2022-07-11, 17:11
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Haha, vilken fittig jävel.
Varför ska vi ge henne pengar?
Är hon så jävla fattig att hon inte kan köpa grejer själv eller vad?
Vad ska hon köpa som är så dyrt?

Min kusin blev mördad för flera år sedan, skulle aldrig någonsin komma på tanken att gå ut offentligt sådär och be om pengar.
Riktigt lågt.

Din kommentar är låg och din kusin dog nog för dina synder.

Gud förlåter aldrig, ditt jävla svin.
Citera
2022-07-11, 17:12
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vilken sjuk fan, om det stämmer.
Definitivt ett psykfall och en framtida seriemördare som förtjänar att lynchas.

Om inte fadern hämnas på pojken nu eller senare lever han sannerligen inte upp till sin faderstitel. Det är hans förbannade plikt.

Vad är alternativet, anförtro sig det löjliga svenska rättssystemet med socialkärringar som kommer gulla med avskummet i några år tills han försvinner från deras radar och ger sig på nya flickor? Blodshämnd är det enda rätta, sedan i vilken omfattning man väljer är upp till fadern.

Kvinnosyn och annat går tyvärr i arv..i flera generationer
Citera
2022-07-11, 17:12
Medlem
W@ffens avatar
Fick en bild skickad till mig på den fetlagda negerungen som misstänks för brottet. Han ser efterbliven ut och lär vara känd i sin omgivning.
Citera
2022-07-11, 17:13
Medlem
Det blev ingen bra början på hennes sommarlov.

Hoppas blixten slår ner på rätt ställe.
Citera
2022-07-11, 17:14
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Din kommentar är låg och din kusin dog nog för dina synder.

Gud förlåter aldrig, ditt jävla svin.

Fast va? Han har ju rätt i sak,? Det är ganska osmakligt att börja tigga pengar från sängkanten??
Citera
2022-07-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W@ffen
Fick en bild skickad till mig på den fetlagda negerungen som misstänks för brottet. Han ser efterbliven ut och lär vara känd i sin omgivning.

Kan man få se aset? Vill ju veta vem man ska akta sig för om han placeras i ens närhet.
Citera
2022-07-11, 17:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Kan man få se aset? Vill ju veta vem man ska akta sig för om han placeras i ens närhet.
https://twitter.com/Dykaren21/status...72215951728641
Citera
2022-07-11, 17:18
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Eh, jo. Jag känner till ett fall, vägras umgänge dessutom!
Släng upp nummer på rättsfallet så kan vi skapa oss en egen uppfattning.

Citat:
Förvaltningsrätten är numera bara en monotom robot som ger Socialtjänsten rätt i allt de begär. FVR läser inte ens de "utredningar" som socialtjänsten låtsas att göra!
Så lägligt att det är så då, eftersom du skulle se jävligt dum ut annars.
Återigen så framställer du saker hur du vill att de ska vara. Hur många rättsfall inom socialtjänstlagen läser du per år? Inte fler än mig kan jag lova.
Du har noll belägg för ditt påstående.

Citat:
"Vårdnadshavare har principalansvar för de skador som barn vållar genom brott

Vårdnadshavare har en skyldighet att ersätta skada som barnet vållat genom brott (3 kap 5 § första stycket första punkten SkL). Detta kallas för principalansvar. Det betyder att ni som vårdnadshavare är skyldiga att betala det skadestånd som er son orsakat genom brottet han begått.

Detta principalansvar som vårdnadshavare har är begränsat till en femtedel av prisbasbeloppet som gäller för det år då skadehändelsen inträffade (3 kap 5 § andra stycket SkL). Prisbasbelopp är det fastställda belopp som används bland annat för att beräkna olika förmåner och avgifter. Prisbasbeloppet i år, 2021, är 47 600 kr. En femtedel av 47 600 kr är 9520 kr. Det innebär att det maximala belopp som ni som vårdnadshavare kan blir skyldiga att ersätta är 9520 kr. Om han begick brottet förra året, år 2020, utgår man från det prisbasbelopp som var det året. År 2020 var prisbasbeloppet 47 300 kr. En femtedel av 47 300 är 9460 kr. Det innebär att om din son begick brottet förra året, så kan ni som vårdnadshavare bli skyldiga att ersätta maximalt 9460 kr.

