2022-07-12, 20:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja jäklar. SE fick ensamrätt på signalementsuppgiften, men delade inte med sig till Söderström eller någon annan överhuvudtaget. Inte ens när han pekade ut riktningen åt piketpoliserna. Han visste att dom inte hade något signalement/felaktigt signalement men lyckades inte ropa ut vad Lisbeth sagt. Inte delade han med sig till någon person/polis på mordplatsen innan han gav sig in i gränden, tid fanns om han missade poliserna. Inte när han kom tillbaka heller. Inte ens till väktarna när han kom tillbaka in på Skandia. Otroligt. Otur? Vad i hela friden sysslade karln med?
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med tanke på att patrullerna som sprang efter gärningsmannen hade samband med på mordplatsen kvarvarande poliser så vore det mest effektiva för Stig Engström att via dem få fram "det rätta signalementet"" den vägen.

Hela storyn liksom allt på brottsplatsen "smells fishy", något skall döljas, förklaras bort, men vad?
Det verkar som han genomgick en metamorfos under natten, under förmiddagen var det full fart på karln och då kom det första avsnittet av "the Förväxling story", som han justerade till lite när nya uppgifter blev kända. I avsnitt 2 (förhör den 10 mars) lanserade han till exempel Supervittnet som han hört nämna glasögon och keps.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860310.pdf

Det vill säga i princip det som stått i SvD den 2 mars, så visst följde han fallet via tidningar, radio och TV.

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-12 kl. 21:14.
Citera
2022-07-12, 21:11
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det verkar som han genomgick en metamorfos under natten, under förmiddagen var det full fart på karln och då kom det första avsnittet av "the förväxling story", som han justerade till lite när nya uppgifter blev kända. I avsnitt 2 (förhör den 10 mars) lanserade han till exempel Supervittnet som han hört nämna glasögon, keps och mörk rock. Det vill säga i princip det som stått i SvD den 2 mars, så visst följde han fallet via tidningar, radio och TV.

Inte bara under natten. På mordplatsen har han skiftat mellan företagsamhet, zombiefiering, företagsamhet, zombiefiering om vartannat.
Citera
2022-07-12, 21:17
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det verkar som han genomgick en metamorfos under natten, under förmiddagen var det full fart på karln och då kom det första avsnittet av "the Förväxling story", som han justerade till lite när nya uppgifter blev kända. I avsnitt 2 (förhör den 10 mars) lanserade han till exempel Supervittnet som han hört nämna glasögon och keps.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860310.pdf

Det vill säga i princip det som stått i SvD den 2 mars, så visst följde han fallet via tidningar, radio och TV.

Var finns det uppgifter om att poliserna sprang utan signalement?
Var finns det uppgifter, första dagen, att just LP sagt mörkblå täckjacka?
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-12 kl. 21:22.
Citera
2022-07-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Nej, det var just det Engström INTE hörde. I första skedet var det ingen kontakt mellan LP och GS. Och GS skickade iväg poliserna innan han hade börjat försöka få kontakt med henne. Enligt GS själv skickade han iväg poliserna utan signalement. (jaja SE gissade och fick rätt)

SE uppfattade att poliserna inte fick något signalement eftersom de sprang direkt, när de lämnat piketen, och när SE och flera pekade ut riktningen. (jaja SE gissade och fick rätt)

Självklart hade SE och eller de som hörde LP prata fått den information. GS var ju inte där då. SE vittnade tretton timmar efter mordet om vad LP sagt, mörkblå täckjacka. (jaja SE gissade och fick rätt)

Ja SE snappade upp att de sprang utan signalementet eller utan LPs, som han trodde, rätta signalementet. (jaja SE gissade och fick rätt)

Resten är historia.

Kunde inte polisen fråga Delsborn..Hans J..Stig Engström om signalement då ?

Gissade rätt ...På vad gissade Engström rätt på ?

Lägg ut allt som har stått i Media o sen när Engström säger saker så behöver han inte gissa utan bara läsa innantill
Citera
2022-07-12, 22:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kunde inte polisen fråga Delsborn..Hans J..Stig Engström om signalement då ?

Gissade rätt ...På vad gissade Engström rätt på ?

Lägg ut allt som har stått i Media o sen när Engström säger saker så behöver han inte gissa utan bara läsa innantill

Inte vet jag. Men de sprang utan signalement. Enligt GS så var han medveten om att han skicka iväg dem utan signalement.

Det är det jag säger, det finns INTE i media att polisen sprang utan signalement. (tog 6-12månader innan det kom ut) Du får gärna visa om det fanns tidigare.

