Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Om domstolen häktat honom eller inte vet man ej.
Vid tillgång till en .357-revolver hade det nog inte rått någon tvekan om att fanns grund för häktning.
Ok, vad skulle åklagaren anfört för att övertyga rätten om detta? Att befinna sig på/omkring en plats tillsammans med ett stort antal andra personer och att händelseförloppet är oklart till viss del torde inte ha räckt.
Har frågat det förr, men aldrig fått svar. Har SE någonsin förhörts såsom misstänkt? Menar då inte efter att ha delgivits misstanke, utan om han förhördes (upplysningsvis) när man hade frågetecken om hans förehavanden och frågorna var inriktade snarare på detta än på hans vittnesiakttagelser.
De förhörde väl honom på nytt för att de inte riktigt fick ihop det han sade.
Sen om det var pga att han ansågs vara elefant eller misstänkt låter jag vara osagt. Det florerade ju misstankar om SE men om det var i samband med den ”tunna” utredningen av honom de tog in honom på nytt vet jag inte. Det blev iallafall 4 st ”förhör”.
Indicierna för SE;
Han var klädd som den flyende GM, och han har stämplat ut i tid för mordet. Han bekräftar sig som varande på MP genom synen av LJ vid rätt tidpunkt och plats. Dvs han måste ha varit där i direkt anslutning till skotten. (Klädd som GM)
Men ingen annan vare sig bekräftar det han påstått gjort heller som varandes på MP i 15-20 min.
Så de har en man som är klädd som GM och som bevisligen har befunnit sig på MP i samband med skotten men som inte kan bekräftas vara ett vittne.
Ingen har sett rusningen efter polis, ingen säger nåt om en man klädd i lång rock och handväska stå mittemot och samtala med en hysteriskt Lisbeth, ingen polis tycks rapporterat in den beskrivning av GM som SE påståtts överhöra, han påstår sig inte få uppge namnuppgifter till polis etc etc
De har dessutom två män i lång rock och handväska som mer eller minde samtidigt springer; en SE nedanför trappan och samtidigt springer GM ovanför trappan. Detta är en väldigt märklig ”slump”, väl?
Så; istället för en, mer eller mindre, förutbestämd inriktning på att SE är en elefant borde han ha blivit anhållen, delgiven misstänkt och förhörd.
Sen är jag övertygad om att åklagaren hade fortsatt med häktningsförhandling.
Gällande vapen; jag var otydlig. Nog hade han blivit häktat om det också fanns en koppling till vapen; jag menade att det finns de som avskriver SE för att han inte skulle ha tillgång till vapen.