2022-07-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mindre justeringar har skett men nu slog den amerikanska inflationen rekord igen och FED lär höja rejält nästa gång. Vi får väl se var den svenska inflationen landar på, men är en också på fel sida om förväntningarna så lät det minst bli 50 punkter igen vid nästa RB möte.
Inflation är direkt systemhotande på sikt så vi lär få se stigande räntor under det kommande året.
När räntorna väl börjar att sjunka så lär arbetslösheten redan ha börjat att stiga och varslen står som spön i backen, det lär rinna konsultblod längs med gator och torg.

Centralbankerna är instängda i ett hörn. De kommer ge efter och inte utlösa en ekonomisk kris. Vilket även marknaden tror. Centralbanker har haft väldigt fel senaste åren. Är helt övertygad om att inget kommer ändras på den punkten.

Det kommer bli räntesänkningar och QE ett varv till.
Citera
2022-07-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
tills man säljer?
Om man köpte ett hus 2021 för 5 miljoner och tvingas sälja av olka anledningar och man bara får 4,5 miljoner. Då har man en skuld på 500 000, förvisso till låg ränta, men ändå pengar som man ligger minus.

Tycker du ditt exempel är representativt för större majoriteten av landets befolkning som bor i ägt boende?

Visste inte att man kunde låna 100%?
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-07-13 kl. 21:36.
Citera
2022-07-13, 21:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Vette fan.

Jag är plus 40 och alltid ägt mina fastigheter och tjänat gott på det..

Men med tanke på att vi numera tar in plus 150k araber/negrer varje år så är jag jävligt tveksam att detta kommer funka

Tänker sälja allt och satsa allt på crypto och aktier.

Att äga fastigheter/skog i Sverige om några år är självmord.

Jahapp och var ska du bo tänkte du? Och varför skulle fastigheter och skog vara så dåligt? Jag tror det kan vara en mycket bra placering på sikt som inflationsskydd.

Nyproducerade bostadsrätter och BRF:er med tveksam ekonomi och hög belåning skulle jag passa mig för.
Citera
2022-07-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Vart hittar jag datan som styrker det du säger?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/
Alltså, för 1000 gången.

Mäklarstatistiks "statistik" tar ett tremånaderssnitt. Deras junipris är snittpriset för april, maj och juni. Sidan är ett skämt.

Men, datan som styrker högre fall:

Husmask: Sthlm från 120k ner till 101k.
Danske Bank: 8% fram till och med 30 juni. Vi har haft ytterligare fall i juli. Detta säsongsjusterat dessutom. Verkligheten är ännu värre.
https://nextconomy.se/nyheter/danske-banks-boprisindikator-juni-prisnedgangen-accelererade-ytterligare/

Valueguard:
Sthlm bostadsrätter:
April: -0,9
Maj: -3,0
Första 2 veckorna i juni: -3,3
Lägg till samma prisfall i ytterligare en månad...

Mäklarna: 10-15%. Detta för en månad sen. Har bara fortsatt ner sen dess.
https://omni.se/maklare-verkligt-boprisras-ligger-pa-1015-procent/a/bGVpe3

Prisfallet är enormt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Enligt Hemnet så ligger de nuvarande priserna på liknande nivå som i september. Det är alltså inte ens ett år bakåt i tiden.
Utgångspriser?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Centralbankerna är instängda i ett hörn. De kommer ge efter och inte utlösa en ekonomisk kris. Vilket även marknaden tror. Centralbanker har haft väldigt fel senaste åren. Är helt övertygad om att inget kommer ändras på den punkten.

Det kommer bli räntesänkningar och QE ett varv till.
Det är redan försent, vi är redan på väg in i en kris och QE hjälper inte, då exploderar inflationen, vilket vore direkt systemhotande. Centralbankerna har givetvis fel, de behöver höja räntan rejält mycket snabbare och helt avsluta QE.
Fastighetsbolag, förhoppningsbolag och överbelånade villamoderater kommer att få det jobbigt under år 2023.
Citera
2022-07-13, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jahapp och var ska du bo tänkte du? Och varför skulle fastigheter och skog vara så dåligt? Jag tror det kan vara en mycket bra placering på sikt som inflationsskydd.

Nyproducerade bostadsrätter och BRF:er med tveksam ekonomi och hög belåning skulle jag passa mig för.

Jag är EU medborgare och kommer må som en fkn prins på Creta.

Sen skall du ha jävligt klart för dig att våra 3 miljoner araber kräver extremt stora transfereringar. Om dom inte får det kommer dom bränna ner Sverige.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2022-07-13 kl. 21:50.
Citera
2022-07-13, 21:54
Medlem
Citat:
Fortfarande kommer ägt boende vara billigare än hyrt boende 19 av 20 år. Än idag, trots räntehöjningar, är det billigare att äga sitt boende än hyra. Finns ju däremot en positiv sak med hyra och det är uppsägningstiden. Bortsett från detta finns det inga som helst fördelar med hyrt boende.

Hur är det billigare när bara räntan är 3 gånger mer än hyran per år?
Citera
2022-07-13, 22:00
Avslutad
Köpte hus igår som varit ute 23 dagar. 20% under utrop. Känns ändå osäkert. Vi får se
Citera
2022-07-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hyran justeras efter inflation och räntehöjningar och det är knappast så att många hyreshus är obelånade.
Citera
2022-07-13, 22:06
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Så om en lägenhet kostar 10 000 kr i månaden i hyra menar du att enbart räntan för att låna till jämförbar bostadsrätt är 30 000 kr per månad? Det är 360 000 kr per år i ränta. Vid 2% ränta är det lån på 18 miljoner. Tror de flesta tittar på andra prisnivåer.
Citera
2022-07-13, 22:09
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vet att du så gärna vill att det ska krascha av någon märklig anledning. Men en krasch kommer det nog inte att bli. Så länge människor har råd att betala räntor och amortering kommer det inte att krascha. Det är helt fel att jämföra med förra kraschen, då var hushållen inte redo nu har hushållen helt andra muskler att klara av situationen. Folk säljer helt enkelt inte sin bostad lika lättvindigt och då händer inget eftersom förlusten sker först vid realiseringen.

Det betyder bara att i bästa fall så kommer folk ha råd att bo kvar så
länge som lånet är låst på fördelaktig ränta. Sedan blir det gatan.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in