2022-07-12, 21:13
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Sjuka siffror. Var tvungen och kika närmare på det. England är rankat 8 i världen. Norge 11. 8-0. Innan turneringen mötte man Nederländerna i en träningsmatch. Rankat 4. Vann med 5-1. Schweiz rankat 20 vann med 4-1. Sedan 5-0 mot Nordirland och 10-0 mot Nordmakedonien. De två sistnämnda får väl iallfall anses vara blåbärsgäng. Men inte de tidigare.

Visst dessa överkörningar sker då och då i herrfotbollen också. Men inte i samma utsträckning. Spanien har tillexempel i sitt VM kval resultaten 8-0 mot Skottland. 12 och 10- noll mot färöarna. 7-0 mot Ungern. 6-0 mot Ukraina. Det är vardag liksom. Och nu 1-0 Tyskland efter bara minuterna. Ny överkörning ikväll?

Dessa enorma kvalitetsskillnader eller risker för lag som kollapsar sänker tyvärr underhållningsvärdet ganska ordentligt för egen del.
Är du säker på att de vann med 4-1 över Schweiz? Jag gjorde mina beräknar baserat på info från Google och där stod det 4-0. Här är de matcher jag tog in i beräkningen (men jag bytte ut Nordirland mot Norge igår): (FB) covfefe... inlägg
Citera
2022-07-12, 22:56
Medlem
Av det jag sett kommer Sverige få otroligt svårt att vinna skiten.

Holland, England, Tyskland, Frankrike, Spanien jag anser att samtliga är minst lika bra som Sverige.

Antingen har de andra lagen kommit ikapp de senaste åren eller har Sverige haft tur med lottningen i de globala mästerskapen (europeiska mästerskap brukar vara svårare att vinna i fotboll).

Med tanke på Sveriges relativt låga befolkningsantal och licensierade fotbollsspelare samt vårt karga klimat kommer det bara vara en tidsfråga innan länder som England, Frankrike, Spanien, Tyskland o Holland kommer gå om Sverige. Norge hade sina 15 min i rampljuset, kanske Sverige snart är akterseglade.

Off topic, sjukt fina brudar på plan Spanien vs Tyskland. Ffa tyska donnorna blev jag positivt överraskad av.

Den enda svenska spelaren som är någorlunda fin är kaneryd rytting, men hon får ju knappt spela...
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2022-07-12 kl. 23:05.
Citera
2022-07-12, 23:03
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Av det jag sett kommer Sverige få otroligt svårt att vinna skiten.

Holland, England, Tyskland, Frankrike, Tyskland, jag anser att samtliga är minst lika bra som Sverige.

Antingen har de andra lagen kommit ikapp de senaste åren eller har Sverige haft tur med lottningen i de globala mästerskapen (europeiska mästerskap brukar vara svårare att vinna i fotboll).

Med tanke på Sveriges relativt låga befolkningsantal och licensierade fotbollsspelare samt vårt karga klimat kommer det bara vara en tidsfråga innan länder som England, Frankrike, Spanien, Tyskland o Holland kommer gå om Sverige. Norge hade sina 15 min i rampljuset, kanske Sverige snart är akterseglade.

Off topic, sjukt fina brudar på plan Spanien vs Tyskland. Ffa tyska donnorna blev jag positivt överraskad av.

Den enda svenska spelaren som är någorlunda fin är kaneryd rytting, men hon får ju knappt spela...

Det finns bara ett Tyskland i turneringen. Berlinmuren föll 1989.
Citera
2022-07-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det finns bara ett Tyskland i turneringen. Berlinmuren föll 1989.

😂Det är bra någon är vaken.
Citera
2022-07-12, 23:06
Medlem
Klockren tyskengelska i intervjun m buhlen 😂
Citera
2022-07-12, 23:10
Medlem
Generalanderssons avatar
Det har ju varit en del hyp damernas EM, har snackats om detta dam EM kommer att slå alla tidigare publikrekorder inom damfotboll, och vi minns ju hur några isländska damspelare var ute och gnällde över att två arenor i EM bara tog respektive 7.000 och 10.000 åskådare. Den isländska flatan hävdade att minst 20.000 islänningar skulle möta upp på stadion, men när Island mötte Belgien på Manchester Academy stadion, så var det knappt över 4.000 åskådare mötte upp på anläggningen som tar 10.000 pers.

