2022-07-12, 23:36
Medlem
feemaxxxs avatar
Varför ska man betala en "AC-Service" när den inte kan servas, men måste repereras?
Citera
2022-07-13, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Varför ska man betala en "AC-Service" när den inte kan servas, men måste repereras?

Det som kallas "AC service" omfattar alltså följande punkter

Köldmedel tömning
Vakuumpumpning/fyllning kylanläggning
Läckagesökning kylaranläggning
Prestandamätning AC
Citera
2022-07-13, 08:45
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Som bilhandlare skulle jag för varje bil reserverat mig för allt som har med ac att göra.

Då ska bilhandlaren skriva i varudeklarationen att AC inte fungerar eller att AC har osäker funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du kan ju inte på eget bevåg lämna bilen till en annan verkstad och sen tro att säljaren betalar. Säljaren skulle ju fått bilen reklamerad och faktiskt hela tre försök att åtgärda den enligt reglerna. Normalt ingår inte AC, men har de marknadsfört att bilen har AC kan man ju även kräva att den fungerar. Till att börja med skulle du kontrollerat att AC:n fungerade innan du köpte bilen.

Nu har du hamnat i ett svårt läge då du gjort fel genom att inte låta säljaren åtgärda felet. Säljföretaget skulle dessutom själv ha en ordentlig rabatt hos den verkstad som åtgärdat felet om de lämnade in bilen där. Du får nog godta om säljaren är beredd att ge dig ett bidrag till reparationen då du inte ens kan kräva dem någonting och skulle förlora i ARN.

Jag sålde en bil en gång till en kund där kunden på eget bevåg lämnade in bilen på reparation på en Mekonomen-verkstad när han hade ägt bilen i 4-5 veckor och lät sedan skicka fakturan på nästan 9000 kr till mig.
Det handlade dock inte om AC, det handlade om EGR problem med mera.

Jag protesterade så klart direkt till Mekonomen-verkstaden när jag fick fakturan då varken dom eller bilägaren hade varit i kontakt med mig för att reklamera ett fel på bilen.
Dom tog ju så klart bort fakturan och skickade den till bilägaren.

Bilägaren gick sedan till ARN där jag skriftligt fick förklara att jag självklart har sålt bilen med garanti och att jag självklart följer konsumentlagen, och jag förklarade också att om kunden hade hört av sig till mig innan han lämnade in den till någon verkstad så hade jag kört hem till kunden och hämtat bilen och gett han en lånebil samtidigt som jag hade kört bilen till min verkstad och gjort reparationen där för bråkdelen av kostnaden.

ARN dömde ändå till bilägarens fördel och tyckte att jag skulle betala hela reparationskostnaden, vilket jag också gjorde till slut.
Citera
2022-07-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Då ska bilhandlaren skriva i varudeklarationen att AC inte fungerar eller att AC har osäker funktion.

Jag sålde en bil en gång till en kund där kunden på eget bevåg lämnade in bilen på reparation på en Mekonomen-verkstad när han hade ägt bilen i 4-5 veckor och lät sedan skicka fakturan på nästan 9000 kr till mig.

Jag protesterade så klart direkt till Mekonomen-verkstaden när jag fick fakturan då varken dom eller bilägaren hade varit i kontakt med mig för att reklamera ett fel på bilen.

Bilägaren gick sedan till ARN där jag skriftligt fick förklara att jag självklart har sålt bilen med garanti och att jag självklart följer konsumentlagen, och jag förklarade också att om kunden hade hört av sig till mig innan han lämnade in den till någon verkstad så hade jag kört hem till kunden och hämtat bilen och gett han en lånebil samtidigt som jag hade kört bilen till min verkstad och gjort reparationen där för bråkdelen av kostnaden.

ARN dömde ändå till bilägarens fördel och tyckte att jag skulle betala hela reparationskostnaden, vilket jag också gjorde till slut.

Att konsekvent skriva att saluhållna bilar har AC med brister eller att funktionen är osäker lär inte göra bilarna lättsålda direkt! Kan dock förstå att liknande åtgärd lockar då handlaren kan få stå för kostnaden åtminstone upp till två år efter att bilen sålts numera.
Citera
2022-07-13, 10:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Hur kunde detta vara möjligt - du har ju dessutom kompetent bilverkstad
Citera
2022-07-13, 11:12
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att konsekvent skriva att saluhållna bilar har AC med brister eller att funktionen är osäker lär inte göra bilarna lättsålda direkt!

