Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Som bilhandlare skulle jag för varje bil reserverat mig för allt som har med ac att göra.
Då ska bilhandlaren skriva i varudeklarationen att AC inte fungerar eller att AC har osäker funktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Du kan ju inte på eget bevåg lämna bilen till en annan verkstad och sen tro att säljaren betalar. Säljaren skulle ju fått bilen reklamerad och faktiskt hela tre försök att åtgärda den enligt reglerna. Normalt ingår inte AC, men har de marknadsfört att bilen har AC kan man ju även kräva att den fungerar. Till att börja med skulle du kontrollerat att AC:n fungerade innan du köpte bilen.
Nu har du hamnat i ett svårt läge då du gjort fel genom att inte låta säljaren åtgärda felet. Säljföretaget skulle dessutom själv ha en ordentlig rabatt hos den verkstad som åtgärdat felet om de lämnade in bilen där. Du får nog godta om säljaren är beredd att ge dig ett bidrag till reparationen då du inte ens kan kräva dem någonting och skulle förlora i ARN.
Jag sålde en bil en gång till en kund där kunden på eget bevåg lämnade in bilen på reparation på en Mekonomen-verkstad när han hade ägt bilen i 4-5 veckor och lät sedan skicka fakturan på nästan 9000 kr till mig.
Det handlade dock inte om AC, det handlade om EGR problem med mera.
Jag protesterade så klart direkt till Mekonomen-verkstaden när jag fick fakturan då varken dom eller bilägaren hade varit i kontakt med mig för att reklamera ett fel på bilen.
Dom tog ju så klart bort fakturan och skickade den till bilägaren.
Bilägaren gick sedan till ARN där jag skriftligt fick förklara att jag självklart har sålt bilen med garanti och att jag självklart följer konsumentlagen, och jag förklarade också att om kunden hade hört av sig till mig innan han lämnade in den till någon verkstad så hade jag kört hem till kunden och hämtat bilen och gett han en lånebil samtidigt som jag hade kört bilen till min verkstad och gjort reparationen där för bråkdelen av kostnaden.
ARN dömde ändå till bilägarens fördel och tyckte att jag skulle betala hela reparationskostnaden, vilket jag också gjorde till slut.