2022-07-13, 08:03
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Om bostadsbyggandet blir lågt, eller byggandet generellt, så har vi rimligen ett massivt överskott på arbetskraft i byggbranschen. Relativt högbetalda jobb som ska bort, och får vi en upprepning av 90-krisen så är det snarare massarbetslöshet vi får se i byggsektorn.

Man kan inte ha låg byggtakt och hög sysselsättning samtidigt, och man kan inte ha en hög arbetslöshet i byggsektorn, som är det största dragloket för svensk ekonomi, utan att vi har en massa arbetslösa byggarbetare som helt plötsligt inte klarar av ränta och amortering för sina kåkar och bilar som köpts under perioden då sektorn var glödhet.
Nja en och annan byggare med eget företag lär få det knapert, men till skillnad mot förr så är ju extremt många byggnadsarbetare inte svenskar och bor inte i Sverige.
Citera
2022-07-13, 08:09
Medlem
Känns som 90% av folk som skriver här i tråden är skadeglada, bittra hyresrättsinnehavare.
Ja det är väl bara att medge att det inte är bra dagar just nu att ha bostadsrätt. Sitter man i låneträsket så kan det bli svettigt framöver.

Dock tror jag många tänker fel då dom tror att just Stockholm kommer bli värst drabbat. Arbetslösheten kommer ju drabba hela Sverige, byhålor och mindre städer. Folk har i alla tider fått styra mot större städer när det blir sämre tider, och då behövs bostäder.

Sen kommer ju även hyresrättsinnehavare få ta del av höjda räntor, synnerhet nya hyresprojekt där ägarna är högt belånade. Kommer bli höjda avgifter. En nybyggd 3:a i närförort som hyresgästen redan betalar 15k per månad för kanske åker upp till 18k... Kul.. jättekul!
Citera
2022-07-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nu tror jag jag drog ett sällan exempel. Medelbelånningen i Sverige ligger nånstans runt 65%. Sen tror jag de flesta i Stockholm som köper hus har snittlöner på runt 40t. Ger ju ca 60t tillsammans efter skatt. Där är dock något jag kan ha fel. Vilka löner folk har när de köper hus. Men skulle du ha så, då behöver du ju aldrig sälja pga dålig ekonomi.
% av vad du lägger i bostadskostnad är ganska missvisande.
Ska du lägga med uppvärmning,renoveringskostnader,parkering, bränslekostnad osv? Sen är det en väldig skillnad om du är två eller en i boendet.

Du säger att 25% är okey när man är ung i bokostnader. Säg att du bor i Stockholm, får en ingångslön på 30000kr. 25%(e skatt) på det är 6000kr/mån. Ja..får du mer än 20kvm i en väldigt kulturberikad förort för det? Du måste nog ändå räkna med 9000kr i större orter för att få nåt vettigt boende om du inte stått i bostadskö sen du var bebis.

Tror starkt på att kompisboende och dessa hus som byggs med ett eget rum och massa gemensamma ytor kommer sälja. Dock passar givetvis inte detta alla.

Man får ju lägga in alla kostnader som krävs för bostaden, exempelvis väljer man att bo i en lägenhet i Stockholm stad och man väljer att ha egen bil kanske man måste lägga till 1000 kr i boendeparkering, någonting man slipper man man köper en villa i Täby osv.

Men ja, om du kan tjäna 60 000 kr i månad i Stockholm och har en boendekostnad på 20 000 kr är kanske det bättre än att tjäna 35 000 kr i Nyköping och ha en boendekostnad på 7 000 kr.

Dvs. allt är relativt men personligen tror jag inte denna typer av lönescenarios är realistiska utan skillnaderna är förmodligen mindre och då funkar en tumregel med 1/4 av pengarna på boende.

Tror den typen av kollektiv som försöker marknadsföra sig nu inte kommer fungera alls i Sverige, kanske blir korttidsboende för mer ”öppet folk” som kommer och jobbar några år i Sverige
Citera
2022-07-13, 08:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Nja en och annan byggare med eget företag lär få det knapert, men till skillnad mot förr så är ju extremt många byggnadsarbetare inte svenskar och bor inte i Sverige.
Korrekt och rent anekdotiskt så gick jag fram och frågade en byggnadsarbetare nyligen (de håller på att renovera en kommunal skola). Han kunde varken svenska eller engelska så om kommunen har upphandlat byggtjänster som utförs av utländsk arbetskraft, då är det förmodligen väldigt utbrett.

