2022-06-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graaan
Nu kommer jag ställa en fråga som om ni vore experterna inom alkoholproblem (och det kanske ni är).

Jag lider av ocd (behandlad) och obehandlad bipolaritet. Jag självmedicinerar med alkohol. I de flesta fall går det bra. Jag har ett högt uppsatt jobb, sambo m.m. Men det blir mer och mer ofta då jag inte ka hantera det. Minnesluckor, drama m.m. m.m.

Var börjar jag ta tag i detta? Vårdcentral? AA? Annat?

Hjälp!

Hej!

Att råda någon till något man inte är fullt insatt i är inte så klokt kanske. Jag gör ett försök ändå. Jag tror att det är mycket svårt att ta tag i en alkoholproblematik om man inte försöker ändra på andra saker i livet som kan vara orsakerna till måendet som gör att man dricker för mycket.

Du skriver du har obehandlad bipolaritet. Det är kanske nummer ett på listan av sånt du behöver ta i tu med? Att ta kontakt med läkaren, kliniken du haft kontakt med tidigare angående diagnosen kanske kan vara ett första steg?

Att många med beroende har underliggande problem är i min värld en absolut sanning.

Vet inte om det jag skrev är till någon hjälp men hoppas du hittar din väg mot ett bättre liv.
Senast redigerad av Palkranen 2022-06-27 kl. 16:23.
Citera
2022-06-27, 16:37
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Hej!

Att råda någon till något man inte är fullt insatt i är inte så klokt kanske. Jag gör ett försök ändå. Jag tror att det är mycket svårt att ta tag i en alkoholproblematik om man inte försöker ändra på andra saker i livet som kan vara orsakerna till måendet som gör att man dricker för mycket.

Du skriver du har obehandlad bipolaritet. Det är kanske nummer ett på listan av sånt du behöver ta i tu med? Att ta kontakt med läkaren, kliniken du haft kontakt med tidigare angående diagnosen kanske kan vara ett första steg?

Att många med beroende har underliggande problem är i min värld en absolut sanning.

Vet inte om det jag skrev är till någon hjälp men hoppas du hittar din väg mot ett bättre liv.

Problemet med dubbell diagnoser (bipoläritet + beroende) är att det inte går att lösa det ena utan att det andra påverkas. Vi stöter på det här jämnt inom socialtjänsten där beroendeenheten tycker att man först måste ta tag i psykdelen medan socialpsykiatrin tycker att man först måste ta tag i beroendet. Min uppfattning är att man måste ta tag i båda sakerna samtidigt.

Om man tar tag i sin nykterhet och gör vad man kan för att arbeta kring den så får man också en bra grund att stå på när man ska arbeta med bipoläriteten. Använder man sig av 12-steg som i det här fallet så finns det heller inga som helst motsättningar att både gå på möten och arbeta i stegen samtidigt som man får hjälp med sin bipoläritet från psykiatrin.
Citera
2022-06-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Problemet med dubbell diagnoser (bipoläritet + beroende) är att det inte går att lösa det ena utan att det andra påverkas. Vi stöter på det här jämnt inom socialtjänsten där beroendeenheten tycker att man först måste ta tag i psykdelen medan socialpsykiatrin tycker att man först måste ta tag i beroendet. Min uppfattning är att man måste ta tag i båda sakerna samtidigt.

Om man tar tag i sin nykterhet och gör vad man kan för att arbeta kring den så får man också en bra grund att stå på när man ska arbeta med bipoläriteten. Använder man sig av 12-steg som i det här fallet så finns det heller inga som helst motsättningar att både gå på möten och arbeta i stegen samtidigt som man får hjälp med sin bipoläritet från psykiatrin.

Självklart är det så. Ber om ursäkt att jag var luddig där. Man måste givetvis ta tag i missbruket också! Det håller ju inte att kröka samtidigt som man försöker ta tag i olika diagnoser/problem.
Citera
2022-07-04, 11:12
Avstängd
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Grattis om det går bra med avhållsamhet, har aldrig använt heroin men det är inte att leka med har jag förstått.

Det definieras ofta som en sjukdom att ha ett missbruk och det största missbruk kan kanske sägas vara socker som direkt triggar belöningssystemet, de flesta vet dock ej om att de är beroende eftersom de ständigt tillför det som ju är inbäddat i köttbullar yoghurt och allt möjligt.

