2022-07-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Herrlandslaget är sämre än de flesta andra herrlandslag i världen.
Damlandslaget är bättre än de flesta andra damlandslag i världen.

Slutsats: Svenska damlandslaget presterar bättre än svenska herrlandslaget.

Svenska landslaget för efterblivna är bland de absolut bästa i världen.

Slutsats: Det svenska Mupp-landslaget presterar bättre och är skickligare än damlandslaget.
Citera
2022-07-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Knäböjandet inför BLM är en sak, men den har ju förekommit bland vissa herrlag också. Den bör buas ut av publiken, oavsett vilket lag som gör det.

Flera spelare har uttalat sig aktivt driva hbtq-frågor (sök i tråden). Sedan kräver många spelare exakt samma saker som representanter för ett helt annat lag (herrarna) som drar in otroligt mycket mer pengar, pga enormt mycket mer betalande publik.

Vissa heterotjejer har inte känt sig välkomna och särbehandlas. Sök och finn.

Men det värsta är inte spelarna, utan det aktiva drivet inom media att lyfta damfotboll till en nivå det överhuvudtaget taget inte är nära, om man jämför med herrlaget.

För ett antal år sedan, minns tyvärr inte vilket så du kommer inte att tro mig, så fattades beslut i vissa tidningar om att man skulle lägga lika mycket fokus på herr- och damfotboll, helt oavsett läsarnas intresse. Jag minns att Anja Gatu i Sydsvenskan skrev en hel del om det, när hon tog över rollen som ledare för sporten. Sedan har detta spridit sig inom all media och nu är det många erkänt bra journalister som tvingas lägga stor del av sin arbetstid på att skriva om något de är ointresserade av.

Alla undersökningar som gjorts visar att intresset och fanatism för fotboll är mycket större bland killar. Det räcker att du ser på publiken på valfri herrmatch för att förstå att många killar älskar fotboll. Men bland kommentatorer och bisittare är det mycket viktigt att kvotera in minst 50% tjejer. Återigen, sannolikheten att hitta duktiga bisittare större om man väljer från dem största gruppen. Men det är politiskt fel.

Jag förstår inte alls ditt problem med att någon av spelarna skulle driva HBTQ-frågor på sin fritid? Vad angår det dig? Det låter på dig och många andra män här som att alla spelare inom damlandslaget skulle vara homosexuella? Vad har ni för belägg för ett sådant påstående och vad har det med fotbollen att göra? Vad angår det för övrigt er, vad spelarna har för sexuell läggning? Är det bara vanligt gubb-skvaller?

Och varför skulle inte damfotbollen lyftas fram lika mycket som herrfotbollen? Damerna presterar ju bättre ute i världen än vad herrarna gör. Jag förstår f.ö inte alls varför män tycker att det är upprörande att svenska tidningar vill lyfta fram damidrotten lika mycket som herridrotten? Självklart åvilar det tidingarna att lyfta fram tex även handikappidrotten.

Är män så egoistiska att ni vill ha all uppmärksamhet i massmedia, trots att även kvinnor och handikappade idrottar på elitnivå? Vars prestationer många givetvis har ett intresse av att följa.
Citera
2022-07-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nu är du helt ute och cyklar..

Fullständigt överlägset också..

Fast damerna är rankade 2:a i världen av Fifa. Bättre än herrarnas 20:e plats alltså.
Senast redigerad av FiF 2022-07-11 kl. 18:47.
Citera
2022-07-11, 18:42
Medlem
Citat:
Så du tror inte att det finns större procentdel bögar inom simhopp, konståkning eller hästhoppning än inom fotboll, rugby och ishockey?

Nej du, det tror jag verkligen inte. Och idrottares sexuella läggning är för övrigt fullständigt ointressant för de flesta normalt funtade människor att sitta och skvallra och spekulera om.
Senast redigerad av FiF 2022-07-11 kl. 18:46.
Citera
2022-07-11, 18:46
Medlem
Citat:
Fast damerna är rankade 2:a i världen av Fifa.

Ja, det är jag väldigt glad för också!
Citera
2022-07-11, 18:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
De har fått extremt och oförtjänt mycket mediatid de senaste >10 åren, på bekostnad av all annan sport.
Det har också varit pinsamt uppenbart att det funnits en agenda i svensk media kring detta, där det ska hyllas, kritiska röster ska tystas och bisarra, återkommande artiklar kring lönerna i damfotbollen där de konstant jämförts med herrarna. När det gäller själva spelet har det dock gång på gång poängterats att man inte ska jämföra de båda.

