2022-06-13, 11:49
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag kan väl inte ta ansvar för att majoriteten av alla personer jag talat med (mestadels IRL) som klagat på 12-steg själva varit aktiv i ett missbruk? Jag kan bara konstatera att så varit fallet och tycker bara att det är en aning ironiskt. Sen kan jag hålla med om att det är en rätt sopig retorik från min sida att gnälla på någon annans iaktagalser på sina polare och sen blanda in mina iaktagelser. Och ja, min ton i slutet var väl halvskön, jag var kanske inte i så god andlig spänst, point taken!

Ok, men det var uppenbarligen 12-stegskritikerna här i tråden du avsåg och de/oss har du väl knappast träffat IRL?

Du skrev "Ni är innne och vevar om hur uselt 12-steg är, men majoriteten är inte ens nyktra själva och har inga förslag på bättre metoder".
Citera
2022-06-13, 13:45
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ok, men det var uppenbarligen 12-stegskritikerna här i tråden du avsåg och de/oss har du väl knappast träffat IRL?

Du skrev "Ni är innne och vevar om hur uselt 12-steg är, men majoriteten är inte ens nyktra själva och har inga förslag på bättre metoder".

Det vet jag såklart inte hur det ligger till i alla de fallen och av mitt senare inlägg bör du ha förstått poängen med den meningen. Sen kvarstår ju min åsikt att jag tycker det är obegripligt att vara inne och veva mot något som funkar för så många bara för att det inte funkar just för en själv oavsett nykterhet eller inte. Att sen flertalet personer IRL och iaf nån/några här gnäller på 12-steg fast dom inte är nyktra är väl snarare nåt jag ser som lite irnoiskt utan att ha så mycket med min poäng i övrigt att göra.
Citera
2022-06-13, 15:54
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Det vet jag såklart inte hur det ligger till i alla de fallen och av mitt senare inlägg bör du ha förstått poängen med den meningen. Sen kvarstår ju min åsikt att jag tycker det är obegripligt att vara inne och veva mot något som funkar för så många bara för att det inte funkar just för en själv oavsett nykterhet eller inte. Att sen flertalet personer IRL och iaf nån/några här gnäller på 12-steg fast dom inte är nyktra är väl snarare nåt jag ser som lite irnoiskt utan att ha så mycket med min poäng i övrigt att göra.

Det är klarlagt utom tvivel att ett av problemen med 12-stegen är just att det inte "funkar för så många" alls utan för väldigt få c:a 5-8%.

Sen att du använder ord som "gnäller" och "vevar" istället för "kritiserar" signalerar för mig möjligheten av att du är s.k. "torrfull".

Sen om 12-stegskritiker är nyktra eller ej är ju knappast relevant till huruvida 12-steg är bra eller ej.
Citera
2022-06-13, 16:13
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Det är klarlagt utom tvivel att ett av problemen med 12-stegen är just att det inte "funkar för så många" alls utan för väldigt få c:a 5-8%.

Sen att du använder ord som "gnäller" och "vevar" istället för "kritiserar" signalerar för mig möjligheten av att du är s.k. "torrfull".

Sen om 12-stegskritiker är nyktra eller ej är ju knappast relevant till huruvida 12-steg är bra eller ej.

Som jag har sagt tidigare så finns det ju ingen annan behandlingsform som har bättre framgång och att det säger mer om sjukdomen än om behandlingsformerna. Du verkar ju dock mestadels vara ute efter att märka ord istället för att föra en vettig diskussion.

Att du drar slutsatser om mitt mående utifrån mitt ordval är ju närmast skrattretande. Om du inte har tänkt framför något nytt till den här diskussionen så lämnar jag den här chattdiskussionen med dig nu
Citera
2022-06-13, 16:59
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Som jag har sagt tidigare så finns det ju ingen annan behandlingsform som har bättre framgång och att det säger mer om sjukdomen än om behandlingsformerna. Du verkar ju dock mestadels vara ute efter att märka ord istället för att föra en vettig diskussion.

Att du drar slutsatser om mitt mående utifrån mitt ordval är ju närmast skrattretande. Om du inte har tänkt framför något nytt till den här diskussionen så lämnar jag den här chattdiskussionen med dig nu

Har du siffror på påståendet om andra behandlingsformer?