T.ex. så fanns det 2018 över 43,000 utländska byggnadsarbetare i Sverige. 2016 var ca 300,000 anställda inom byggnadsindustrin i Sverige, så de utländska arbetare utgör ungefär var sjunde anställd.

https://www.byggnadsarbetaren.se/stor-okning-av-utlandska-gastarbetare/
https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/affarer-i-byggsektorn/over-300-000-personer-jobbar-inom-bygg/
Citera
2022-07-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Känns som 90% av folk som skriver här i tråden är skadeglada, bittra hyresrättsinnehavare.
Ja det är väl bara att medge att det inte är bra dagar just nu att ha bostadsrätt. Sitter man i låneträsket så kan det bli svettigt framöver.

Dock tror jag många tänker fel då dom tror att just Stockholm kommer bli värst drabbat. Arbetslösheten kommer ju drabba hela Sverige, byhålor och mindre städer. Folk har i alla tider fått styra mot större städer när det blir sämre tider, och då behövs bostäder.

Sen kommer ju även hyresrättsinnehavare få ta del av höjda räntor, synnerhet nya hyresprojekt där ägarna är högt belånade. Kommer bli höjda avgifter. En nybyggd 3:a i närförort som hyresgästen redan betalar 15k per månad för kanske åker upp till 18k... Kul.. jättekul!

Jag tillhör inte HR-skaran utan drabbas på pappret hårt (på pappret) då jag har både hus, lägenhet och landställe i Stockholm. Jag välkomnar dock en nedgång, både av något slags rättvisepatos men framförallt att belåningen sjunker.

Om någon får en miljon extra för sitt hus är inte det ett problem i sig och jag blir inte avundsjuk på den personen. Problemet är att denna person med denna miljon kan gå och dra upp priset på potatis vilket drabbar mig. Grundproblemet blir dock vart denna miljon kommer ifrån, om den skapas genom en ny skuld förs ingen produktivitet till världen utan bara pengar tillförs och allting blir dyrare. Om det däremot är så att personen som köper bostaden genom pengar personen har tjänat genom att bygga någonting som förbättrar vardagen för människor kan prisökningen på bostaden kompenseras av att någonting annat blir bättre eller billigare.

För egen del skiter jag i om folk byter skulder med varandra problemet blir dock att det inte bara drabbar dem själva för att så länge någon ”lämnar” marknaden och gör en exit frigörs kapital som i sin tur kan driva inflation på andra varor än bostäder, där ligger problemet.
Citera
2022-07-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Jag vågar lova att inte en enda kamelryttare eller neger kommer att lämna landet, inte i sånna mängder att det kommer att märkas iallafall. Vi kommer att ha diverse minoriteter i det här landet oavsett vem som kommer att komma till makten i framtiden. Acceptera verkligheten tack så att vi kan lösa de problemen vi har.

Nu ska vi inte landa offtopic men jag tycker ändå att demografi är en intressant del av dialogen kring bostadsmarknaden. Dock har jag svårt att se att folk som inte kan få en inkomst på något sätt ska stanna i landet. Skulle du stanna i Liberia om ingen anställde dig och dina bidrag drogs in?
Citera
2022-07-13, 08:52
Medlem
Citat:
Förstår inte varför så många tror inte människor klarar av även tuffa levnadskostnader. Ser t ex Vallentuna: Finns flera hus ute 4-5 miljoner vissa br. Medelbelåning i Sverige är ju runt 65%, men ok säg en bit över 70%. Ger i dagsläge bostadskostnad på runt 17t. Två låglöner på 28t ger ca 44t. 44-17=27tusen kvar. Ser ej problemet även om det blir dyrare!

Landställe, leasingbilar, thailandssemestrar, fotbollsläger till ungarna, golfklubbor och medlemskap i klubb såväl lokalt som på någon mindre ort där det är "trevligt att spela", Macbooks, iPhones, hifi-system, Netflix, Viaplay, HBO Max, Disney Plus, CMore inkl. sport.

Allt sånt här tar svensson för givet, det är ingenting man är villig att dra ner på. Folk lever för att konsumera. Har du någonsin varit i ett förhållande? Har du någon som helst aning om hur mycket fruntimmer konsumerar? Min fru lägger lätt 3000+ varje månad på naglar, fransar och kläder, sen så vill hon göra pattarna också. Om du tror att svenska män och kvinnor kommer nöja sig med att äta falukorv i ugn och samlas framför radion för att lyssna på Ekot som kvällsunderhållning samtidigt som ungarna spelar kula på trottoaren utanför huset så är du sanslöst verklighetsfrånvänd.

