Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Du behöver inte hålla med mig. Jag kan dock garantera dig att det inte kommer att ske någon krasch av den svenska bostadsmarknaden. Jag tänker inte upprepa mina argument igen, mina tidigare inlägg är klara och tydliga i den här tråden. Och jag är villig att satsa en del slantar för att bevisa detta. Den som vågar slå ett vad med mig kan vinna 10000 kr, eller i värsta fall förlora 10000 kr.
Du får tro och tycka vad du vill.
Men faktum är att de är extremt länge sen som meddelåvensken tappade så här mycket I köpkraft.
Och många av de som idag kommer ut på bostadsmarpåverkarknaden har en sämre ekonomi, då räntehöjningen inte bara påverkar deras förenta lån utan även föräldrarnas möjlighet att bistå med en kontantinsats.
Om det blir en krasch vill jag nog ha osagt men en rejäl långvarig sättning blir det nog.
Räkna själv med de inkomster folk har och vad en bostad kostar.
En liten inblick, min första lägenhet kostade mig 2 nettomånadslöner(som 18 åring) samma lägenhet kostar idag 2 medelårslöner brutto( Vilket nog innebär ca 3 årslöner för en 18 åring).
När jag och frugan köpte vårt första radhus( Då var jag 25) kostade det oss 1 bruttoårslön( vår gemensamma lön) idag kostar samma hus 5 medelårslöner. Men det intressanta är att räntekostnader vid 75% belåning var samma i kronor med den räntesats jag fick för 6 månader sen. Fundera på det en stund.