2022-07-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är för att GM faktiskt är ett barn. Han kan knappast röra sig ute helt fritt just nu eller på lång tid framöver. Han ÄR mycket farlig självklart måste samhället hallå honom under sån uppsikt att han inte kan gå fritt och utsätta flera för såna här fruktansvärda saker.

Om jag minns rätt var det en minderårig som mördade, efter en längre planering under ett lov, en äldre skolkamrat som försökte skydda en flicka som blev trakasserad av gärningsmannen. GM flyttades därefter till en annan skola och som jag förstår det är han fri att planera och begå nya brott. Jag har svårt att tänka mig att han inte utnyttjar det till fullo. Därför tror jag inte denna gärningsman behandlas annorlunda, även om han möjligen har viss övervakning idag.
Citera
2022-07-11, 13:58
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowstormer
GM med familj sägs ha fått skyddad identitet och flyttat till annan ort då det råder lynchstämning i Ske-å.
Jag har svårt att se hur GM någonsin kommer att vara något annat än ett villebråd så länge denne befinner sig inom rikets gränser.

Fritt fram för psychot att skada fler då med andra ord. Han ska fan låsas in på något boende. Helst utanför landets gränser. Och jag skiter i att han är minderårig. Hitler var också barn en gång.

Vad har det blivit av mitt land😔

Är det någon som vet hur flickan mår? Har de försökt väcka idag? Ber med allt jag har att hon klarar sig och inte minns det som hänt henne❤️
Citera
2022-07-11, 13:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
LVU och LSS är båda utformade kring samma lagliga ramverk - de är båda baserade kring att socialtjänsten ska förhindra att ett barn far illa. Det är själva stommen i hela systemet kring de två olika befogenheterna. Det är visserligen väldigt bred och svepande befogenhet MEN den saknar en vital komponent: den saknar helt en paragraf eller sektion som skulle ge socialtjänsten rätt att omhänderta ett barn som inte SJÄLV far illa utan utgör en fara för andra.

Låt mig belysa hur ofattbart snett detta är: för att undvika att bryta mot tystnadsplikt så måste jag vara ganska vag - hoppas du förstår varför.

Jag gjorde en bedömning av en tonåring som hade inte våldsamma, men skadliga tendenser. Tänk dig ett beteende jämförbart med att tända eld på saker mitt i natten. Den här familjen hade ett annat yngre barn som ofta råkade illa ut pga det äldre barnets beteende. Det sjuka i situationen var att socialtjänsten kunde (om de ville) åberopa sitt mandat och omhänderta det YNGRE barnet eftersom det for illa av det äldre barnets beteende, men inte det barn som var själva anledningen till att det yngre barnet for illa.

I den situationen löste det sig dock med att det äldre syskonet kunde övertalas till att gå med på medicinska åtgärder och behandling, men det visar hur snett det kan bli ibland.

Man kan väl förmoda att den här familjen inte motsätter sig att de omplaceras på något sätt.

Men skulle socialtjänsten formellt sett kunna omhänderta GM för att skydda honom mot personer ut allmänheten, som kan misstänkas vilja skipa rättvisa?
Citera
2022-07-11, 14:00
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Svårt för honom att förbli anonym. Folk som känner familjen, klasskamrater etc.... - kommer alltid att vara nån som vet....och är villiga att dela detta.

Och bilden på honom kommer iallafall jag aldrig glömma. Det vidriga är att han säkert fått mersmak och är ännu farligare nu. Går nog inte bota sånt här. Hoppas soc fattar det också.
Citera
2022-07-11, 14:00
Medlem
Med tanke på att han haft med sig buntband så vet man att han inte enbart handlat på impuls utan planerat detta. Han har säkert haft en plan på hur det hela skulle gå till och vem offret skulle bli.

