2014-08-02, 20:20
Medlem
Ogillar folk som säger att det finns fler filmer innan 2000-talet som är grymt mycket bättre än de efter millenniskiftet... Men kom igen, ni jämför 14 år av film med 80 års filmproduktion.
Jag älskar att se äldre film, absolut och kan tycka att mycket av dagens filmer inte håller samma kvalitet i manusväg som de tidigare. Men om jag jämför låt oss säga 2013 med 1964 så anar jag att 2013 segrar...
Citera
2014-08-02, 20:22
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Kasta in [...] Gudfadern och Apocalypse Now i bluray-spelaren och håll käft. Bild och ljudkvaliteten är äckligt bra.
För det första så håller Gudfadern på Blu-Ray absolut inte bästa bildkvalité när det gäller 70-talsfilmer, även om bilden inte är manipulerad. För det andra har Apocalypse Now riktigt allvarlig brusreducering och texturer är usla rakt i genom. En av de sämsta Blu-Rayutgåvorna i min samling. Tror ärligt talat att Warner skulle kunna har gjort ett bättre jobb.
Citera
2014-08-02, 20:28
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pork-Willis
Jag älskar att se äldre film, absolut och kan tycka att mycket av dagens filmer inte håller samma kvalitet i manusväg som de tidigare. Men om jag jämför låt oss säga 2013 med 1964 så anar jag att 2013 segrar...
Det tror jag är väldigt osannolikt med tanke på att både Fransk och Japansk New Wave var i full rullning vid den tidpunkten... men att det kom ut ett antal bra filmer 2013, som det gör varje år, håller jag med om.
Citera
2014-08-02, 20:28
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ogillar folk som säger att det finns fler filmer innan 2000-talet som är grymt mycket bättre än de efter millenniskiftet... Men kom igen, ni jämför 14 år av film med 80 års filmproduktion.

1964 hade ju A Fistful of Dollars, Goldfinger, En rövarhistoria och Dr. Strangelove...2013 har haft Wolf of Wall Street, Prisoners, 12 years a Slave och Baksmällan III.

Nu har ju givetvis både 2013 och 1964 sämre och kanske bättre rullar, men ville bara ta exempel om att man inte skall avfärda gamla år. 2013 hade ju t.ex. den sydkoreanska The Attorney som kanske bästa film och är galet bra, men ingen idè att ha den här då knappt någon i Sverige har sett den än.

Men, nej jag kan inte se att 2013 skulle vara nåt bättre än 64, 2013 är också ett ganska dåligt år att välja då det har vart klart sämst utav 2010-tals åren hittills, fast 2014 har vart värst hittills men det är ju inte klart än så det räknas inte. Finns givetvis nyare år som är bättre än 64, men tycker att du nu gav ett ganska dåligt exempel.
Citera
2014-08-02, 20:30
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
För det första så håller Gudfadern på Blu-Ray absolut inte bästa bildkvalité när det gäller 70-talsfilmer, även om bilden inte är manipulerad. För det andra har Apocalypse Now riktigt allvarlig brusreducering och texturer är usla rakt i genom. En av de sämsta Blu-Rayutgåvorna i min samling. Tror ärligt talat att Warner skulle kunna har gjort ett bättre jobb.

Kan du ge bra tips på bra bluray utgåvor för äldre filmer? Rent bild och ljudmässigt. Kvaliteen på filmen är sekundärt.
Citera
2014-08-02, 20:49
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels

Nu vet jag inte vilken version du har tittat på, men tre disc-utgåvan av Apocalypse är bländande vacker på bluray. The Godfather är också riktigt snygg i trilogi-boxen, även fast den fortfarande är lite grain:ig (som den bör vara). Ljudet är fenomenalt i båda filmer.

Den absolut snyggaste transfern jag har sett, utöver Jaws då, är nog fan The Evil Dead. Så skarpt och tillputsat att man ser varenda lilla goof. Roligast är väl när man ser att hålen i ytterdörren (när Ash skjuter med hagelbrakar'n i Cheryls fejs) är ditmålade med svart färg.
Senast redigerad av Carnage. 2014-08-02 kl. 20:52.
Citera
2014-08-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Men, nej jag kan inte se att 2013 skulle vara nåt bättre än 64, 2013 är också ett ganska dåligt år att välja då det har vart klart sämst utav 2010-tals åren hittills, fast 2014 har vart värst hittills men det är ju inte klart än så det räknas inte. Finns givetvis nyare år som är bättre än 64, men tycker att du nu gav ett ganska dåligt exempel.

