Citat:
Ursprungligen postat av
Arligmenintenaiv
Det står att halveringstiden är minst 18 timmar för iktorivil. Samtidigt förstår jag att verkningstiden är högst 12 timmar. Hur ska jag förstå sambandet däremellan?
Kan jag anta att en administrering av iktorivil vid timme 0 fortfarande kan ha en kramplösande effekt 18 timmar senare - en mycket lägre kramplösande effekt 18 timmar senare; då den maximala effekten ska vara timme 1-4; eller?
Det tar ca 1 - 4 timmar innan du får full effekt av Iktorivil beroende ifrån person till person (för mig nås full effekt efter 1 timme).
Den verksamma tiden för mig är ca 12 timmar (men kan vara så låg som 8 hos vissa individer) sedan är det dags för en ny tablett.
Jag är ingen kemist men jag antar att man med halveringstid menar den tiden det tar för läkemedelsrester att brytas ner och helt försvinna ur kroppen för skulle verkanstid och halveringstid vara samma sak så skulle man bli väldigt väck efter ett par dagar om man går på Iktorivil dagligen och substansen bara fylls på i snabbare takt än den elimineras och medicinen fortfarande ger fysisk effekt.