Citat:
Du måste nog ändå räkna med 9000kr i större orter för att få nåt vettigt boende om du inte stått i bostadskö sen du var bebis.

Bostadskön i Stockholm är endast öppen för de som fyllt 18.
Citera
2022-07-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Handlar ju snarare om vad man vill lägga pengar på. När man är runt 20 tycker jag som tumregel det är ok att lägga 25% av sin inkomst på boende och när man är runt 40 bör denna siffra vara runt 10%

Sen är kanske de bostäder du ser till salu från folk som faktiskt ska byta till större dvs. de kanske tror att priserna kommer öka igen och passar därför på att sälja billigt och köpa något större relativt billigare

I Stockholm uppfyller väldigt få bostadsägare dina "krav". Räknar man med alternativ kostanden för alla pengar som ligger i bostaden tror jag nästan ingen ligger så lågt.
Citera
2022-07-13, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Man får ju lägga in alla kostnader som krävs för bostaden, exempelvis väljer man att bo i en lägenhet i Stockholm stad och man väljer att ha egen bil kanske man måste lägga till 1000 kr i boendeparkering, någonting man slipper man man köper en villa i Täby osv.

Men ja, om du kan tjäna 60 000 kr i månad i Stockholm och har en boendekostnad på 20 000 kr är kanske det bättre än att tjäna 35 000 kr i Nyköping och ha en boendekostnad på 7 000 kr.

Dvs. allt är relativt men personligen tror jag inte denna typer av lönescenarios är realistiska utan skillnaderna är förmodligen mindre och då funkar en tumregel med 1/4 av pengarna på boende.

Tror den typen av kollektiv som försöker marknadsföra sig nu inte kommer fungera alls i Sverige, kanske blir korttidsboende för mer ”öppet folk” som kommer och jobbar några år i Sverige

Lönerna för samma jobb är högre i Sthlm. En lärare kan ofta tjäna upp emot 50k i Stockholm. Det gör man inte i Bromölla.

Generellt är ju de flesta kostnader desamma oavsett vart du bor. El, underhåll etc
Citera
2022-07-13, 09:00
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/

Fast nu byggs det en hel del. Du kanske förstår att man kan bo fler än en i en bostad. Invandrarna trycket ofta ihop sig och bor 7 st i en 3:a.
Ja och ganska ofta är det 25 invandrarmän skrivna på samma etta, hur många av dessa finns ens kvar i landet?
Förr bodde svenska familjer 5-7 personer på 50 kvadrat!
Att ha efterfrågan som någon slags garanti för att priserna inte ska gå ner är ju bara naivt.
Citera
2022-07-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skulle gissa att en riktig bostadskrasch endast kan intrräffa om räntan blir över 5%

Som du menar, så har inte dom med hus lån på 4-6 milj utan gjort många vinster innan som dom kunnat stoppa in i lånet

Men skulle räntan överstiga 5% så får många med 2-3 milj lite problem...Men har man 2st medellöner så fixar man även 5%

Så kanske eg mest är ensamhushållen med lån på 3milj som får riktiga problem med 5% ränta ...Men hur många bor så med medellön ?

Så är det. Kollar man villor som ligger på hemnet i Stockholm för runt 10 msek är pantbreven nästan aldrig högre än 3-4 miljoner. Är det äldre par är det kanske 2-300k.

I den här tråden tror folk seriöst att det är vanligt med 85% belåningsgrad på villor. Jag har kanske sett något liknande 1 gång och jag har kollat på 100-tals objekt.

Generellt har boende i villor I Stockholm minst 2 jobb med upp emot 50k i månadslön. Att betala 5% ränta på ett bolån runt 3 msek för ett sådant par är totalt odramatiskt.
Citera
2022-07-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lönerna för samma jobb är högre i Sthlm. En lärare kan ofta tjäna upp emot 50k i Stockholm. Det gör man inte i Bromölla.

Generellt är ju de flesta kostnader desamma oavsett vart du bor. El, underhåll etc

Ja men vad tjänar man då i Bromölla? Det är ju skillnaden som är intressant och hur mycket dyrare boendekostnaden blir i Stockholm kontra Bromölla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in