2022-07-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Herrlandslaget är sämre än de flesta andra herrlandslag i världen.
Damlandslaget är bättre än de flesta andra damlandslag i världen.

Slutsats: Svenska damlandslaget presterar bättre än svenska herrlandslaget.
Ja, i sina respektive sporter så hur är det relevant?

Om tex Svensk rullstolsbasket ligger högre på världsrankingen än damfotbollslandslaget, drar du samma slutsats då?

Jag hatar för övrigt inte damfotboll, har en del grejer jag stör mig på med den, men tittar på del nu när det är cup
Citera
2022-07-11, 19:33
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Som sagt, har ännu till godo att se en nyhetsuppdatering om damfotboll och/eller damernas EM i italiensk TV/media, och det verkar som att 99,99% av folket här nere har ingen aning om att dam-EM pågår.

Nej, ingenting. Men man har ju hör/läser om hur mkt om hur damfotbollen växer i traditionsrika fotbollsländer som tex Italien i svensk media Jag har dock inte sett en jäkla rapportering om damernas EM varken i TV eller media efter mer än 1 vecka i Italien.. inte heller har jag sett ngt bland allmänheten som tillsäger att det pågår en fotbollsturnering i Europa.

I Italien så verkar det som att media fokuserar på sporter som folket faktiskt har ett intresse av, sköna kontraster vs Sverige.
Åh vad du myser över detta, Där fick feministludren så dom teg. Men då glömmer du att Italien är ett super macholand likt många andra sydeuropeiska länder. Kvinnor och kvinnoidrotter inte har samma status. Man ger folk det man tror folk vill ha. eller så försöker man ge den andra sidan lite mera utrymme. Många debattörer hävdar med dårars envishet att kvinnor inte vet något om marknaden, eller marknadskrafterna. En del av dessa marknadskrafter ger damfotbollen utrymme i Sverige vilket sticker i ögonen på forumets chauvinister. En del av den så kallade marknaden är att man skapar behov som inte tidigare fanns. Det är det som sker med damfotbollen nu, skulle inte fått någon kritik om det varit en herrsport tro mig.
Senast redigerad av dentage 2022-07-11 kl. 19:44.
Citera
2022-07-11, 19:35
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Intresset för svenska landslaget i fotboll (som hittilldags ingen kvinna lyckats kvalificera sig till) är måhända omotiverat stort och givetvis tränger det undan en hel del andra idrotter. Damlandslaget (som är könsseparatistiskt) tränger naturligtvis även det undan sporter där det nåtts större framgångar historiskt. Intresse har alltså med något annat än mästerskapsframgång att göra.

Den som inte ser att fotboll (och i synnerhet damfotboll) blivit väldigt politisk borde kanske fundera på att börja spela blindfotboll.

Jag skiter ärligt talat i din personliga föreställning om att herrlandslaget i fotboll inte skulle benämnas just så. Men har du lust att lära dig något nytt kan jag åtminstone länka till svenskfotboll.se, där du kan se benämningarna för de olika landslagen.

Håll till godo: https://www.svenskfotboll.se/landslag/herr/
Citera
2022-07-11, 19:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag skiter ärligt talat i din personliga föreställning om att herrlandslaget i fotboll inte skulle benämnas just så. Men har du lust att lära dig något nytt kan jag åtminstone länka till svenskfotboll.se, där du kan se benämningarna för de olika landslagen.

Håll till godo: https://www.svenskfotboll.se/landslag/herr/

Du skiter väldigt ofta, men icke desto mindre är det faktiskt så att en kvinna som vore tillräckligt bra skulle kunna spela i det lag där bara män spelar. Att du länkar till den PK-mentalitet som råder gör knappast någon skillnad.

Hur var det med Skanåker och uppmärksamhet?
Citera
2022-07-11, 19:40
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Det var den mest naiva kommentaren i hela tråden. Jag tror inte att du själv tror på det du skriver här. Det är ju inte ens konstigt att feminina sporter lockar feminina män och att maskulina sporter lockar maskulina kvinnor.

Men det kommer aldrig att göras undersökningar så du får leva i din drömvärld. Du kan inte heller bevisa att jag har fel, när jag lovar att en majoritet av alla spelare i damlandslaget är lesbiska och att en majoritet av all manliga elitåkare i konståkning är bögar. Möjligen skulle man kunna leta fram hur många som blev drabbades av aids, men då kommer du att hävda att det inte var större sannolikhet för bögar än för hetero att bli smittade. I din drömvärld är det så.

