Citat:
Ursprungligen postat av
FramtidsAstronaut
Yeah det vet jag inte hur det funkar om någon behöver sjukskriva sig för alkoholism efter 15 år nykter, då blir man väl snarare sjukskriven för psykisk ohälsa eller något stressrelaterat/Utbrändhet kanske.
Och ja, jag blev sjukskriven för att få hjälp med mitt missbruk ja. För att kunna ändra min livssituation, barn fanns i hemmet också.
Men hela den historien är lite av typexemplet av sjukdom. En man som i princip vuxit upp i missbruksvården, kriminalvård, socialtjänst mm lyckad vända sitt liv, har familj och arbete och fått prickfritt register och helt utanför soc/missbruksvården under flera år hamnar plötsligt i ett skenande heroin missbruk igen utan synlig anledning. De ville verkligen hjälpa mig eftersom de visste hur sjuk jag hade varit eller hur sjuk jag är när jag brukar droger.
Lite svamligt kanske men ville peka på att det klassas som en sjukdom, även om folk tycker jag har bristande moral/karaktär osv så beror det kanske inte enbart på det.
Må väl!
Grattis om det går bra med avhållsamhet, har aldrig använt heroin men det är inte att leka med har jag förstått.
Det definieras ofta som en sjukdom att ha ett missbruk och det största missbruk kan kanske sägas vara socker som direkt triggar belöningssystemet, de flesta vet dock ej om att de är beroende eftersom de ständigt tillför det som ju är inbäddat i köttbullar yoghurt och allt möjligt.
Allas våra hjärnor funkar så att det vi upplever starkt vill vi ha mer av, särskilt de som har obalanser i sin inre harmoni.
Men jag köper alltså inte sjukdomsbegreppet utan anser att ju mer olycklig och otillfredställd man är ju mer söker man sig till stimulantia och syntetisk lycka varvid följer besvikelse, eftersom det ju inte var det som man egentligen behövde utan endast ett substitut.
Jag är emot sjukdomsbegreppet eftersom, som detta mitt resonemang utmynnar i, vi alla i så fall har denna "sjukdom" medan det mest handlar om att försöka kompensera för ensamhet och svåra livssituationer, som då blir ännu sämre vilket gör att man fortsätter med eländet.