2022-07-12, 16:59
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonost
Det kommer inte bli en bostadskrasch så länge det väller in folk i Sverige som ska bo nånstans, white flight kommer att fortgå och hålla värdet på finare områden uppe

Det är när folk börja välla ut från Sverige som kraschen kommer

Det är väl snarare mer sannolikt att sagda grupper köper mark och bygger en 'Gated Community' istället för att tävla vem som kan skuldsätta sig mest.

Stockholm är inte attraktivt för att det är Stockholm, det är för vilka möjligheter det finns där samt för vilka som bor där.

Försvinner möjligheterna till ett attraktivt liv flyttar de som kan och kvar blir det mänskliga avfallet, varpå Stockholm blir Sveriges eget Detroit.
Jämför gärna med Detroits utveckling från början av 1960-talet tills runt 1990/2000.
Citera
2022-07-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det är ingen dum jämförelse. Personen pratar om behov. Har folk dålig köpkraft spelar behovet liten roll i sammanhanget och priserna kommer inte kunna ökas isåfall.

Resultatet av liten köpkraft är ökad hemlöshet och fler som blir inneboende istället.
Nej du jämförde Sverige med Sri Lanka.

Men om de ej finns några hyresrätter då?
Citera
2022-07-12, 17:18
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Vem påstår att alla måste köpa en bostad? Samt kan kommuner köpa bostäder också?
Du skrev:
Citat:
Har kraschen inte hänt då, då kommer den aldrig att inträffa. Den enkla förklaringen är att Sverige befinner sig i en unik situation, där efterfrågan är konstant större än tillgången.

Efterfragan ar betydelselos om folk inte kan kopa bostader. Om folk inte far lana av banken. Nar det hander kommer priserna att minska pga lagre kopkraft. Dvs. en formodad bostadskrasch.
Citera
2022-07-12, 17:19
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej du jämförde Sverige med Sri Lanka.

Men om de ej finns några hyresrätter då?
Da hamnar folk pa gatan. Titta pa hur det ser ut i Kaliforninen idag. Manga blir hemlosa pga det hoga priserna.
Citera
2022-07-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att kännas och det kommer att göra ont. Men vi överlever det med. Jag tror att värdet på mitt hus sänktes med 100K häromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig över är vinterns elräkningar däremot.

Lite detta jag funderar över, bor själv i bostadsrätt där vi har kollektiv el och debiteras genom IMD.

Föreningen ser över elpriser en gång om året, det grö att man känner sig skyddad.

Kan det bli så att folk letar mer efter bostadsrätter än hus i större städerna?

Kan lägenheter hålla sitt värde mer än hus/äganderätt?
Citera
2022-07-12, 17:42
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Du skrev:

Efterfragan ar betydelselos om folk inte kan kopa bostader. Om folk inte far lana av banken. Nar det hander kommer priserna att minska pga lagre kopkraft. Dvs. en formodad bostadskrasch.

Folk behöver någonstans att bo, oavsett om folk inte har råd eller möjlighet att ta lån. Någon kommer att köpa dessa bostäder och hyra ut de istället. Marknaden finns där, oavsett köpkraften. Folk som inte har råd med eget boende får bo tillsammans med andra och dela på hyran istället. Ungefär som i ett kollektiv.

Kraschen kommer inte, så länge efterfrågan blir konstant större än tillgången. Hade däremot Sverige påbörjat ett massutvisningsprogram där över en miljon människor skulle utvisas, då är det en annan femma. Då hade tillgången överstigit efterfrågan. Och det kommer aldrig att inträffa. Två saker kommer aldrig att inträffa i Sverige. En bostadskrasch och en massutvisning.

Jag är så säker på detta, att jag kan slå vad om 10000 kr om det. Nämn bara ett årtal du vill slå vad om, och jag kommer att stå vid mitt ord och betala om jag har fel. Fast var även redo att betala om du har fel.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-07-12 kl. 17:46.
Citera
2022-07-12, 18:22
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Folk behöver någonstans att bo, oavsett om folk inte har råd eller möjlighet att ta lån. Någon kommer att köpa dessa bostäder och hyra ut de istället. Marknaden finns där, oavsett köpkraften. Folk som inte har råd med eget boende får bo tillsammans med andra och dela på hyran istället. Ungefär som i ett kollektiv.

Kraschen kommer inte, så länge efterfrågan blir konstant större än tillgången. Hade däremot Sverige påbörjat ett massutvisningsprogram där över en miljon människor skulle utvisas, då är det en annan femma. Då hade tillgången överstigit efterfrågan. Och det kommer aldrig att inträffa. Två saker kommer aldrig att inträffa i Sverige. En bostadskrasch och en massutvisning.

Jag är så säker på detta, att jag kan slå vad om 10000 kr om det. Nämn bara ett årtal du vill slå vad om, och jag kommer att stå vid mitt ord och betala om jag har fel. Fast var även redo att betala om du har fel.
Du är väl medveten om att hyrorna på hyreslägenheter idag redan är väldigt höga? Många kommer ha problem med hyrorna. Folk kommer inte köpa bostäder om det inte lönar sig att hyra ut. Inflationen på varor drabbar folk som bor i hyresrätter hårdast idag.

