2022-07-13, 22:11
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Vi har en perfekt storm med höga räntor, energikris och hotande krig. Nästa år kan vi få se svält även i Västvärlden. Det vore helt otroligt om bostadsmarknaden inte ens under dessa förutsättningar skulle krascha under de närmaste åren. Jag tror vi får se prisfall på 50 procent eller mer. Jag tror också att typ Blackrock, Google, någon statlig myndighet/bank eller våra egna oligarker kommer att köpa upp mängder av villor och bostadsrätter till rabattpris. Sedan görs de om till "smarta" bostäder och hyrs ut till sina före detta ägare via någon djävla app. Bankerna blir åter igen räddade med skattebetalarnas pengar. Det återstår sedan att se om staten går in och räddar privatpersoner. Jag tror faktiskt inte att Sveriges ekonomi någonsin återhämtar sig efter det här.
Citera
2022-07-13, 22:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Köpte hus igår som varit ute 23 dagar. 20% under utrop. Känns ändå osäkert. Vi får se

Brukar vara de bästa affärerna när det känns så i magen. Kommer nog gå bra!
Citera
2022-07-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hur är det billigare när bara räntan är 3 gånger mer än hyran per år?
Vad har du om?
Tre gånger mer ränta än hyra?
T.ex en nybyggd tvåa i sthlm, typ Norra Djurgårdstaden. Hyra på 12000kr, skulle du köpt liknande BRF så kostar den en kanske 5.5mil. Säg 5% ränta -> ca 16tusen i månaden i ränta. Så vad yrar du om? Och det är med 5% ränta, där INGEN ligger idag.
Citera
2022-07-13, 22:26
Medlem
Detta är bara början, priserna ska ned ytterligare 50% innan vi är på rätt nivå. Särskilt i mellanstora städer där vanliga svensson villor kostar 5-7 mille.
Citera
2022-07-13, 22:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Ja det var det jag menade även om jag inte utryckte mig så bra. I den staden där jag vill bo är det brist på framförallt villor om man inte vill bo i ett orenoverat 50-tals hus i skogen.

Om du inte har råd att bo istaden får du helt enkelt bo i ett orenoverat 50-tals hus i skogen.

Svårare än så är det inte…
Citera
2022-07-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Det kommer bli räntesänkningar och QE ett varv till.

Är detta ett påstående du har belägg för, eller är det mest något du "sitter och hoppas ska hända"?

Hur löser du en inflationskris med... mer inflation? Förklara för mig som vore jag fem år gammal.
Citera
2022-07-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag menar å andra sidan att vi inte har en bostadsbubbla och nya högstapriser kommer inom säg 2 år.

Om några månader hämtar sig börsen. Och nästa år blir CB tvingade att sänka räntorna då CPI faller.

Och nya ATH på börsen gör att kontantinsatserna är större och mer kan betalas i bostadsköp.

Så, om ca 2 år får vi se vem som får rätt. (Kommer att kunna anas långt tidigare).

Wow, så du tror att en lättning av räntorna kommer påbörjas? Hur eller varför tror du att CPI faller? Du vet att lönerna inte utveckla i samma takt och att löne pris spiralen inte börjat än?

Lägg till på det långsiktiga utmaningarna, tillväxten i väst ärlden kommer aldrig vara mer än 1-2 %?
Citera
2022-07-13, 23:03
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Detta är bara början, priserna ska ned ytterligare 50% innan vi är på rätt nivå. Särskilt i mellanstora städer där vanliga svensson villor kostar 5-7 mille.

"Priserna ska ned ytterligare 50%". Tveksamt men de som lever får se.

Beror ju helt och hållet på vart räntorna tar vägen. Idag är bostadsmarknaden för dyr, om den jämförs med hyresmarknaden. Billigare att köpa än hyra och framförallt omöjligt att få tag på hyreskontrakt ens i vissa städer.

Nu höjs räntan men den kan mycket väl sänkas igen när det börjar bli stopp i maskineriet.
Citera
2022-07-13, 23:04
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
tills man säljer?
Om man köpte ett hus 2021 för 5 miljoner och tvingas sälja av olka anledningar och man bara får 4,5 miljoner. Då har man en skuld på 500 000, förvisso till låg ränta, men ändå pengar som man ligger minus.

Lägg dock till att du får dra av 50 procent av förlusten.
Senast redigerad av Herr_Green 2022-07-13 kl. 23:06.
Citera
2022-07-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Wow, så du tror att en lättning av räntorna kommer påbörjas? Hur eller varför tror du att CPI faller? Du vet att lönerna inte utveckla i samma takt och att löne pris spiralen inte börjat än?

Lägg till på det långsiktiga utmaningarna, tillväxten i väst ärlden kommer aldrig vara mer än 1-2 %?

Det är ganska mycket som talar för att vi idag efter CPI 14:30 har sett peak inflation. Mycket relaterat till hur stor del av CPI som är Energi som är på betydligt lägre nivåer nu än perioden dagens CPI refererar till. Dock håller jag inte alls med om föregående att börsen kommer återhämta sig kommande 2-3 månaderna. Det prisas nu in med 75% att FED höjer med 100bp nästa möte och det börjar bli en reell risk att någonting brakar ihop väldigt snart.

Sett till bostadsmarknaden finns det väldigt många anledningar att vara skeptisk IMO. FEDs primära mandat, (samma ECB) är prisstabilitet och de kommer göra allt för att radera den QE som skedde 20'-21' och tämja inflationen (oavsett om vi idag såg peak headline inflation så är den på nivåer vi inte skådat på decennium). Och få seriösa tror att detta kan ske med en mjuklandning, dvs ingen djupare reccession. Bostadspriserna i Sverige senaste åren har speglat denna ackommoderande penningpolitik. Även om man låter helt efterbliven när man säger det så anser jag att det finns en reell risk att vi ser bostadspriser falla 30-40% kommande 18-24 månaderna
Citera
2022-07-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Köpte hus igår som varit ute 23 dagar. 20% under utrop. Känns ändå osäkert. Vi får se
Hur var utgångspriset i förhållande till tidigare prisbild på motsvarande objekt?
Citera
2022-07-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det är ganska mycket som talar för att vi idag efter CPI 14:30 har sett peak inflation. Mycket relaterat till hur stor del av CPI som är Energi som är på betydligt lägre nivåer nu än perioden dagens CPI refererar till. Dock håller jag inte alls med om föregående att börsen kommer återhämta sig kommande 2-3 månaderna. Det prisas nu in med 75% att FED höjer med 100bp nästa möte och det börjar bli en reell risk att någonting brakar ihop väldigt snart.

Sett till bostadsmarknaden finns det väldigt många anledningar att vara skeptisk IMO. FEDs primära mandat, (samma ECB) är prisstabilitet och de kommer göra allt för att radera den QE som skedde 20'-21' och tämja inflationen (oavsett om vi idag såg peak headline inflation så är den på nivåer vi inte skådat på decennium). Och få seriösa tror att detta kan ske med en mjuklandning, dvs ingen djupare reccession. Bostadspriserna i Sverige senaste åren har speglat denna ackommoderande penningpolitik. Även om man låter helt efterbliven när man säger det så anser jag att det finns en reell risk att vi ser bostadspriser falla 30-40% kommande 18-24 månaderna

Vi ser ju också nu en inverterad yield mellan 1-10 års räntan vilket har varit en väldigt stabil signal på att vi ser en recession i korten. Med en härjning på 100 punkter då går man hårt på att festen ska punkteras ordentligt.

Ang bostadspriserna så är Sthlms innerstad (som är den mest effektiva marknaden) troligen redan ner 15% sen i mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in