Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Folk behöver någonstans att bo, oavsett om folk inte har råd eller möjlighet att ta lån. Någon kommer att köpa dessa bostäder och hyra ut de istället. Marknaden finns där, oavsett köpkraften. Folk som inte har råd med eget boende får bo tillsammans med andra och dela på hyran istället. Ungefär som i ett kollektiv.
Kraschen kommer inte, så länge efterfrågan blir konstant större än tillgången. Hade däremot Sverige påbörjat ett massutvisningsprogram där över en miljon människor skulle utvisas, då är det en annan femma. Då hade tillgången överstigit efterfrågan. Och det kommer aldrig att inträffa. Två saker kommer aldrig att inträffa i Sverige. En bostadskrasch och en massutvisning.
Jag är så säker på detta, att jag kan slå vad om 10000 kr om det. Nämn bara ett årtal du vill slå vad om, och jag kommer att stå vid mitt ord och betala om jag har fel. Fast var även redo att betala om du har fel.
Du är väl medveten om att hyrorna på hyreslägenheter idag redan är väldigt höga? Många kommer ha problem med hyrorna. Folk kommer inte köpa bostäder om det inte lönar sig att hyra ut. Inflationen på varor drabbar folk som bor i hyresrätter hårdast idag.
Det är inte bara till att köpa en bostadsrätt och sedan hyra ut den. Dom flesta bostadsrättsforeningar har regler for andrahandsutyrning. Max 1-2 år exempelvis. Därfor kommer du inte om du har pengar kunna köpa tre stycken lägenheter i en förening for uthyrning, det kommer aldrig att godkännas.
Nej, marknaden finns inte om köpkraften inte finns. Folk som äger sina bostäder kommer att bo kvar alternativt sälja med förlust.
Jag har inte sett något bevis pa varför det ska krävas att befolkningen blir mindre för att det ska bli en bostadskrasch.
Varför ska vi slå vad om något? Vi har haft en krasch tidigare 90 talet och även då ökade befolkningen.
När bankerna kräver högre marginaler för att få ett lån, då blir slutpriset på en bostad lägre. Dessa krav kommer gälla alla, oavsett vilka "behov" de har. Folk betalar redan idag en stor del av sin inkomst till boendet, väldigt mycket högre än för 20 år sen. Löneutvecklingen har inte hängt med, nu kommer vi till den oundvikliga kraschen.
Fråga: Många idag kommer få problem om räntan på deras lån ökar med 1% exempelvis eller mer. Hur menar du att något behov kommer att täcka det? Enda lösningen är om staten går in och räddar med subventioner (om möjligt). Räntan måste förbli hög pga skenande inflation.