Allas våra hjärnor funkar så att det vi upplever starkt vill vi ha mer av, särskilt de som har obalanser i sin inre harmoni.

Men jag köper alltså inte sjukdomsbegreppet utan anser att ju mer olycklig och otillfredställd man är ju mer söker man sig till stimulantia och syntetisk lycka varvid följer besvikelse, eftersom det ju inte var det som man egentligen behövde utan endast ett substitut.

Jag är emot sjukdomsbegreppet eftersom, som detta mitt resonemang utmynnar i, vi alla i så fall har denna "sjukdom" medan det mest handlar om att försöka kompensera för ensamhet och svåra livssituationer, som då blir ännu sämre vilket gör att man fortsätter med eländet.

Vissa grejer triggar belöningssystemet och vi blir då påverkade och upprepar beteendet. Det är så hjärnan funkar på människor och även på råttor.

Någon "sjukdom" är det naturligtvis inte. Med den logiken är alla som springer omkring eller cyklar med mobilerna framför näsan vara "sjuka".

"Varför är då våra mobiler så beroendeframkallande? Jo, det beror på att de, ungefär som en påse godis, frigör dopamin i hjärnan. Varje gång vi tar upp mobilen och kikar på vad som hänt så får hjärnan en liten kick".
https://www.breakit.se/artikel/17445/anders-hansen-mobilen-hackar-rakt-in-i-hjarnans-beloningssystem
Citera
2022-07-09, 02:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Vissa grejer triggar belöningssystemet och vi blir då påverkade och upprepar beteendet. Det är så hjärnan funkar på människor och även på råttor.

Någon "sjukdom" är det naturligtvis inte. Med den logiken är alla som springer omkring eller cyklar med mobilerna framför näsan vara "sjuka".

"Varför är då våra mobiler så beroendeframkallande? Jo, det beror på att de, ungefär som en påse godis, frigör dopamin i hjärnan. Varje gång vi tar upp mobilen och kikar på vad som hänt så får hjärnan en liten kick".
https://www.breakit.se/artikel/17445/anders-hansen-mobilen-hackar-rakt-in-i-hjarnans-beloningssystem
Nu ger jag mig in i något som jag aldrig kommer vinna.. men here we go!

Så individen som kan sitta där med sin påse knark, och lägga upp 1-2 linor och nöja sig där. Jämfört med individen som redan när han ser påsen tappar fullständigt kontroll över sin vilja att kunna lägga bort påsen förens den är slut?

Så den sistnämnda är inte sjuk i beroende menar du?
Citera
2022-07-11, 20:41
Avstängd
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamsjoKille
Nu ger jag mig in i något som jag aldrig kommer vinna.. men here we go!

Så individen som kan sitta där med sin påse knark, och lägga upp 1-2 linor och nöja sig där. Jämfört med individen som redan när han ser påsen tappar fullständigt kontroll över sin vilja att kunna lägga bort påsen förens den är slut?

Så den sistnämnda är inte sjuk i beroende menar du?

Inte alls "sjuk" utan torsk på grund av en önskan att undfly oönskade känslor, livssituation, trauma osv och en oförmåga att ta itu med dessa livsproblem.
Citera
2022-07-13, 02:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag är nyker ifrån alkohol sedan många år nu och har 1,5 år sedan senaste återfallet i porrmissbruk. Går på 12-stedsmöten varje vecka sedan 2017, har läst och jobbat en del med mig själv.

Men så skaffade jag sponsor och är nu i steg 4.
Arbetsmayerialet är gjort för att man ska komma fram till karaktärsfel.
Framför allt skapar både arbetsmaterialens exempel, sponsor och ibland delningar från långvariga medlemmar som gjort stegen en förväntan och en press att man ska komma fram till karsktärsfelen "oärlig", "manipulativ", "egennyttig", "lögnare".

Dessa karaktärsfel förutsätts att alla beroende ska ha om man har en missbrukspersonlighet, men det är inte en vedertagen vetenskaplig sanning att det existerar en enda personlighetstyp bland alla beroende.
Några tycker sig se det, men det är inte generellt accepterat.

Jag känner inte igen mig i de förväntade karaktärsdefekterna och inte i beroendeperonligheten, men det är inget som helst tvivel att jag ägnade mig åt missbruk.