”Deluded” blir bara förbokstaven när man ska beskriva damfotbollsspelare.
Citera
2022-07-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Englands totala målskillnad de senaste 10 matcherna är smått overkliga 67-1. Vafan, de har snittat 6,7 mål per match och släppt in 0,1.

Skulle det bästa herrlandslaget i Europa (typ Frankrike) klara detta ens om de enbart spelade mot lag som Andorra, San Marino, Malta, Lichtenstein, Färöarna etc?

En ganska tydlig skillnad mellan damlag och herrlag är att herrlag som är överlägsna väldigt sällan fortsätter trumma på och försöka göra många mål när man leder stort. De lägger istället av att anfalla, drar ner på tempot och passar runt och vill visa sig "coola" genom att bara gå på halvfart och passa runt bollen. Medan då överlägsna damlag oftare bara kör vidare framåt framåt och målen trillar in.
Citera
2022-07-12, 23:40
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
En ganska tydlig skillnad mellan damlag och herrlag är att herrlag som är överlägsna väldigt sällan fortsätter trumma på och försöka göra många mål när man leder stort. De lägger istället av att anfalla, drar ner på tempot och passar runt och vill visa sig "coola" genom att bara gå på halvfart och passa runt bollen. Medan då överlägsna damlag oftare bara kör vidare framåt framåt och målen trillar in.
Ja, sedan finns väl någon oskriven regel om att man inte ska "förnedra" eller sparka på den som redan ligger, så en vinst med 20-0 hade nog också betraktats som ganska otrevligt om det handlat om män.
Citera
2022-07-13, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Ja, sedan finns väl någon oskriven regel om att man inte ska "förnedra" eller sparka på den som redan ligger, så en vinst med 20-0 hade nog också betraktats som ganska otrevligt om det handlat om män.

En sanning med viss modifikation. Minns Brasilien-Tyskland 2014. VM. 1-7. Det var verkligen kniven i hjärtat.

Sanningen är väl att herrlagen är jämnare. Men Norges jenter (liksom brassarnas gossar) hade verkligen en bottendag och usel tränare.

Jag tycker det är uppfriskande att se att brudarna sköter byten rappt och kvickt, inget jävla sölande och hasande ut, min farmor går snabbare än herrarna och hon har ändå rollator.

Sen ligger herrspelarna ner alldeles för mycket. Spelförstörelsen är enorm. Tråkigt att se.

Som jag skrev i nåt inlägg tycker jag herrfotbollen börjar likna amerikansk fotboll mer o mer. Intensivt spel en stund och sen långt avbrott pga skada, filmning, fast situation, tjafs eller dylikt.

Herrfotbollen har mycket att jobba med för att bli mer underhållande. Egentligen borde det vara förbjudet för spelarna att konfrontera domaren. Mer som i tennisen. Coachen kan få x antal challenges per halvlek istället.

Och blir man skadad ska man lämna planen omgående om det inte är huvudskada såklart.
Citera
2022-07-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det har ju varit en del hyp damernas EM, har snackats om detta dam EM kommer att slå alla tidigare publikrekorder inom damfotboll, och vi minns ju hur några isländska damspelare var ute och gnällde över att två arenor i EM bara tog respektive 7.000 och 10.000 åskådare. Den isländska flatan hävdade att minst 20.000 islänningar skulle möta upp på stadion, men när Island mötte Belgien på Manchester Academy stadion, så var det knappt över 4.000 åskådare mötte upp på anläggningen som tar 10.000 pers.

”Deluded” blir bara förbokstaven när man ska beskriva damfotbollsspelare.