Att en överväldigande majoritet är homosexuella (och gärna exponerar detta, kräver kaptensbindel i pride-färgerna osv) är faktiskt både väldigt märkligt men också humoristiskt.
Att man inte sällan är tillsammans med lagkamrater eller motståndare, hämmar säkert även sportens utveckling där heterotjejer lär känna sig väldigt obekväma i de situationer som uppstår.
Jag minns vittnesmål från #metoo som lät som rena sexnoveller från fantasin, där man hade sex med motståndare efter matchen i omklädningsrummen.

Jag hoppas att damfotbollen fortsätter att utvecklas både spelmässigt och i professionellt agerande utanför planen.

Det svenska damlandslaget i fotboll har tagit OS-silver 2016 och 2020, samt VM-brons 2011 och 2019. Men du anser alltså att de har fått för mycket uppmärksamhet i media på bekostnad av andra idrotter? Herrlandslaget har väl ändå fått betydligt mer medial uppmärksamhet än damerna, trots sämre resultat? Så man kan ju tycka att det i så fall borde finnas en ännu större motvilja mot herrlandslaget av just den anledningen.

Kan du ge några konkreta exempel på svenska landslag med likvärdiga/bättre mästerskapsmeriter under det senaste dryga decenniet, som har drabbats negativt av fotbollsdamernas exponering i media?

Att damerna vill kunna leva på sin idrott, som elitsatsande, kan jag förstå, och är knappast något som kommer ruinera herrfotbollen på sikt - man planerar ju att bygga ett nationellt fotbollscenter för närmare miljarden inom bara några år...

Är det några inom landslagsverksamheten som har uttryckt sitt missnöje över den regnbågsfärgade kaptensbindeln, eller vad är det som gör dig upprörd? Har du missat att Manuel Neuer har burit regnbågsbindeln under landskamper med det tyska herrlandslaget? Även UEFA har anammat regnbågsfärgerna på sin logga: https://cached-images.bonnier.news/gcs/di-bilder-prod/mly/4c41ba04-29cd-4319-9680-ff1cbcf03510.jpeg?output-quality=80&output-format=auto&resize=1920px:1080px

Inom idrotten är det nog en betydligt större andel hbtq-personer än heterosexuella som "lär känna sig väldigt obekväma" och den där #metoo kommentaren låter mest som dina egna fantasier i ämnet, så den avfärdar jag som rent trams om du inte kan länka till någon trovärdig källa.
Citera
2022-07-11, 19:04
Avstängd
Citat:
Ingen som vill svara på hur det går till när damerna påstås springa runt som lesbiska på planen och är politiskt korrekta? Exempel, Helge?
Titta på tv så får du väl se hur de spelar.
PK biten kan du läsa tidningar istället.
Citera
2022-07-11, 19:10
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Du förstår inte att damer och herrar inte spelar i samma klass? Så damer och herrar kan omöjligt "slå" varandra i fotboll. Jag förstår inte varför du jämför äpplen med päron? Damerna presterar bättre än herrarna enligt världsrankingen. Punkt slut.
Som sagt, har ännu till godo att se en nyhetsuppdatering om damfotboll och/eller damernas EM i italiensk TV/media, och det verkar som att 99,99% av folket här nere har ingen aning om att dam-EM pågår.
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Betyder det egentligen någonting? Hur mycket om svensk curling eller Handbollsserien eller volleyboll kan du läsa om i svenska kvällstidningar där är det bara fotboll Hockey och tröttsamma spekulationer om Zlatans framtid som får utrymme.
Nej, ingenting. Men man har ju hör/läser om hur mkt om hur damfotbollen växer i traditionsrika fotbollsländer som tex Italien i svensk media Jag har dock inte sett en jäkla rapportering om damernas EM varken i TV eller media efter mer än 1 vecka i Italien.. inte heller har jag sett ngt bland allmänheten som tillsäger att det pågår en fotbollsturnering i Europa.

I Italien så verkar det som att media fokuserar på sporter som folket faktiskt har ett intresse av, sköna kontraster vs Sverige.
Citera
2022-07-11, 19:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det svenska damlandslaget i fotboll har tagit OS-silver 2016 och 2020, samt VM-brons 2011 och 2019. Men du anser alltså att de har fått för mycket uppmärksamhet i media på bekostnad av andra idrotter? Herrlandslaget har väl ändå fått betydligt mer medial uppmärksamhet än damerna, trots sämre resultat? Så man kan ju tycka att det i så fall borde finnas en ännu större motvilja mot herrlandslaget av just den anledningen.

Kan du ge några konkreta exempel på svenska landslag med likvärdiga/bättre mästerskapsmeriter under det senaste dryga decenniet, som har drabbats negativt av fotbollsdamernas exponering i media?

Att damerna vill kunna leva på sin idrott, som elitsatsande, kan jag förstå, och är knappast något som kommer ruinera herrfotbollen på sikt - man planerar ju att bygga ett nationellt fotbollscenter för närmare miljarden inom bara några år...