Läste att det fanns ett pris på hans huvud - hoppas det stämmer. Hela hans familj borde stenas. Dags att vi svenskar tar till oss mångkulturen och gör som de gör i sina länder.
Citera
2022-07-11, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Fortfarande inget svar på frågan.
Det räcker tycker jag
Citera
2022-07-11, 14:03
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ckkad
Har du läst tråden? Nej, han är garanterat inte ”släppt och går löst i samhället”. Förmodligen är han o familjen flyttade till hemligt boende i väntan på beslut, eller så är han omhändertagen enligt LVU eller LSS

familjen flyttades på grund av hotbilden som uppstod bland annat pga att monstret släpptes på fri fot:

(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå 2022-07-07

har du läst tråden?
Citera
2022-07-11, 14:04
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hans vård eller hantering i övrigt kommer att kosta skattebetalarna minst 10 000 SEK per dygn, och detta med en vårdapparat som redan sviktar betänkligt. En riktig pensionsvinnare! Jag håller med de i tråden som skriver att vi måste utkräva ansvar både nationellt och lokalt bland politiker och diverse handläggare. Alla som varit involverade i beslutet att dumpa detta monster bland vanligt folk, alla ansvariga, från politiker och asylhandläggare till socialtanter, ska ställas till svars för detta haveri. Vänta nu, tjänstemannaansvaret var ju avskaffat, vad passande... Hur ska då rättvisa kunna skipas?

Det hör till den svenska modellen att ingen ska kunna utkräva mot någon, eller utkrävas på, ansvar för beslut som fattats och som påverkar hela samhället. Som du säger, det är hela den statsmannamässiga hierarkipyramiden som undantas från ansvar. De bara viftar bort ansvaret hela tiden, till och med regeringen gör det. Det är aldrig någon som överhuvudtaget behöver ta ansvar för något alls i detta land.

Det är många som hade levt idag om det funnits en fungerande riskhantering och framför allt ett tjänstemannaansvar. Tyvärr är han en kostsam affär som förmodligen befinner sig i begynnelsen av sin våldtäkt- och seriemördarkarriär och som det verkar nu får det kosta vad det kosta vill för att hålla han borta från samhället. Något annat är ju inte tänkbart, att han ska bli påkörd av tåget är väl för mycket att hoppas på.
Citera
2022-07-11, 14:04
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Går fortfarande att åtala för tjänstefel - kan t o m ge fängelse. Utmaningen blir att reda vem eller vilka som har haft ett avgörande ansvar för detta eländet. Lär ju vara en del som kommer att skylla på nån annan, ej riktigt komma ihåg, var underbemannade etc.....

Det är ytterst ovanligt med åtal för tjänstefel. Möjligheten att utkräva ansvar från beslutsfattare är löjligt tandlös i bananrepubliken Sverige.
Citera
2022-07-11, 14:05
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Hört rykten på stan att det finns ett pris på GM:s huvud, alltså belöning om nån tar ihjäl han. Gissar att det bara är snack, det är Skellefteå inte Chicago.

men om det stämmer kanske det är BO:s pappa som betalar med undangömda knarkpengar?

.

Pris på hans huvud enligt vem? Andra invällande smuts? Raggargänget? Den som berättade det för dig bör ju vara någon som vet.. eller är det rykten bland epapojkar?
Citera
2022-07-11, 14:12
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Med tanke på att han haft med sig buntband så vet man att han inte enbart handlat på impuls utan planerat detta. Han har säkert haft en plan på hur det hela skulle gå till och vem offret skulle bli.

Läste att det fanns ett pris på hans huvud - hoppas det stämmer. Hela hans familj borde stenas. Dags att vi svenskar tar till oss mångkulturen och gör som de gör i sina länder.

Snacket om buntband är mig veterligen ett högst obekräftat påstående i tråden. Tror det är för avancerat r gm, likaså att någon mer avancerad planering av dådet förekommit.
Citera
2022-07-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hans vård eller hantering i övrigt kommer att kosta skattebetalarna minst 10 000 SEK per dygn, och detta med en vårdapparat som redan sviktar betänkligt. En riktig pensionsvinnare! Jag håller med de i tråden som skriver att vi måste utkräva ansvar både nationellt och lokalt bland politiker och diverse handläggare. Alla som varit involverade i beslutet att dumpa detta monster bland vanligt folk, alla ansvariga, från politiker och asylhandläggare till socialtanter, ska ställas till svars för detta haveri. Vänta nu, tjänstemannaansvaret var ju avskaffat, vad passande... Hur ska då rättvisa kunna skipas?

Han behöver inte alls ligga samhället till last. Tvärtom finns där en stor potential i att kunna tilldela honom nationellt inkomstbringande arbetsuppgifter. I den åldern ska man kunna röja skog, sätta plant, plocka bär på hösten o.s.v.

16 timmars skift med bar överkropp i Norrlands inland skulle göra honom gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in