2022-07-12, 21:23
Medlem
Min gick upp 15% från utgångspris!

Bostadskris inte så mycket!
Citera
2022-07-12, 21:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Det stämmer säkert som du skriver, visade mest vad det stod i artikeln.

Sen är det ju så att de flesta kommunerna hellre köper upp brf snarare än ställer ut husvagnar.
I Sverige ska alla känna sig välkomna 😂

Ju fler brf som ockuperas av importerade parasiter, desto större blir bubblan.

Folk köper inte en bostad för att bo i, utan för att slippa det importerade mänskliga avfallet

Bubblan kommer brista, det är ekonomiskt faktum.Den smälla som en ballong eller så kan den pysa ut.

Oavsett vilket, är ballongens dagar räknade…
Citera
2022-07-12, 21:30
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja det är klart att om befolkningsökningseffekten överstiger effekten av höjda räntor och allmänt nedgående ekonomi, så kommer priserna inte att påverkas så mycket. Men å andra sidan har de som anländer som invandrare till Sverige inte den bästa ekonomiska kapaciteten att köpa bostad, utan är i regel hänvisade till hyresmarknaden. Vilket borde leda till att de inte påverkar prisutvecklingen på bostäder i den utsträckning du menar.

Min poäng är att det inte kommer att ske någon krash av den svenska bostadsmarknaden, så länge massinvandringen pågår som ökar efterfrågan av bostäder i Sverige. Oavsett vem det är som köper bostäderna, om det är kommunen, staten, spekulanterna, vanliga knegare, Saudiarabien eller självaste tomten. Bostäderna kommer att säljas på ett eller ett annat sätt, och nyttjas på ett eller ett annat sätt.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-07-12 kl. 21:37.
Citera
2022-07-12, 21:34
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag håller inte med dig, vi har en befolkningsökning och vissa delar av befolkningen är trångbodda.
Samtidigt har vi fortfarande många m2 boyta per person.
Ser jag på mina föräldrar har de 135 m2 per skalle jag och frugan har 70 och många ur medelklassen får börja titta över sin ekonomi med snabbt ökande kostnader.
En extrem nedgång ser jag inte men jag är övertygad om att priserna kommer att sjunka och realt kommer det nog ta lång tid om nånsin de kommer tillbaka till dagens nivåer.
Det är helt enkelt orimligt att man lånar 4-5 ggr. sin årslön och man betalar inte tillbaka sina lån.
Sen kommer det nog inte ge en sån tung kris som på 90talet, men helt klart kommer folk att se skillnad.
Personligen har jag goda marginaler, men ser redan idag att jag har ett par tusen mindre att spendera/investera i må aden jämfört med för ett år sen.

Du behöver inte hålla med mig. Jag kan dock garantera dig att det inte kommer att ske någon krasch av den svenska bostadsmarknaden. Jag tänker inte upprepa mina argument igen, mina tidigare inlägg är klara och tydliga i den här tråden. Och jag är villig att satsa en del slantar för att bevisa detta. Den som vågar slå ett vad med mig kan vinna 10000 kr, eller i värsta fall förlora 10000 kr.
Citera
2022-07-12, 21:37
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är snarare du som inte förstår bostadssitiationen i Sverige. Misstolka inlägg och trolla kan du dock.
Hahaha.

Du tror att spekulanter kommer täcka att vanliga människor slutar att köpa ?

Det är fullkomligt orimligt. Spekulanter är cyniska och köper inte när priserna faller.

Fram med källor som bekräftar ditt påstående.
Citera
2022-07-12, 21:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Min poäng är att det inte kommer att ske någon krash av den svenska bostadsmarknaden, så länge massinvandringen pågår som ökar efterfrågan av bostäder i Sverige. Oavsett vem det är som köper bostäderna, om det är kommunen, staten, spekulanterna, vanliga knegare, Saudiarabien eller självaste tomten. Bostäderna kommer att säljas på ett eller ett annat sätt, och nyttjas på ett eller ett annat sätt.

Massinvasionen må ha bidragit till att bostadsmarknaden är mer ansträngd, men vad tror du händer om vi får en M+KD regeringen med stöd av SD efter valet om två månader?

