[quote=Persienne|80874283]
Citat:
Ursprungligen postat av
Stor-Men-Snabb
Mm, och när kvinnor från närliggande klaner och byar ville komma åt de markerna som kvinnorna samlade bär/svamp/säd och fiskade vid så välkomnade de dem med öppna armar och ville dela med sig och sjunga kumbaya. ..självklart så försökte de stoppa sina förhataliga män när de ville försvara resurserna som barnen behöver. Men du vet, eftersom männen var förtryckare av sina kvinnor så vart de tvungna att inte dela med sig av resurserna och vart bestulna på tillfället att göra handhjärtan i dåtidens facebook..
..självklart, för redan då så var kvinnor änglar och män förtryckare.[/QUOTE
Märks att du har koll på befolkningsdensiteten på den tiden

Om det nu mot förmodan varit brist på något så hade man givetvis samarbetat och fördelat det man har, kommit på nya sätt att få fram de resurser som finns eller flyttat till nya jaktmarker eftersom det FANNS GOTT OM DEM! Om bara kvinnor fått bestämma ja. Annars hade det blivit bråk och käbbel om vems jävla mammutfile det var
Hur könsrollerna såg ut under forntiden, vet vi mkt lite om det är inte det tråden handlar om.
Att kvinnor skulle vara bättre på att hålla sams än män, den myten kan vi däremot stryka.
Alla som tillbringat 10 minuter på ett kvinnodoninerat jobb, vet att att det är tjafs exakt hela tiden. Om exakt ingenting.
Tom i hemtjänsten (där kollegorna träffas 1 h per pass) hatar kvinnor varandra och snackar skit. Skvaller, skitsnack, mobbning och vantrivsel sitter i väggarna.
Men det är väl patriarkatets fel som vanligt 🙂
Om topic: kvinnor är bättre bilförare än män och de är också bättre på nära relationer och sk mjuka värden. Varje år tar 1500 svenskar livet av sig. Ung 1000 av dessa är män. Det säger en hel del.
Rätta om jag har fel. Jag drar ur minnet.
Kvinnor är också bättre på att hantera aggression.
Jag gissar att 95% av all ihjälskjutna (under ett år) är män osv osv.