Du verkar missat min poäng helt...
Det var väl inte årtalen i sig som var viktigare, valde 2 år helt random och skrev att den nya är bättre just för att fördomarna kanske ska tänkas över.
Folk drar gärna slutsatser att jämföra 14 års filmproduktion med 80... hur kommer det sig?
Är det rättvis bedömning?
Jag kan varken förstå de som inte gillar ny film eller de som inte gillar gammal film.
Personligen ser jag en film som den är, oavsett årtal. Om jag ska välja se på en film så blir det självklart något jag förväntar mig tycka om.

Nu ser jag såklart att du personligen dissar ny film. Men rent ämnesmässigt och till svars till många av kommentarerna.
Citera
2014-08-02, 23:07
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Du verkar missat min poäng helt...
Det var väl inte årtalen i sig som var viktigare, valde 2 år helt random och skrev att den nya är bättre just för att fördomarna kanske ska tänkas över.
Folk drar gärna slutsatser att jämföra 14 års filmproduktion med 80... hur kommer det sig?
Är det rättvis bedömning?
Jag kan varken förstå de som inte gillar ny film eller de som inte gillar gammal film.
Personligen ser jag en film som den är, oavsett årtal. Om jag ska välja se på en film så blir det självklart något jag förväntar mig tycka om.

Nu ser jag såklart att du personligen dissar ny film. Men rent ämnesmässigt och till svars till många av kommentarerna.

Nej, jag har aldrig dissat ny film? Wolf of Wall Street t.ex tycker jag är galet bra. Då har du missförstått. Jag ville bara poängtera att de två årtalen var lite konstiga att jämföra. Visste inte att du tog random. Men om du hade vetat min filmsmak och sett vad jag skriver i de andra trådarna så hade du sett att jag inte dissar ny film.

Jag är med dig, dissa film oavsett år är bara löjligt.
Citera
2014-08-03, 00:57
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Kan du ge bra tips på bra bluray utgåvor för äldre filmer? Rent bild och ljudmässigt. Kvaliteen på filmen är sekundärt.
Ska försöka fixa en lista senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Nu vet jag inte vilken version du har tittat på, men tre disc-utgåvan av Apocalypse är bländande vacker på bluray.
Jag har den kanadensiska Blu-Rayutgåvan, som har en identisk kopia av filmen som den svenska. Om du påstår att "bländande vacker" är kraftig brusreducering och smetiga färger så stämmer det överens. Jag påstår dock att kraftig brusreducering och smetiga färger är långt ifrån en bra återgivning i det här fallet. Jag har själv sett filmen på 70mm och vet hur den ska se ut (även om jag tycker filmen i fråga är dålig). Bara att kolla här...
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCom...alypsenow3.htm
http://caps-a-holic.com/hd_vergleich...D=1406#auswahl
Jag ser ärligt talat hellre på min Laserdisk än Blu-Rayutgåvan.

Gudfadern är kornig vilket är ett tecken på autentisk återgivning, men i jämförelse mot DVD:n så är förbättringen inte i närheten av lika markant som i många andra filmer från 70-talet som t.ex. Alien. Hajen är ju en Universal-film och de har inte gjort bra ifrån sig på väldigt länge, men jag har inte sett den utgåvan så jag kan inte uttala mig.
Citera
2014-08-03, 02:02
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Älskar Scarface från 30-talet. Föredrar originalet framför nyinspelningen trots att Pacino är toppenbra som Tony Montana.
Citera
2014-08-03, 11:47
Medlem
Citat:
Nej, jag har aldrig dissat ny film? Wolf of Wall Street t.ex tycker jag är galet bra. Då har du missförstått. Jag ville bara poängtera att de två årtalen var lite konstiga att jämföra. Visste inte att du tog random. Men om du hade vetat min filmsmak och sett vad jag skriver i de andra trådarna så hade du sett att jag inte dissar ny film.

Jag är med dig, dissa film oavsett år är bara löjligt.

Förlåt. det skulle vara ett "inte" innan dissar... så det blev helt fel där-
Citera
2016-02-01, 04:28
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Ja herregud för att inte prata om skärpan i gamla Hitchcock filmer tex Vertigo, helt otroligt hur alla objekt i vissa scener är i perfekt fokus, sånt ser man inte så mycket av idag
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Dessvärre jävligt sällan.
Haha, så sant så sant! Jag har till och med startat en tråd som handlar om ungefär detta: (FB) Fenomenet suddig bakgrund när en karaktär pratar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in