2022-06-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vad är det för fel på den yngre generationen ?

Häromveckan var det en yngre förmåga på min arbetsplats som frågade om jag sett någon bra film nyligen.
Då hade jag just sett Scream of fear (1961), och sa att den var bra.
-Den har jag nog sett, sa ynglingen
Jag blev väldigt förvånad, och frågade om denne verkligen var riktigt säker.
- Oja, Scream är ju en jättebra film.
jag undrade om denne verkligen trodde att jag kikade på dylika filmer.
Svaret jag fick var att gamla svartvita filmer går väl inte att se.
Scream är en 25 år gammal film som tillomed DU känner till, ett popkultur fenomen. Är väl inte särskilt konstigt att tro du tittade på den.
Scream of fear (1961) hade liksom inte lika stor påverkan..
Citera
2022-06-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag tycker det är märkligt med personer likt en vän till mig. Jag vet att han gillar gamla Bond (alltså 60-tal och framåt), Heat (1995), The Godfather trilogin (1972-1990), Indiana Jones (1981 och framåt) och säkert flera andra filmer han inte nämnt.

När jag pratar eller rekommenderar andra "gamla" filmer slaknar intresset fort. Idag är han mest intresserad av att se det allra senaste. Tycker han på allvar att John Wick, valfri Marvel-film, senare Mission Impossible eller annan mer nutida film är så bra att annat äldre inte är värt en chans? Han gillar X-antal äldre filmer, så varför skulle inte en annan kunna vara lika bra eller åtminstone bättre än en del av dagens produktioner?

Om man gillar action så håller helt enkelt gamla filmer inte måttet. James Bond som en actionrulle, när han springer runt och skjuter med en pistol han håller vid höften, och slåss enbart med rallarsvingar är helt enkelt undermåligt idag.

Jämför det med John Wick, där Keanu Reeves tränar diverse kampsporter dagligen och behärskar skjutvapen på en hög nivå. Det blir då som dag och natt att se en James Bond film, med actionscener på nivån av ett skolprojekt.

Heat hade på 90-talet väldigt hög nivå på actionscener, och är uppenbart att man haft mycket rådgivare just kring hur skådespelarna skall hålla vapen, röra sig, skjuta m.m. Scenen efter bankrånet i staden är ju legendarisk och håller så hög nivå att man använder den som exempel i polis och militärutbildningar för hur man rör sig som grupp. Likaså tar ammunition slut, man skjuter inte 300 skott med ett magasin på 10 kulor.

Alla nutida actionfilmer håller ett mycket högre mått än äldre om det är sådana här saker man tittar efter eller stör sig på om man ser. Jag kan se på James Bond för att den var bra för sin tid, men alla scener som innehåller våld är extremt dåligt koreograferade, och skådespelarna rör sig inte och slåss inte som en agent hade gjort.
Citera
2022-06-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Filmen Greystoke 1983 har utklädda apor, det vill säja människor i apdräkt, dessa apor ser oerhört mycket mera ut som riktiga apor än Tarzan 2018 som är helt datagjorda.

Ja datateknik gör sig i filmer likt Benjamin Button, annars så är det oftast uselt, på 80-talet ansträngde de sig, ta vissa delar av Jakten På Den Försvunna Skatten där är det handgjorda modeller oftast och ibland är det läkigt, men ibland väldigt effektfullt och bättre än i dag, idag hade de gjort stenen som jagar Indy i början med hjälp av dator och då hade man sett att den var datagjord, här ser man något som ser ut som en sten som rullar på riktigt och krossar mindre träd och buskar på sin väg och det ser fullt naturligt ut, det hade det inte gjort om man gjort scenen med datateknik.

Dessutom på en TV så blir dagens dataspecielefekter väldigt dåliga, men dåtida specialeffekter njuter man av att se på en TV, har en 55 tummare med knivskarp bild och det är detta som gör att dagens specialefekter blir så dåliga.
Precis.
Citera
2022-06-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Osäker på om man använde begrepp som populärkulturs-fenomen om nyskapande skräckfilmer på den tiden, men Taste of fear (1961) som den hette på denna sidan Atlanten var väldigt populär när den kom både i England, övriga Europa och även USA, det var en av Hammer's mest kommersiellt framgångsrika filmer till dags dato vid den tidpunkten, och jag tror även den var lite av ett startskott för psykologiska thrillers som diffar från halvt överlappande genren psykologiska skräckfilmer(det var ivarjefall Hammer's första inom genren), så att den inte hade lika stor påverkan är jag inte säker på verkligen stämmer.
Senast redigerad av pumahunter 2022-06-30 kl. 14:22.
Citera
2022-06-30, 14:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Scream är en 25 år gammal film som tillomed DU känner till, ett popkultur fenomen. Är väl inte särskilt konstigt att tro du tittade på den.
Jo, det är underligt.

