2022-07-13, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fast den där artikeln handlar ju mer om märkligheter runt biljettköp. Visserligen intressant det också. Som t ex de som säger att de inte kunnat köpa 5 biljetter tillsammans trots bara halvfull arena. Att vissa sektioner inte säljs när åtgången är låg kanske är ok, men något verkar uppenbart fel runt arenakartorna för vissa arenor och hur man kan välja stolar. Alldeles för få lediga platser att välja på i förhållande till hur många som är på plats, och allt kan inte förklaras med att folk som köpt biljett stannat hemma.
Följden blir ju faktiskt att några väljer att inte köpa biljett, pga att de inte hittar en vettig placering. Och ser på TV att det fanns gott om ledigt.

Men tycker du inte att artikeln andas en UEFA-agenda, ett försök att vilseleda biljettköparna/allmänheten om att intresset är större än vad det är? Det tycker jag.
Citera
2022-07-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Men tycker du inte att artikeln andas en UEFA-agenda, ett försök att vilseleda biljettköparna/allmänheten om att intresset är större än vad det är? Det tycker jag.

Nja. Kanske jag är immun och lägger fokus på det intressanta istället för att reta på mig på agendor. Är liksom så mycket PK att man får lära sig ignorera, och har väl sett värre exempel.

Förresten får man ju förstå om just UEFA och vissa andra aktörer har en agenda. Det är runt damfotbollen det finns potential till höjda intäkter totalt. Herrfotbollen är redan ganska mättad.
Senast redigerad av Burkgurka 2022-07-13 kl. 08:25.
Citera
2022-07-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nja. Kanske jag är immun och lägger fokus på det intressanta istället för att reta på mig på agendor. Är liksom så mycket PK att man får lära sig ignorera, och har väl sett värre exempel.

Förresten får man ju förstå om just UEFA och vissa andra aktörer har en agenda. Det är runt damfotbollen det finns potential till höjda intäkter totalt. Herrfotbollen är redan ganska mättad.

Så länge som det handlar om UEFA håller jag med dig om att agendan är förståelig. Det är de journalister som okritiskt förmedlar det som sviker.
Citera
2022-07-13, 09:13
Medlem
Citat:

Jag kan förstå om UEFA vill få alla sina sanktionerande tävlingar att framstå i så god dager/populära som möjligt, men nej, jag tycker inte att artikeln framstår som det.
Det är en sak att trumma upp intresset inför tävlingen så mycket som möjligt och hävda utsålda arenor och att man måste skynda sig om man ska få tag på några biljetter.
Fast här handlar det ju om att det är tomma platser (på öppna sektioner) som inte verkar gå att köpa.

Och beror det på extremt många gratisbiljetter till sponsorer o.d. som inte använts verkar den planen ha varit rätt rejält korkad eftersom de outnyttjade biljetterna inte räknas in i publikstatistiken.
Citera
2022-07-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Jag kan förstå om UEFA vill få alla sina sanktionerande tävlingar att framstå i så god dager/populära som möjligt, men nej, jag tycker inte att artikeln framstår som det.
Det är en sak att trumma upp intresset inför tävlingen så mycket som möjligt och hävda utsålda arenor och att man måste skynda sig om man ska få tag på några biljetter.
Fast här handlar det ju om att det är tomma platser (på öppna sektioner) som inte verkar gå att köpa.

Och beror det på extremt många gratisbiljetter till sponsorer o.d. som inte använts verkar den planen ha varit rätt rejält korkad eftersom de outnyttjade biljetterna inte räknas in i publikstatistiken.

Jo, jag fattar allt det där. Men för mig kokar det ned till att någon försöker framställa verkligheten som den inte är. Syftet kan vara det ena eller andra.

De där tomma platserna finns det ju bara en rimlig förklaring till och den är att arrangören har velat sälja ut sektionsvis för då ser det ut som att det är fler på plats och det behövs färre vakter, försäljningsställen och annat - spara pengar helt enkelt. Gratisbiljetter som inte utnyttjats tror jag inte en sekund på - det handlar ju om tusentals och till och med tiotusentals platser per match. Att de inte har lyckats sälja platser är ju uppenbart.
Citera
2022-07-13, 10:30
Medlem
Citat:
Jo, jag fattar allt det där. Men för mig kokar det ned till att någon försöker framställa verkligheten som den inte är. Syftet kan vara det ena eller andra.

De där tomma platserna finns det ju bara en rimlig förklaring till och den är att arrangören har velat sälja ut sektionsvis för då ser det ut som att det är fler på plats och det behövs färre vakter, försäljningsställen och annat - spara pengar helt enkelt. Gratisbiljetter som inte utnyttjats tror jag inte en sekund på - det handlar ju om tusentals och till och med tiotusentals platser per match. Att de inte har lyckats sälja platser är ju uppenbart.