Är det några inom landslagsverksamheten som har uttryckt sitt missnöje över den regnbågsfärgade kaptensbindeln, eller vad är det som gör dig upprörd? Har du missat att Manuel Neuer har burit regnbågsbindeln under landskamper med det tyska herrlandslaget? Även UEFA har anammat regnbågsfärgerna på sin logga: https://cached-images.bonnier.news/gcs/di-bilder-prod/mly/4c41ba04-29cd-4319-9680-ff1cbcf03510.jpeg?output-quality=80&output-format=auto&resize=1920px:1080px

Inom idrotten är det nog en betydligt större andel hbtq-personer än heterosexuella som "lär känna sig väldigt obekväma" och den där #metoo kommentaren låter mest som dina egna fantasier i ämnet, så den avfärdar jag som rent trams om du inte kan länka till någon trovärdig källa.

Nu är det ju så att det uppenbarligen inte är skäl nog att nå framskjutna placeringar i internationella mästerskap. Allt handlar ju i grunden om att det bör finnas ett stort intresse för företeelsen som sådan. Ser man exempelvis till Ragnar Skanåker som har ett OS-guld, två OS-silver och ett OS-brons i fripistol så har han ju knappast fått något utrymme att tala om för sina gedigna insatser.

Intresset för svenska landslaget i fotboll (som hittilldags ingen kvinna lyckats kvalificera sig till) är måhända omotiverat stort och givetvis tränger det undan en hel del andra idrotter. Damlandslaget (som är könsseparatistiskt) tränger naturligtvis även det undan sporter där det nåtts större framgångar historiskt. Intresse har alltså med något annat än mästerskapsframgång att göra.

Den som inte ser att fotboll (och i synnerhet damfotboll) blivit väldigt politisk borde kanske fundera på att börja spela blindfotboll.
Citera
2022-07-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Som sagt, har ännu till godo att se en nyhetsuppdatering om damfotboll och/eller damernas EM i italiensk TV/media, och det verkar som att 99,99% av folket här nere har ingen aning om att dam-EM pågår.

Nej, ingenting. Men man har ju hör/läser om hur mkt om hur damfotbollen växer i traditionsrika fotbollsländer som tex Italien i svensk media Jag har dock inte sett en jäkla rapportering om damernas EM varken i TV eller media efter mer än 1 vecka i Italien.. inte heller har jag sett ngt bland allmänheten som tillsäger att det pågår en fotbollsturnering i Europa.

I Italien så verkar det som att media fokuserar på sporter som folket faktiskt har ett intresse av, sköna kontraster vs Sverige.

Så oerhört tragiskt om italiensk massmedia inte alls uppmärksammar dam-EM. Varför vill man undanhålla folk den informationen, tro? Och hur ska italienare kunna få ett intresse för damfotboll när de inte ens får veta att EM pågår? Det känns otroligt antifeministiskt och kvinnofientligt. En politisk agenda, månne?
Senast redigerad av FiF 2022-07-11 kl. 19:22.
Citera
2022-07-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Känns som att årets EM är det stora genombrottet för damfotbollen även om det varit på gång ett tag. Fullsatta läktare, och läckert spel.

Sen finns det vissa mansgrisar som är sura för att "kvinnor tar plats" men de kommer nog alltid att finnas.

Det är inte antalet folk på EM-matcherna som är grejen eller genombrottet. Det är EM. Det är enda anledningen till att folk går och tittar.

Genombrottet kommer när folk besöker damallsvenskan och laget med högst snitt ligger på ett par tusen.

Man undrar ju när kvinnorna ska börja köpa årskort och kolla på matcher. Den lilla klick som går nu är väl mest släkt och vänner till spelarna.
Citera
2022-07-11, 19:30
Medlem
Citat:
Så du tror inte att det finns större procentdel bögar inom simhopp, konståkning eller hästhoppning än inom fotboll, rugby och ishockey?

Citat:
Nej du, det tror jag verkligen inte. Och idrottares sexuella läggning är för övrigt fullständigt ointressant för de flesta normalt funtade människor att sitta och skvallra och spekulera om.
Det var den mest naiva kommentaren i hela tråden. Jag tror inte att du själv tror på det du skriver här. Det är ju inte ens konstigt att feminina sporter lockar feminina män och att maskulina sporter lockar maskulina kvinnor.

Men det kommer aldrig att göras undersökningar så du får leva i din drömvärld. Du kan inte heller bevisa att jag har fel, när jag lovar att en majoritet av alla spelare i damlandslaget är lesbiska och att en majoritet av all manliga elitåkare i konståkning är bögar. Möjligen skulle man kunna leta fram hur många som blev drabbades av aids, men då kommer du att hävda att det inte var större sannolikhet för bögar än för hetero att bli smittade. I din drömvärld är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in