Mina karaktärsdefekter ligger snarare åt drag av social fobi.
När jag delat om detta får jag responser om att man måste vara ärlig, som om alla som inte säger de är manipulativa, ljugande och egennyttiga, de ljuger.

Jag ser mycket mer angeläget att jag förbättrar min karaktär på områden som är åt det socialfobiska hållet, än att jag falskt "erkänner" att jag är manipulativ, oärlig egennyttig lögnare.

Harminventeringen krävde att jag skulle komma på karaktärsbrister jag har som fick människor att långt tillbaka begå brott (misshandel och övergrepp) mot mig.
Den misshandel och de övergrepp jag varit med om skulle alltså förklaras av mina karaktärsbrister, men brott får man ju inte begå ens mot jobbig typer.
Varför ska misshandlade personer skuldbeläggas och "erkänna" att de orsakat det hela genom att vara oärliga, lögnare och egennyttiga? Även om de inte var det.

Erkänner jag falskt mina karaktärsdefekter, för att vara "rätt" i 12-stegsrörelsen, då blir jag en oärlig och egennyttig lögnare för att få vara med i rörelsen.
Jag vill inte ljuga för att passa in.

Mina karaktärsbrister, socialfobiska, slår mot mig genom överdriven isolering. Dessa borde jag arbeta med i ett åtgärdsprogram, men stegen säger att jag ska lägga det i guds händer och gottgöra vad jag gjort mot andra.

Stegen erbjuder inte något arbete för att komma tillrätta med mina socialfobiska karaktärsbrister.

Jag börjar alltså tänka att programmet vill pressa mig att erkänna saker jag inte är (fel karaktärsbrister) utan att hjälpa mig med de viktigaste karaktärsbristerna.

Feedback önskas!
Borde jag jobba med mig själv i något psykoloiskt arbetsmaterial ex mot social fobi?
Eller bör jag fortsätta med de 12 stegen?

Jag vill gärna delta i .mötena och plocka de kloka poängerna, men jag vill inte erkänna karaktärsbrister jag inte ser att jag har.
Jag vill självutvärdera och arbeta med verkliga brister. Går det?
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-07-13 kl. 02:42.
Citera
2022-07-13, 02:52
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag är nyker ifrån alkohol sedan många år nu och har 1,5 år sedan senaste återfallet i porrmissbruk. Går på 12-stedsmöten varje vecka sedan 2017, har läst och jobbat en del med mig själv.

Framför allt skapar både arbetsmaterialens exempel, sponsor och ibland delningar från långvariga medlemmar som gjort stegen en förväntan och en press att man ska komma fram till karsktärsfelen "oärlig", "manipulativ", "egennyttig", "lögnare".

Dessa karaktärsfel förutsätts att alla beroende ska ha om man har en missbrukspersonlighet, men det är inte en vedertagen vetenskaplig sanning att det existerar en enda personlighetstyp bland alla beroende.

Jag känner inte igen mig i de förväntade karaktärsdefekterna och inte i beroendeperonligheten, men det är inget som helst tvivel att jag ägnade mig åt missbruk.

När jag delat om detta får jag responser om att man måste vara ärlig, som om alla som inte säger de är manipulativa, ljugande och egennyttiga, de ljuger.

Jag ser mycket mer angeläget att jag förbättrar min karaktär på områden som är åt det socialfobiska hållet, än att jag falskt "erkänner" att jag är manipulativ, oärlig egennyttig lögnare.

Harminventeringen krävde att jag skulle komma på karaktärsbrister jag har som fick människor att långt tillbaka begå brott (misshandel och övergrepp) mot mig.
Den misshandel och de övergrepp jag varit med om skulle alltså förklaras av mina karaktärsbrister, men brott får man ju inte begå ens mot jobbig typer.
Varför ska misshandlade personer skuldbeläggas och "erkänna" att de orsakat det hela genom att vara oärliga, lögnare och egennyttiga? Även om de inte var det.

Erkänner jag falskt mina karaktärsdefekter, för att vara "rätt" i 12-stegsrörelsen, då blir jag en oärlig och egennyttig lögnare för att få vara med i rörelsen.

Mina karaktärsbrister, socialfobiska, slår mot mig genom överdriven isolering. Dessa borde jag arbeta med i ett åtgärdsprogram, men stegen säger att jag ska lägga det i guds händer och gottgöra vad jag gjort mot andra.

