Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Jag är nyker ifrån alkohol sedan många år nu och har 1,5 år sedan senaste återfallet i porrmissbruk. Går på 12-stedsmöten varje vecka sedan 2017, har läst och jobbat en del med mig själv.
Men så skaffade jag sponsor och är nu i steg 4.
Arbetsmayerialet är gjort för att man ska komma fram till karaktärsfel.
Framför allt skapar både arbetsmaterialens exempel, sponsor och ibland delningar från långvariga medlemmar som gjort stegen en förväntan och en press att man ska komma fram till karsktärsfelen "oärlig", "manipulativ", "egennyttig", "lögnare".
Dessa karaktärsfel förutsätts att alla beroende ska ha om man har en missbrukspersonlighet, men det är inte en vedertagen vetenskaplig sanning att det existerar en enda personlighetstyp bland alla beroende.
Några tycker sig se det, men det är inte generellt accepterat.
Jag känner inte igen mig i de förväntade karaktärsdefekterna och inte i beroendeperonligheten, men det är inget som helst tvivel att jag ägnade mig åt missbruk.
Mina karaktärsdefekter ligger snarare åt drag av social fobi.
När jag delat om detta får jag responser om att man måste vara ärlig, som om alla som inte säger de är manipulativa, ljugande och egennyttiga, de ljuger.
Jag ser mycket mer angeläget att jag förbättrar min karaktär på områden som är åt det socialfobiska hållet, än att jag falskt "erkänner" att jag är manipulativ, oärlig egennyttig lögnare.
Harminventeringen krävde att jag skulle komma på karaktärsbrister jag har som fick människor att långt tillbaka begå brott (misshandel och övergrepp) mot mig.
Den misshandel och de övergrepp jag varit med om skulle alltså förklaras av mina karaktärsbrister, men brott får man ju inte begå ens mot jobbig typer.
Varför ska misshandlade personer skuldbeläggas och "erkänna" att de orsakat det hela genom att vara oärliga, lögnare och egennyttiga? Även om de inte var det.
Erkänner jag falskt mina karaktärsdefekter, för att vara "rätt" i 12-stegsrörelsen, då blir jag en oärlig och egennyttig lögnare för att få vara med i rörelsen.
Jag vill inte ljuga för att passa in.
Mina karaktärsbrister, socialfobiska, slår mot mig genom överdriven isolering. Dessa borde jag arbeta med i ett åtgärdsprogram, men stegen säger att jag ska lägga det i guds händer och gottgöra vad jag gjort mot andra.
Stegen erbjuder inte något arbete för att komma tillrätta med mina socialfobiska karaktärsbrister.
Jag börjar alltså tänka att programmet vill pressa mig att erkänna saker jag inte är (fel karaktärsbrister) utan att hjälpa mig med de viktigaste karaktärsbristerna.
Feedback önskas!
Borde jag jobba med mig själv i något psykoloiskt arbetsmaterial ex mot social fobi?
Eller bör jag fortsätta med de 12 stegen?
Jag vill gärna delta i .mötena och plocka de kloka poängerna, men jag vill inte erkänna karaktärsbrister jag inte ser att jag har.
Jag vill självutvärdera och arbeta med verkliga brister. Går det?
Nu vet jag inte i vilket program du gör stegen men jag gissar på NA. Jag har själv bara gjort stegen enligt Anonyma alkoholisters stora bok och där är frågorna på "min del" / "mina misstag":
Vart har jag varit självisk?
Vart har jag varit oärlig?
Vart har jag varit egennyttig?
Vart har jag varit rädd?
Socialfobi är ju en typ av rädsla. Jag är inte heller så förtjust i att använda mig av listor på karaktärsdefekter som man febrilt ska försöka applicera på sig själv. Däremot så brukar man ju kunna se i sitt fjärdesteg att man i olika utsträckning är driven av själviskhet och rädslor och då kan vara såväl oärlig som egennyttig.
Jag föreslår att du gör klart stegen och samtidigt söker dig till en terapeuft för till exempel KBT. Det ena behöver inte utesluta det andra