Om alkoholism är en sjukdom borde det väl gå att sjukskriva sig för det - har du provat det?
Citera
2022-06-15, 20:34
Medlem
somenknivs avatar
Citat:
Sen kvarstår ju min åsikt att jag tycker det är obegripligt att vara inne och veva mot något som funkar för så många bara för att det inte funkar just för en själv oavsett nykterhet eller inte.

Många anser sig nog ha blivit hjälpta av Scientologerna, Jehovas Vittnen, Livets Ord m.fl., att det "funkar" för dem, ska man då inte få granska, diskutera, och kritisera dessa rörelser? Särskilt som många fall i denna tråd har egna erfarenheter av "gemenskapen".
Hur mycket än 12-stegsrörelsen slår ifrån sig att det skulle röra sig om enskilda fall så vittnar erfarenheter världen om om samma sak. Personer inne i dessa rörelser ser det inte själva så klart. Det är först när man står utanför man kan se på det med nyktra (sic!) ögon.
Citera
2022-06-18, 09:46
Medlem
Citat:
Har du siffror på påståendet om andra behandlingsformer?

Om alkoholism är en sjukdom borde det väl gå att sjukskriva sig för det - har du provat det?

Jag har varit sjukskriven pga missbruk, beroende. Först när jag kontaktade vårdcentralen skrev vi något annat diffust för att inte hänga ut mig inför mina kollegor. Efter 2 veckor ändrade läkaren benämning i sjukskrivningen till beroende/missbruk, då jag talat med min chef samt skrivits in på behandling.

Läkarna jag hade kontakt med ser det som en sjukdom, en allvarlig sådan dessutom. Jag var sjukskriven i ett år ungefär.
Citera
2022-06-21, 22:31
Medlem
Nu kommer jag ställa en fråga som om ni vore experterna inom alkoholproblem (och det kanske ni är).

Jag lider av ocd (behandlad) och obehandlad bipolaritet. Jag självmedicinerar med alkohol. I de flesta fall går det bra. Jag har ett högt uppsatt jobb, sambo m.m. Men det blir mer och mer ofta då jag inte ka hantera det. Minnesluckor, drama m.m. m.m.

Var börjar jag ta tag i detta? Vårdcentral? AA? Annat?

Hjälp!
Citera
2022-06-21, 23:53
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graaan
Nu kommer jag ställa en fråga som om ni vore experterna inom alkoholproblem (och det kanske ni är).

Jag lider av ocd (behandlad) och obehandlad bipolaritet. Jag självmedicinerar med alkohol. I de flesta fall går det bra. Jag har ett högt uppsatt jobb, sambo m.m. Men det blir mer och mer ofta då jag inte ka hantera det. Minnesluckor, drama m.m. m.m.

Var börjar jag ta tag i detta? Vårdcentral? AA? Annat?

Hjälp!

Om man känner ett merbegär när man dricker så är det för de flesta så gott som omöjligt att lära sig dricka på ett hanterligt sätt. Merbegäret är den vanligaste orsaken till att det i stort sätt alltid är samma personer som dricker för mycket, det handlar inte om dåligt ölsinne utan är en del av sjukdomen alkoholism, i alla fall så som AA beskriver sjukdomen. Det enda jag kan rekommendera är total avhållsamhet och för mig var 12-steg det som passade bäst. Jag skulle börja med att gå på några möten och se hur det känns och om du känner igen dig i det som sägs på mötena
Citera
2022-06-26, 18:07
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Jag har varit sjukskriven pga missbruk, beroende. Först när jag kontaktade vårdcentralen skrev vi något annat diffust för att inte hänga ut mig inför mina kollegor. Efter 2 veckor ändrade läkaren benämning i sjukskrivningen till beroende/missbruk, då jag talat med min chef samt skrivits in på behandling.

Läkarna jag hade kontakt med ser det som en sjukdom, en allvarlig sådan dessutom. Jag var sjukskriven i ett år ungefär.