Det är det jag säger, det finns INTE i media att det var just LP som sa blå eller mörkblå täckjacka. Du får gärna visa att det fanns tidigare än 12:20 1 mars.
Citera
2022-07-12, 22:45
Medlem
Citat:
Inte vet jag. Men de sprang utan signalement. Enligt GS så var han medveten om att han skicka iväg dem utan signalement.

Det är det jag säger, det finns INTE i media att polisen sprang utan signalement. (tog 6-12månader innan det kom ut) Du får gärna visa om det fanns tidigare.

Det är det jag säger, det finns INTE i media att det var just LP som sa blå eller mörkblå täckjacka. Du får gärna visa att det fanns tidigare än 12:20 1 mars.

Stod det i media att GS stannade kvar?

Varför prata han inte med GS istället?
Citera
2022-07-12, 22:53
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Stod det i media att GS stannade kvar?

Varför prata han inte med GS istället?

Vad menar du. Ja han stannade iaf kvar på mordplatsen som högsta befäl ett tag. 15-30min kanske är en rimlig gissning.

Det var väl flera poliser på plats. SE försökte prata med en polis med de tyckte väl de hade tillräckligt med uppgifter. SE var ju inte vittne till skotten och såg inte gm. Fanns många andra som antagligen ansågs viktigare i den stunden direkt efter mordet.
Citera
2022-07-13, 00:04
Medlem
Citat:
Vad menar du. Ja han stannade iaf kvar på mordplatsen som högsta befäl ett tag. 15-30min kanske är en rimlig gissning.

Det var väl flera poliser på plats. SE försökte prata med en polis med de tyckte väl de hade tillräckligt med uppgifter. SE var ju inte vittne till skotten och såg inte gm. Fanns många andra som antagligen ansågs viktigare i den stunden direkt efter mordet.
Varför prata han inte med GS istället för att springa efter piketen som kutade efter?
Citera
2022-07-13, 01:06
Medlem
Citat:

Men säger Engström att Polisen inte hade något signalement eller fel signalement ?

För om han säger att dom hade fel signalement så vart fick han det ifrån då ?
Citera
2022-07-13, 01:18
Medlem
Citat:

Problemet med samtalet med Lisbeth är att det samtalet skulle skett 40sek efter att Lisbeth man blivit kallblodigt mördad...

Lisbeth är i en total chock o skriker hysteriskt enlig vittnen som anländer ca 20-30 sek efter skotten...

Då skulle alltså Lisbeth enligt dig stå o prata signalement med Engström ? När hennes man förblöder o får första hjälp o dom tar puls....Det blöder ur hennes mans mun o Lisbeth känner att Olofs liv håller på att rinna ut....

Men då går hon alltså bort en bit o samtalar med Engström om flyktväg o signalement!!

Trots att ingen beskriver Lisbeth kontaktbar när dom anländer o i fullständig chock...
Citera
2022-07-13, 08:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, det tycks som om VG skulle ha blivit häktad efter ett andra förhör men häktningsframställan drogs någon dag senare tillbaka efter att de omvärderade ett vittnesmål.

Om domstolen häktat honom eller inte vet man ej.

Citat:
En direkt koppling till ett vapen gör inte heller SE till GM, men det hade definitivt stärkt misstankegraden rejält.

Vid tillgång till en .357-revolver hade det nog inte rått någon tvekan om att fanns grund för häktning.

Citat:
Indicierna var minst tillräckligt sådana att SE borde ha ansetts skäligen misstänkt 86, anhållen och förhörd som misstänkt och inte som vittne.

Ok, vad skulle åklagaren anfört för att övertyga rätten om detta? Att befinna sig på/omkring en plats tillsammans med ett stort antal andra personer och att händelseförloppet är oklart till viss del torde inte ha räckt.

Har frågat det förr, men aldrig fått svar. Har SE någonsin förhörts såsom misstänkt? Menar då inte efter att ha delgivits misstanke, utan om han förhördes (upplysningsvis) när man hade frågetecken om hans förehavanden och frågorna var inriktade snarare på detta än på hans vittnesiakttagelser.
Citera
2022-07-13, 08:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast då var han ju död o det gått över 30år..

Går absolut inte att jämföra ..

Saken gällde om det någonsin företagits mer omfattande utredning mot honom. Och det skedde 2017. Även om det givetvis är väsensskilt från utredning 1986.

Dock borde väl något om någon omständighet som skulle pekat mot honom som GM kommit i dager även efter 30 år (något gällande att han gått beväpnad eller avvikelser i person, livsföring efter 1986 osv)?

Man får också ha i åtanke att SE som misstänkt i ärendet MOP nu är känd för envar. Trots det har, vad jag vet, inte en enda kontakt ur hans förflutna gett sig till känna och berättat om nåt vapen, märkliga beteenden, föreställningar om Palme eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in