Det är inte bara till att köpa en bostadsrätt och sedan hyra ut den. Dom flesta bostadsrättsforeningar har regler for andrahandsutyrning. Max 1-2 år exempelvis. Därfor kommer du inte om du har pengar kunna köpa tre stycken lägenheter i en förening for uthyrning, det kommer aldrig att godkännas.

Nej, marknaden finns inte om köpkraften inte finns. Folk som äger sina bostäder kommer att bo kvar alternativt sälja med förlust.

Jag har inte sett något bevis pa varför det ska krävas att befolkningen blir mindre för att det ska bli en bostadskrasch.

Varför ska vi slå vad om något? Vi har haft en krasch tidigare 90 talet och även då ökade befolkningen.

När bankerna kräver högre marginaler för att få ett lån, då blir slutpriset på en bostad lägre. Dessa krav kommer gälla alla, oavsett vilka "behov" de har. Folk betalar redan idag en stor del av sin inkomst till boendet, väldigt mycket högre än för 20 år sen. Löneutvecklingen har inte hängt med, nu kommer vi till den oundvikliga kraschen.

Fråga: Många idag kommer få problem om räntan på deras lån ökar med 1% exempelvis eller mer. Hur menar du att något behov kommer att täcka det? Enda lösningen är om staten går in och räddar med subventioner (om möjligt). Räntan måste förbli hög pga skenande inflation.
Senast redigerad av pantherTypeG 2022-07-12 kl. 18:26.
Citera
2022-07-12, 18:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Du glömmer bort att man kan smälla upp ett primitivt Attefalls hus billigt alternativt bo i en husvagn.
Ditt (ursprungliga) argument bygger på att alla måste äga en bostad. Oavsett om de hyr eller äger finns det mycket billigare alternativ än Stockholms innerstad.
Citera
2022-07-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du glömmer bort att man kan smälla upp ett primitivt Attefalls hus billigt alternativt bo i en husvagn.
Ditt (ursprungliga) argument bygger på att alla måste äga en bostad. Oavsett om de hyr eller äger finns det mycket billigare alternativ än Stockholms innerstad.

Vart ska du smälla upp ditt attefallshus tänker du? Vatten och el? Sophämtning? Och har du sett priserna på husvagn/bil. Dom känns bubbliga.
Citera
2022-07-12, 19:16
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vart ska du smälla upp ditt attefallshus tänker du? Vatten och el? Sophämtning? Och har du sett priserna på husvagn/bil. Dom känns bubbliga.
Så är det. Skulle folk flytta till sådana bostäder istället för vanliga, då kommer bli få ett prisfall på vanliga bostadsrätter. Krasch med andra ord.
Citera
2022-07-12, 19:23
Bannlyst
Citat:
Jag håller inte med dig om att mitt ego är så stort. Jag kallar mig själv för en idiot i ett tidigare inlägg i den här tråden:

https://www.flashback.org/sp80864471

Och jag försökte inte att vara rolig, du måste ha en märklig syn på humor.

Mitt bevis är sunt förnuft. Hade det varit bostadsbubbla i Sverige, då hade det skett en krasch för länge sedan (runt 2020). Har den inte hänt då, då kommer den aldrig att inträffa med tanke på Sveriges unika situation med massinvandringen.

Vi kan slå vad om detta. Nämn ett årtal då du tror att det kommer att ske en bostadskrasch i Sverige. Det behöver inte ens vara ett specifikt datum eller månad, endast året du tror kraschen kommer att ske. Exempelvis år 2023 (välj själv). Om jag har fel då får du 10.000 kr, om du däremot har fel, då får jag 10.000 kr. Övriga användare i den här tråden kan vara våra vittnen. Jag kommer att stå vid mitt ord och betala. Så vågar du slå ett vad om detta?
jag ska va snäll mot dig för den mentala ohälsan du hade känt när du får fel hade blivit jobbig.

jag bara önskar att du kunde komma ner på jorden igen och se vad som verkligen händer.

kraschen är global, att du fokuserar på bara inrikes gör dig till en automatisk förlorare.

sverige styrs av united states imperium.

det som händer i usa kommer hända i sverige.

varför? jo för dollarn är reservvaluta i hela världen. allt viktigt köps och säljs i dollar.

tycker alla borde släppa inrikestänket och komma in i matchen.

vad sveriges rb gör är helt ointressant. rb lyder bara order från den riktiga bossen.

har usa bestämt att räntorna ska upp då ska räntorna upp. ska dom trycka pengar så ska dom trycka pengar.

vi alla kommer gå under för att vi lyder under usa imperialism.

tack för ordet.

https://www.usdebtclock.org/
Senast redigerad av KlausSchwabWannabe 2022-07-12 kl. 19:35.
Citera
2022-07-12, 19:27
Medlem
Citat:
Så är det. Skulle folk flytta till sådana bostäder istället för vanliga, då kommer bli få ett prisfall på vanliga bostadsrätter. Krasch med andra ord.

Nja, det har väl funnits attefallshus en ganska lång tid tillbaka som gått att hyra så jag förstår inte riktigt din poäng. Ska fastighetsägare överproducera attefallshus vilket leder till en krasch i bostadsrätter? Tillåt mig tvivla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in