2022-04-20, 10:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot
Hej Flashback, har en fråga om urvalsgrupp.

Om jag läst ett gymnasieämne på komvux som jag behövde för att söka till ett program, men blir antagen till programmet via mitt högskoleprovsresultat, hamnar jag då i den vanliga urvalsgruppen för högskoleprovet eller finns det något B-urval för högskoleprovsantagna?
Lite oklart vad du menar här, för varje sätt att bli antagen har en egen urvalsgrupp. Men oavsett vilken urvalsgrupp du kommer in genom så hamnar du i samma klass som alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Sökt i tråden men hittade inget svar, om man blir antagen till sitt första val, är det då helt omöjligt att bli antagen till sitt andra val? Insåg att allt undertill stryks om man blir antagen till sitt första val. Men finns det inget sätt att bli antagen till fler än ett program?
Man kan bli antagen till max 45 hp per antagningsomgång, så blir du antagen till ett heltids- program eller kurs (30 hp) så kan du inte bli antagen till ett till program på 30 hp, men däremot t.ex. ett halvtidsprogram på 15 hp per termin.
Citera
2022-04-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Lite oklart vad du menar här, för varje sätt att bli antagen har en egen urvalsgrupp. Men oavsett vilken urvalsgrupp du kommer in genom så hamnar du i samma klass som alla andra.

Undrar bara om det finns olika urvalsgrupper för personer som söker till universitetsprogram X genom högskoleprovsresultat och
1. Läste alla kurser som krävs för särskild behörighet till X när de gick på gymnasiet.
VERSUS
2. Läste till en kurs på komvux som krävdes för särskild behörighet till X
Citera
2022-04-20, 11:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot
Undrar bara om det finns olika urvalsgrupper för personer som söker till universitetsprogram X genom högskoleprovsresultat och
1. Läste alla kurser som krävs för särskild behörighet till X när de gick på gymnasiet.
VERSUS
2. Läste till en kurs på komvux som krävdes för särskild behörighet till X
Ah, okej. Nej, den skillnaden görs bara i betygsurvalsgrupperna BI och BII. Det finns bara en HP-grupp.
Citera
2022-04-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ah, okej. Nej, den skillnaden görs bara i betygsurvalsgrupperna BI och BII. Det finns bara en HP-grupp.

Groovy!
Citera
2022-04-22, 10:51
Medlem
Kycklingtasss avatar
En fråga som dök upp imorgon huvud nu när jag fick antagningsbesked till diverse sommarkurser.

Kan man på något enkelt sätt se i vilken urvalsgrupp man har blivit antagen?

Jag har nämligen såväl tidigare akademiska poäng, fullständiga gymnasiebetyg, kompletterade gymnasiebetyg och högskoleprovspoäng så jag ingår nästan alltid i fyra urvalsgrupper, och jag är nyfiken på vilken grupp som varit avgörande.
Citera
2022-05-26, 15:09
Medlem
Hej, jag har sökt ett program till hösten men undrar om jag kan söka sen anmälan till fler kurser utan att det blir strul?
Citera
2022-06-28, 10:38
Medlem
Har suttit och googlat mig blå men kan inte komma fram till något vettigt. Det är två veckor kvar till det första antagningsbeskedet.

Jag har sökt socionomprogrammet via alternativ urval men har även fullständiga betyg, samt gjort HP. Men nu till mina fråga.. är det någon som kommit in via AU??
Stod det något meritvärde som ni fick som ”betyg” på provet och intervjun?
Fick meritvärde 793 av Max 800. Och i mina öron tycker jag detta låter bra. Men som sagt man vet ju aldrig så därför undrar jag.

Tror ni jag kommer in? 🫣
Citera
2022-07-10, 14:33
Medlem
Två dagar kvar!
Citera
2022-07-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunch
Två dagar kvar!

Vilken tid på dagen brukar beskedet komma?

Lycka till alla förhoppningsfulla själar i denna del av Flashback 🙏🏼
Citera
2022-07-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpkaeft
Vilken tid på dagen brukar beskedet komma?

Lycka till alla förhoppningsfulla själar i denna del av Flashback 🙏🏼

Det verkar vara olika som jag förstått. För några år sedan fick jag beskedet efter lunch och vet någon som fått besked tidigt på morgonen. Vid en snabb googling så tycks flera ha fått efter midnatt något år också.

Lycka till alla som väntar på svar i morgon!
Citera
2022-07-11, 22:47
Medlem
Hoppas beskedet kommer ut direkt efter midnatt, ser framemot det, även om det inte är helt hundra att jag kommer in på 1:a valet
Citera
2022-07-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Hoppas beskedet kommer ut direkt efter midnatt, ser framemot det, även om det inte är helt hundra att jag kommer in på 1:a valet
Jag ansökte förra året och svaret kom vid ca 9:30 AM. Men förhoppningsvis så kommer det snabbare detta året! (Behöver iaf inte vänta tills den 16 Juli, som förra året).

Men klart att du kommer in på ditt förstahandsval, lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in