2022-07-11, 20:09
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
1. De är marxister. Där borde det egentligen räcka. Men.

2. Saker som media trycker ner i halsen på en tycker jag inte om. Så mycket utrymme som ett dam-EM fick i jämförelse med exempelvis Wimbledon är inte rimligt.

3. Man håller på och larvar sig och slår ihop fotboll med damfotbollen. Click bait med "bla bla värvar stjärna" så är det damlaget osv. Såna grejer är som ett stort "DU SKA KOLLA PÅ DAMFOTBOLL!!!! FATTAR DU!!!???" Det får mig att bli totalt ointresserad.
Citera
2022-07-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
den där #metoo kommentaren låter mest som dina egna fantasier i ämnet, så den avfärdar jag som rent trams om du inte kan länka till någon trovärdig källa.

"Emma berättar att hon fick höra kommentarer som ”snygg röv” från vissa lagkamrater i omklädningsrummet och märkte hur en del spelare tittade på henne på ett sexuellt sätt. På lagfester bjöd äldre spelare på sprit så att hon blev rejält påverkad och de tryckte sina kroppar mot hennes. Vid ett tillfälle kysste några lagkamrater henne på halsen."

"I damallsvenskan utvecklades Emmas fotbollsdröm till en mardröm när de sexuella trakasserierna blev allt grövre.

Hon berättar att en match slutade med att hon hade sex efteråt med en välmeriterad motspelare.

Hon tog mig på rumpan under en match när det var hörna och sa ”du är min efter matchen”. Sen stod hon och väntade på mig när jag hade duschat klart.Utan att någon egentligen reagerade på det följde jag med henne in i ett omklädningsrum och vi hade sex. Jag tror bara att jag var så chockad. Hon har trots allt varit en idol för mig för att hon varit så duktig så länge.
...
"Eftersom den meriterade spelaren stod och väntade på Emma efter matchen kände hon sig delvis tvingad att gå med och ha sex. I efterhand funderar Emma på varför ingen annan som var i närheten eller någon i hennes eget lag reagerade eller ens frågade hur hon mådde efteråt.

– Den enda logiska förklaringen är att det var så vanligt förekommande att det inte var något man ställde frågor kring. "

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/damallsvenskan/hon-kladde-av-mig-hade-sex-med-mig/
Citera
2022-07-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Senaste matchtråden där Sverige mötte Nederländerna verkade efter ett tag översköljas av hatfulla individer som skrev om allt annat än om just själva matchen. Finns flera trådar där folk öppet spyr ut sitt förakt mot sporten, hur vågar dom mot männens sista bastion! Argument efter argument, om man nu kan kalla dessa ibland totalförvirrade inlägg för argument, försöker detronisera en sport som växer och får alltfler intresserade. Man skriver om deras eventuella (lesbiska förhållanden) Man nedvärderar dom, man försöker med alla medel ifrågasätta, bland annat med argumentet att dom är alltför politiska Dessa arga män klistrar på dom epitet som mest verkar komma från deras egna fantasier.

Varför har då dessa misslyckade män utsett just damfotbollen till sitt största hatobjekt? Jag har ju själv mina teorier, men dom är just bara teorier.

1. Man är rädd att damfotbollen ska växa på bekostnad av herrarnas. Man totalförbjöd damfotbollen efter första världskriget av den anledningen.
2. Dom får mycket medietid vilket retar upp män som ser sin sista manliga sport hotad.
3. Vissa har starka åsikter vilket retar upp män som tycker en kvinna ska vara ett tystlåtet kuttersmycke.

Det mest tröttsamma och samtidigt mest irrelevanta är deras eventuella sexuella böjelser. Män tycker det av någon anledning är väldigt intressant att spekulera i när det kommer till damfotboll. Jag tror inte jag någonsin fått läsa liknande saker om damhandbollen, den kvinnliga friidrotten, Kvinnors hockey eller annan damidrott. Det är just damfotbollen dessa (ska man kalla dom för Incels?) ger sig på?
Jag är inte särskilt intresserad av att titta på när andra sportar alls, men det behöver ju knappast finnas hat för att man ska vara ointresserad av damfotboll - damerna är ju så oerhört mycket sämre, det är ju inte kul att titta på folk som spelar dåligt. Om man ska titta på damsport, varför inte välja en sport där damerna är riktigt duktiga, som i gymnastik eller konståkning?
Citera
2022-07-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Om det blir så, och man är beredd att betala samma inträdespriser som för herrarna, så har du rätt, och det vore ok med 50% damfotboll i SVT.

MEN

Efter 50 år med damfotboll har detta inte hänt, men ÄNDÅ visar SVT, inte 50%, utan nästan 100% damfotboll.

Damallsvenskan, tomma läktare, ingen stämning - där är SVT med "studio", reportrar och kommentatorer. Vecka efter vecka. Svenska folket betalar.

Helt sjukt!

