2022-07-11, 10:03
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Hur stor andel av personerna med Asperger har tagit Corona-vaccinet? (1 resp. 2 resp. 3 doser)

Tagit tre doser och även haft covid en gång. (kunde absolut ha arbetat, men fick inte ni vet, jadajada)
Citera
2022-07-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ingen, bara nyfiken, och ville skriva något random inlägg. Förväntar mig liksom inte att Flashback ska vara något akademiskt/pseudoakademiskt forum

Nej, bara nyfiken, såsom när jag frågade hur de röstar. Inga fördomar mot er

Ok. Har tagit mina tre doser.
Citera
2022-07-11, 14:50
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ingen, bara nyfiken, och ville skriva något random inlägg. Förväntar mig liksom inte att Flashback ska vara något akademiskt/pseudoakademiskt forum

Nej, bara nyfiken, såsom när jag frågade hur de röstar. Inga fördomar mot er

Aspisar är extrempersoner. Du hittar dem som lydiga vaxxare och vänster, och du hittar dem som antivaxxare och SD.

Finns knappt ingen emellan.
Citera
2022-07-11, 17:28
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Aspisar är extrempersoner. Du hittar dem som lydiga vaxxare och vänster, och du hittar dem som antivaxxare och SD.

Dock har jag mött i mina dagar Aspisar som är både Vaxxare & SD. (Frågan är om det är en paradox på sitt sätt)
Citera
2022-07-11, 17:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Tagit tre doser och även haft covid en gång. (kunde absolut ha arbetat, men fick inte ni vet, jadajada)

Samma här faktisk. Men det var bara att hålla sig hemma å borta ifrån jobbet.
Tills man var "symtomfri"
Citera
2022-07-11, 17:30
Medlem
styckets avatar
Finns det några bevis för att autism är en kronisk funktionsnedsättning? Eller är det en bluff?
Citera
2022-07-11, 18:00
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Finns det några bevis för att autism är en kronisk funktionsnedsättning? Eller är det en bluff?

Skulle nog säga att det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Det har att göra med hur hjärnan fungerar och hanterar information.
Det är något du föds med, och som består livet ut.
Citera
2022-07-11, 21:17
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Klart det inte är en bluff. Men det finns många som har ganska mild asperger som skulle kunna funka i ett samhälle som inte bara är byggt för NT. T ex när man inte behövde ha social kompetens, när sitta och fika på jobbet inte var viktigare än att arbeta.

I det samhälle vi har idag blir aspergers ett handikapp.

I ett samhälle som tog tillvara på folks starka sidor skulle aspergers vara en tillgång.

Men ja man föds med det vare sig man säger det är ett handikapp eller en variant. Man kan aldrig ändra sin neurologi. Man har aspergers hela livet.

Tyvärr så förtrycker samhället aspergare. Det hade inte behövt vara så.

Kolla gärna den här videon som är skitbra.

Autism & society explained av användaren på YT Autistamatic. Kan inte länka.
Citera
2022-07-11, 21:24
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Klart det inte är en bluff. Men det finns många som har ganska mild asperger som skulle kunna funka i ett samhälle som inte bara är byggt för NT. T ex när man inte behövde ha social kompetens, när sitta och fika på jobbet inte var viktigare än att arbeta.

I det samhälle vi har idag blir aspergers ett handikapp.

I ett samhälle som tog tillvara på folks starka sidor skulle aspergers vara en tillgång.

Men ja man föds med det vare sig man säger det är ett handikapp eller en variant. Man kan aldrig ändra sin neurologi. Man har aspergers hela livet.

Tyvärr så förtrycker samhället aspergare. Det hade inte behövt vara så.

Kolla gärna den här videon som är skitbra.

Autism & society explained av användaren på YT Autistamatic. Kan inte länka.
Hört talas om neuro plasticity? Att man kan förändra sin hjärnas neurologi.
Citera
2022-07-11, 21:24
Medlem
Vilka självbiografiska böcker av aspie-författare har ni läst?

Min första bok jag läste var Gunilla Gerlands debutbok, "En riktig människa". Den är väldigt bra, rekommenderas för er med det intresset. Läste den i samband med att jag fick min diagnos.

Jag går själv med massa författardrömmar, älskar verkligen att skriva. Fler här som gör det?
Senast redigerad av kaffekoppen 2022-07-11 kl. 21:30.
Citera
2022-07-11, 21:34
Medlem
En grej jag gillar är att jag ser detaljer lätt.
Om jag är avslappnad.
Ser såna där små saker när jag är ute te x.
Om nåt ligger på gatan som inte hör dit.
Ögonen dras direkt dit.
Jag avsöker alltid omgivningen hela tiden om jag är avslappnad och är jag inte överbelastad så ser jag allt liksom känns det som.
Citera
2022-07-11, 21:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hört talas om neuro plasticity? Att man kan förändra sin hjärnas neurologi.

Det har man ju försökt med autistiska barn och det har framgång. Grejen är att det behövs ca 12 timmars intensivträning om dagen innan barnet är 5 år. Det finns två problem med det. En aspergare diagnostiseras ofta inte innan 7 år. Denna form av terapi får man söka privat då vården anser den vara barnmisshandel. Det är det och barnen får PTSD. Träningen går ut på att du sätter barnet i en stol. Du är envisare än en katt och sätter tillbaka barnet så fort det rymmer. Sedan tränas barnet till sociala beteenden, och blir belönat med godis om det tar ögonkontakt eller talar. Sedan dresserar man mer och mer sociala beteenden.

Det som gör att barnet får trauma är att barnet inte får vila. Man måste bryta ner barnet och träningen ska aldrig sluta förrän barnet är friskt. Det kommer en terapeut hem till en och tränar barnet stenhårt i 8 timmar. Resterande vakentimmar dresserar föräldrarna barnet. Barnet får inte utforska på egen hand eller stimulera sig själv med t ex känna på vatten, sand eller annat då det leder till ett autistiskt sinne. Barnet brukar inte minnas terapin då den är så nedbrytande.

Så ja. Det går. Men detta är vad som krävs.

Man kan utvecklas som vuxen aspergare men det handlar mer att använda sina egna styrkor till att lösa sina svagheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in