2022-07-12, 02:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
Eh, nej. Det har jag inte "svårt att ta till mig". (Tack ändå, lilla du.) Jag vill veta hur och varför denna situation har kunnat uppstå.

Vilken situation yrar du om? Ett inflyttat monster gick lös och hittade en försvarslös att ge sig på. Det är nog inte så mycket svårare än så. Eller menar du under vilka omständigheter har denne kille växt upp. OSV. Gäsp.
Citera
2022-07-12, 02:31
Medlem
TheGoldBugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazook
https://imgur.com/a/DNFiAMS

Går ungen som gjorde detta fri bara för att han är ung? "Det är socialens ansvar", seriously?

Dra åt helvete. Hoppas verkligen att någon tar lagen i egna händer. Jag uppmanar inte till brott, men tro fan jag vet vad jag hade gjort som förälder/anhörig/whatever till brottsoffer. Ett samhällsfarligt särbarn som vandrar omkring på gatan.
Citera
2022-07-12, 02:36
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Går ungen som gjorde detta fri bara för att han är ung? "Det är socialens ansvar", seriously?

Dra åt helvete. Hoppas verkligen att någon tar lagen i egna händer. Jag uppmanar inte till brott, men tro fan jag vet vad jag hade gjort som förälder/anhörig/whatever till brottsoffer. Ett samhällsfarligt särbarn som vandrar omkring på gatan.

Fri och fri. Förmodligen blir det väl instutioner i åratal tills han tar sitt liv, lite som den där dåren som dränkte en tjej och nästan mördade hennes syster utanför Sundvall på 90-talet för att dom lekte för högt.
Citera
2022-07-12, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
En liten flicka är hittad naken i skogen på Morö backe i Skellefteå.
Nån som vet mer?
De kommer stoppa undan gärningsmannen (barnet) för gott...sluten ungdomsvård och efter 18 får han rättspsyk med särskild utskrivningsprövning...min gissning bara!
Han är extremt farlig för omgivningen...ge ett nackskott...undertecknad anmäler sig frivillig!!!
Citera
2022-07-12, 02:41
Medlem
Fimbulramns avatar
Tanken på flickan och vad hon har framför sig får det att svartna för ögonen. Har en liknande bild på mitt eget barn. Men alla tankar som går till flickan och hennes anhöriga kommer tyvärr inte hjälpa.

Ni som känner med flickan behöver också göra något. Det allra minsta ni kan göra är att rösta på det enda parti som faktiskt står upp mot detta. Allt annat är tomt prat.
Citera
2022-07-12, 02:42
Medlem
Klossmongos avatar
Det är konstigt att Sverige får låsa in psykiskt sjuka barn som inte är dömda för något brott på rättspsyk tillsammans med dömda mördare och våldtäktsmän. Men kriminella barn som faktiskt utgör en fara för andra får vara ute och promenera i det fria.
Citera
2022-07-12, 02:44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Ni kan tänka er uppståndelsen om situationen varit den omvända med ett utländskt offer och en svensk förövare.

Det är så tragiskt på så många plan.

Jag är helt övertygad om att invandringen kostat mer i lidande än tvärtom.

Låt oss hoppas att flickan blir helt återställd, även om det ser illa ut för stunden. Och att gärningsmannen aldrig mer får tillfälle att skada någon igen.

Till sist önskar jag en debatt om barnuppfostran i invandrarfamiljer - eller bristen därav.
Citera
2022-07-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Det är konstigt att Sverige får låsa in psykiskt sjuka barn som inte är dömda för något brott på rättspsyk tillsammans med dömda mördare och våldtäktsmän. Men kriminella barn som faktiskt utgör en fara för andra får vara ute och promenera i det fria.

Dom fallen jag känner till då har det handlar om främst tjejer med svåra självskadebeteende eller som varit akut suicidala, o det saknas platser på ”anpassade” ställen. Vilket är ett skämt o katastrof eftersom det inte finns nått bra alternativ alls för barn/ungdomar med svåra psykiska besvär i Sverige!!

Men precis som du säger: man låser in en 12-13årig tjej på SIS flera år för att hon inte ska utsätta sig själv för risker för sin hälsa o sitt liv. Men man låser inte in en 13årig pojke som utgör större hot mot sin omgivning än sig själv.