Med tanke på hur ofta man läser här och på andra platser om hur folk har köpt en bil utan att ens ägna 5 sekunder åt att läsa en varudeklaration så blir nog handlaren av med bilen ändå.
Och sen finns det ju handlare som inte ens bemödar sig att skriva någon varudeklaration alternativt försöka undanhålla den från bilköparen och ge den lite diskret till bilköparen när affären är avklarad.
Senast redigerad av ormbiten 2022-07-13 kl. 11:14.
Citera
2022-07-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Du tänker på torkfiltret. Ska normalt sett bytas om systemet står öppet mer än 15 minuter eller något sådant.

Köper man en ny kondensor så sitter det normalt sett ett nytt torkfilter monterat på den. Så detta är nog korrekt utfört.

Utbytesdelar enligt fakturan. Jag tror inte en märkesverkstad vill göra detta jobb med begagnade delar.
Jag hade en C30 för några år sedan. I mitt fall följde en köpegaranti som var riktigt bra.
Jag köpte den på hösten och först i Maj märkte jag att AC inte funkade. Nu kan jag inte delarna i AC men tror det var kondensorn som var sönderslagen av sten. Oavsett så såg den ut precis som en kylare och var korkat placerad. Den var gjord för att bli sönderslagen.
Jag lät Volvo göra jobbet och de bytte då även kompressorn med hänvisning till att den nog var trasig ändå. Jag brydde mig inte då jag inte betalade. Men jag minns att de även bytte den där delen separat och som du förklarar så måste det varit torkfiltret.
Skit samma. Ditt problem är att du reparerade utan säljarens godkännande och tyvärr får du nog stå ditt kast.
Citera
2022-07-13, 17:19
Bannlyst
Jag förstår mycket väl att bilhandlaren knappast kommer att betala 20k för felet som uppstod på bilen. Det är ett utgångsläge för förhandling.
Och ja, att bilhandlaren inte fick chansen till att åtgärda problemet ligger mig till last, men det friskriver inte bilhandlaren från ansvaret. Det som är det stora problemet här är att bilhandlaren, i varudeklarationen, påstår sig ha kontrollerat funktioner i bilen som har varit utan anmärkning, men som direkt vid bilaffären visat sig fela. AC'n är en sak av detta, men det finns andra saker också.
En sån enkel sak som att kontrollera oljenivån har man inte ens gjort, vilket man påstår i varudeklarationen. Dagarna efter varnade bilen på låg oljenivå, och fick direkt gå och köpa motorolja på bilen. Det påvisar att man som bilhandlaren inte ens har kontrollerat bilen, utan snabbt har velat sälja den. Beter man sig så, får man räkna med att det dimper ner anmälningar från ARN.
Citera
2022-07-14, 18:00
Avstängd
TS - Om du köpte bilen av Ali Baba kommer du aldrig att få en krona så osmart'
som du agerat
Citera
2022-07-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag förstår mycket väl att bilhandlaren knappast kommer att betala 20k för felet som uppstod på bilen. Det är ett utgångsläge för förhandling.
Och ja, att bilhandlaren inte fick chansen till att åtgärda problemet ligger mig till last, men det friskriver inte bilhandlaren från ansvaret. Det som är det stora problemet här är att bilhandlaren, i varudeklarationen, påstår sig ha kontrollerat funktioner i bilen som har varit utan anmärkning, men som direkt vid bilaffären visat sig fela. AC'n är en sak av detta, men det finns andra saker också.
En sån enkel sak som att kontrollera oljenivån har man inte ens gjort, vilket man påstår i varudeklarationen. Dagarna efter varnade bilen på låg oljenivå, och fick direkt gå och köpa motorolja på bilen. Det påvisar att man som bilhandlaren inte ens har kontrollerat bilen, utan snabbt har velat sälja den. Beter man sig så, får man räkna med att det dimper ner anmälningar från ARN.
Varför gjorde du inga egna kontroller före köp? Det är ju ändå enkelt att slå på både värme, AC, kolla olja + kylarvatten + bromsvätska, bromsbelägg + bromsskivor osv + titta på senaste besiktningsprotokoll. Provkör gör man alltid. Detta oavsett var man köper!
Citera
2022-07-14, 18:18
Medlem
Helt jävla sanslöst hur i helvete du ens kan fråga dig om det anses korrekt med byte av AC;n på belopp 21tkr på en Volvo C30. Är du säker på att du lämnat in en Volvo C30 överhuvudtaget och inte en äldre Jaguar eller liknande typ?
Citera
2022-07-14, 18:28
Medlem
jack.danielss avatar
På en bil från 2007 får man kallt (haha) räkna med att ac:n har kukat ut, eller kommer att göra det inom kort!
Är det en viktig detalj så kontrollerar man naturligtvis funktionen vid provkörning. Sen Fattar jag inte? Fick du bara en faktura på 21k rätt upp i Mumindalen? Fick du inte ta ställning till kostnaden innan reparation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in