Jag kan förvisso hålla med om att det är färra åskådare än vad det hypats om att vara, men i grund och botten sitter du ju bara och hittar på en massa saker.

Manchester Academy tar i vanliga fall 7 000 åskådare, men eftersom ståplats inte får användas går det in 4 700.

"Alla tidigare publikrekord inom damfotboll" vore omöjligt att slå eftersom arenorna inte är tillräckligt stora för det, och detta oavsett om vi pratar om en enskild match eller mästerskap eller snitt under ett mästerskap.
VM i Kina 2007 hade ett snitt på drygt 37 218 per match och VM i Kanada 2015 hade totalt drygt 1 350 000 åskådare. (32 vs 52 matcher)
Under EM i England spelas 2 av 31 matcher på arenor som tar in fler än snittet.
Inte ens Wembley Stadium är större än Camp Nou så drygt 91 000 åskådare kan inte heller slås.
Samma sak gäller en mästerskapsfinal eftersom det nuvarande rekordet är VM-finalen 1999 mellan USA och Kina med drygt 90 000 åskådare.

Rekordet för flest antal åskådare i en enskild match under EM har redan slagits när det kom knappt 69 000 åskådare till Old Trafford när England mötte Österrike i öppningsmatchen och att det rekordet skulle slås var givet eftersom det tidigare rekordet var finalen 2013 på Friends arena med drygt 41 000 åskådare.

Det är tidigare rekord för EM som ska slås och just nu ligger det totala antalet åskådare på drygt 215 000 och snittet är knappt 18 000 per match. Rekord just nu är från Sverige 2013 med drygt 8 500 per match samt Nederländerna 2017 med totalt knappt 250 000 åskådare. (De utökade antalet laget från 12 till 16 inför det EM så antalet matcher ökade med 6.)
De två rekorden kommer givetvis också att slås.

Det som är osäkert är om de slår rekordet för antal åskådare i en enskild match där värdnationen inte är med, men huruvida de gör det beror på om England går till final eller inte. Gör de det kommer inte rekordet från 2013 att slås eftersom de drygt 41 000 åskådare som såg finalen mellan Tyskland och Norge på Friends Arena är mer än vad som är möjligt på någon annan arena än Old Trafford och Wembley Stadium.

Därtill hoppas väl England att det nuvarande rekordet för damfotboll i England ska slås. I nuläget är det finalen från OS 2012 där drygt 80 000 såg USA besegra Japan på Wembley Stadium. 86-87K går det in under UEFA-arrangemang. Blir det England i finalen kan det nog slås, men jag är tveksam till om de lyckas med det om de åker ut tidigare än så.
Senast redigerad av Straiter 2022-07-13 kl. 06:29.
Citera
2022-07-13, 07:00
Medlem
T.H.F.C.s avatar
UEFA gör allt för att blåsa upp damfotbollen - men när det kommer till kritan är det glest på läktarna under EM.
https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-11002025/amp/Euro-2022-Record-attendance-UEFA-portal-shows-limited-availability-swathes-seats.html
Citera
2022-07-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
UEFA gör allt för att blåsa upp damfotbollen - men när det kommer till kritan är det glest på läktarna under EM.
https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-11002025/amp/Euro-2022-Record-attendance-UEFA-portal-shows-limited-availability-swathes-seats.html

Fast den där artikeln handlar ju mer om märkligheter runt biljettköp. Visserligen intressant det också. Som t ex de som säger att de inte kunnat köpa 5 biljetter tillsammans trots bara halvfull arena. Att vissa sektioner inte säljs när åtgången är låg kanske är ok, men något verkar uppenbart fel runt arenakartorna för vissa arenor och hur man kan välja stolar. Alldeles för få lediga platser att välja på i förhållande till hur många som är på plats, och allt kan inte förklaras med att folk som köpt biljett stannat hemma.
Följden blir ju faktiskt att några väljer att inte köpa biljett, pga att de inte hittar en vettig placering. Och ser på TV att det fanns gott om ledigt.
Senast redigerad av Burkgurka 2022-07-13 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in