Det där är retorik på mellanstadienivå.
Citera
2022-07-11, 19:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du skiter väldigt ofta, men icke desto mindre är det faktiskt så att en kvinna som vore tillräckligt bra skulle kunna spela i det lag där bara män spelar. Att du länkar till den PK-mentalitet som råder gör knappast någon skillnad.

Hur var det med Skanåker och uppmärksamhet?

Du har absolut helt rätt i att herrlandslaget i fotboll har fått oförtjänt mycket mer medial uppmärksamhet än Skanåker.

Jag tycker därmed att du - som är så stolt över dina svenskakunskaper - borde skriva till diverse sportjournalister och på ett välartikulerat sätt uppmana dem att skriva färre artiklar om herrfotboll, så att Skanåker får den uppmärksamhet han förtjänar.
Citera
2022-07-11, 19:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har absolut helt rätt i att herrlandslaget i fotboll har fått oförtjänt mycket mer medial uppmärksamhet än Skanåker.

Jag tycker därmed att du - som är så stolt över dina svenskakunskaper - borde skriva till diverse sportjournalister och på ett välartikulerat sätt uppmana dem att skriva färre artiklar om herrfotboll, så att Skanåker får den uppmärksamhet han förtjänar.

Ja jag tycker att det skrivs alldeles för mycket om svensk fotboll. Däremot stoltserar jag inte på något sätt med det du påstår. Skanåker är ett passerat fenomen och du vet mycket väl att jag bevisade min poäng, nämligen att framgång i mästerskap inte per automatik leder till medial uppmärksamhet.
Citera
2022-07-11, 19:53
Medlem
Blaskas avatar
Tycker det syns folk ogillar vad landslaget och media håller på med. Inte på damfotbollen som sådan. Det är för mycket politik i skiten.
Citera
2022-07-11, 19:53
Medlem
Citat:
Det där är retorik på mellanstadienivå.
Det är retorik baserat på en verklighet, som de flesta redan känner till. Vissa idrotter lockar folk med viss sexuell läggning, så enkelt är det. Jag har för övrigt inget emot det, men är själv ointresserad av att titta på de sporterna. Jag är dock imponerad av skickligheten hos deltagarna.

Tyvärr är det en verklighet som skiljer sig från den politiskt korrekta önskade verkligheten.

Helt ärligt så får du leva vidare i samma drömvärld som den dygnande superfeministen Fif. Ni är religiösa och därför omöjliga att diskutera med.
Citera
2022-07-11, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Dom unga som går på damfotboll nu kommer att ta med sina barn till damfotboll, så sporten kommer att växa oavsett vad skiträdda män än tycker.
Om det blir så, och man är beredd att betala samma inträdespriser som för herrarna, så har du rätt, och det vore ok med 50% damfotboll i SVT.

MEN

Efter 50 år med damfotboll har detta inte hänt, men ÄNDÅ visar SVT, inte 50%, utan nästan 100% damfotboll.

Damallsvenskan, tomma läktare, ingen stämning - där är SVT med "studio", reportrar och kommentatorer. Vecka efter vecka. Svenska folket betalar.

Helt sjukt!
Senast redigerad av PresidentBahama 2022-07-11 kl. 20:07.
Citera
2022-07-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Ja, i sina respektive sporter så hur är det relevant?

Om tex Svensk rullstolsbasket ligger högre på världsrankingen än damfotbollslandslaget, drar du samma slutsats då?

Jag hatar för övrigt inte damfotboll, har en del grejer jag stör mig på med den, men tittar på del nu när det är cup

Man måste jämföra äpplen med äpplen och inte med päron. Man ska givetvis jämföra vem som är bäst i sin "klass" eller grupp inom samma idrott. Och det svenska damlandslaget ligger då bättre till i förhållande till övriga världen, än vad det svenska herrlandslaget gör.
Citera
2022-07-11, 20:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Åh vad du myser över detta, Där fick feministludren så dom teg. Men då glömmer du att Italien är ett super macholand likt många andra sydeuropeiska länder. Kvinnor och kvinnoidrotter inte har samma status. Man ger folk det man tror folk vill ha. eller så försöker man ge den andra sidan lite mera utrymme. Många debattörer hävdar med dårars envishet att kvinnor inte vet något om marknaden, eller marknadskrafterna. En del av dessa marknadskrafter ger damfotbollen utrymme i Sverige vilket sticker i ögonen på forumets chauvinister. En del av den så kallade marknaden är att man skapar behov som inte tidigare fanns. Det är det som sker med damfotbollen nu, skulle inte fått någon kritik om det varit en herrsport tro mig.
Jag konstaterar bara fakta, och det är inte mitt problem att du är lättkränkt.

I övrigt så är det uppenbart att du inte känner till Italien och/eller italiensk kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in