En nollad asylinvandring med utvisning av de mest missanpassade kan bli ett resultat. Står bostadsmarknaden lika starkt då?
Citera
2022-07-12, 21:47
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det jag noterat sista 2 månaderna är att fler bud än någonsin står kvar veckor efter budet lades. Eller så försvinner buden. Dvs det verkar finnas fler budgivare än någonsin som drar sig ur. Vi sålde förra året och det gick rätt trögt. Vet att en spekulant resonerade, enligt mäklare typ: ” Vi tänker köpa för att bo 3-4 år och sedan sälja. Men vi tror inte denna bostad kommer ge nån större vinst. ”Detta var ändå en barnfamilj. Det verkar alltså finnas mycket sjukt tänk: Byta bostad 2-3 gånger så har man minst 1 miljon i vinst. Men med högre ränta lär tänket bo många år, trivas stort i din bostad komma före snabba vinster. Precis som det var för 20+ år sedan

Det är snarare många säljare som drar sig för att sälja. De som säljer för lägre pris är de som absolut är tvungna till det. Resten utav oss är inte lika villiga att sälja för 200k mindre än tänkt.
Citera
2022-07-12, 21:52
Medlem
Citat:
Du behöver inte hålla med mig. Jag kan dock garantera dig att det inte kommer att ske någon krasch av den svenska bostadsmarknaden. Jag tänker inte upprepa mina argument igen, mina tidigare inlägg är klara och tydliga i den här tråden. Och jag är villig att satsa en del slantar för att bevisa detta. Den som vågar slå ett vad med mig kan vinna 10000 kr, eller i värsta fall förlora 10000 kr.
Du får tro och tycka vad du vill.
Men faktum är att de är extremt länge sen som meddelåvensken tappade så här mycket I köpkraft.
Och många av de som idag kommer ut på bostadsmarpåverkarknaden har en sämre ekonomi, då räntehöjningen inte bara påverkar deras förenta lån utan även föräldrarnas möjlighet att bistå med en kontantinsats.
Om det blir en krasch vill jag nog ha osagt men en rejäl långvarig sättning blir det nog.
Räkna själv med de inkomster folk har och vad en bostad kostar.
En liten inblick, min första lägenhet kostade mig 2 nettomånadslöner(som 18 åring) samma lägenhet kostar idag 2 medelårslöner brutto( Vilket nog innebär ca 3 årslöner för en 18 åring).
När jag och frugan köpte vårt första radhus( Då var jag 25) kostade det oss 1 bruttoårslön( vår gemensamma lön) idag kostar samma hus 5 medelårslöner. Men det intressanta är att räntekostnader vid 75% belåning var samma i kronor med den räntesats jag fick för 6 månader sen. Fundera på det en stund.
Citera
2022-07-12, 21:53
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Massinvasionen må ha bidragit till att bostadsmarknaden är mer ansträngd, men vad tror du händer om vi får en M+KD regeringen med stöd av SD efter valet om två månader?

En nollad asylinvandring med utvisning av de mest missanpassade kan bli ett resultat. Står bostadsmarknaden lika starkt då?

Det kommer inte att ske även om M och SD skulle sitta på makten. Jag har redan berört detta i ett tidigare inlägg. Har fetmarkerat min poäng för att hjälpa dig på traven.

Citat:
Folk behöver någonstans att bo, oavsett om folk inte har råd eller möjlighet att ta lån. Någon kommer att köpa dessa bostäder och hyra ut de istället. Marknaden finns där, oavsett köpkraften. Folk som inte har råd med eget boende får bo tillsammans med andra och dela på hyran istället. Ungefär som i ett kollektiv.

Kraschen kommer inte, så länge efterfrågan blir konstant större än tillgången. Hade däremot Sverige påbörjat ett massutvisningsprogram där över en miljon människor skulle utvisas, då är det en annan femma. Då hade tillgången överstigit efterfrågan. Och det kommer aldrig att inträffa. Två saker kommer aldrig att inträffa i Sverige. En bostadskrasch och en massutvisning.

Jag är så säker på detta, att jag kan slå vad om 10000 kr om det. Nämn bara ett årtal du vill slå vad om, och jag kommer att stå vid mitt ord och betala om jag har fel. Fast var även redo att betala om du har fel.
Citera
2022-07-12, 22:01
Avslutad
Södermalm
2-rumslägenheter
Medianpris, SEK/m2, booli.se (slutpriser)

2021
maj: 100 000
jun: 98 900
jul: 99 800 (34 objekt)

2022
maj: 103 900
jun: 102 000 (98 objekt)
jul: 89 600 (14 objekt)

=>
Ras
Citera
2022-07-12, 22:04
Medlem
Citat:
Du har så rätt i allt du skriver.
Lyssna inte på domedagsprofeter som bor i en hyresrätt och runkar t bostads krasch.
Citera
2022-07-12, 22:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Lite detta jag funderar över, bor själv i bostadsrätt där vi har kollektiv el och debiteras genom IMD.

Föreningen ser över elpriser en gång om året, det grö att man känner sig skyddad.

Kan det bli så att folk letar mer efter bostadsrätter än hus i större städerna?

Kan lägenheter hålla sitt värde mer än hus/äganderätt?

Jag vet inte hur det blir med bostadsrätterna, men min flickvän bor i en sådan, där höjde de avgiften med 5% strax efter invasionen, nu ska de höja med 5% till i höst och ytterligare 5% till våren. Anledning, höjda gas och energipriser. Tror ingen kommer undan faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in