2022-07-12, 20:19
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Just vilken utbildning baserar du detta på?
Det har skett regelbundna bostadskrascher och det kommer att ske bostadskrascher igen.

Jämför kraschen i mitten av 90-talet

https://www.svd.se/a/78a726bb-ab97-4da5-93fb-0f2933a3fcea/professor-varnar-for-historisk-bostadskrasch

Sunt förnuft, tillgång och efterfrågan. Jag är så säker på mina argument att jag är villig att slå ett vad om det med vem som helst i den här tråden. Ingen har dock pungkulorna att utmana mig.
Citera
2022-07-12, 20:22
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tempot nu är ca 50'000 färdigställda bostäder per år.
Säger vi att det i varje flyttar in 3 pers så sväljer dom 150'000 pers per år. Sedan kommer jag inte ihåg vad snittet per bostadsenhet är.

Men om folk blir mindre betalvilliga pga stigande räntor så kommer nyproduktionen minska.
Det leder då till att priserna på bostäder

Folkökningen senaste 12 mån var 0.7%. Det blir ca 70'000 pers.

50'000 bostäder som sväljer mer än folkökningen talar faktiskt för att priserna bör falla något. Tills vi får balans i produktionen.

Du inser inte att bristen är så allvarlig att det behövs minst ett nytt miljonprogram, för att Sverige ska försöka att hinna ikapp den pågående bostadsbristen. Glöm inte bort den pågående massinvandringen som kommer att öka framöver, ej minska. Samt den inhemska myndiga befolkningens behov av bostäder.

Det finns inte en chans i världen att bostadsmarknaden i Sverige kraschar. Så länge det inte sker en kraftig befolkningsminskning.
Citera
2022-07-12, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Ännu en dag av sjunkande marknadsräntor.Nu börjar även banker sänka sina listpriser.
Ja. Och tittar vi på FED Fund futures så prisar dom in räntehöjningar till och med Dec 2022. Och då maxar FED ut på 3.25%. (Lägre än för någon vecka sedan).
Och så kommer inprisade räntesänkningar nästa år.

5-åringen i USA ligger på samma nivå som 2018.
Långa räntorna i USA lär börja vika ned. Fast kanske mer röra sig i sidledes några månader.
Citera
2022-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Du inser inte att bristen är så allvarlig att det behövs minst ett nytt miljonprogram, för att Sverige ska försöka att hinna ikapp den pågående bostadsbristen. Glöm inte bort den pågående massinvandringen som kommer att öka framöver, ej minska. Samt den inhemska myndiga befolkningens behov av bostäder.

Det finns inte en chans i världen att bostadsmarknaden i Sverige kraschar. Så länge det inte sker en kraftig befolkningsminskning.

Jag är medveten om att jag är ute på hal is här (dvs jag orkar inte kolla upp fakta) men det finns väl länder där priserna har mer eller mindre kraschat och befolkningen ökat? Landet jag killgissar på är bland annat Danmark men jag förbehåller mig rätten att ha fel då jag inte orkar kolla fakta.
Citera
2022-07-12, 20:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det stämmer inte, med tanke på den årliga befolkningsökningen i Sverige. Efterfrågan kommer fortfarande att vara större än tillgången, och efterfrågan växer för varje år.
Ja det är klart att om befolkningsökningseffekten överstiger effekten av höjda räntor och allmänt nedgående ekonomi, så kommer priserna inte att påverkas så mycket. Men å andra sidan har de som anländer som invandrare till Sverige inte den bästa ekonomiska kapaciteten att köpa bostad, utan är i regel hänvisade till hyresmarknaden. Vilket borde leda till att de inte påverkar prisutvecklingen på bostäder i den utsträckning du menar.
Citera
2022-07-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
100 tusen asylsökande har inte råd att köpa bostadsrätter...

Men du måste väl ändå fatta att det påverkar bostadsmarknaden?

Om 100 000 asylsökande inte har råd ska de ha andra bostäder, och då är det 100 000 andra ”Svenskar” som ha bostäder, osv, osv, osv.
Dominoeffekten kallas det.
Spelar ingen roll vem som har råd. Någon har det, och är det fler som ska ha bostad, oavsett pris, är det efterfrågan och tillgång som gäller. Priserna hålls upp.