Personen har flera gånger frågat om gamla filmer, och aldrig hört talas om en enda.
Att det då plötsligt skulle dyka upp en film som även denne känner till är rätt osannolikt, i synnerhet då jag förvånades över att personen hade sett scream of fear (vilket denne inte hade gjort).

Det är konstigt, ja direkt förolämpande, är att jag skulle rekommendera den.
Citera
2022-06-30, 16:08
Medlem
Citat:
Det är konstigt, ja direkt förolämpande, är att jag skulle rekommendera den.
Det är uppenbarligen den uppfattningen den här personen har om dig.
Det är den bilden du sänder utåt, en person som gillar Scream.
Citera
2022-06-30, 18:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Det är uppenbarligen den uppfattningen den här personen har om dig.
Det är den bilden du sänder utåt, en person som gillar Scream.
Naturligtvis.

En film från 1961 som farbror Dittling gillar.
Det självklara valet måste ju vara Scream.
Citera
2022-06-30, 19:13
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Om man gillar action så håller helt enkelt gamla filmer inte måttet. James Bond som en actionrulle, när han springer runt och skjuter med en pistol han håller vid höften, och slåss enbart med rallarsvingar är helt enkelt undermåligt idag.

Jämför det med John Wick, där Keanu Reeves tränar diverse kampsporter dagligen och behärskar skjutvapen på en hög nivå. Det blir då som dag och natt att se en James Bond film, med actionscener på nivån av ett skolprojekt.

Heat hade på 90-talet väldigt hög nivå på actionscener, och är uppenbart att man haft mycket rådgivare just kring hur skådespelarna skall hålla vapen, röra sig, skjuta m.m. Scenen efter bankrånet i staden är ju legendarisk och håller så hög nivå att man använder den som exempel i polis och militärutbildningar för hur man rör sig som grupp. Likaså tar ammunition slut, man skjuter inte 300 skott med ett magasin på 10 kulor.

Alla nutida actionfilmer håller ett mycket högre mått än äldre om det är sådana här saker man tittar efter eller stör sig på om man ser. Jag kan se på James Bond för att den var bra för sin tid, men alla scener som innehåller våld är extremt dåligt koreograferade, och skådespelarna rör sig inte och slåss inte som en agent hade gjort.

Bra poäng!

Actionscenerna i äldre filmer är ofta under all kritik. Jag tror tid, energi och lärdom Keanu Reeves eller Tom Cruise lägger in idag i sina filmer kontra Sean Connery eller John Wayne när det begav sig är dag och natt.

Däremot tycker jag äldre filmer ofta är roligare (mer passande humor) och hade vettigare handlingar eller handlingar lättare att hänga med i. John Wick 3s handling skulle jag inte kunna återberätta. Han åkte ut i någon öken? Skulle ge sig på "bossarna", men misslyckades? Ska nu ge revansch med Fishbournes karaktär i nästa film Det blir mest fokuset på själva våldet. Inget omkring för min del väcker vidare intresse. Vilket blir lite trist.

John Wick har ju haft ett antal skådespelare som verkligen skulle briljera och en vettigare handling borde en film i den kalibern kunna få till? Ändå blir det mest knepigt utöver actionscenerna. Jag tror t.ex. John Wick 4 skulle kunna bli mycket bättre än vad den kommer bli. Iofs hade nog en action filmer nr fyra i en serie av äldre karaktär inte blivit en höjdare heller
Citera
2022-06-30, 19:19
Medlem
Geomeisters avatar
Fråga till alla:

Vad anser DU vara en gammal film? Nu är det år 2022. Anser du en film från år 2000 vara gammal? 1980? 1960? 1940?

Hur tänker du?
Citera
2022-06-30, 20:09
Medlem
Citat:
Naturligtvis.

Du blev precis bortgjord, finns ingen film från 1961 som heter Scream.
Varför är du ens kvar här?
Citera
2022-06-30, 20:11
Medlem
Citat:
Naturligtvis.

Nej så sjukt långsam du är.
Personen trodde du gillade scream 1996.. Det är uppfattningen folk har om dig, Lev med det.
Citera
2022-06-30, 20:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nej så sjukt långsam du är.
Personen trodde du gillade scream 1996.. Det är uppfattningen folk har om dig, Lev med det.
Nej.
Personen känner förmodligen till en handfull filmer, och om något nyckelord, i det här fallet Scream råkar sammanfalla med de fåtal titlar denne känner till, så måste det ju vara den, även om det finns med ett orimligt årtal, i det här fallet 1961.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in