Jämkning

Huvudregeln är alltså att vårdnadshavare ska ersätta de skador som barn vållat genom brott. Det finns dock ett undantag till denna huvudregel, som säger att skadeståndet i enstaka fall kan jämkas (3 kap 6 § andra stycket SkL). Att skadeståndet jämkas innebär att det sätts till ett lägre belopp eller till 0 kr. För att skadeståndet ska kunna jämkas enligt denna regel ska det vara uppenbart oskäligt att vårdnadshavaren betalar skadeståndet. Uppenbart oskäligt är ett högt krav, och betyder att undantaget bara i väldigt få fall blir aktuellt. Ett exempel på de fall då man ibland anser att det är uppenbart oskäligt är då en ungdom är omhändertagen av socialrättslig tvångslagstiftning, till exempel LVU."

Så, jag yrar inte.....har bara inte satt mig in i att lagen plötsligt och otroligt snabbt har ändrats!
Vi tar det en gång till... vårdnadshavarens status ändras inte vid ett LVU. Socialtjänsten tar över ansvaret för barnet vid ett LVU och därmed även eventuella skadeståndsanspråk, men man tar inte över vårdnaden.
Citera
2022-07-11, 17:19
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Fast va? Han har ju rätt i sak,? Det är ganska osmakligt att börja rigga pengar från sängkanten??

Så du och incelpeddot tror att familjen konspirerar nu för att kunna stoppa pengar i egen ficka medans dottern kämpar för livet, inte en tanke på att de kanske vill samla in pengar till dottern som hon inte bara kanske har till gosedjur och annat utan kanske pengar som motsvarar det andra får i form av skadestånd, som kan hjälpa henne när hon är äldre också? Eller tror ni att psykfallet ska ta fram plånboken och betala skadestånd? Ingen summa kan råda bot på det han gjort mot henne, men det är i alla fall något hon förtjänar att få tillbaka från samhället.

Jävla idioter det finns alltså.
Citera
2022-07-11, 17:19
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Håller med faktiskt det stinker opportunism, det ger dem föga heder! Man vill inte skänka en krona när dem så hastigt sträcker ut kollekten

Men brottet är avskyvärt och jag ber för flickan ska återhämta sig

Ja, man undrar ju varför det skall skickas pengar. Modern kommer ju inte få några sjukhusräkningar. Vill hon anlita en advokat att stämma aset med eller vad?

Men att be för flickan och familjen gör man ju självklart.
Citera
2022-07-11, 17:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stackars flicka som har blivit utsatt för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
https://detfriasverige.se/vem-tar-an...-i-skelleftea/

Stort tack för den intressanta länken som jag nu precis har läst igenom.

Tänker verkligen på den stackars lilla nioåriga flickan. Hoppas innerligen att hon blir fysiskt återställd så snabbt som möjligt. När det gäller psykiskt så hoppas jag att hon inte kommer ihåg från attacken mot henne.
Citera
2022-07-11, 17:21
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Samhället är helt tandlöst.
Då o då arbetar jag med (alltså pt/för) kids med personligheter som dessa i denna åldern med adhd, trotssyndrom, anpassningsstörningar, anknytningsproblematik, i viss mån läkemedelsmissbruk ad astra o kan utan att blinka påstå att såna barn, kan, välja vara just sådana som sträcker långfinger åt omvärlden hur mkt de vill utan nämnvärda konsekvenser.
Fuck morsan, farsan, skolan, alla.
Generation Me, Myself and I.
Då de blir 15, finns mer handlingsutrymme. 18 ännu mer.
Men egentligen är det 21 år ålder minimum för att kunna få uppleva kännbara konsekvenser av sina illdåd.
Som du skrev är väl en av samhället sviken, uppgiven far i spillror tilllika alkoholist.. ursäkta, jag menar självfallet rasist enligt lex Aftonbladet.. i affekt den som (kanske med små bokstäver inom parentes), med handflatan i högsta hugg som (eventuellt inom parentes) skulle ge sin dotters banemän ett öht kännbart straff i form av en för stunden svidande kind.

Jag begriper inte varför ADHD skulle avskriva en förälder från ansvar...är den generationen av föräldrar helt världsfrånvända. Mina barn skulle bli stjärnor (fotboll etc) helt utan att jag behöver engagera mig...barnen är ju mestadels i skolan så det är skolan (samhället) som ska uppfostra dem . Näääk, får man en unge så får man kamma til sig ( ja, på bekostnad av en karriär,... helst även för männen) och se till att ens avkomma inte blir som GM i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in