Skulle det verkligen vara en "sjukdom" så gäller väl att man kan sjukskriva sig även som nykter alkoholist sedan 15 år.

Man blir definitivt "fyllesjuk" av att supa rejält och man är inte särskilt frack om man knarkar, men det beror ju på att man själv förgiftat sig med skadliga ämnen.

Jag bedömer din sjukskrivning som en vänlig gest för att du skulle kunna fixa till din livssituation.
Citera
2022-06-26, 19:06
Medlem
Citat:
Skulle det verkligen vara en "sjukdom" så gäller väl att man kan sjukskriva sig även som nykter alkoholist sedan 15 år.

Man blir definitivt "fyllesjuk" av att supa rejält och man är inte särskilt frack om man knarkar, men det beror ju på att man själv förgiftat sig med skadliga ämnen.

Jag bedömer din sjukskrivning som en vänlig gest för att du skulle kunna fixa till din livssituation.

Yeah det vet jag inte hur det funkar om någon behöver sjukskriva sig för alkoholism efter 15 år nykter, då blir man väl snarare sjukskriven för psykisk ohälsa eller något stressrelaterat/Utbrändhet kanske.

Och ja, jag blev sjukskriven för att få hjälp med mitt missbruk ja. För att kunna ändra min livssituation, barn fanns i hemmet också.

Men hela den historien är lite av typexemplet av sjukdom. En man som i princip vuxit upp i missbruksvården, kriminalvård, socialtjänst mm lyckad vända sitt liv, har familj och arbete och fått prickfritt register och helt utanför soc/missbruksvården under flera år hamnar plötsligt i ett skenande heroin missbruk igen utan synlig anledning. De ville verkligen hjälpa mig eftersom de visste hur sjuk jag hade varit eller hur sjuk jag är när jag brukar droger.

Lite svamligt kanske men ville peka på att det klassas som en sjukdom, även om folk tycker jag har bristande moral/karaktär osv så beror det kanske inte enbart på det.

Må väl!
Citera
2022-06-26, 23:34
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Yeah det vet jag inte hur det funkar om någon behöver sjukskriva sig för alkoholism efter 15 år nykter, då blir man väl snarare sjukskriven för psykisk ohälsa eller något stressrelaterat/Utbrändhet kanske.

Och ja, jag blev sjukskriven för att få hjälp med mitt missbruk ja. För att kunna ändra min livssituation, barn fanns i hemmet också.

Men hela den historien är lite av typexemplet av sjukdom. En man som i princip vuxit upp i missbruksvården, kriminalvård, socialtjänst mm lyckad vända sitt liv, har familj och arbete och fått prickfritt register och helt utanför soc/missbruksvården under flera år hamnar plötsligt i ett skenande heroin missbruk igen utan synlig anledning. De ville verkligen hjälpa mig eftersom de visste hur sjuk jag hade varit eller hur sjuk jag är när jag brukar droger.

Lite svamligt kanske men ville peka på att det klassas som en sjukdom, även om folk tycker jag har bristande moral/karaktär osv så beror det kanske inte enbart på det.

Må väl!

Grattis om det går bra med avhållsamhet, har aldrig använt heroin men det är inte att leka med har jag förstått.

Det definieras ofta som en sjukdom att ha ett missbruk och det största missbruk kan kanske sägas vara socker som direkt triggar belöningssystemet, de flesta vet dock ej om att de är beroende eftersom de ständigt tillför det som ju är inbäddat i köttbullar yoghurt och allt möjligt.

Allas våra hjärnor funkar så att det vi upplever starkt vill vi ha mer av, särskilt de som har obalanser i sin inre harmoni.

Men jag köper alltså inte sjukdomsbegreppet utan anser att ju mer olycklig och otillfredställd man är ju mer söker man sig till stimulantia och syntetisk lycka varvid följer besvikelse, eftersom det ju inte var det som man egentligen behövde utan endast ett substitut.

Jag är emot sjukdomsbegreppet eftersom, som detta mitt resonemang utmynnar i, vi alla i så fall har denna "sjukdom" medan det mest handlar om att försöka kompensera för ensamhet och svåra livssituationer, som då blir ännu sämre vilket gör att man fortsätter med eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in