Stegen erbjuder inte något arbete för att komma tillrätta med mina socialfobiska karaktärsbrister.

Jag börjar alltså tänka att programmet vill pressa mig att erkänna saker jag inte är (fel karaktärsbrister) utan att hjälpa mig med de viktigaste karaktärsbristerna.

Feedback önskas!
Borde jag jobba med mig själv i något psykoloiskt arbetsmaterial ex mot social fobi?

Jag vill gärna delta i .mötena och plocka de kloka poängerna, men jag vill inte erkänna karaktärsbrister jag inte ser att jag har.

Nu vet jag inte i vilket program du gör stegen men jag gissar på NA. Jag har själv bara gjort stegen enligt Anonyma alkoholisters stora bok och där är frågorna på "min del" / "mina misstag":

Vart har jag varit självisk?
Vart har jag varit oärlig?
Vart har jag varit egennyttig?
Vart har jag varit rädd?

Socialfobi är ju en typ av rädsla. Jag är inte heller så förtjust i att använda mig av listor på karaktärsdefekter som man febrilt ska försöka applicera på sig själv. Däremot så brukar man ju kunna se i sitt fjärdesteg att man i olika utsträckning är driven av själviskhet och rädslor och då kan vara såväl oärlig som egennyttig.

Jag föreslår att du gör klart stegen och samtidigt söker dig till en terapeuft för till exempel KBT. Det ena behöver inte utesluta det andra
Citera
2022-07-13, 05:11
Medlem
Citat:

Feedback önskas!

Programmet löser inte alla mina problem. Men det har hjälpt mig att att ta hjälp av rätt instanser. Sen kan du såklart inte hitta på defekter bara för att.. Är det meningen att dom ska upp så kommer dom upp förr eller senare. Skriv det som kommer och analysera inte för mycket. Lyssna på gamlingar är bra, men oftast är det nykomlingarna som ger mig mest. Lycka till
Citera
2022-07-13, 12:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Vart har jag varit självisk?
Vart har jag varit oärlig?
Vart har jag varit egennyttig?
Vart har jag varit rädd?

Socialfobi är ju en typ av rädsla. Jag är inte heller så förtjust i att använda mig av listor på karaktärsdefekter som man febrilt ska försöka applicera på sig själv. Däremot så brukar man ju kunna se i sitt fjärdesteg att man i olika utsträckning är driven av själviskhet och rädslor och då kan vara såväl oärlig som egennyttig.

Svaren på frågorna är nej.
När jag missbrukade var det i ensamhet utan att andra visste om det.
Jag känner inte igen mig i dessa karaktärsbrister som programmet säger att i stort sett alla missbrukare ska ha.
Citera
2022-07-13, 13:00
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Svaren på frågorna är nej.
När jag missbrukade var det i ensamhet utan att andra visste om det.
Jag känner inte igen mig i dessa karaktärsbrister som programmet säger att i stort sett alla missbrukare ska ha.

Jag tror du ljuger för dig själv om du tror att du över huvud taget inte varit driven av rädslor eller själviskhet. Det är inte något som bara missbrukare drivs av utan människor i allmänhet, du får gärna kontakta mig om du skulle vilja förstå bättre hur man inventerar den typen av känslor
Citera
2022-07-13, 14:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag tror du ljuger för dig själv om du tror att du över huvud taget inte varit driven av rädslor eller själviskhet. Det är inte något som bara missbrukare drivs av utan människor i allmänhet, du får gärna kontakta mig om du skulle vilja förstå bättre hur man inventerar den typen av känslor
Den som är ärlig men inte finner samma karaktärsbrister hos sig själv som programmet säger att man ska ha, måste antingen börja ljuga och hitta på "rätt" karaktärsbrister för att bli accepterad.

Eller lämna rörelsen och jobba med sina brister hos psykolog etc.

När jag är ärlig och utlämnande, då får jag höra att jag är oärlig. Det stärker mina socialfobiska sidor.
Man skadar inte andra genom att dra sig undan andra.

Och det får mig att tänka att 12-stegsrörelsen passar bara en liten grupp individer med just de karaktärsdefekter som rörelsen säger att man ska erkänna att man har.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-07-13 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in