Dags för Sverige ikväll. Fisk, fågel, eller mittemellan? Jag vet faktiskt inte.
Min analys av de många och stora överkörningarna är att anfallet har utvecklats kraftig på damsidan de senaste fem åren, särskilt i England, Frankrike och Spanien, men också relativt mycket i Tyskland. Sveriges och Nederländernas landslagspelare befinner sig nästan allihopa i dessa länder och hakar på så vis med i den utvecklingen. Detta bär nu frukt. Samtidigt har defensiven i princip stått stilla för alla. Därför ser vi nu dessa galna resultat. Lag som är lite svagare och redan innan haft problem med defensiven kan inte alls hålla igen mot den nya nivå de möter. Det är en helt annan värld än EM 2017. Kolla resultaten där:
https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Women%27s_Euro_2017 Nu när alla ser detta så kommer det jobbas med defensiven. Ge det 3-5 år så har det kommit ikapp och jämnar ut det igen, och vips så har damfotbollen nått en helt ny nivå.
Men jag tar det från början:
Österrike var frustrerande att se mot England, för de hade kvalitet men gjorde fel saker. Nordirland gjorde det oväntat bra mot Norge. Finland lyckades skaka Spanien, men det var en för svår uppgift. Danmark gjorde en betydligt sämre insats än mina redan låga förväntningar. Hoppas Tyskland inte vinner titeln åtminstone.
Efter grupp A och B spelat sina första matcher noterade jag två saker:
- Domarna har hittills favoriserat stornationerna rejält, särskilt Tyskland. Utvisningen på danska Kühl var direkt felaktig. Straffen Spanien fick mot Finland var ren förnedring.
- Jag har noterat ett mönster bland de förlorande lagen. De har alla fallit på eget grepp. Deras idiotiska satans jävla "vårda boll"-filosofi som Burkgurka benämner det och har kritiserat, att börja utspel med kort passning från målvakten och sedan passa målvakten fram o tillbaka med motståndarna tätt inpå, har naturligtvis resulterat i flertal fatala bolltapp som lett till mål. Dessutom spelade de sig trötta på att ständigt behöva jaga och krångla sig ur de trängda lägen de själva skapat, så när de väl kom fram till motståndarmålet lyckades de inte åstadkomma något.
Portugal var helt utspelade av det jag såg av första halvtimmen, så jag kände att det var en tråkig match, tänkte att det inte blir nåt annat och gick och tog en tupplur. När jag kommer tillbaka 10-15 minuter in i andra halvlek har Portugal reducerat, och strax efter kom 2–2 och matchen var något heeelt annat. Otroligt.
Jag får ödmjukt böja mig för kritikerna av Seger och Asllani. Fy fan vad de var slöa! En belastning för laget. Ö.h.t. var det en ofokuserad insats av Sverige.
Belgien–Island var den absolut roligaste matchen att se! Ganska oväntat. Se den om ni kan.
Italiens kollaps var en stor besvikelse, ett lag som verkade vara på uppgång och blivit känd för sin defensiv på sistone. Frankrike briljerade i anfallet, men kommer det hålla?
Tyskland ser grymt bra ut. Jag hoppas de inte vinner, men de är nog de mest värdiga vinnarna rent kvalitetsmässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Kan det här vara en trolig svensk startelva mot Nederländerna, eller saknar ni någon spelare?
Fridolina Rolfö — Stina Blackstenius — Johanna Rytting-Kaneryd
Caroline Seger — Filippa Angeldahl — Kosovare Asllani
Jonna Andersson — Magdalena Eriksson — Amanda Ilestedt — Hanna Glas
Hedvig Lindahl
Eller väljer Peter Gerhardsson att starta med rutinerade Sofia Jakobsson till höger? Hon får då uppgiften att trötta ut motståndarförsvaret under 60 minuter och så får Rytting-Kaneryd komma in och glänsa med halvtimmen kvar, precis som i genrepet mot Brasilien.
Ett annat troligt byte - med tanke på Blackstenius känning i en lårmuskel inför mästerskapet - är väl att Lina Hurtig ersätter Stina i mitten av andra halvlek.
Sedan är det väl låga odds på att Olivia Schough får speltid. Samt även Nathalie Björn, som kan spela på det centrala mittfältet, eller var som helst i backlinjen.
Jag trodde något liknande, och att Sofia skulle starta. Men det blev nåt ganska annorlunda…
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
börjar bli nervös nu. Att se Seger snacka på TV fyller mig med både glädje o sorg. Kom igen nu tjejer
Varför sorg?
Citat:
Ursprungligen postat av
pyssen87
Det va väl hon som rädda ett mål med sin skalle någon turnering när målvakten va helt ur spel? Glöm dock vilken matchen det va.
Tror du tänker på Fischer i bronsmatchen 2019.
https://www.fotbollskanalen.se/video/12048822/fischer-agerar-malvakt-gor-galen-raddning-med-pannan/
Citat:
Ursprungligen postat av
WhenAllLightDies
Varför är inte Banusic med föresten?
Sågs inte hon som en jätte talang "förr"?