Jag förstår inte alls varför män gör den märkliga kopplingen mellan inträdespriser och likvärdig representation av damfotboll i t.ex SVT? Det är ju inte SVT som betalar ut ersättning till kvinnliga spelare. Självklart ska public service främja jämställdhet inom idrotten såväl som i alla andra sammanhang eftersom även kvinnor betalar för public service. Kvinnor är halva befolkningen och därför har det, historiskt sett, alltid varit "konstigt" att kvinnor inte funnits representerade inom alla områden i samhället. Ofta inte ens representerade i frågor som bara angår kvinnor. Vi ser samma sak i USA nu, där män har tagit på sig uppgiften att ensamma representera den kvinnliga befolkningen i abortfrågan.
Citera
2022-07-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Det var den mest naiva kommentaren i hela tråden. Jag tror inte att du själv tror på det du skriver här. Det är ju inte ens konstigt att feminina sporter lockar feminina män och att maskulina sporter lockar maskulina kvinnor.

Men det kommer aldrig att göras undersökningar så du får leva i din drömvärld. Du kan inte heller bevisa att jag har fel, när jag lovar att en majoritet av alla spelare i damlandslaget är lesbiska och att en majoritet av all manliga elitåkare i konståkning är bögar. Möjligen skulle man kunna leta fram hur många som blev drabbades av aids, men då kommer du att hävda att det inte var större sannolikhet för bögar än för hetero att bli smittade. I din drömvärld är det så.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag tittar på fotboll. Det är syftet. Vad de kvinnliga (eller manliga) fotbollsspelarna har för sexuell läggning är ingenting som intresserar mig och något som jag anser inte alls angår mig, dig eller någon annan. Varför vill du in och grotta i dessa kvinnors sexliv som en gammal snuskgubbe? Varför så många män som inte kan skilja på kvinnors privatliv och deras yrkesliv?

Du får leva i din manliga villfarelse att sporter kan ha ett kön.

Och ja - för en gångs skull har du rätt i ditt antagande om mig. Statistik och fakta visar nämligen
att det finns fler heterosexuella i världen som har smittats av hiv-viruset än homosexuella. Det förvånar säkert dig men inte mig..
Citera
2022-07-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Skillnaden mellan dig och mig är att jag tittar på fotboll. Det är syftet. Vad de kvinnliga (eller manliga) fotbollsspelarna har för sexuell läggning är ingenting som intresserar mig och något som jag anser inte alls angår mig, dig eller någon annan. Varför vill du in och grotta i dessa kvinnors sexliv som en gammal snuskgubbe? Varför så många män som inte kan skilja på kvinnors privatliv och deras yrkesliv?

Du får leva i din manliga villfarelse att sporter kan ha ett kön.

Och ja - för en gångs skull har du rätt i ditt antagande om mig. Statistik och fakta visar nämligen
att det finns fler heterosexuella i världen som har smittats av hiv-viruset än homosexuella. Det förvånar säkert dig men inte mig
..
Jag tittar också på fotboll, men kan ändå acceptera verkligheten. Att spelarna nästan uteslutande är lesbiska påverkar dock inte spelet. Möjligen i positiv riktning.

Din logik (fetstil) är i en klass som får "kvinnlig logik" att framstå positivt.
Citera
2022-07-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag tittar också på fotboll, men kan ändå acceptera verkligheten. Att spelarna nästan uteslutande är lesbis[kaB][/b] påverkar dock inte spelet. Möjligen i positiv riktning.

Din logik (fetstil) är i en klass som får "kvinnlig logik" att framstå positivt.

Fortfarande har vi inte sett några som helst bevis för att spelarna skulle vara "nästan uteslutande lesbiska" - det är än så länge bara ett påstående från random FB-dasar som ännu inte har backats upp med fakta. Så detta skvaller får man ta med en stooooooor nypa salt.

Tack för komplimangen.
Citera
2022-07-11, 21:28
Medlem
Varför heter det ens herrfotboll? Jag menar alla är ju välkomna att tävla där. Sen finns det ju massa andra damfotboll, juniorfotboll,särfotboll eller hur du nu vill begränsa upptagningsområdet.
Citera
2022-07-11, 21:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Varför heter det ens herrfotboll? Jag menar alla är ju välkomna att tävla där. Sen finns det ju massa andra damfotboll, juniorfotboll,särfotboll eller hur du nu vill begränsa upptagningsområdet.

Det kallas så numera för att försöka släta över att inga kvinnor platsar i det laget. De vill ge förespegla alla att det är en disciplin, vilket det inte är.
Citera
2022-07-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Man måste jämföra äpplen med äpplen och inte med päron. Man ska givetvis jämföra vem som är bäst i sin "klass" eller grupp inom samma idrott. Och det svenska damlandslaget ligger då bättre till i förhållande till övriga världen, än vad det svenska herrlandslaget gör.
Damfotboll och herrfotboll är ju inte samma "klass"
Citera
2022-07-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Medialt påhitt, damfotboll och fotboll heter de två sporterna.
Citera
2022-07-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Klart det är lugnare om ingen är där och kollar?

Ja, det var högre snitt i damallsvenskan för 20 år sedan jämfört med förra säsongen. Så uppenbarligen har antalet som vill betala för att titta gått bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in