Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Eh, jo. Jag känner till ett fall, vägras umgänge dessutom!
Släng upp nummer på rättsfallet så kan vi skapa oss en egen uppfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Förvaltningsrätten är numera bara en monotom robot som ger Socialtjänsten rätt i allt de begär. FVR läser inte ens de "utredningar" som socialtjänsten låtsas att göra!
Så lägligt att det är så då, eftersom du skulle se jävligt dum ut annars.
Återigen så framställer du saker hur du
vill att de ska vara. Hur många rättsfall inom socialtjänstlagen läser du per år? Inte fler än mig kan jag lova.
Du har noll belägg för ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
"Vårdnadshavare har principalansvar för de skador som barn vållar genom brott
Vårdnadshavare har en skyldighet att ersätta skada som barnet vållat genom brott (3 kap 5 § första stycket första punkten SkL). Detta kallas för principalansvar. Det betyder att ni som vårdnadshavare är skyldiga att betala det skadestånd som er son orsakat genom brottet han begått.
Detta principalansvar som vårdnadshavare har är begränsat till en femtedel av prisbasbeloppet som gäller för det år då skadehändelsen inträffade (3 kap 5 § andra stycket SkL). Prisbasbelopp är det fastställda belopp som används bland annat för att beräkna olika förmåner och avgifter. Prisbasbeloppet i år, 2021, är 47 600 kr. En femtedel av 47 600 kr är 9520 kr. Det innebär att det maximala belopp som ni som vårdnadshavare kan blir skyldiga att ersätta är 9520 kr. Om han begick brottet förra året, år 2020, utgår man från det prisbasbelopp som var det året. År 2020 var prisbasbeloppet 47 300 kr. En femtedel av 47 300 är 9460 kr. Det innebär att om din son begick brottet förra året, så kan ni som vårdnadshavare bli skyldiga att ersätta maximalt 9460 kr.
Jämkning
Huvudregeln är alltså att vårdnadshavare ska ersätta de skador som barn vållat genom brott. Det finns dock ett undantag till denna huvudregel, som säger att skadeståndet i enstaka fall kan jämkas (3 kap 6 § andra stycket SkL). Att skadeståndet jämkas innebär att det sätts till ett lägre belopp eller till 0 kr. För att skadeståndet ska kunna jämkas enligt denna regel ska det vara uppenbart oskäligt att vårdnadshavaren betalar skadeståndet. Uppenbart oskäligt är ett högt krav, och betyder att undantaget bara i väldigt få fall blir aktuellt. Ett exempel på de fall då man ibland anser att det är uppenbart oskäligt är då en ungdom är omhändertagen av socialrättslig tvångslagstiftning, till exempel LVU."
Så, jag yrar inte.....har bara inte satt mig in i att lagen plötsligt och otroligt snabbt har ändrats!
Vi tar det en gång till... vårdnadshavarens status ändras inte vid ett LVU. Socialtjänsten tar över ansvaret för barnet vid ett LVU och därmed även eventuella skadeståndsanspråk, men man tar inte över vårdnaden.