskursen. Som du säkert vet som jobbar i skolan så är det en smått omöjlig ekvation ibland då det helt enkelt inte finns mer resurser och det finns ingen möjlighet att isolera enskilda elever.

Däremot så tycker jag att skolan får på tok för mkt fokus i det här. Jag har ytterst svårt att se vad skolan hade kunnat göra för att förhindra det här ffa av den anledningen att det hände på lovet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in