Det var längesedan. Hon gick till Kina och försvann. Var lite drama kring henne, kommer inte ihåg vad. Någonting väldigt vagt i mitt sinne säger mig att hon var mer fokuserad på att argumentera o tycka synd om sig själv än bli en bättre spelare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flaklypan
Någon som vet hur FIFA ranking fungerar? Om Sverige vinner ikväll, bortaplan, NED rankad 4 osv. Skulle Sverige få ihop tillräckligt för att passera USA och bli etta?
USA har 2104.25 poäng och Sverige 2061.17
Jag har hyfsad koll. Även om Sverige skulle vinna rubbet, vilket inte är fallet längre, så skulle de inte gå om USA, då de också har mästerskap och garanterat vinner fullt. Även om USA skulle förlora nån match så är de för långt bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vimes76
Det ändrar ju en hel del i matchdynamiken, men visst, skönt att slippa bry sig om skador vid taktikläggning
Det var på tiden, fotboll är så intensivt nu. Sverige–Ukraina i herr-EM förra året var en skadefars.
Citat:
Ursprungligen postat av
AfroCondomFactory
Till saken hör att
Lieke Martens talar svenska och kan alltså följa allt som sägs och skrivs.
Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Av det jag sett kommer Sverige få otroligt svårt att vinna skiten.
Holland, England, Tyskland, Frankrike, Spanien jag anser att samtliga är minst lika bra som Sverige.
Antingen har de andra lagen kommit ikapp de senaste åren eller har Sverige haft tur med lottningen i de globala mästerskapen (europeiska mästerskap brukar vara svårare att vinna i fotboll).
Med tanke på Sveriges relativt låga befolkningsantal och licensierade fotbollsspelare samt vårt karga klimat kommer det bara vara en tidsfråga innan länder som England, Frankrike, Spanien, Tyskland o Holland kommer gå om Sverige. Norge hade sina 15 min i rampljuset, kanske Sverige snart är akterseglade.
…
Tyvärr tror jag i princip samma om de fyra stora, men Nederländerna ser jag inte varför vi skulle vara sämre än. Visst, föreningsupplägget begränsar investeringarna, men med tekniken kan vi nog kompensera det. Vi får utveckla nytt bättre konstgräs och investera i växtbelysning för naturgräset. Om lilla och verkligt karga Island kan komma såhär långt så…
Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Klockren tyskengelska i intervjun m buhlen 😂
Visst var det

Härligt måste jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
covfefe...
Ja, sedan finns väl någon oskriven regel om att man inte ska "förnedra" eller sparka på den som redan ligger, så en vinst med 20-0 hade nog också betraktats som ganska otrevligt om det handlat om män.
USA är särskilt hemska med det. De malde ner amatörlaget Thailand med 13–0 i VM 2019. Ociviliserat tyckte världen, men de kände sig förolämpade av kritiken, såväl spelare som fans. De anser att tävling är tävling.
Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
En sanning med viss modifikation. Minns Brasilien-Tyskland 2014. VM. 1-7. Det var verkligen kniven i hjärtat.
Sanningen är väl att herrlagen är jämnare. Men Norges jenter (liksom brassarnas gossar) hade verkligen en bottendag och usel tränare.
Jag tycker det är uppfriskande att se att brudarna sköter byten rappt och kvickt, inget jävla sölande och hasande ut, min farmor går snabbare än herrarna och hon har ändå rollator.
Sen ligger herrspelarna ner alldeles för mycket. Spelförstörelsen är enorm. Tråkigt att se.
Som jag skrev i nåt inlägg tycker jag herrfotbollen börjar likna amerikansk fotboll mer o mer. Intensivt spel en stund och sen långt avbrott pga skada, filmning, fast situation, tjafs eller dylikt.
Herrfotbollen har mycket att jobba med för att bli mer underhållande. Egentligen borde det vara förbjudet för spelarna att konfrontera domaren. Mer som i tennisen. Coachen kan få x antal challenges per halvlek istället.
Och blir man skadad ska man lämna planen omgående om det inte är huvudskada såklart.
Gentlemannaregeln stipulerar väl att det är okej att trycka ner storlag till viss del, men inte blåbär. Tyskland snackade ju i paus om att dra ner på tempot i andra halvleken mot Brasilien 2014, och Özil missade ju medvetet sin målchans.
Intressanta tankegånger om spelförstörelse. Jag tror att lösningen på det är att helt enkelt dela ut fler varningar, och för att det inte ska bli spelförstörande på andra hållet, med röda kort pga maskning och tjafs, så måste en tredje kortnivå införas mellan gult och rött, typ orange, som ger en tidsbegränsad utvisning på 20-45 minuter. Då kan man faktiskt dela ut gula kort för sånt som faktiskt är gula kort, och inte se mellan fingrarna en massa pga att man inte vill dra ett rött för ett flertal små förseelser. Tränarutmaningar undanber jag mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
…'svenskorna verklighetsfrämmande o chanslösa'…[platsbrist]
Sverige har något som få andra lag har, nämligen ett fungerande försvar. Dessa stormanfallare har en tendens att tröttna när de inte får utdelning, och de har själva också ett mindre bra eller rentav dåligt försvar. Bara Tyskland ser jag som oöverkomligt, innan final iaf, då de även har ett bra försvar.
Men ja, de behöver kliva upp, och jag uppfattar det som att de varit lite arroganta. Man måste respektera sitt motstånd hur bra man själv än är.