Citat:
Ursprungligen postat av
Ricin
Tänkte kolla med er i denna tråd istället för att starta en ny tråd.
Jag har precis köpt en Volvo c30 från 2007. Vid köpet hade den gått cirka 9500 mil. Direkt efter köpet upptäckte jag att det var fel på AC'n. Kom verken ut kall eller varmluft ut. Lämnade in bilen på verkstad, utan att kontakta bilhandlaren, då jag knappt kan något om bilar, och trodde att det bara var en simpel service som behövdes för någon tusing eller två, vilket jag gärna betalar för sålänge det blir korrekt utförd än hos en bilverkstad hos bilhandlaren som bara skulle blåsa en.
Kostnaden hos bilverkstaden hamnade på 21k, så det var mer fel än vad jag hade förväntat mig.
Nu är det en tvist mellan mig och bilhandlaren, då jag anser att bilhandlaren ska stå för en del av kostnaden. Bilhandlaren menar på att han istället hade kunnat lösa problemet för bara 5k, vilket jag förhåller mig väldigt tveksam till.
Länk nedan på kvittot från bilverkstaden. Är det verkligen rimligt att kunna göra en sådan service som bilverkstaden gjorde för endast 5k, om vi bortser från alla arbetstimmar som behövs göras?
Länk
Du har köpt en 15 år gammal bil sett till årtal. Kanske till och med en 16 år gammal bil då årsmodellerna släpps på sensommaren.
Vad jag kan se på kvittot så har de missat att byta en sak som alltid ska bytas om systemet varit öppet ett tag och med tanke på vad det är för bil så har systemet varit öppet länge. Tyvärr minns jag inte vad delen heter.
Men du har själv gjort bort dig här.
Först så har du godkänt en reparation utan att först kolla med säljaren och eftersom det är ett företag så har de rätten att själva laga bilen tre gånger innan du kan kräva någonting.
Nästa fel är att du har tillåtit verkstaden att reparera en 15 år gammal bil med fabriksnya delar.
Min senaste AC-reparation gick på 4000kr. Sure, jag är firmans favorit så det var i princip bara delarna jag betalade för. Detta var på en då, exakt lika gammal bil som din. Volvo V40-04.
De bytte då samma delar utan den där delen jag glömt namnet på men är en form av filter och jag var osugen på att betala för en del man inte köper begagnad.
Det fina med mina 4000kr är att jag hade en fungerande AC så länge jag ägde den bilen.
Sorry, men det där får du ta på kontot Lärpengar. Finns inte en chans i helvete att du kan få rätt här. Möjligen kan du förhandla fram att du får de där 5000kr som det kostat firman att laga felet.