Jag håller helt med om att biljettförställningen har framstått som mer succéartad än vad verkligheten faktiskt är. Fast jag förstår verkligen inte på vilket sätt det här gynnar något. Det är en sak om tier 2 inte är öppen för det är givetvis självklart att de inte öppnar upp den om biljettförsäljningen är svag. Fast här handlar det ju även om öppna sektioner där det sitter lite klumpvis med människor, men på biljettsajten finns inte de tomma platserna att köpa.
På TV syns det ju klart och tydligt att det finns mängder av tomma platser på de flesta matcher och publiksiffrorna visar ju det faktiska antalet åskådare.
Möjligen ser det bättre ut i en kolumn i ett excelark någonstans, men vem som har glädje av det har jag ingen aning om.

Gällande gratisbiljetter så är Lego en av sponsorerna och hos dem kunde man köpa biljetter för insamlade VIP-poäng. Om jag inte helt misstar mig har det varit olika typer av schemes hos andra sponsorföretag också.
Citera
2022-07-13, 11:21
Medlem
Trots förlust tycker jag att Spanien gjorde det ganska bra och satte viss press på Tyskland i går. Nu blir det en avgörande match mellan Danmark och Spanien om vilket lag som går till kvartsfinal. Jag föredrar Spanien i en kvartsfinal, jag tycker att de har ett fint passningsspel, och kan nog bjuda på bättre motstånd där mot ett starkt England.
Intressant i dag att se hur Sverige presterar i den viktiga andra matchen. Hoppas att passningsspelet är bra, att de springer mycket och att de gör ca tre mål, då bör det räcka till seger.
Citera
2022-07-13, 12:22
Medlem
Avdelningen nydanande och oförklarad självspäkning i dagens Expressen:

"Assisterande förbundskapten Magnus Wikman är självkritisk till att Sverige inte gjorde fler mål mot Nederländerna och att det nu kommer behöva ske en förändring.

Det var tajmingen som saknades lite, men jag får ta på mig det, säger Wikman och och ger sin syn på Schweiz.

– De har sina problem i defensiven, men de är väldigt bra offensivt med flera väldigt duktiga huvudspelare och långa spelare som gör dem väldigt hotfulla. Vi kommer behöva se upp med det defensivt, men jag tror att vi kan hota dem offensivt. Men då får jag som är ansvarig se till att bli lite bättre."

Det hade varit intressant om i vart fall någon av de journalister som gemensamt skrivit artikeln frågat varför en assisterande förbundskapten tar på sig det och hur han kan göra nåt åt en spelares avsaknad av tajming på plan (här pratar vi inte om grundträning och löpvägar utan om finlir, tajming). Visar han att han har en överteknokratisk syn på idrott, att det är tränaren som utför handlingarna och att spelaren bara är en marionett? Men det är kanske självklart för skribenterna för nån sån följdfråga ställdes inte.

I avsaknad av förklaring går det därför också att förstå utspelet så, att han gör det för att skydda spelare från kritik. En snäll man alltså.
Citera
2022-07-13, 12:51
Medlem
Creaturs avatar
Efter att ha sett Englands överkörning av Norge har jag svårt att se hur vi skulle kunna ha skuggan av en chans. Men kanske är vi bättre än Norge ändå?
Citera
2022-07-13, 13:15
Medlem
Sverige - Schweiz? (tror oavgjort, kan bli skrällvinst till Schweiz)

Spelodds, så är Sverige väldigt högt spelad, kan bli en besvikelse.
Citera
2022-07-13, 13:38
Medlem
Hur verklighetsfrämmande är egentligen de svenska tjejerna? Trots att dom nu har sett de andra lagen spela så säger dom fortfarande att dom minsann skall ta hem guldet i den ena intervjun efter den andra. Ett under om dom klarar sig förbi kvartsfinalen. Mot England, Tyskland, Spanien och Frankrike är svenskorna chanslösa i en ev semifinal.
Citera
2022-07-13, 13:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur verklighetsfrämmande är egentligen de svenska tjejerna? Trots att dom nu har sett de andra lagen spela så säger dom fortfarande att dom minsann skall ta hem guldet i den ena intervjun efter den andra. Ett under om dom klarar sig förbi kvartsfinalen. Mot England, Tyskland, Spanien och Frankrike är svenskorna chanslösa i en ev semifinal.

Viktigt att ha höga ambitioner. Och Sverige ska ha det.
Om man inte siktar på guld, utan på att enbart "gå vidare", har man satt gränsen rent mentalt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in