Största problemet är att det finns inga platser att göra av dom!! O att man ens tänker tanken att använda rättspsyk är grovt tjänstefel!

Jag har själv varit med en ungdom tjej som va 17år o suicidal o svårt självskadebeteende som sattes på psyk för vuxna, jag va med som personal/ställföreträdande förälder för både BUP o psykvården kräver att en förälder alltid är med vid i läggning av minderåriga. Det va fruktansvärt!!! Som tur va gjorde man efter 12tim med extrema påtryckningar från oss närmast ungdomen en alternativ lösning med extra personal med vak dygnet runt i annan lokal…
Men vi hade lika gärna kunnat bli kvar där flera dagar!!
Citera
2022-07-12, 03:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salty-queen
Det finns insatser för avlastning inom LSS för personer med utvecklingsstörnigar som bor med sina vårdnadshavare. Insatsen kan beviljas med korttidsvistelse eller läger.

Jo, det känner jag till, men det är väl i huvudsak i form av stödfamiljer. I ett fall som det här, oavsett etnicitet, så inträffar det snart att den våldsamma ungen med bristande impulskontroll misshandlar sin morsa, d. v. s. den som primärt ska ha tillsyn över honom.

En före detta kollega till mig berättade att hennes farsas mor var bipolär så han fick vara ett par veckor om året på barnhem. Han gillade tydligen detta, eftersom det fanns flera barn där. Nu var det iofs inte fel på honom men kan föreställa mig att en del barn med grava varianter av npf kanske skulle ha en bättre utveckling med kvalificerad och pedagogiskt utbildad personal.
Citera
2022-07-12, 03:10
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
"Utvisats tidigare av olika skäl" skriver du. Vilka skäl? Om det hade funnits skäl att utvisa honom hade jag tyckt att han skulle utvisas, självklart. Fanns det?

Jag tycker att det ska finnas tunga, djupgående principer i ett rättssamhälle, ja. Det innebär att jag inte tror på fjärrsyn eller spådomar. Tanken att en person som begått en allvarlig handling därför i framtiden kommer att begå en ännu allvarligare handling är inte grund för det strängare straffet.

Lustigt nog blir jag minst lika ofta osams med mina aktivistiska feministkompisar som jag blir förbannad på folk här, trots att jag själv är vänster. Tro't om du vill. Det är nog för att jag är villig att hålla fast vid mina principer, oavsett person.

Jag ställde en enkel fråga om du NU med facit i hand anser att han med familj kanske bör utvisas denna gång trots åldern (du vet nu när han brutalt försökt mörda en försvarslös liten flicka... ) eller om det återigen är värt risken och att någon annan drabbas, enbart för att hålla kvar honom i landet av rent principiella skäl.

Nu vet du vad han är kapabel till, så då var min fråga om du kan stå fast vid den principen nästa gång han ger sig på en annan flicka. Kommer du då säga att det fortsatt är ett klokt beslut att ha kvar honom till varje pris?

Det är nämligen många som faktiskt resonerar som du (om du nu är av den åsikten, som det verkar).

Men jag och många andra tycker inte offrens familj ska behöva acceptera att deras barn slås ihjäl för att "ni" enbart av principiella skäl inte anser att man kan utvisa eller straffa vissa personer, vilka skäl det nu är.

Ditt mammahjärta borde väl snarare bulta för en oskyldig flicka än de rovdjurslika och våldsamma människorna som vill göra henne illa, alldeles oavsett var de kommer ifrån? Du får gärna förklara hur du och dina "aktivistiska feministkompisar" resonerar, och varför ni ständigt blöder för gärningsmän som skulle gjort samma sak mot era döttrar om det var dem som cyklade hem från fritids den dagen.
Senast redigerad av -DaRude- 2022-07-12 kl. 03:15.
Citera
2022-07-12, 03:53
Medlem
nitmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W9GFO
Se här..
https://i.ibb.co/wzWYMsS/20220710.jpg
Bättre bild här:https://mobile.twitter.com/Freddeeee...10893567119362
Citera
2022-07-12, 04:02
Medlem
nitmans avatar
Milde jesus! På twitter är det högt till tak: The latest attack in Sweden. 9 year old girl raped and cut with knives by an African. This took place in Skellefteå up in northern Sweden. https://mobile.twitter.com/moraknivg...76332703535111
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in