Det är lika korkat som alla de som säger och klagar så fort det byggs dyra bostadsrätter någonstans - ”bygg billiga bostäder för ungdomar”.
Men din åsna.. brukar jag säga. Bygger man 200 dyra bostadsrätter på en ort, blir det någon typ av dominoeffekt som friställer billigare bostäder. Folk flyttar. Rör på sig. Men det fattar såklart inte folk.
Någon har alltid råd. Några har det. Om inte idag så imorn. Osv, osv. Annars hade inte bostäder byggts öht och bostadsbolag tjänat pengar.
Senast redigerad av M.J.A 2022-07-12 kl. 20:47.
Citera
2022-07-12, 20:50
Medlem
Citat:

Jag håller inte med dig, vi har en befolkningsökning och vissa delar av befolkningen är trångbodda.
Samtidigt har vi fortfarande många m2 boyta per person.
Ser jag på mina föräldrar har de 135 m2 per skalle jag och frugan har 70 och många ur medelklassen får börja titta över sin ekonomi med snabbt ökande kostnader.
En extrem nedgång ser jag inte men jag är övertygad om att priserna kommer att sjunka och realt kommer det nog ta lång tid om nånsin de kommer tillbaka till dagens nivåer.
Det är helt enkelt orimligt att man lånar 4-5 ggr. sin årslön och man betalar inte tillbaka sina lån.
Sen kommer det nog inte ge en sån tung kris som på 90talet, men helt klart kommer folk att se skillnad.
Personligen har jag goda marginaler, men ser redan idag att jag har ett par tusen mindre att spendera/investera i må aden jämfört med för ett år sen.
Citera
2022-07-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kommunerna är inte alls skyldiga till detta, kommunerna äger själva rätt till om och när det skall byggas.

Jämför t.ex. Staffanstorp som vägrade bygga bostäder till flyktingar och ställde ut husvagnar till flyktingarna.
Det finns ingen lag om boendestandard för parasiter.

Det stämmer säkert som du skriver, visade mest vad det stod i artikeln.

Sen är det ju så att de flesta kommunerna hellre köper upp brf snarare än ställer ut husvagnar.
I Sverige ska alla känna sig välkomna 😂
Citera
2022-07-12, 20:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Åh myten om bostadsbristen börjar ju bli lite som Göbbels "ljug tillräckligt mycket så blir det en sanning".

Bostadsbristargumentet känns lite tunt. Vilken substans påstår de som för fram det ha? Det är ju inte så att vi har många hemlösa eller är trångbodda överlag i Sverige vad jag vet.

Det är förvisso brist på hyresrätter med låg hyra i Stockholms innerstad, men i övrigt saknar väl folket varken tak över huvudet eller yta.
Citera
2022-07-12, 21:07
Medlem
Någon som just nu försöker att sälja bostadsrätt/villa och kan ge oss en uppdatering hur det ligger till?!

Vad säger mäklarna?
Hur ser kontrakten ut?
Måste man tillämpa "accepterat pris"?!
Hur ser mäklare/banker om framtiden?!
Citera
2022-07-12, 21:22
Avslutad
Det jag noterat sista 2 månaderna är att fler bud än någonsin står kvar veckor efter budet lades. Eller så försvinner buden. Dvs det verkar finnas fler budgivare än någonsin som drar sig ur. Vi sålde förra året och det gick rätt trögt. Vet att en spekulant resonerade, enligt mäklare typ: ” Vi tänker köpa för att bo 3-4 år och sedan sälja. Men vi tror inte denna bostad kommer ge nån större vinst. ”Detta var ändå en barnfamilj. Det verkar alltså finnas mycket sjukt tänk: Byta bostad 2-3 gånger så har man minst 1 miljon i vinst. Men med högre ränta lär tänket bo många år, trivas stort i din bostad komma före snabba vinster. Precis som det var för 20+ år sedan
Senast redigerad av lone star 2022-07-12 kl. 21:24.
Citera
2022-07-12, 21:23
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag är medveten om att jag är ute på hal is här (dvs jag orkar inte kolla upp fakta) men det finns väl länder där priserna har mer eller mindre kraschat och befolkningen ökat? Landet jag killgissar på är bland annat Danmark men jag förbehåller mig rätten att ha fel då jag inte orkar kolla fakta.

Ingen av dessa länder har den unika situationen som Sverige befinner sig i, i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in