2022-07-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det är invandrarens problem att hitta bostad, inte Sveriges problem

Ganska säker på att kommuner köper upp bostäder för att hyra ut till invandrare och socialhjälp.
Lite det som hjälpt till att driva upp priser nu är det bara något jag hört händer någon som har koll kan säkert bekräfta el dementera.

EDIT: visserligen några år sedan men hittade något:

”Sammanlagt planerar ett antal kommuner att investera närmare 100 miljoner kronor på att köpa lägenheter för nyanlända. Det visar Aftonbladets enkät där 177 kommuner har svarat. I mars 2016 beslutade riksdagen att kommunerna måste ordna bostäder för de nyanlända med upphållstillstånd som kommunen blivit anvisad.26 aug. 2016”
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-12 kl. 19:55.
Citera
2022-07-12, 19:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Ganska säker på att kommuner köper upp bostäder för att hyra ut till invandrare och socialhjälp.
Lite det som hjälpt till att driva upp priser nu är det bara något jag hört händer någon som har koll kan säkert bekräfta el dementera.

Det är kommunernas val.
De är inte skyldiga att göra så.
Om kommuninnevånarna är ok med att deras skattepengar går till att försörja importerade parasiter, så är det upp till dem
Citera
2022-07-12, 19:57
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Det är invandrarens problem att hitta bostad, inte Sveriges problem

Nej, det är Sveriges problem eftersom det är Sverige som har valt massinvandringen. Och då kommer det att behövas bostäder åt dessa invandrare. För att inte tala om alla myndiga svenskar som kommer att behöva bostäder nu och framöver.

Hur du än vrider och vänder på det, så kommer det aldrig att ske en bostadskrasch i Sverige.
Citera
2022-07-12, 19:58
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, har folk inte råd så har de inte. Då tränger man ihop sig fler på samma yta i stället och efterfrågan minskar, särskilt på nyproducerat.

Det stämmer inte, med tanke på den årliga befolkningsökningen i Sverige. Efterfrågan kommer fortfarande att vara större än tillgången, och efterfrågan växer för varje år.
Citera
2022-07-12, 19:59
Medlem
Citat:
Det är kommunernas val.
De är inte skyldiga att göra så.
Om kommuninnevånarna är ok med att deras skattepengar går till att försörja importerade parasiter, så är det upp till dem

Nja om kommunerna måste ordna bostäder till dom men inte har bostäder så blir de ju skyldiga att köpa eller bygga bostäder.
Bygga tar tid så då köper dom, nu var detta 2016 men borde väl vara samma regler??
Citera
2022-07-12, 20:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
100 tusen asylsökande har inte råd att köpa bostadsrätter...

Vem har påstått att dessa asylsökanden måste köpa bostadsrätter? Du får gärna citera det inlägget där jag påstår det.
Citera
2022-07-12, 20:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Nej, det är Sveriges problem eftersom det är Sverige som har valt massinvandringen. Och då kommer det att behövas bostäder åt dessa invandrare. För att inte tala om alla myndiga svenskar som kommer att behöva bostäder nu och framöver.

Hur du än vrider och vänder på det, så kommer det aldrig att ske en bostadskrasch i Sverige.

Just vilken utbildning baserar du detta på?
Det har skett regelbundna bostadskrascher och det kommer att ske bostadskrascher igen.

Jämför kraschen i mitten av 90-talet

https://www.svd.se/a/78a726bb-ab97-4da5-93fb-0f2933a3fcea/professor-varnar-for-historisk-bostadskrasch
Citera
2022-07-12, 20:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Nej, det är det inte. Det är därför Sverige inte kommer att hinna bygga ikapp dagens bostadsbrist. Varje år behöver ca 100.000 asylsökanden nya bostäder (och är det endast asylsökanden och invandrare). Den siffran är mycket större om man räknar in myndiga svenskar som behöver en bostad också.
Tempot nu är ca 50'000 färdigställda bostäder per år.
Säger vi att det i varje flyttar in 3 pers så sväljer dom 150'000 pers per år. Sedan kommer jag inte ihåg vad snittet per bostadsenhet är.

Men om folk blir mindre betalvilliga pga stigande räntor så kommer nyproduktionen minska.
Det leder då till att priserna på bostäder

Folkökningen senaste 12 mån var 0.7%. Det blir ca 70'000 pers.

50'000 bostäder som sväljer mer än folkökningen talar faktiskt för att priserna bör falla något. Tills vi får balans i produktionen.
Citera
2022-07-12, 20:09
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Då tar vi in en miljon afrikaner så är bostadskrisen löst med din logik Dom kommer inte kunna köpa bostäder med socialbidrag. Dom kommer inte ha råd att leva i dyra hyresrätter heller. Bostäderna räcker inte till.

Så länge efterfrågan är större än tillgången så kommer det aldrig att ske någon bostadskrasch i Sverige. Det spelar ingen roll roll vem det är som köper nybyggda bostadsrätter. Jag kan garantera dig det, och är villig att slå vad om det med fegistroll som dig.
Citera
2022-07-12, 20:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Nja om kommunerna måste ordna bostäder till dom men inte har bostäder så blir de ju skyldiga att köpa eller bygga bostäder.
Bygga tar tid så då köper dom, nu var detta 2016 men borde väl vara samma regler??
Kommunerna är inte alls skyldiga till detta, kommunerna äger själva rätt till om och när det skall byggas.

Jämför t.ex. Staffanstorp som vägrade bygga bostäder till flyktingar och ställde ut husvagnar till flyktingarna.
Det finns ingen lag om boendestandard för parasiter.
Citera
2022-07-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Då kan vi ju inleda denna blivande anrika tråd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat från ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall på minst -15%! www.husmask.se. Då har flera objekt även dragits tillbaka på marknaden för att prova lyckan vid ett senare tillfälle.

En högaktuell fråga är alltså när vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Räcker de -15% vi redan sett? Är det -30% vi ska se? -50%?! För det här tvistar de lärde minst sagt om... Gäller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Våra tre största städer? Åmål?
Vet att du så gärna vill att det ska krascha av någon märklig anledning. Men en krasch kommer det nog inte att bli. Så länge människor har råd att betala räntor och amortering kommer det inte att krascha. Det är helt fel att jämföra med förra kraschen, då var hushållen inte redo nu har hushållen helt andra muskler att klara av situationen. Folk säljer helt enkelt inte sin bostad lika lättvindigt och då händer inget eftersom förlusten sker först vid realiseringen.
Citera
2022-07-12, 20:16
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Detta är ett diskussionsforum. Inte vadslagningsforum.

Kom med argument istället pajas.

Du missar mitt argument. Jag garanterar dig att bostadsmarknaden inte kommer att krascha med tanke på dagens situation i Sverige.

Det är dessutom inte olagligt att slå vad. Jag utmanar dig, och du är för feg för att anta utmaningen. Erbjudandet kvarstår (ett vad om 10000 kr), välj vilket årtal som helst från och med nu som du tror att den svenska bostadsmarknaden kraschar. Skriv till mig igen när när du hittar dina pungkulor igen och vågar slå ett vad. Jag står vid mitt ord och betalar om jag har fel. Till skillnad från dig så är jag helt säker på mina argument. Till den nivån att jag är villig att förlora 10000 kr om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in